Făclia, ianuarie-martie 1970 (Anul 24, nr. 7203-7276)

1970-02-14 / 7238. szám

PAGINA 2 FĂCLIA Festivalul de teatru „I. L. Caragiale’* VIZIONĂRI Casa județeană a creației populare a organizat o trecere in revistă a formațiilor de teatru ale amatorilor, colectivelor ce pregătesc montaje literare, recitatorilor și cititorilor artistici din județul nostru. Acțiunea, începută în 25 ianuarie, e în curs de desfășurare, urmînd să se încheie la sfirșitul acestei luni. Inițiativa aceasta, de un real folosin primul rînd fenomenului teatral din județ, și, implicit, oamenilor muncii din sate și comune, a însemnat pînă acum zeci de spectacole, mai bune sau mai slabe, antrenînd un număr mare de artiști amatori. Apreciind noutatea unei asemenea manifestări, dar și utilitatea ei, încercăm să o circumscriem în mai marea mișcare artistică a județului, cu ajutorul tovarășului Marius BUD, metodist la Casa județeană a creației populare. Red.: Interesează, firește, in primul rînd scopul urmărit odată cu lansarea acestei inițiative. M. B.: Ne-am gîndit, mai întîi, la reanimarea activității artistice de la sate și din orașe, lucru pe care il puteam realiza foarte bine organizînd vizionările despre care este vorba, deoarece vizionările au însemnat spectacole, spectacole pentru public în primul rînd. Am urmărit însă și alte cîteva lucruri, printre care: verificarea existenței reale a formațiilor de teatru ale amatorilor de la căminele culturale și casele de cultură, a calității spectacolelor, și prin aceasta, stabilirea modalităților de intervenție în sprijinul finisării acestor spectacole (intervenție cu ajutorul oamenilor de specialitate din Cluj); verificarea repertoriului abordat; impulsionarea începutului de stagiune a teatrului amator în vederea spectacolelor in circuit. Și, în final, crearea unor condiții bune pentru participarea la festivalul de teatru „I. L. Caragiale“, a cărui fază de masă începe la 1 martie. Red.: Au participat, sau participă în continuare, toate formațiile de teatru amator din județ. M. B.. Au fost înscrise pentru aceste vizionări majoritatea formațiilor existente în județ, excepție făcînd cele de la căminele culturale din Aiton, Baciu, Ciucea, Ciurila, Cornești, Luna, Petreștii de Jos, Ploscoș, Țaga și Aluniș. Mai puțin sinceri au fost directorii căminelor culturale din Buza (Nicolae Pop) și Panticeu (Leonida Ursu) care au anunțat, inițial, formații pregătite pentru vizionare dar mai apoi, cînd s-a pus și problema prezentării, au afirmat că fusese vorba doar despre niște intenții. Red. Care sînt primele impresii ale participanților la aceste vizionări? M. B.: Din păcate, nu tocmai favorabile. Nu se înțelege peste tot restul educației prin imaginea artistică susținută de dialogul vorbit. Teatrul este, în primul rând, educație. Alături de formații îngrijite, cum sunt: cea a Casei municipale de cultură Cluj (in limba maghiară), cu piesa „Omul de aur“, de Jókai Mor, sau a căminului cultural din Iris, cu piesa „Omul care a văzut moartea“, de V. Eftimiu, ale căror spectacole au prilejuit, chiar și pentru oamenii scenelor profesioniste, clipe de autentică emoție artistică, există multe formații slabe, sau chiar foarte slabe. Desigur, timp de pregătire mai au, dar mai e necesară multă muncă și dorința de a pregăti spectacole. Genul dramatic e pretențios, însă el dă și proba maturității artiștilor amatori. Red.: După cite am observat, oamenii de specialitate care au participat la aceste vizionări au dat o serie de indicații artiștilor amatori. M. B.: In măsura posibilităților, oamenii de teatru au încercat să-i ajute, dar numai în linii mari. Adică, acolo unde au observat lucruri flagrante, au intervenit, încercând să le contureze orientarea, viziunea lor despre piesa respectivă etc. Red.: Perioada vizionărilor se încheie la sfirșitul acestei luni. Fină atunci, ce mai prevăd ele? M. B.: Sîmbătă și duminică vor avea loc vizionări în 20 de centre. Desigur, vom avea multe surprize. Dar contăm pe cele de ordin pozitiv. Odată cu sfirșitul acestei perioade, vom intra în concursul propriu-zis. Dar pînă atunci, toate formațiile trebuie să se pregătească intens. Se pare că și Clujul îi va putea ajuta mai intens decit altădată prin oameni de specialitate, actori sau regizori. V. CHIOREANU Faza județeană a olimpiadei elevilor Miine, duminică, 15 februarie începe cea de a doua fază — județeană — a tradiționalei