Evenimentul, februarie-martie 1894 (Anul 2, nr. 295-342)

1894-03-26 / nr. 339

r A.Nick 1.I—No 339. DUMINICA. 23 MARTIE 1894. REDACȚIA, la tipografia «Evenimentului» Strada Golia No. 51. Pentru inserții și reclame redacția nu respunde. ADMINISTRAȚIA: strada Golia No. 54. Director politic G. A. SGORTESGU. Abonamentul: Pe an........................................Lei 24— Pe 6 luni 12 lei—Plata abonamentului inainte. Pentru străinătate se adaugă portul. Inserțiuni, Reclame și Aruncimi: Pe pagina III linia garmond 50 b., pe pag. IV linia garmond 25 b. PARTIDUL NAȚIONAL LIBERAL DUMINICA 27 MARTIE ORA 2 FOARTE PRECIS Mare întrunire publică IN SALA DACIA 3ZZZZ3LZZEQLKEEEiaZZZZ3aa^Za3 Principele și Principesa: LA IAȘI. Primirea. Gara. Damele. Autoritățile. Delegațiunele. Sosirea. Recepțiunea lor la Gară. Te-Deumul. Prânzul. Primirea De trei zile poliția era pe brând spre a face ca orașul sa fie pavazat, dar fără mare succes. Drapelele englezești și puține naționale, fălfuiau ici-colo pe căteva balcoane ornate cu covoare, mai toate, la casele evreești. S’a observat și comentat foarte mult faptul, că programa oficială a primirei, n’a fost afișată, decit ieri la ora 6 din zi. Cu trenul de 6 a. m. prefectul județului și mai mulți membrii ai consiliului județan au plecat la Vaslui intru intimpinarea perechei princiare. Gara La gara 9, lumea oficială începe a se cobori la gară. Peronul gărei este frumos decorat, s-a observat lipsa complectă de steaguri englezești. Peronul se umple cu încetul cu lumea oficială și diferitele delegațiuni. Damele Sala de așteptare a clasei a II-a a fost desigur prea mică, pentru numărul cel mare de dame, venite cu buchete, pentru a primi pe prințesa Maria. Așa de mare a fost numărul damelor, incât voi fi nevoit a cita numai o parte.—In frunte se afla d-na I. Ventura iar celelalte dame formau două rânduri. Vom cita numai pe doamnele Lucia Cogălniceanu, Elena Mârzescu, Elena Gr. Macry, Sofia Aslan, Maria Lambrino, d-na Dimitrie Rosetti, d-na N. Volenti, Natalie Suțu, Mihai Suțu, Culianu, C. Lepădatu, Petrovanu, Diamandi, Leonardescu, Hortense Zarifopol, Elise Zarifopol, Marie Ranett, Lucie Cananău, Nicu Nanu, Pierre Paladi, Dea Bogonos, căpitan Bogdan, Lucie Mavroveni,Albert Ghica, Eduard Ghica, Lefter Dimitrescu, Teodor Irimescu, Casian, Balașa , Șendrea, Natalia Manu, Rășcanu, Weisengrün, etc. D-șoarele Suțu, Ghica, Negruți, Weisengrün etc. Intre din absolut numai lumea oficială, slujbași și evrei. Autoritățile Autoritățile erau toate representate: întreaga curte de apel condusă de d. Dimitrie Rossetti ; tribunalul in cap cu d. Fr. Papp; mai mulți profesori ai liceului împreună cu d. Brânză, directorul, profesori și directorii gimnaziilor Alexandru cel bun și Stefan cel mare ; directorii scoalelor normale; generalii Budișteanu și Salmen; administrația comunala. Delegațiunele Solidaritatea representată prin dol. N. Cananou, G. Scorțescu, Rișcanu, Emandi. Societatea dramatică prin actorii: Pruteanu, Popovici jun. și M. Belador. Mai multe societăți israelite. Garda de onoare Pe peronul gării staționa o companie de vânători sub conducerea maiorului Mavrocordato. Această companie a făcut garda de onoare. Sosirea La ora 10 și 30, trenul special intră in gară. Capetele se descopere, vânătorii prezintă arma, muzica intona imnul regal. Principele și principesa stau la ferestrile compartimentelor lor salutând. Recepțiunea la gară Principele și principesa se coboară din tren. D d. Pogor și general Budișteanu le urează buna sosire. Principele se întreține puțin cu lumea oficială. Principesa, prea grădioasă, de loc obosită de drum, intră in sala damelor, unde, cea d’intein, d-na Ventura îi urează bună sosire, predăndu-i un buchet. Principesa se mai întreține și cu celelalte dame, intre care cu dnele Elena Macri, Sofia Aslan, Hortense Zarifopol, M. Ranett, care au predat frumoase buchete, principesei, ministrii. Í Cu același tren sosesc si mii J < ■*i niștrii Lascar Catargiu, Ionescu, Olănescu cu damele și d. Ghermani, ministru de