Evenimentul, iulie-septembrie 1898 (Anul 6, nr. 1565-1637)

1898-07-01 / nr. 1565

No. 1565 vitoare la mișcările și desvoltarea corpului. Romanii mai puțin admiratori ai frumosului modificară gimnaziile grecilor introducînd baia și lenea in locul gimnasticei. In evul mediu gimnastica făcea educația cavalerilor și abia pe la sffrșitul secolului trecut cu Pestalozzi și elevii săi se fac adevarate gimnazii pentru învățătura desvoltărei corpului in Elveția, Germania și Danemarca. Repede s’a recunoscut rolul binefăcător al gimnasticei și repede s’a introdus pretutindeni in educația de la școală d’acasă. Astăzi in Germania bieții din gimnazii îi vezi bine desvoltați cu ținuta adevărat militărească capul sus, pieptul lung și bine desvoltat, musculatura bine desvoltată. La dînșii gimnastica nu e un obiect așa de secundar ca la noi, la dînșii se desvoltă gustul pentru dînsa și se dă școlarului mai puține buche de invațat pentru ca să-i rămănă timp și poftă și pentru exerciții corporale. La noi se tocește creerul copilului și adolescentului. In școalele primare unde se adună copii intre 7—10 ani nu se dă aproape nici un fel de atențiune desvoltărei corpului, tocmai aceste vrîste, care e cea mai potrivită pentru acest scop. La licee și gimnazii o oară e consacrată gimnasticei și nu rare ori și această oară e transformată in oră de curs, căci pe alocurea se invață și gimnastica pe de a rostul. lata pentru ce vezi apoi copii curbați, cu cupriosa coloanei vertebrale, cu scheletul slab și nedesvoltat, anemici, iritabili, nervoși. Iată pentru ce ne unim cu prof. Dujardin Beaumetz (Paris), care propune de a se inscrie pe zidurile tuturor liceelor această frază a lui Daily: „Ce n’est pas une âme, ce n’est pa une corps qu’on dresse, c’est une homme, et il n’en faut faire a deux et, cornine dit Platon, il ne faut pas Ies dresser Tun saws l’autre, mais le conduire egalement comme un couple de chevaux atteles au merne timon“. Dr. Solo ni ovid 17 Iunie 1898. CRONICA ZILEI Examenele de corijare la desemn, muzica, gimnastica și execițiu militar de la liceul externat, au avut loc Vineri și Sâmbătă. Cu acest prilej notăm ca o curiozitate că la desemn au fost nu mai puțin de 2,‘lacorijenții in cl. VI și de 24 in cl. V. o Universitare. — D-rele Ella Negruzzi, N. Botezat, Calipso Dimitriu, d-na Elvira Țațomir, au trecut examenele de istoria românilor : d-ra Maria Livescu, Eugenie Castano, Maria Carp, Elena Manoilescu, d-nii Dobrea, Radovici, Petrovanu și Botez pe cel de istoria orientului, iar dl. B. Thamis pe cel de istoria grecilor. — D-ra Miladopol Elena, M. Codrescu d-nii N. Patriciu și I. Mazere au trecut examenul de algebră superioară , dl. M. Ionescu pe cel de fizică și dl. M. Naum Mocu pe cel de chimie minerală. — D-ra Elena Carp a fost proclamată licențiată in științi naturale. Ori cu trenul de 12 au sosit in Fălticeni 30 de studenți ai facultăței de științi din București. Studenții sunt însoțiți de d. Grigore Ștefănescu rectorul universităței. Primăria de Fălticeni a oferit studenților un banchet in restaurantul Dzimbowski. Studenții au venit spre a face excursiuni geologice și botanice prin munți pe la Broșteni, Dorna și Borca . D-nul Elefterie Ropala, revizorii școlar al județului Iași, s’a regula drepturile la ’ pensie pentru 1 Octombre viitor cu 30 ani 6 luni ș căte-va zile de serviciu. D-șn zilele aceste va demisiona din acest post și din acel de director al școalei Trei-Erarhi No. 1, post care actual cajp nas nou Cine poseda mărci poștale vechi uzate cu efigie Cap de bou, cari au circulat in Moldova in anul 1858 și anume de 21, 54, 81 și 108 parale sa se adreseze la vechiul magasin de mărci poștale H. Birnbach din București care plătește pănă la 3000 lei pe bucată. Cumpăr și orice alte mărci Române din 1862 -1890 precm și mărci streine rare oferind prețuri avantagioase. Cumpăr și colecțiuni întregi Catalog de cumpărare *se trimete gratis și banco. Mare depou de mărci poștale pentru Colecțiuni din toate Statele Iumei, se vinde cu prețuri reduse. Magasin special pe* mărci pentru colecțiuni H. Bimbach București. Pasagiul Romăn 3.A.