Făclia, ianuarie-martie 1969 (Anul 23, nr. 6893-6967)

1969-01-14 / 6902. szám

Proletari din toate țările, uniți-vă ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIU Anul XXIV —Nr. 6902 Marți 14 ianuarie 1969 4 pagini 30 bani ieri au Început propunerile DE CANDIDATURI PENTRU ALEGERILE DE DEPUTAȚI IN MAREA ADUNARE NAȚIONALĂ SI IN CONSILIILE POPULARE ? 9 Luni, într-o atmosferă de puternic entuziasm, au inceput in intreaga țară propunerile de candidați ai Frontului Unității Socialiste în alegerile pentru Marea Adunare Națională, marcînd deschiderea campaniei electorale pentru alegerea deputaților în forul suprem al țării, precum și în organele locale ale puterii de stat. Ca o expresie a încrederii neabătute a întregului popor față de conducătorul său încercat în opera de construcție socialistă, Partidul Comunist Român, printre primii candidați ai Frontului Unității Socialiste, propuși în însuflețitele adunări ale oamenilor muncii din diferite circumscripții electorale, se află membrii Prezidiului Permanent, ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., și alți conducători ai partidului și statului nostru. Totodată, participanții la adunări au propus drept candidați numeroși muncitori, țărani, intelectuali, oameni ai muncii din rîndurile naționalităților conlocuitoare, bucurîndu-se de binemeritat prestigiu pentru aportul lor la construcția socialistă, la înfăptuirea sarcinilor trasate de partid. In cadrul adunărilor de propunere a candidaților în diferite circumscripții electorale, adunări care s-au ținut în mari întreprinderi industriale, în unități socialiste din agricultură, în instituții, numeroși participanți au relevat că perioada ultimilor patru ani a fost o perioadă de rodnice realizări, de progres în toate sectoarele construcției socialiste, subliniind că toate marile înfăptuiri care au făcut ca România să ofere imaginea unei țări în plin proces de dezvoltare materială și spirituală sunt rodul conducerii de către partid a poporului nostru pe calea construcției socialiste, al unității moral-politice a poporului în jurul Partidului Comunist Român. Zecile de mii de participanți la aceste adunări, au dat glas voinței ferme a întregului popor de a-și consacra capacitatea de muncă și creație realizării mărețelor obiective stabilite de Congresul al IX-lea și Conferința Națională a P.C.R., de a sprijini cu toate forțele înfăptuirea politicii interne și externe a partidului, pusă în slujba înfloririi României socialiste, apărării intereselor vitale ale poporului român, triumfului cauzei socialismului și păcii în lume. Tovarășul mincelescu a fost propus candidat in circumscripția electorală nr. 1 „23 August“ din Capitală Una din cele mai mari citadele ale metalurgiei românești, uzinele „23 August“ din capitală, pentru care ultimul sfert de veac a însemnat o impetuoasă și multilaterală dezvoltare, a cunoscut ieri după-amiază însuflețirea proprie marilor întruniri populare. Aproximativ 5 000 de cetățeni din circumscripția electorală nr. 1 „23 August“ s-au întrunit aici pentru a propune candidatul Frontului Unității Socialiste în alegerile de deputați în Marea Adunare Națională. In noua și imensa hală de prelucrări mecanice, animată de o atmosferă de puternic entuziasm, erau prezenți metalurgiștii de la uzinele „23 August“, „Republica“, Fabrica de mașini-unelte și agregate, muncitori, ingineri și tehnicieni din întreprinderi chimice, electrotehnice și de industrie ușoară, săteni din comunele Pantelimon și Dobrotești, cercetători științifici, medici și profesori, pensionari, gospodine. In cadrul adunării a luat cuvîntul tovarășul Dumitru Popa, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal București al P.G.R., membru al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. Subliniind că alegerile constituie un prilej de adîncă reflecție asupra realizărilor obținute pînă acum în făurirea noii orînduiri, asupra sarcinilor