Ex Symposion, 2012 (77-80. szám)

2012 / 77. szám

Termék, termény, teremtmény Az, ami vagyunk, valószínűleg nem csak (biológiai, társadalmi) adottság, de homályos, mert kideríthetetlen okból eredeztethető, változékony következmény is, termék, termény, teremt­mény, aminek csak részben vagyunk mi magunk az előállítói, de részben biztosan. Csak azért mondom ezt, mert a testünk egyfelől bizonyítja, már csak használata, alakíthatósága révén is a szabadságot, ami az emberi létezésben rejlik, másfelől azonban éppen hogy megcáfolja azt. Ha, teszem azt, a köldökömre pil­lantok, valami olyat látok, ami, bizo­nyos értelemben, arra az időre emlé­keztet, ami megelőzte a létezésemet, amiről valós emlékképem nincsen, de aminek a jelét magamon hordom. Ráadásul túl is fog élni engem, még ha olyan sokkal nem is. Valaminek tehát úgy vagyok a részese, illetve valami úgy az én részem, hogy köz­ben folyton saját idegenségemre is felhívja a figyelmemet. A testem az a másik valaki, az az ismeretlen, aki a legközelebb áll hozzám. Konkrétan az én helyemben áll. Nem is csoda, hogy ez az együttállás (ami bizonyos értelemben mégis szembenállás) az emberek jó részének a legnagyobb problémája. Micsoda rémült akarás látszik mindenfelől, hogy leigázzuk a testünket, például az önmagán való túlépítése által, és most nem is csak a testépítésre gondolok, de a legszegényesebb tornaórára is, meg arra a többé-kevésbé szép hü­lyeségre, amiről a sport szól, hogy többet hozzunk ki magunkból, magunknál. De lehetne még itt sok jól ismert gyarmatosítási kísérletről beszélni a plasztikai sebészettől a bebalzsamozáson keresztül a tetoválásig. Bármire képesek vagyunk, csak hogy bebizonyítsuk felsőbbségünket a test fölött, de persze mégsem a miénk az utolsó szó. Arról meg már ne is beszéljünk, hogy mi van a többiekkel. Illetve nagyon is beszéljünk róla, mert vagy hozzánk érnek, vagy éppen hogy nem, de valamiképpen viszonyulnak hoz­zánk, azzal, amijük van. A bőröm az enyém, csak az enyém. És, hát, ez sem egészen biztos azért. Mindenesetre, akit kinézek a többiek közül, azt előbb-utóbb meg is akarom fogni, ráadásul azt is elvárom, hogy ő fogjon meg, felajánlom neki a bőrömet, a tapintásomat, a húsom egyedisé­gét - és micsoda megaláztatás, amikor nem kérnek belőle. Lehetséges, hogy a test az egyetlen dolog, ami puszta létével állandóan önmaga nemlétére utal, hogy saját hiányának a jele? Egy eleven seb a hibátlan és hideg világ felszínén. Mindezzel együtt pedig ennek a világnak (és benne önmagának) a paródiája is? A koitusz a bűn paródiája. A test pedig az emberé. És akkor az emlékezet a létezésé. KRUSOVSZKY Dénes

Next