*rrîs Pentru instalațiuni de mori, velnițe, mașini agricole și industriale, in condițiuni avantajoase, a se adresa la administrația ziarului nostru „Secția comercială“ de la oarele 9—11 a. m. și de la 3 — 5 p. m. minte este suplinit de dl. D. Sachelarescu. Pentru postul de revizor școlar in locul d-lui Ropala cea mai mare șansă o are d. Musteață, directorul școalei din Sărăcie. <5 Pentru a merita reputația de băutură digestivă, o apă minerală luată la masă trebuie să aibă ca renumita apă de Pougues Saint Léger o proporțiune exactă de acid carbonic care asigură lichidului o lungă durată in stomac. X Ițic Berci arestat pentru că s-a servit cu diploma de naturalizare a unui alt evreu cu acelaș nume, a făcut opoziție la camera de punere sub acuzare contra judelui de instrucție cabinetul No. 2 care a refuzat eliberarea pe cauțiune. X Dr. P. S. Alexandrescu a acționat Sâmbătă epitropia spitalelor Sf. Spiridon, pentru daunele ce ’i s’a cauzat prin confiscarea mobilierului și mărfurilor ce le a avut d-sa la casinul da la Slănic in anul trecut precum și pentru nepredarea la timp a salei teatrului de la același băi. O Din București se tene că Maj. La Regele Carol I, după ce se va reîntoarce de la Petersburg va da dimpreună cu principele Ferdinand visită Sultanului la Constantinopole.  SINUCIDEREA DE LA PODUL ILOEI. De vr’o două săptămân se opolosise in Podul-Iloaei individul Gheorghe Sofronie de loc din comuna Postriveni județul Neamtz. Dânsul iera alcoolic și din această cauză făcea deseori scandalii mai cu seamă nopțile. Așa Vineri seara in urma unui asemenea scandal a fost închis in arestul comunei, dar nu trecu căteva minute și Sofronie fiind iarăși beat, s-a zugrumat cu cingătoarea sa. * * * Dl. procuror Stoenescu dimpreună cu d. dr. Bogdan au plecat Duminică in anchetă la fața locului. O Dăm azi numele elevelor și elevilor care au reușit la examenul clasei a 7-a cu mediele obținute in dreptul fiecărei: D-rele Culianu Ada 7.95, Ivanovici Elena 7.86, Gusti Dumitru 7.81 Sapira Charlotte 7.77, Bataturescu Paulina 7.68, Brătianu Elvira 7.68 Macarovici Maria 7117, Grünspan Matilda 7.00, Filipide Eugenia 6.95 Nitescu Constanța 6.90, Ioan Aglae 6.86, Policron Dumitru 6.85, Kosiade Elisa 6.81, Eraclide 6.77, Pantazopol Fotino 6.77, Palameriu Leiba 6.57, Belisimus Maria 6.50, Păun Elena 6.50 Ghițescu Elena 6.40, Paun Elena 6.40, Vereanu N, Elena 6.40, Tufescu Calipso 6.09, Tătărașescu Elena 6.04, Donea Alexandru 6.00, Giurașcu Gheorghe 6.00, Andrievici Aria 6.00, loan Ortansa 6 00, Matasariu Elvira 6.00, Șeptilici Mihai 6.00. Notăm că la acest examen s’au prezentat elevii de la Institutele Unite, elevele de la liceele Rumpel și Varlam, dintre băeți au reușit numai 3, de la liceiul Varlam au reușit numai 7 pe cănd cele din liceul Humpel au reușit 13, toate câte s’au prezentat la examen. * * % Ceia ce ni se pare bizar ie următorul fapt : pe cînd de la institutul Humpel reușesc la examenul de latină toate candidatele prezentate, de la Institutele Unite reușesc numai 3 , deși ambele institute au avut ca profesor tot pe