Ex Symposion, 2004 (46-50. szám)

2004 / 46-47. szám

A leszakadó mennyezetről, a madzagról és a felbontatlan levélről A 37 éves Kosztolányi Dezső a következő­képpen ír egy pár évvel korábban az Akadémián tett látogatásáról: „A professzor, rokonszenves fiatalember, nem Racine-ről és Chateaubriand-ról beszélt az ódon, tiszteletre méltó falak között, ha­nem azokról, kik élnek, a legújabbakról. [...] Ro­main Rollandról meg Marcel Proustról, az ex­presszionista regényíróról, ki akkor még élt. [...] Különös, érdekes, okos előadás volt. Én azonban közben folyton arra gondoltam, mi lenne, ha egy magyar egyetemi tanár ajkára merné venni példá­ul Juhász Gyula nevét. Bizonyára rászakadna az Akadémia mennyezete, s azonnal maga alá te­metné." Ezek a sorok elsősorban azért lehetnek elgondolkodtatóak, mert ma Kosztolányira vagy Juhász Gyulára ritkán gondolunk úgy, mint élő, indulatos, sebezhető és esetenként igazságtalan kortársakra, akik azért küzdöttek, hogy ne a (bár­mennyire is szeretett és tisztelt) „poros klassziku­sokról", hanem róluk, vagyis a mai írókról és a mai irodalom kérdéseiről essék szó. Amikor 2003. decemberében a Veszprémi Egyetem Magyar Iro­dalomtudományi Tanszékén a „Csak a madzag ten­né?" A novellaciklus újraíródó hagyománya a magyar irodalomban című konferenciát Kosztolányinak ezekkel az akadémikus irodalomtudományt tá­madó szavaival nyitottam meg, nem az egymás elleni küzdelemre, hanem a párbeszédre szeret­tem volna felhívni a figyelmet. Arra a lehetőség­re, amit az irodalomtudomány, a kritika és az írók együttgondolkodása, vagy, másképpen, a „régi" és a mai irodalom dialógusa kínál. A no­vellaciklus kérdése ugyanis egyszerre érinti Mik­száth, Krúdy, Kosztolányi vagy Bodor Ádám, Ferdinandy György és Háy János munkásságát — a novellaciklus egyidejűleg vet fel irodalomtörté­neti, műfajelméleti kérdéseket és az irodalmi élet működésének lehető leggyakorlatibb vonatkozá­sait, a közölhetőséget, az eladhatóságot, az író küzdelmét a szerkesztőkkel és a határidőkkel. A novellaciklus ugyanakkor a szöveg és az olvasó párbeszédének terepe is: ha Borges megálla­pítását a regényekben előforduló (és a novellaciklu­sokból hiányzó) üresjáratokról összevetjük Háy Já­nos esszéjének zárómondatával, amely szerint az olvasó „a novellák közötti résbe a saját életéből nyom szigetelést", úgy tűnhet, a novellaciklusok­ban nemcsak a novellákat, de az „üres helyeket", s így egyúttal önmagunkat is olvassuk. Ahogy Ku­­korelly írja a TündérVölgyben: „Egy történet van. Tele, üres. Teli és üres. Tele üres helyekkel." Egy a novellaciklus kérdésének szentelt számban, úgy tű­nik, az ürességet, a „szigetelést" vizsgáljuk volta­képpen: azt a valamit, ami egymás után következő novellákból ciklust varázsol, úgy, hogy mégsem te­szi őket regénnyé. A „madzagot" próbáljuk meg­közelíteni tehát: „Ha sok cseresznyepaprikát mad­zagra fűzünk, abból lesz a paprikakoszorú. Ha vi­szont nem fűzzük fel őket, nem lesz belőlük koszo­rú. Pedig a paprika ugyanannyi, éppoly piros, épp­oly erős. De mégse koszorú. Csak a madzag tenné? Nem a madzag teszi. Az a madzag, mint tudjuk, mellékes, harmadrangú valami. Hát akkor mi? Aki ezen elgondolkozik, s ügyel rá, hogy gondolatai ne kalandozzanak összevissza, hanem helyes irány­ban haladjanak, nagy igazságoknak jöhet a nyomá­ra." (Örkény István: Az élet értelme) Dialógus ugyanakkor nemcsak irodalom­­történet és élő irodalom, szöveg és olvasó, de szöveg és szöveg között is lehetséges: ez történik mostani számunk felkérésre született „novella­ciklusában", ahol a ciklus egyes darabjainak iro­dalomtörténészek által előszeretettel vizsgált visszatérő elemeit előre megadott, majd a szöve­gekbe beépített mondatok jelentik, többek között Kosztolányi Boldogság című írásának néhány sora: „Hadd maradjon az, ami vagyok, zárt, egész és titkos. Okozzon nekem ezután is ilyen érthetetlen gyötrelmeket és örömöket. Halálommal pedig teljesen semmisüljön meg, mint valami felbontatlan levél." Az EX Symposion mostani számával arra tesz kísérletet, hogy ciklusok olvasása keltette „érthetetlen örömöket és gyötrelmeket" ne meg­szüntesse, hanem, ha lehetséges ez, növelje a no­vellaciklusokról itt olvasható írások segítségével. SZILÁGYI Zsófia

Next