Evenimentul, aprilie-iunie 1920 (Anul 28, nr. 40-108)

1920-05-25 / nr. 79

ANUL AL XXVIII-LEA No 79 ^.e&acla îî iAȘI Wqjk UMIREI 25 Bani itai al partilui democraty ■ fisftsesp fi Mh ppiin Bat 1tea rtM 69h «nmet Himittoi HH amte ■  la A WOT! Suntem în preziua alegerilor. S’au dus campanii pro și contra guvernului atât pe față in pressă și întruniri publice, cât ți pe furiș, pe șoptite, în vizite electorale. Situația însă e foarte clară și nu credem că se mai găsește cetățean care să nu fie adînc convins de necesitatea menținere la putere a guvernului Averescu. Intr’un moment greu, când ordinea publică era mereu amenințată prin contagiunea bolșevizmului rusesc, prin agitațiile de fiecare zi, prin grevele de fiecare oră ale partidului socialist și prin propaganda deșănțată a demagogilor de speța Lupu-Mihalache, M. S. Regele a fost sfătuit de toți factorii constituționali să încredințeze sarcina puterei generalului de la Mărăști care, după război, înjghebase în jurul său „Liga Poporului“, ce luase ființă la Iași. Imediat după constituirea guvernului, șefii de partide au făcut declarațiuni formale că vor sprijini cabinetul Averescu, unicul in stare să facă față împrejurărilor. Parlamentul fraudei și al neputinței a fost dizolvat și astăzi cetățenii sunt convocați în fața urnelor spre a depăreî un nou Parlament cu o înaltă chemare: aceea de a porni la refacerea Țărei și la consolidarea noului stat român, închegat din sângele vărsat cu îmbelșugare de vitejii noștri soldați. A fost par că degetul Destinului care a făcut ca marele general de la Mărăști, acel care a salvat Moldova ce ea singură ne mai remăsese necotropită de dușmanul triumfător și ne-a dat izbînda de la Mărășești, să prezideze și opera de refacere și de consolidare a României reîntregite. " Cetățenii își cunosc acum datoria ți sunt conștienți de importanța votului lor. E vorba ca Țara aceasta să fie ferită de dușmanii de la graniță și să facă neputincioși pe dușmanii dinăuntru. Numai făcând posibilă dăinuirea guvernului Averescu vom fi feriți de toate primejdiile ce ne pîndesc din umbră. Și această dăinuire nu e posibilă de cît dacă imensa majoritate a voturilor se va istruni asupra listelor Partidului Poporului. Adînc convinși de solemnitatea momentului epocal ce trăim, cetățenii să pășească în fața urnelor și si consacre prin votul lor domnia ordinei și înfrîngerea tendințelor anarhice. • La vot V Votați lista întreaga „Partidului Poporului“ a Informații Primul președinte al tribunalului a luat disposiția ca, toate afișele cu numele și portretul dlui general Averescu să fie distruse— adecă acele afișe care nu sunt emanate de la direcția locală a „ Partidului Poporului“. In dimineața ciai de Dusanecă, un furt original s’a comis la magazinul Ronentat din strada Lăpușneanu Hoții- desigur cunoscători și intimi magazinului in chestiune- s’au intro as des prin ușa da din față și au furat din magazin 15 montări de cauciuc și 3 vestoane. Gările de alegători a fost distribuite de polițe pâră o seară tuturor alegătorilor din orașul Iași. El i- a sosit din Capitali, d. D. Zănescu, delegatul comisiurei generale a sindicatelor și federației chelărilor, in vederea organizatiei sindicatului chelnerilor din localtate. Miercuri 26 Mai are loc obișnuita adunarea membrilor corpului didactic. Zilele acesteia apare decretul prin care se acordă funcționarilor statului cota de 90 și 63 la sută din salar, pe timpul răsboiului, așa cum s’a acordat și funcționarilor și lucrătorilor de la c. f r. Excluși din „Partidul Poporului“ Partidul Poporului a exclus o sumă de 51 persoane pentru că și-au depus candidaturile pe liste necunoscute de către