dl. Xenofonte Gheorghiu. Cine ar putea explica pricina acestui fapt ? In orice cal in fapt se cert : s’am dovedit la acest examen ci nicăeri limba latina nu se predă așa cum vrea dl. Densușanu. * * * se vorba ca candidații îngroziți de rigurositatea d-nului Densușanu să petiționeze la minister ca să nu Les VérbaMes Pastilles de Vichy Ou suit combién les estomacs délicats sont parfois génés au théátre, en soiree, au concert, par les malaises de la digestion : bâillements, aigreurs ou pesanteurs d’estomac. Quelques Pastilles de Vichy-Etat suffisent pour détruire ces malaises. Il est vrai que ce bonbon, délicieux au goút, est fabriqué avec le sei natúréi extráit de l’eau des sources de l’État frangais, á Yichy, et cela explique qu’il posséde les merveilleuses qualités digestives de ces sources, si connues dans notre pays sous les noms de Vichy-Célestins, Vichy-Hőpital et Vichy- Grande - Grille.____________ 200 stînjeni lemne de plopii și răchită de pe moșia PeUești. — Adresa la I. Buicliu str. Veche 26. De venzare DE ARENDAT Moșia Zaboloteni, jud. Iași, plasa Turia, la oră depărtare de Bivolari, in întindere de 300 fălci. A se adresa la d-na general Cerkez, str. Muselor No. 10. EVENIMENTUL maitic numit numit și in comisia din Septembre. D-nii D. Andriescu, D. Profiriu și Gh. Vasiliu fiind concentrați pentru noua instrucție a infanteriei au reușit cu succes la examinul de sub-locotenenți in rezervă. * * Epidemii In județ In comuna Tîrgu-Frumos au încetat din viață doi bolnavi de febră tifoidă. * * jjc In comuna Giurea din 52 bolnavi de colt s’au insănătoșat 13, rămășind astfel incă 39 bolnavi. * * In comunele Poeni și Tomești au încetat epidemiile de morbidi. X Floarea și băile Oglinzi Primiri de la Prefectul jud. Neamț următoarea scrisoare Domnule Redactor: In interesul stabilirei adevărului, vă rog să binevoiți a insera in stimatul dv. ziar, cele ce urmiază. De cîtva timp se publică prin gazele diferite informațiuni cu privire la hoțiile lui loan Florea, evadat in toamna anului trecut din temnița de la Doftana, cum că s’ar fi aflînd, in pădurele din județele Neamț și Suceava, îngrozind lumea cu faptele lui haiducești, fără ca administrațiunea să i’a măsurele de siguranță și de urmărirea lui. De multe ori, asemenea informațiuni de sensație fiind ecoul fanteziei inventive, foarte indepartate de realitatea faptelor, se trimit de informator publicităței tale quale-cum le primește, fără a’și da osteneala să le controleze cu firea adevărului și din această causă, neaparat, că se produce asupra publicului cetitor, impresiuni tot atît de false. Consecința celor ce proced, să restrînge mai cu samă asupra visitatorilor cari, in timpul verei, să stabilesc la băile și mănăstirele din județul Neamț și cari îngroziți, poate, de cele ce se publică in privința banditului Florea, să răspîndesc de a’și reînprospata sanatatea și forțele perdute spre a veni la aerul curat și dătător de vieață din localitățile noastre. Pentru a se inlătura aceste credințe nefondate, vă rog a cunoaște D-le Redactor că Ioan Florea este însoțit numai de un dezertor cu care umblă din cînd in cînd pe la stînele din județele Neamț și Suceava și n’a făcut nici o prădăciune in acest județ de cînd se află evadat. A desarmat niște străjeri săteni, cari pe la începutul operațiunei lui, nu erau incă bine pregătiți și ca ultimă ispravă a luat armele prin surprindere de la 4 săteni care erau trimeși in urmărirea lui. De altmintrelea, administrațiunele din Neamț și Suceava, au inpanat toate localitățile principale cu paze puternice, astfel că, oricine poate merge in cea