Ex Symposion, 2011 (73-76. szám)

2011 / 73. szám

Meztelen fedettség Ezt a szöveget most pizsamában írom. Pedig dél­után van. Pedig dolgozom is. De itthon vagyok. A pi­zsama, mint otthon. Otthon vagyok a pizsamában. Otthon vagyok a gyerekkoromban. Ha útra kelek, a bőröndből kivett pi­zsama illata hozza közel a távoli otthon légkörét. Amikor saját ma­gamról, életem egy-egy kétségéről, problémájáról próbálok minél őszin­tébben írni, akkor az nem is olyan érzés, mintha meztelen lennék, inkább olyan, mintha pizsamában flangálnék a Körúton. Elvileg van rajtam ruha, fe­dem magam, gyakorlatilag kilógok a külvilágból. Otthonos ruházatomban ép­pen hogy nem vagyok otthon a kinti térben. Kohn és Grün késő estig beszélgetnek Kohn lakásán. Elered az eső. Megbeszélik, hogy Grün aludjon csak nála. Egy óra múlva csöngetnek. Grün áll csuromvizesen az ajtóban: „Csak hazamentem a pizsamámért." Hogyan viszonyulunk átmeneti énjeinkhez? Merthogy a pizsama valamilyen átmenetet takar: éjszaka és nappal, álom és ébrenlét, gyerekkor és felnőttség, betegség és gyógyultság, láger és szabadság. A pizsama a mindenkori egészséges és felnőtt társadalmon kívüli egyedek uniformisa: gyerekek, betegek, foglyok és bolondok viselete. A képtelenség viselete. Infantilis és infernális. A pizsamát bárkire ráhúzhatják, akár a vizes lepedőt, és bárkiről letéphetik. Úgy képzelem, Tolsztoj azon a bizonyos éjszakán pizsamában futott az asztapovói vasútállo­másig. Szókratészt is el tudom képzelni pizsamában. Mozartot is. Beethovent csak a legvégén. Thomas Mann, ha pizsamát hordott, gondolom, gondosan begombolta azt. Hrabal kefirrel le­pecsételt pizsamában sétálhatott oda, hogy a galambokat etetve ő maga is kirepüljön a kórház ablakán. Elvis Presleyt nem tudom elképzelni pizsamában. A pizsama nem mindenkin áll jól. Amikor ezt a lapszámot elkezdtük összeállítani, egy címkefelhőt ajánlottunk a szerzőknek: „gyerekkor, éjszaka, álom, ébrenlét, alvajárás, virrasztás, börtön, kórház, láger, elmegyógy­intézet, infantilizmus, koraérettség, nonkomformizmus, meztelenség, betegség, elzárás, bo­londság, depresszió, beavatás, kollégium, álruha, éjszakai élet, éjszakai alkotás, Minerva baglya, fordított életritmus, ágy, Dr. Jekyll és Mr. Hyde, Kőműves Kelemen, mese, mítosz, ballada, az önmagaság technikái, önkép, zajos magány, a gyerekruhák kultúrtörténete, az éjszakai öltözékek kultúrtörténete, nagy emberek papucsban." Ahogyan érkeztek a kéziratok, arra lettünk figyelmesek, hogy a szövegek is pizsa­mában vannak. Azaz létmódjuk, esztétikai világuk elkezdett hasonlítani a tartal­milag leírtakhoz. Rugalmas, strapabíró, szaggatottságában felértékelődő matéria a pizsama. Ki emlékszik, milyen egy vadonatúj pizsama? A pizsamát hordjuk, azáltal létezik. Ezt a hordottságot, létbe vetettséget demonstrálják a lapszám szövegei. Akár Örkény híres egypercesében, lehetne itt egy rövid haszná­lati utasítás is: olvassák ezt a lapot pizsamában. Otthonosan, társas ma­gányban. Fesztelenül és mégis védve. A meztelen fedettség evidenci­ájával és kegyelmével. SZEGŐ János

Next