care stau în fața poporului nostru pentru înfăptuirea ,în continuare a programului înfloririi României socialiste, vorbitorul a spus printre altele: Sîntem mîndri de succesele pe care le-am obținut sub conducerea partidului comunist, de faptul că am reușit, cu brațele și mintea noastră, să punem temelii solide progresului multilateral al țării, să sporim avuția poporului, să asigurăm creșterea permanentă a bunăstării celor ce muncesc, să întărim independența și suveranitatea patriei noastre. Tovarășul ION GHEORGHE MAURER f •, a fost propus candidat în circumscripția electorală nr. 1 „Universității“ din municipiul Cluj In sala sporturilor din Cluj au fost prezenți ieri peste 2 500 de cetățeni din circumscripția electorală nr. 1. „Universității“ pentru a participa la prima depunere de candidatură în M.A.N. Devotați partidului și încrezători în realismul politicii sale, animați de succesele dobîndite de poporul nostru în toate domeniile construcției socialiste, mîndri că și-au îndeplinit cu cinste sarcinile ce le revin la locul lor de muncă, exercitîndu-și drepturile democratice de cetățeni ai statului nostru socialist, cei prezenți în Sala sporturilor, la propunerea candidaturii tovarășului Ion Gheorghe Maurer și-au manifestat sprijinul lor total pentru Frontul Unității Socialiste, pentru vastul program de înflorire a patriei. In numele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste a luat cuvîntul tovarășul Aurel Duca, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, care a făcut un amplu tablou al dezvoltării armonioase a vieții social-economice și cultural-științifice a județului Cluj în anii actualei legislaturi. Prin munca lor entuziastă, valorificînd superior resursele locale, extinzînd capacitățile de producție, oamenii muncii — români, maghiari și de alte naționalități — au asigurat județului Cluj un loc de frunte în viața economică a țării — a spus vorbitorul. In practică s-a demonstrat superioritatea agriculturii socialiste care asigură creșterea producției vegetale și animale, satisfăcînd necesitățile populației. Dezvoltarea științei, artei, culturii și învățămîntului accelerează progresul material și spiritual al patriei noastre socialiste. In cursul dezvoltării democrației socialiste, se manifestă tot mai puternic rolul conducător al partidului și unitatea social-politică a poporului în jurul său, sprijinul deplin al tuturor celor ce muncesc în afirmarea politicii interne și externe. Ne găsim astăzi în fața alegerilor de deputați pentru forul suprem al puterii de stat și pentru organele de stat locale, a spus în continuare vorbitorul. Vă rog să-mi permiteți ca pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională, în numele Consiliului Național al Fron (Continuare în pag. a II-a) (Continuare în pag. a Aspect de la adunarea cetățenilor din Sala sporturilor Cluj C.I.L. Gherla. Transportul și depozitarea materialelor în secția PAL se face în mod mecanizat îndeplinirea și depășirea planului de stat pe 1969-îndatorire patriotică a tuturor oamenilor muncii CERTITUDINE LA UNIREA Depășirea planului global cu un milion de lei; economisirea a 100 tone de metal; realizarea și punerea în fabricație a două mașini noi de mare productivitate... Și în continuare: reducerea consumului de materiale provenite din import cu aproape 5 milioane lei; punerea în funcțiune la timp a investițiilor; realizarea în uzină a trei mașiniunelte pentru uz propriu... Un program pe cît de divers, pe atît de interesant. Să nu uităm că obiectivele de mai sus se vor adăuga la sporurile de producție pe care colectivul uzinei Unirea este obligat — dacă este potrivită expresia — să le realizeze în acest an. Pentru ca tabloul să fie complet, vom aminti și din acestea cîteva amănunte. Față de realizările obținute în 1968, colectivul va trebui să dea un spor la producția globală de 17 la sută. Productivitatea muncii, în 1969, va crește cu 10,6 la