mai mare siguranță, ziua și noaptea, fără cea mai mică umbră de pericol, ori pe unde ’i va plăcea. De prisos, cred, a mai adauga, că măsurele pentru prinderea banditului s’a luat cu toată energia din partea autorităților. Mulțămindu-vă din’ainte, pentru buna voință de a publica cele ce preced, vă rog se primiți asigurarea stimei mele. Prefect judenilui Neami Nic a N. Albu . Dl. M. D. Sturza a făcut Sîmbătă apel la Curtea secția I contra sentinței tribunalului Neamț prin care i se respinsese opoziția făcută contra urmărirei exercitate asupra moșiei Hangu de cătră principele Gr. M. Sturza. Terminul de vânzare fiind la 30 luni, Curtea in urma cerere d-lui M. Sturza, a suspendat vânzarea pe cauțiune de 25.000 lei cari au și fost depuși Sîmbătă. <5 Dl. I. Nastasă, sub chirurg a fost numit agent sanitar in comuna Belcești unde bântuie epidemia de com. X Marți va avea loc consiliu de higienă a județului. In această ședință se va discuta iarăși chestiunea focarului de infecțiune comuna din Comuna Gopou despre care am vorbit intr’unul din numerele precedente. Asemenea se va discuta și cererea d-lui P. Nițescu de a Înființa două poverne, una in comuna Galata iăr alta in comuna Tomești. X Resultatul examinator la facultatea de medicină Anului Balter L, Brandmark B, Giudin Olimpia, Costache Natalia, Herșcovici Adela, Herșcovici I, Ionescu V. C, Moscovici M, Popescu Anibal, Teodorescu I, Simionovici I, Șeptilici Andrieș Lucia, Șeptilici Andrieș Leon, Wamnbach 1, Anul III • Anul III Avanescu Alex, Bereu M, Bobulescu C, Brăescu V, Carp H, Fenster M, Glinsberg M, Hoisie sin Avram, Lupescu G, Polingher L, Sava D, Const, Faldstein D, Wexler Sol. Antl IV Bacal H, Caufman H, Drăghici I, Groși I, Haimovici M, Leibovici H, Lederhendler L, Lupu Neculai, Macarovici Aspasia, Naftalovici I, Orenștein B, Popovici Th, Rîpeanu D, Segal B, Stener Teofil, Tirer N, Uscatu I, Vaisman S, Vrînceanu P. D, Valeriu Maria, Zaharia D. S Direcția generală a telegrafelor și poștelor prin ord. 32,216 din 26 Iunie a amendat in urma reclamației făcute de ad-ția ziarului nostru pe factorul rural al circamp. 11 Cucuteni pentru că n’a dat ziarele la timp d-lui N. Bucuír. Direcția generală comunică aceasta derigintelui poștal Iași și a ne anunța că av fost satisfăcuți la reclamația noastră din 24 Iunie in această privință. Aceasta ar trebui se servească de exemplu pentru toți factori poștali din țară. X împărțirea premiilor de eri 28 împărțirea premiilor pentru elevii scoalelor primare și secundare, s’a făcut ori in sala Teatrului Sidoli in presența d-lor Gane primarele lașului Neculai Culianu rectorul Universităței, G. Țăcu prim ajutor de primar, Brandia directorul liceului externat, Hurmuzescu directorul liceului internat, Gh. Nădejde directorul gimnaziului Stefan-cel- Mare, Grig. Bârjovanu directorul gimnasiului Alex. Cel-Bun, Iconomul Pavel Savin spiritualul seminarului Veniamin și in fața unui numeros public. înainte de a se incepe solemnitatea, corul școalei primare Mihail Cogălniceanu a intonat mai multe cântice scolastice și in urmă corul vocal a liceului externat condus de eminentul profesor Mezetti au cântat imnul regal, și Deșteaptă-Romăne; ambele cântece au fost viu aplaudate de public. Dl. N. Arbore directorul școalei primare „Vasile Conta“ in numele scoalelor primare ținu o frumoasă cuvîntare prin care arată progresul tineri generațiuni pe câmpia sclinței. Dl. Arbore citește statistica de progresul instrucțiunii din anul trecut cu acel al anului present, arătând un progres simțitor atăt in fregventare căt și in promovarea elevilor in anul