finanțe. Casa regală. Casa regală se represintată prin d-na Marie Greceanu, damă de onoare a principesei, și prin colonelii Coandă și Robescu. Te Deum-ul. Recepțiunea la gară isprăvită, perechea princiară se sui in trăsura regală, trasă de patru cai albi, indreptăndu-se spre Mitropolie, unde un te-deum a fost oficiat de I. P. S. S. Mitropolitul. Imediat, după trăsura princiară, au mers trăsurile cari duceau miniștrii cu doamnele, adjutanții ș.a. Prânzul. De la Mitropolie, perechea princiară, a mers la palat, unde au luat prânzul, la care au luat parte autoritățile. Meni-ul. Pentru a sfârși vom arata aci dejunul care va fi servit astăzi . Hors d’oeuvrés assortis ommelette au rognons de veau. Viandes í'roides â la gélért. Petitss poulets â la creme. Beefsteaks aux prommes. Salades Petits gâteaux. Dessert. Vins. Cotnar blanc et rouge. Chateau Lafitte, Hants sauniernes. Champagne (Gliquot). Iată acum menüül dineului: Menu Potage printaniér â la Royale Petites bouchées ă la Moutglas Viză saue tartare Jambon braise aux epinards, sauce madere Train de chapon á la D’Orléan Choux-fleurs sauce riche Bécasses roties sur canape's Saladé Parfait au café Dessert Modere VINS : Cotnar : blaue et rouhe Chateau Laffite « Yquem Champagne (Clicquot Cerem scuză lectorilor noștri pentru modul cum este redactat acest Menu, dar aparține Casei Regale, și j l’am cotat tale qualerrrrrrrrTTTTTrTTTTTq imfirm SILUETE Administratorul «Reclama ie sufletul comerțului» și plata abonamentelor, «o virtute» ; iată crezul administratorului: „Ca cei buni să rămâe și cei rei sa fie tăiați“ aceasta ie deviza lui principală. Opiniunea publică, nu ie o femeie de stradă, 0i contul corespondentului“, iată maxima, administratorului...“ Și omul acesta care are atătea devize și mixime șede toată ziua la masă, meditând asupra calităților garmondului și a petitului. Băiat bun, ie in stare să-ți plătească leafa pe un an inainte. Supărat se numai la finele fiecărei luni, „la recolta gazetei“. Adoră „cinstitul“ și crede că l’a monopolisat: te cintește vecinic, dar se supără cănd propui revanșa. Lectura de predilecție: Mandate poștale. Amirosul favorit: Oderea de zaț. Semne particulare. Dacă Titus să supără când perdea o zi în van, administratorul ieși mai Titus, când trece câte o zi, in care condicile de chitanțe stau in neactivitate. Chenzinscu. Remira ministeriali. Din București ni se scrie că este vorba că d. Lascar Catargiu să fie numit ministru-președinte fără portofoliu, iar d. Carp să treacă la interne. Locul de la Domenii e disputat intre d. C. Arion (junimist) și mai mulți conservatori ca d-nii M. Balș, etc. D. Catargiu va continua de de deține interimatul resbelului. Guvern energic S-au petrecut lucruri grave in Serbia. Mișcarea radicalilor a intrat intr’o fază nouă , o acțiune mai energică. Acestei mișcări se datorește in mare parte căderea lui Simion, căruia regele Alexandru i reproșa că nu pune destulă energie pentru a înfrâna presa radicală, ea nu a început o luptă teribilă inpotriva dinastiei. In afară de această, in aceste zile s-au întâmplat că trei liberali au fost uciși și se crede că ar fi niște crime politice. Venirea deci a d-lui Nicolaevici ca președinte de consiliu e sinonimă cu o acțiune energică inpotriva opoziției radicale și luarea de măsuri severe de apărare a drepturilor dinastiei. Demisia generalului Angelescu Generalul Anghelescu nu va aștepta să fie pus la retragere, ci își va da demisia peste câteva zile, îndată după aceasta va lua parte la întrunirile publice ale liberalilor și va face oarecari revelațiuni importante. CÂTEVA INCIDENTE COMICE Darea noastră de samă n’ar fi complectă dacă n’am înregistra și căteva incidente comice cari au ilustrat primirea princiară. S’a observat îndelung un fapt caracteristic care denotă îndeajuns apărăturile și natura viitorului nostru Rege. Faptul e absolut autentic și-l garantăm: «Când trenul se opri in gară, principele Ferdinand sări cel întâi din vagon și văzind pe principesa care stătea la fereasta vagonului seu, îi făcu un