sută, iar cheltuielile de fabricație efectuate pentru realizarea unei producții-marfă în valoare de 1000 lei trebuie să scadă cu 34 lei. In 1969, uzina va trebui să verse în bugetul statului cu 20 milioane cei mai multe beneficii ca in anul trecut. Și la toate acestea se adaugă angajamentele — încă nu definitive — luate recent de colectivul uzinei... Oricine își poate pune, în mod legitim, întrebarea: vor fi în stare muncitorii, tehnicienii și inginerii de la Unirea să realizeze un asemenea program? Cu trei ani în urmă, cînd s-au făcut cunoscute obiectivele planului cincinal, ne-am mai pus o asemenea întrebare. Și iată răspunsul: în cei trei ani care s-au scurs, uzina a produs cu 40 milioane lei mai mult decît s-a prevăzut pentru această perioadă. Și acum un nou spor de 17 la sută, la care se adaugă un milion de lei peste plan (angajamentul), la un preț cu 34 lei mai scăzut la fiecare 1 000 lei producție realizată! Se cuvine o precizare: întrebări asemănătoare celei formulate mai sus nu-și pune nimeni de la Unirea. Dimpotrivă, oricine este întrebat răspunde că se poate. Dar trebuie făcut cîte ceva... Ce anume? înainte de toate, trebuie folosite mai bine capacitățile de producție. Este, probabil, principala rezervă. Potrivit unui calcul estimativ, prin concentrarea și raționalizarea procesului de fabricare a pieselor de serie mare, la mașinileunelte se pot economisi anual aproximativ 140 mii ore de lucru. Aceasta înseamnă economisirea muncii a 29 de mașini-unelte în două schimburi, timp de un an. Bineînțeles, acestea sunt estimări. Pentru ca dezideratul să devină realitate, este nevoie de un studiu, de un proiect și de măsuri. Și comitetul de direcție al uzinei consideră că un asemenea beneficiu merită osteneală. Un colectiv de specialiști va elabora studiul necesar pînă la sfîrșitul lunii februarie. Raționalizarea procesului de fabricație nu este singura rezervă. Uzina este în curs de dezvoltare. Punerea în funcțiune a noilor capacități (aproximativ 140 mașini-unelte), pregătirea muncitorilor necesari în 1969 se vor califica încă 120 de oameni pe lîngă A. VARGA (Continuare în pag. a lll-a) Vizionări in concursul al IX-lea al amatorilor Luna ianuarie înseamnă debutul în concursul al IX-lea al amatorilor. In această lună au loc vizionări la care participă toate formațiile — de muzică ușoară, tarafuri, de dansuri populare, brigăzi artistice de agitație, soliști, înscrise în concurs. La Cluj aceste vizionări au loc în zilele de 14 ianuarie (clubul Victoria — ora 16,00), 16 ianuarie (clubul Libertatea — ora 17,00), 21 ianuarie (clubul Metalul — ora 17,30), 22 ianuarie (clubul Armonia — ora 16,00), 23 ianuarie (clubul Carbochim — ora 16,30). La Dej, în afara vizionărilor care au avut loc în zilele de 11 și 12 ianuarie, se vor desfășura alte două în zilele de 18 și 25 ianuarie. Asemenea manifestări artistice, îndeplinind scopuri oarecum regulamentare, în sensul că sunt organizate pentru a erarhiza valorile, prilejuiesc spectacole agreabile pentru spectatori. • DIN ȚARĂ Produse exportate întreprinderea românească de comerț exterior „Mășin-export“ a exportat în ultima perioadă unor parteneri comerciali din Cuba, Grecia, Iran și Uniunea Sovietică 1350 vagoane de marfă acoperite, vagoane cisternă, precum și vagoane dozatoare pentru balast în Venezuela și Singapore au fost livrate 1 400 de electromotoare. Noi contracte perfectate de aceeași întreprindere prevăd exportul în Ungaria a 800 vagoane acoperite și în Australia a peste 300 electromotoare asincrone de diferite puteri. La rîndul ei, întreprinderea „Industrialexport“ a perfectat contracte pentru livrarea în Pakistan a unor stații electrice de transformare, iar în Cuba a șapte instalații de foraj de tip 2 DH-100. (Agerpres) VOR PRODUCE IN ACEST AN In partea de nord a municipiului Pitești își înalță siluetele cîteva obiective industriale importante, care vor intra în exploatare în cursul acestui