acesta. Apoi d-sa arată mulțumiri administrației comunale pentru frumoasele localuri de școli ce au clădit in care cu timpul se vor aduce progrese uriașe. Dl. Arbore aseminea in cuvîntarea sa mulțumește in numele colegilor sei d-nei Cornelia Emilian pentru dejun. Afacerea Zola-Dreyfus Sîmbătă a avut loc procesul intentat de experții caligrafi in contra d-lui Zola pentru insultă. Tribunalul corecțional a condamnat pe Emile Zola la 15 zile închisoare și două mii de franci amendă, pe Perreux la cinci sute de franci amendă și pe amândoi solidaricește i-a condamnat să plătească despăgubiri cîte cinci mii de franci fiecăruia din cei trei experți: Bolhomme, Couard și Valinare, acordând lui Zola beneficiul legei Bereger, adică să facă pedeapsa atunci cînd va mai comite un delict la fel cu acesta. — Ziarul ,Templ“ dă următoarea informație : Colonelul Picquart a trimis o scrisoare primului ministru Brisson, spunîndu-i că poate stabili cum că cele două documente din 1894 citite de Cavaignac la Camera deputaților nu pot fi aplicate la Dreyfus, cît pentru documentul din 1896, lui i se pare fals. Această scrisoare face senzație. Discursul lui Cavaignac nu a reușit să îngroape afacerea Dreyfus. Jaures declară că scrisorile citate de Cavaignac, spre a dovedi vinovăția lui Dreyfus, sunt niște falsificări grosiere. Naufragiul vapor. Bourgogne Cetitorii au luat cunoștință despre această nenorocire. După cea mai mare parte din ziarele de aci, numărul morților ar fi de 625, printre care se afla mulți italieni și germani. Toată ziua o mulțime de lume staționează la birourile companiei transatlantice și cere informațiuni asupra rudelor lor, pe cari le știau că trebuiau să se reîntoarcă in patrie din New- York cu vaporul „Bourgogne“. Se afișează mereu liste cu numele persoanelor dispărute sau inecate. In toată Franța, emoțiunea produsă de acest accident e de nedescris. X Axolrad M, Blumenfeld C, Contrapol D, Enăchescu N, Eger S, Fridman D, Heinrich L, Ludici Ecat, Lapteș II, Nimereanu I, Orenștein D, Popovici V, Isepilinschi Albin, Silberștein Isid, Șeptilici And Ilie, Svicinschi George, Tănasescu I, Thramis Alex, Tăutu I, Vaismajt A. rile oferite copiilor și copilelor sarace. D-sa terminînd, urează fericire M.L. S. Regelui și Reginei A. L. L. Regele Princepelui și Principesei și vntregei Auguste familie Regale. După dl. Arbore ia cuvîntul dl. Hurmuzescu directorul liceului internat din partea școalelor secundare, printr’o cuvîntare admirabilă arată importanța serbărei școlare impărțirea premiilor, citînd pe mai mulți învățați streini. — D-sa insistă mai mult asupra modul de desvoltare a copiilor pe calea fizică. Trecue se pregătim generațiele bine, se posedă un corp sănătos că in urmă se poată munci, dă diferite exemple. Dl. Hurmuzescu terminăndu-și cuvîntarea face statistica progresului la liceul internat de la 1895 și pănă in 1898 și dovedește că progresul nu e absolut satisfăcut ci numai relativ an cu an, poate că cauza a fost zice dl. Hurmuzescu programele școlare, se sperăm că noul program progresul va fi cu timpul îmbucurător. După terminarea cuvăntărei d-lui Hurmuzescu se începu solemnitatea destribuirei premiilor la elevii școalelor primare și in urmă la elevii școalelor secundare. XBEL. Tragerea loteriei „Sf. loan Botezătorul“ din Brăila, ce trebuia să aibă loc ieri, Luni, s’a amănat pentru ziua de 16 August. Dintre studenții farmaciști ieșeni ce urmează cursurile anului al II de farmacie au reușit următorii studenți: Rothbard Jean, Rothbard Ilie, Săndulescu Ștefan, Theodor Ștefan și Solomon Avram. Acești domni la toamnă se vor presinta la examenul pentru obținerea diplomei de licența in farmacie. jț. Dl loan Marcu (Augenstreich) aseminea elev din Iași a depus examenul de clasa 7-a, echivalent cu bacalaureatul, la liceul sf. Sava și a reușit foarte bine. Societatea „Albina a lucrătorilor tipografii din Iași, din fondul ei dă ca ajutor d-lui Const. Botez membru al societăței, suma de 10 lei pe fiecare septămină, pentru timpul cit să află fără de lucru, conform statutului societăței de binefaceri. Comitetul.  