Evenimentul Zilei, mai 2017 (Anul 26, nr. 7981-8002)

2017-05-23 / nr. 7996

Prima victorie EVZ în scandalul SIPA Evenimentul zilei, miercuri, 23 mai 2017 Actualitate 3 Ministrul Justiției Miminl va publica numele celor cărei au intrat ]__ în arhiva SIPS Ministrul Justiției, Tudorel Toader, a anunțat ieri că va publica numele celor care au vizitat arhiva SIPA. Inițiativa ministrului a fost salutată imediat de șefa judecătorilor din România, Dana Gîrbovan, ca un prim pas spre clarificarea situației. O reacție a avut și europarlamentarul Monica Macovei, care însă evită în continuare să răspundă la întrebările puse sâmbătă de președinta UNIR Sorin Andreiana sorin.andreiana@evz.ro Dupa ce Evenimentul Zilei a readus în atenția publicului problema arhivei fostului serviciu secret al Ministerului Justiției și a cerut desecretizarea acesteia, majoritatea magistraților și politicienilor s-au raliat acestui demers. După ce săptămâna trecută a anunțat că va analiza posibilitatea de a desecretiza raportul din 2008 prinvind arhiva SIPA, ieri Tudorel Toader a făcut ieri și o promisiune concretă. Ministrul Justiției: „Arhiva SIPA este o pată pe obrazul justiției** ,Arhiva SIPA - o pată pe obrazul justiției române! Plăcut sau neplăcut, adevărul trebuie să fie scos la suprafață. Primul pas vor publica numele celor care au „vizitat“ arhiva, eventual și numărul „vizitelor“ efectuate“, a scris ieri pe pagina sa de Facebook Ministrul Justiției. Tot ieri el a anunțat că „cel mai probabil soi” va da publicității numele celor care au avut acces la arhiva în care se spune că s-ar afla dosare profesionale și personale ale multor magistrați din România. Șefa MIR cere să se publice și datele în care s-a intrat în arhivă Anunțul ministrului a fost salutat de Dana Gîrbovan, șefa Uniunii Naționale a Judecătorilor din România, cea care cere de mai mulți ani clarificarea situației acestei arhive. „Această publicare reprezintă un prim pas pentru clarificarea situației acestei arhive: îl rog, de asemenea, pe domnul ministru ca, alături de numele acestor persoane, să publice și data când au intrat în arhiva SIPA“, a scris magistratul clujean pe pagina sa de Facebook. Propunerea lui Gîrbovan este importantă în condițiile în care, sâmbătă, din cele șase întrebări adresate Monicăi Macovei, trei se refereau la datele când s-a intrat în arhiva SIPA și cine a dispus acele vizite; în finalul postării, aceasta i-a adus aminte Monicăi Macovei că așteaptă în continuare răspuns la întrebările pe care i le-a pus public în legătură cu celebra arhivă. Monica Macovei propune amânarea desecretizării arhivei SIPA Imediat a venit o reacție și de la Monica Macovei, care evită în continuarea să îi răspundă concret Danei Gîrbovan. Europarlamentarul este de acord cu declasificarea raportului Chiuariu-Predoiu, despre care jurnalistul Dan Andronic a scris că ar clarifica multe aspecte ce privesc arhiva SIPA, dar se opune în continuare la ideea ca publicul să cunoască ce conține arhidepuse săptămâna trecută și după ce la Ministerul Justiției se înființează o Comisia de analiză a arhivei. Cu alte cuvinte Macovei propune practic să mai treacă un timp până când vom afla adevărul. Politicianul se plânge că subiectul SIPA este „dirijat” către ea și oameni din fosta ei echipă, dar nu scoate niciun cuvânt despre întrebările concrete pe care i le-a pus Dana Gîrbovan. Dragnea vrea să știe dacă deciziile instanțelor au fost influențate va. Macovei propune ca desecretizarea arhivei să fie făcută abia după ce procurorii DIICOT instrumentează dosarul deschis în urma plângerii □ Dana Gîrbovan i Narcisa Iorga: „Trebuie să aflăm scopul și durata vizitei celor care au intrat în arhivă” O nuanță foarte interesantă a lansat, ieri, jurnalista Narcisa Iorga, fostă membră a CNA. Aceasta spune că Ministrul Justiției să anunțe și dacă cei care au intrat în arhivă au făcut un raport în urma fiecărei vizite, pentru că altfel „vizitele au fost private”. „Cred însă că dincolo de numele celor care au vizitat SIPA și numărul vizitelor, trebuie să aflăm și „scopul și durata vizitei", dacă s-au întocmit rapoarte ulterior acestor vizite și dacă nu, de ce nu s-au întocmit, în acest ultim caz, se poate presupune că vizitele au fost private”, a spus ieri Iorga. întrebat în legătură cu faptul că ministrul Justiției a spus că va face publică lista persoanelor care au avut acces la arhiva SIPA, Dragnea a afirmat că este un lucru bun, dar nu este suficient. „O văd cu un ochi foarte bun, dar nu este suficient. Cred că trebuie să se uite cu atenție și să gândească procedura, sistemul, mecanismul prin care informațiile relevante din acele documente să fie făcute publice. Oamenii vor să știe dacă deciziile instanțelor au fost influențate într-o anumită perioadă sau mai sunt influențate și astăzi de alte lucruri decât probele din dosare, a spus președintele PSD.