an. Intre acestea se află fabrica de bere, care, începînd din primul trimestru, va produce zilnic 22 000 de sticle și peste 2 700 kg de malț. Capacitatea ei va permite amortizarea cheltuielilor de construcție în numai opt luni de activitate. In ciuda condițiilor atmosferice grele, se lucrează din plin pentru terminarea la timp și a celorlalte, mari unități ce vor intra în producție în cursul anului: Combinatul de articole tehnice din cauciuc, cu o capacitate anuală de 2 000 de tone și întreprinderea de țesături din lînă, fire artificiale și sintetice. Aceasta va realiza — după calcule estimative — o jumătate de metru patrat de țesături pentru fiecare locuitor al țării. In întreprinderile industriei ușoare și alimentare din nordul Piteștiului vor lucra 15 000 de oameni, ceea ce înseamnă mai mult de 15 la sută din populația actuală a municipiului. (Agerpre;?) Iarnă în Grădina botanică Fotografia: Mircea RADU •••••••••••••••••••«•«»•# • • • • De ce stagnează zootehnia ir. cooperativa agricolă din țaga? De ani de zile, sectorul zootehnic al cooperativei agricole din Țaga bate pasul pe loc, nu reușește să iasă din „matca“ mediocrității economice. La finele anului trecut, el avea 477 bovine, din care 140 vaci, și 1 249 ovine. Numărul bovinelor era cu 73 capete mai mic decât s-a prevăzut în plan și cu 19 capete sub efectivul existent la începutul anului. Cu alte cuvinte, în loc să crească, a scăzut față de anul precedent. Aceeași apreciere și în ce privește producția de lapte. De la fiecare vacă furajată s-au obținut în medie 1 224 litri de lapte, cu 236 litri mai puțin decât s-a prevăzut. Nu a fost atinsă nici măcar producția de lapte realizată în 1967. Nerealizarea efectivului de bovine și a producției de lapte planificate a influențat nefavorabil eficiența economică a activității acestui sector. Veniturile planificate în zootehnie nu au fost realizate. Concretizînd, tov. Ioan Corpodean, contabilul șef al cooperativei, afirma: „ Am obținut un venit de 425 600 lei, cu circa 30 000 lei mai puțin decît prevedea planul. El putea fi mai mare, planul putea fi depășit, dacă livram întreaga cantitate de lapte contractată. Am rămas la sfîrșitul anului datori față de contract cu două vagoane și ceva de lapte. Așa stînd lucrurile, am adresat ing. Octavian Bica, specialistul cooperativei, întrebarea: Ce factori au frînat ieșirea din impas a sectorului zootehnic și care sînt premisele redresării lui economice? Iată ce ne-a spus: — Dacă ne referim la nerealizarea efectivului de bovine planificat, aceasta se datorește în primul rînd neîndeplinirii planului de fătări, iar în al doilea rînd suplimentării livrărilor de viței. In anul trecut, procentul de natalitate a fost de 48 la sută. De la 140 de vaci, am obținut doar 68 de viței. Avem multe vaci bătrîne și cu afecțiuni care nu se montează și deci nu fată. Spunîndu-ne aceasta, interlocutorul nostru s-a referit de bună seamă la cele 20 de vaci îmbătrînite care timp de trei ani au fătat... 3 viței. Dar cooperativa are și tineret femei îmbătrînit și degradat din punct de vedere fiziologic. Multe din vițelele care intră la matcă sunt de proastă calitate, ceea ce determină neformarea lor timpurie. Există 49 de juninci de 4—5 ani, dacă le putem numi așa, care pînă la această vîrstă nu pot fi fecundate. In 1968 din cele 115 juninci s-au montat 46 și au rămas gestante abia 20. — Noi, ne relata interlocutorul, le-am făcut tratamente în vederea fecundării, însă nu au dat nici un rezultat. De aici se trage concluzia că aceste tratamente nu sunt puse la punct. Totuși, de ce au îmbătrînit așa de timpuriu aceste juninci? Explicația este una și aceeași: tineretul femei nu este întreținut corespunzător pentru a deveni animale de reproducție. Dar, planul de producție la lapte de ce nu s-a realizat? Răspunzînd la această întrebare, brigadierul zootehnist Ioan Baciu ne-a declarat: M. GAVRILA (Continuare în pag. a lll-a)