Ciclopul din Roman In orașul Roman o fată in etate, de 16 ani au dat naștere la un copil monstru, care după cum se asigură de către medici nu sau văzut in România un aseminea caz pănă acum. Capul bine făcut insă nu are decît un singur ochiu in mijlocul frunței, naosul lipsește, gura de aseminea, avînd numai sub barbă o mică gaură cât ar încăpea un chibrit, urechile sunt la gît, mînile și picioarele sunt bine afară de cît degitele sunt lipite și afară de toate aceste, mai însemnat este că e de sex femenin și masculin (Hermafrodit Următorii ofițeri sanitari de reservă din corpul IV de armată vor fi concentrați pentru instrucție și manevre, in toamna anului curent: La serviciul sanitar al corpului IV de armată: Medicul de reg. clasa I Filipescu Teodosie. Medicii de reg. clasa II: Manea Petre, Rădulescu Constantin, Patron Gheorghe, Botezatu Paul. Medici de batalion: Păun Alexandru, Brăescu N. Alexandru, Cantacuzino loan. Farmaciștii de reg.: Federicer Leopold, Volanschi Alexandru. Farmacistul de batalion: Oltescu Nicolae. Veterinarul de reg.: Jocu Gheorghe. La serviciul sanitar al divisiei VII infanterie: medicul de reg. clasa I, Gădei Teodor. Medicul de reg. clasa II, Manasian Ț. Neculai. Farmacistul de reg., Garnner Alecsandru. Farmacistul de batalion, Oliviuaru Gheorghe. In serviciul sanitar al divisiei VIII infanterie: medicul de reg. clasa I, Patront Constantin. Medicii de reg. clasa II: Leonescu George, Aronovici Dimitrie, Caraib Alexandru. Medicul de batalion, Bocescu Vasile. Farmacistul de reg., Cerchez Sergiu. Farmacistul de batalion, Munteanu loan. Veterinarul de reg., Barry Edmond. La reg. 12 Cantemir: medicul de reg. clasa II, Constantinescu loan. Farmacistul de regim., Maximilian Lupoae. La reg. 13 Ștefan cel Mare: medici de reg. clasa II, Iliescu Chiru. La reg. 14 Roman: Farmacistul de reg.: Niculescu Niță. La reg. 7 Racova No. 25: medicul de batalion, Galin B. Gheorghe și farmacistul de batalion Huța Berman. La reg. 16 Suceava: medicul de batalion, Dragoș Spiridon și farmacistul de batalion, Tufescu Nicolae. La reg. 27 Bacău: farmacistul de regiment, Gurelescu Ion. La reg. 8 Dragoș, No. 22: farmacistul de reg., Natalian Vițian. La reg. 4 artilerie: medicul de batalion, Clinceanu Constantin și veterinarul de reg. Dimitrescu Dionisie. La reg. 8 artilerie: medicul de batalion, Bartolomeu Stefan. La reg. 2 roșiori: medicul de batalion Scheler D. Rudolf și veterinarul de reg. Ștefanescu M. Priboi. La reg. 5 roșiori: veterinarul de reg. Antonescu Grigore. X muumiiiiii (lingă Tirgu Frumos) Au posiție splendidă, in pădure seculară, sunt luminate cu electricitate. in camere mobilate și sat la 10 min. camere izolate in pădure cu bucătărie și mobilate ori nemobilate. I. Băile pucioasă, foarte tari, contra reumatismului sifilisului, scrofulei, sciotitei, gutei și tuturor aprinderilor vechi. 