Evenimentul Zilei, martie 2016 (Anul 25, nr. 7656-7682)

2016-03-26 / nr. 7678

2t astfel Actualitate Evenimentul zilei, sâmbătă, 26 martie 200 învieri separate Romano-catolicii și protestanții prăznuiesc Paștele duminica aceasta. Ortodocșii și greco-catolicii, abia pe 1 mai. Această diferență de cinci săptămâni, cea mai mare posibilă între cele două sărăbători, își are cauza în dificultatea oamenilor de a-și adapta calendarele la timpul cosmic și de a-și armoniza orgoliile. „Paște” provine din ebraicul „pesah”, care înseamnă „scăpare”, „trecere”, și era sărbătoarea iudeilor ce amintea de Fuga din Egipt, sub conducerea lui Moise, trecerea minunată a Mării Roșii și scăparea din robia Faraonului. Paștele evreiesc era prăznuit în ziua de 14 a lunii Nissan, adică în ultima zi înainte de luna plină de după echinocțiul de primăvară. După moartea lui Hristos pe 14 Nissan și învierea Sa pe 16 Nissan, creștinii au început să-și sărbătorească propriul Paște. Cum nu reușeau să se înțeleagă asupra unei date comune. Sinodul de la Niceea din 325 stabilește că Paștele va fi prăznuit în prima duminică de după luna plină, de după echincțiul de primăvară. Papa Grigorie al Xlll-lea instituie în 1582 o îndreptare a calendarului adoptat în timpul lui Iulius Cezar, al cărui an era mai lung decât cel astronomic înregistrând o „întârziere" de o zi la fiecare 128 de ani. Și la fazele lunii, care serveau la stabilirea Paștelui, calendarul iulian dădea o eroare de o zi șa 310 ani. Prin reforma gregoriană, s-a stabilit ca data de 5 octombrie 1582 să devină 15 octombrie, însă calendarul gregorian a operat doar în spațiul catolic, astfel că, din 1583, Răsăritul și Apusul au mai serbat Paștile împreună doar întâmplător. în 1924 la Constantinopole s-a decis ca toate Bisericile ortodoxe să adopte calendarul gregorian, însă nu toate se conformează. Printre cele care rămân la vechiul calendar, Moscova, Ierusalimul sau Serbia. Pentru a menține unitatea ortodoxă, din 1927 se hotărăște ca și Bisericile care adoptaseră calendarul gregorian, să prăznuiască Paștele după calendarul vechi. Iar greco-catolicii respectă recomandarea Papei de a serba Paștele împreună cu ortodocșii din țările lor. (Adrian Pătrușcă) DIMHMKHHS La Circ! Feline înspăimântătoarei puse cu botul pe labe lina dintre cele mai riscante meserii din lume este cea de dresor. O fracțiune de secundă de neatenție poate fi fatala Mihai Oprea mihai.Oprea.evz.ro Sub cupola circului vezi cele mai spectaculoase animale, iar acrobațiile lor entuziasmează și înspăimântă deopotrivă pe orice spectator. Circul Globus își anunță noua stagiune cu un show de elită. De astăzi, spectatorii sunt invitați la „Cei trei mușchetari”, un spectacol 100% românesc. Papagali, tigri, căprițe, ponei, cai, cămile, jonglerii și cele mai provocatoare numere de contorsionism - toate aceste ingrediente fac parte din rețeta celui mai de succes show. Punctul de atracție al noii stagiuni: dresura de tigri siberieni. Din pasiune pentru această frumoasă meserie, „exoticul“ cuplu Mioara Igna și Adrian Radu sunt singurii dresori de tigri siberieni din Europa. După aproape 26 de ani de dresaj, cei doi intră fără emoție în cușca animalelor feroce. Sunt șapte tigri siberieni pe scenă, dar ei spun că nu le este frică de nimic. „Trebuie să înveți să domini animalul, dar nu prin bătaie, ci prin dragoste, altfel se răzbună“, spur atât Mioara, cât și Adrian. Cuplul poate fi văzut într-un număr excepțional de dresaj începând de astăzi, de la ora 15.00, și duminică, de la ora 11.00 și ora 15.00. *|0TITT^PFuT ¥ mTI uffiHaSBaBE m diMBMfi Mari actori români, omagiați postum bucurești. Dem Rădulescu, George Constantin, Ștefan Bănică și Dinu Manolache vor fi omagiați postum pe Aleea Celebrităților, de Ziua Mondială a Teatrului. Mâine, de la ora 12.00, în Piața Timpului, la ceremonia de decernare a stelelor pentru întreaga activitate vor fi prezenți fiii și fiicele celor omagiați: Ștefan Bănică, Mihai Constantin, Ilinca Manolache și Irina Rădulescu. Seară de operă... la teatru Astăzi, de la ora 21.00, UN TEATRU găzduiește în premieră o seară de operă. „A night at the Spanish Opera” o are ca protagonistă pe soprana Rodica Vica, acompaniată de chitaristul Maxim Belciug. Programul, de extracție exclusiv spaniolă, imaginează un dialog muzical între José Marin, un personaj baroc, cântăreț al capelei regale de la curtea lui Felipe al IV-lea și Federico Garcia Lorca, poetul metaforă al generației ’27. Opiniile unui clovn, în premieră Azi și mâine, de la ora 19.30, la Teatrul Luni de la Green Hours va avea loc premiera spectacolului „Opiniile unui clovn”, o adaptare după romanul lui Heinrich Boll, cu Alex Buescu și în regia Ancăi Maria Colteanu. DIN ȚARĂ ____________ PLOIEȘTI. Păpușile Muppets ajung, în premieră, în România, cu cea mai titrată producție artistică pentru copii, „Sesame Street Live - Elmo makes music”. Spectacolul va avea loc astăzi la Sala Sporturilor Olimpia din Ploiești, începând cu ora 19.00. Următoarele spectacole vor avea loc mâine, la Sala Sporturilor Brașov, iar luni la Casa de Cultură a Studenților din Cluj Napoca. TIMIȘOARA. Mâine, de la ora 12.00, Teatrul Național din Timișoara va găzdui prima ediție a Concursului Național de Dans Sportiv și Dans Modern, Cupa Instinct Dance. Vor participa peste 20 de cluburi la ambele categorii, iar jurizarea va fi asigurată de arbitrii oficiali din cadrul Federației Române de Dans Sportiv și arbitrii din cadrul Federației Mondiale de Dans Modern. SIBIU. Film Festival din Sibiu sărbătorește cinematografia europeană, iar publicul se va bucura în weekend de filme europene premiate internațional, dar și de cele mai noi producții românești. Din cauza lipsei unui cinematograf adecvat în Sibiu, publicului va viziona producțiile în moduri și spații neconvenționale: Librăria Habitus, Biblioteca ULBS și Scottish Pub. Secțiunea principală a festivalului cuprinde cele mai bune filme lansate în ultimul an. Filmul săptămânii ÎN ȚARĂ începând cu acest weekend, pe marile ecrane din țară va rula unul dintre cele mai așteptate filme ale primăverii: „Batman vs. Superman: Zorii Dreptății”. Regizorul Zack Snyder prezintă o confruntare fără precedent între doi dintre cei mai emblematici supereroi ai lumii