direcția partidului. Printre aceștia se află și dnii Florin Sion, colonel Liciu, Petrescu, Gh. Ionescu, Șt. Luis, M. Nelcu și Bogdan Carlo din Iași. * Poliția Brăila a fost ridicată la rangul de prefectură. Curat se votează Cei hotărâți să voteze o listă intreagă au numai o singură operație de făcut, și anuali să aplice ștampila - care i-o dă prezidentul biroului - drept in mijlocul listei pe care o preferă. Alegătorul caută pe foaia cu listele județului Iași, locul unde este lista No. 9 cu semnul Steaua Plină și aplică ștampila in mijlocul ei. Llegătorii Cu știință de carte și cari citesc, această gazetă sunt rugați să explice celor fără știință de carte cele scrise mai sus. Tragerea Loteriei Societății Scriitorilor Români are loc la 6 Imre c. Prețul unui bilet numai 2 lei. Dați sprijinul vostru acestei loterii patriotice și cumpărați cu incredere un bilet norocos. Câștiguri in sumă de lei 250000 Biletele se află de vânzare in Iași la debitele R M. S. la librării, la chioșcuri și deposite de »sare, case de schimb etc. Incediul de la Fabrica de zahăr Chitilate reduse la un simplu foc de pac. Mai multe clăi din fân**din grajdul ruitai fabrice, din neglijența vre’unui lucrător, taxe i și’o fi aruncat !'garsi in fân, au luat foc Pagubele se rdică la 7— 8000 lei. Alegătorii sari se găsesc in posesiunea unui certificat de alegător in care numele sau altă indicațiune ar fi greșite vor putea să se prezintă la vot, având insă asupra lor orice act în care să și stabileaacă identitatea, o carte veche de alegător, un extract de naștere, certificat de studiu, abonament C. F. R. etc. care vor fi prezentate odată cu certificatul de alegător Președintelui secției bbo subsecției de votare. Printr-o circulară adresată birourilor electorale, ministrul de justiție, a făcut cunoscut că pentru alegerile de la Cameră, votarea are a lua sfărgit Joi la ora 6 seara, iar despoierea va începe Vineri dimineață. Președinții birourilor electorale, sunt incă liberi a continua dispuierea in noaptea de joi, dacă o crede de bine. Sorbirea de la 20 Mai estă cuvântarea rostită de dl Tuffu, vice președinte al Comisiei Interimare, Ir Templul din str. Gaza Vodă in ziua de 20 Mai. 5.„Mă bucur de cinstea ce m’& s’a fodat de a reprezenta Comuna Iași, la o ceremonie al cărei adevărat și înalt înțeles, este făurirea unui seist comun tuturor Românilor născuți in această țară, fără deosebire de credință Ziua de azi are o deosebită importanță, este ziua in care toată suflarea românească, toți acei născuți și crescuți pe acest pământ, unii la un ioc și in toate unghiurile țărei, aduc prinos de recunoștință și pioasă amintire, fraților noștri cari s’au dus dintre noi întregirea s . Setului nostru ce datoreșta acestor eroi, cari și-au amestecat țărna lor cu țăraa pământului nostru strămoșesc, jsrtiși lor datorim păstrarea acestui colț de pământ neatins de călcâiul blestemat al deșmanului. Lor le datorim, eroilor voștri cărți in vajnicele lupte cu dușmanul, la Mărășești, Mărăști și Oituz, realizarea visului milenar al întregire) neamului. La rândul nostru am contractat chiar o mare obligațune față da fireste morminte, cari rămân ca veșnică mărturie in toata unghiurile țărei, a resistenței fără de seamăn a neamului nostru. Intre zidurile acestui oraș s’au concentrat suflatele mari ale acestui neam, tot patriotimul și puterea de resistență cari au arătat lumei întregi dreptul la viață a neamului nostru eroic Noi, cari supravețuim eroilor noștri cari au făurit România Mare,, noi ceri ne folosim de sacrificiul lor, de datoria martra e ca la rândul nostru să facem toate jertfele pentru ca rostul morții atâtor fiinde a*. Romă