11. Idroterapie după toate regulele moderne, contra neuro asteniei și oricărei slăbăciuni mai ales că se combină cu cura de apă de fier bicarbonată ce are Strunga. III. Instalațiuni de aer comprimat contra asmei, boalelor de git și de urechi. Tehnica Teroterapiei se execută de db’.GRIGOROVICI asistent in stabilimentul de idroterapie al d-lui Winternipî din Viena. Mastori speciali. D. Profesor dr. Bogdan de la Universitatea din Iași dirigiază băile. D. Profesor dr. N. Manolescu curează boalele de ochi și urechi. Băile se deschid la 15 Iunie. Tot soiul de petreceri, orchestră din București. Informațiuni Str. Teilor 32, București, de la 4-6 p. m. Pentru prefectura de Vaslui După căt suntem informați, nici pănă ’n prezent onorabila prefectură a județului Vaslui, n’a dat și nici nu se gândește se dere o recompensă pompierilor din Iași, pentru truda lor cu ocazia marelui incendiu din Vaslui. Cu acest mod de incurajare pot se fie sigură d-sacă pe viitor, dacă din nenorocire s’ar mai ivi un incendiu, apoi nici una din pompieriile orașelor vecine nu-i vor veni in ajutor. ANONCIU Se aduce la cunoștința publicului că băile Statului sunt deschise : Călimănești de 8 la 1 Iunie pănă la 1 Septembrie ; Govora de la 1 Iunie la 15 Septembrie , iar Lacul Sarat de la 1 Mai la 1 Septembrie. Stabilimentul de la Călimănești este inzestrat cu băi sistematice de patină, cu abur, duse, masage și inhalații. Băile sulfuroasa vindecă cu deosebire reumatismul, boalele de piele și in special scrofulețe de orice natură la copii.—Apa izvorului No. 6 din pavilionul de lingă stabiliment, bogată in clozure și iodure de magnesiu, identică cu apele de la Szobrancz, Barad, Elisabetquelle, avînd o acțiune disolvantă, se întrebuințează cu succes in contra tumoarelor ficatului, și a splinei, contra maladiilor de femei, la combaterea hemoragiilor. Ea oferă servicii bune și la combaterea catarelor bronice ,a laringelui. Tot la această stațiune se află și izvorul de la Căciulata renumit ca unicul in lume, dînd cele mai fericite efecte asupra boalelor de rinichi, gravidă, calculelor nephretice, boalelor de beșică, arbhrite și intoxicațiilor mercuriale. Marele hotel al Statului posedă cafenea, restaurant, sala de dans, poștă și telegraf și un splendid parc luminat cu electricitate. Calea ferată R.-Vilcea-Călimănești va fi pusă in circulație la 1 Iunie anul curent. Stabilimentul de la Govora inzestrat cu băi de cadă sistematice și două piscine cu dușe. Apele iodurate și sulfuroase cele mai concentrate din Europa, sunt proprii tratamentului reumatismului scrofulelor de ori-ce natură, limfatismului și in special boalelor sifilitice cu toate urmările lor. Apa din puțul nou iodurat este pusă in consumație pentru prima oară anul acesta. Această stațiune posedă pe lingă multe vile particulare și trei hoteluri ale Statului, un salon restaurant construit anul acesta, cafenea, o splendidă grădină cu locuri de distracție ca : bufetul și terasele pentru promenade, popiei și locuri reservate pentru croquete și lawn-tenys etc. In aceste stațiuni in tot timpul sezonului cîte o muzică militară va cînta de trei ori pe zi. Cîte un medic angajat de Stat dă consultațiuni gratuite zilnic dimineața in stabilimentul băilor. ShC 1898 LA FARMACIA CURTEI REGALE Frații Ur. Konya au sosit mai proaspete din 1898 direct de la surse respective și s-au regulat transporturi nouă in scurte intervale. Frații Konya» Doctorat. Oosta de la Faculta de Medicina din Paris — Boule de Femei și Copii -Consultat,luni de la 2—5 p. m. Aleea Princesa Maria,—Iași. Medic Romin Dr. J. WASSERMANN fost medic la spital Allgemeines Krankenhaus DIN VIEN A Actualminte Karlsbad nBlauer Schlüssel, Alte Wiese um FOST INTERN al SPITALELOR din PARIS Coeeiult»* In bowle de copil ZKB'WB.dra.info.mpJs..' Strada Academiei, io. G Primește de la oarele 2—4 p. m. ■A