nici să nu fie zădărnicit prin dezbinări și prin egoisme de clase sau de rase Datoria noastră sare ca să ne legăm față de aceste morminte de a realiza unirea cetățenilor acestei țări intru singurul scop cere nna poate fi altul decât de a da un suflet comun României Întregite. Și acum iubiți cetățeni, Comuna înși Be Închină in fața mormintelor fiilor ei, cari cu un eroism demn de străbunii lor, au mai subscris o pagină glorioasă in cartea de aur a neamului. MARȚI 2S MAY 1920 fȘ Disdidiții „Partidului Poporului“ la Iași LISTA No. 9. de sub președenții d-lui general Averescu LA CAMERA] în zilele de 25,26 și 27 Mai D-nii: Petru Pragomirescu loan Petrovici Henri Suiu !* Nenilai Cananou < Preotul Sava Popovici Petru Obreja Grigore Mopceanu Seibfttorha ero lor - Discursul ținut de d. I. Găvânescul profesor universitar, la cimitirul Eternitatea. • A III (Urmare și sfârșit) Și după ce, prin faptele voastre de arme, ați uimit, ca ostași, lumea, care și-a adus aminte încă odată că „Român zber viteaz zice.“,ați uimit’o și mai mult, pănă la înfiorarea admiraței ce o dă sublimul, prin tăria voastră morală in fața ademenirilor amăgitoare ale ispitei., Istoviți de luptă, in starea cănd slăbiciunile, inerenta firii omenești, prind a întuneca de ordinar voințele, eți întors capul cu dispreț de la semnele de împăcare înșelătoare ce vă făcea stăruitor dușmanul din față, pe cănd tot frontul rusesc pactisa cu germanii; și aț întors capul cu desgust de la șoaptele moleșitoare ale tovarișilor pravoslavnici, cari vă propovăduiau bunul traincomod, fără muncă, fără patrie și fără onoare, nu o pace care nu vrea să știe de demnitate și de dreptate. Astfel ați atins fulmi la cele mai înalte ale eroismului desăvârșit. Ați arătat că știți să învingeți nu numai durerea și moartea, dar și primejdia ce se prezintă sub chipul zimbitor și dulce al ispitelor amăgitoare. Și astfel, când, după înfrângerea militarismului german, civilisația europeană vedea cu spaimă revărsănduse spre dânsa valurile sălbăticiei bolșevice, România a putut,—păstrând respectul legei și al ordinei, in haosul anarhiei înconjurătoare, să-și afirme însușirile »ale politice superioare, la nivelul țărilor celor mai adânc civilisate, pentru că ele sunt datorite tradițiilor vii, moștenite de la poporul care a creat Dreptul in istoria culturei omenești. Conștiința strămoșilor a trăit in voi. Tot așa va trăi conștiința voastră in strănepoții voștri. Și sunetele voastre, expresie a sufletului național superitor, vor șopti veacuri după veacuri in inimile urmașilor, ce trebue să iubească și ce trebue să urască, in această lume, sarvindu le de călăuză adânc cunoscătoare a natural lucrurilor. Și șoaptele voastre vor fi poruncile sfinte ale cugetului lor însuși. tu Tot voi, slăvite umbre de eroi ai neamului, tot voi neșoptiți in clipa aceasta solemnă, să urmăm cu gândul luminile vecinie nestinse ale privirilor noastre ce cântă printre voi pe acei luptători ai neamului,veri,cu fapte, cu vorba, cu scrisul , au lămurit idealul Filipescu, tiranica întrupare a sufletului național, care, in toiul răsboiului trâmbițat de dânsul, moare sigur, de victorie, cu măna incleștetă pe harta României Mari visul vieței lui întregi—Delavrencea, care doarme aici in prejma noastră. Vlăhuțăi Cogbuc. Și ultimul plecat dintre noi, Xenopol. Și tot din șoaptele voastre vin poruncile categorice ale conștiinței noastre de a ne pleca frunțile cu pioasă ra cunoștință și la mormintele acelor bravi fii ai nobilei Franța, cari, veniți aici în entuziasm, unii să lupte ca ostași In rândurile voastre, alții ca medici să aline suferințele voastre și ale camarazilor voștri in spitale, aoun