olimpiade a elevilor. La această fază ,participă elevi ai liceelor teoretice și de specialitate, respectiv ai școlilor profesionale, care au ocuipat locurile unu, doi sau trei în cadrul primei etape a olimpiadei. La Cluj, faza județeană începe cu concursul de literatura română, la care participă primii trei clasați în etapele organizate cu patru săptămâni în urmă la Cluj, Cimpia Turzii, Dej, Gherla, Gilău, Huedin, Iara, Mociu și Turda. Finala începe la ora 10 la Liceul nr. 7 (Bul. Lenin nr. 9). Tot în cadrul fazei județene va avea loc la 22 februarie la Grupul școlar de construcții, concursul de matematică, la 1 martie, la Liceul „Ady-Șincai“, concursul de fizică, iar la Liceul „George Coșbuc“ cel de chimie. Elevii clasați pe primul loc în etapa județeană se califică pentru finala pe țară a olimpiadei, care, se va desfășura în zilele de 26 și 27 aprilie a.c. la București. a. f.) genda 17.00 — Deschiderea emisiunii. Emisiune în limba germană. 18.05 — Bună seara, fete! Bună seara, băieți! — emisiune pentru tineret. 19.00 — Telejurnalul de seară. 19,20 — Desene animate „La pescuit“ — o producție a studiourilor poloneze. 19.30 — Emisiune muzicalcoregrafică pe teme folclorice. Transmisiune de la Sofia. 19,55 — Microavara premieră. 30.00 — Tele-enciclopedia. 21.00 — Film serial: „Răzbunătorii“, Episodul „Vacanțele d-lui Steed*. BUCUREȘTI: Piața Universității modernizată O NOUA PREMIERA LA TEATRUL NATIONAL „EVANTAIUL DOAMNEI WINDERMERE” de Oscar WILDE Intuiția fină a caracterelor, angajarea unei intrigi cu surpriza mereu prezentă, eleganța dialogului in care se brodează strălucirea paradoxurilor vizind necontenit satira unei morale conformiste, un umor persuasiv ce pare a nu se căuta decit pe sine, dar care ascunde mereu o ironie incisivă. iată cîteva din calitățile teatrului lui Oscar Wilde care i-au asigurat acestui neobosit frondeur un succes continuu pe scenele teatrelor. Teatrul Național din Cluj prezintă, duminică, 15 februarie, ora 19,30, în premieră, EVANTAIUL DOAMNEI WINDERMERE, una din cele mai cunoscute comedii ale lui Oscar Wilde. Regia artistică aparține lui Vlad Mugur. Scenografia: T. Th. Ciupe, costume: Edit Schranz-Kunovits. In rolurile principale: Silvia Ghelan, Teodora Mazanitis-Fugaru, Olimpia Arghir, Marin D. Aurelian, Viorel Comănici, George Gherasim. CABINETUL JUDEȚEAN DE PARTID COMUNICA. In ziua de 20 februarie a.c-. ora 17,00, va avea loc, la Liceul „Nicolae Bălcescu“, strada Constanța nr. 6, instruirea propagandiștilor de partid de la formele de învățămint: Etică, Educație moral-cetățenească, Statut P.C.R., Ciclu de conferințe din instituții și cartiere. Istoria P.C.R. Viana ȘERBAN VERSURI Inegal ca valoare artistică, volumul Vianei Șerban sensibilizează o poezie de notație, discursivă. Poeta nu e o pătimașă sorbind universul cu ochii, cu buzele, ci o fire contemplativă, cu șușoteli grave, urmărind o comuniune aproape erotică cu toate lucrurile ridicate la rang de poezie. Redusă la niște fețuri împlinite, poezia ei derulează un șir imens de notații (uneori interesante, alteori demodate), avînd ca numitor comun un act de narcisism pur (unde e frumusețea mea de artă?), de regăsire și împlini a unor „întrebări ce nu-i" mai răspund“. Tonul cald, confesiv, stropă de gratuitate doar în cimva poezii, printre care și Cuză, din care reproducem: „mă refugiez intr-o oază de vis / Unde privirile tale nu pot pătrunde / Și unde miezul luminii nu poate fi decit umbbra mea / Mă simt molatecă și sínt ecoul iubirii ce mă frămîntă / Alunec ușor în tristețe / Și greu, echilibrul veseliei mă mai găsește / Tu visuți mă cauți învăluit de ginduri / Și ca o cavalcadă adincul lumii intră în noi / Și ne desparte între cer și pămint J Eu sunt albă, suavă și plină de farmece caste / Tu ești demon cu ferestrele deschise spre focul stelelor / Care s-au strins și ard deodată ca o torță de patimă / Și eu nu te cunosc și lumina mea e stinsă“. Contemplația aceasta calmă, cu ușoare note de melancolie, o regăsim și In Terasele Sudului, poate cea mai reușită poezie din acest volum. Poeta trădează aici o sensibilitate aparte, un amestec de puritate și candoare, o feminitate care-și redescoperă nostalgic formele exotice ale Sudului, redescoperindu-se, în același timp, cu uimire. Jubilația intensă a descoperirii, intensitatea senzației, candoarea imaginii singularizează această poezie. Printre poeziile bune mai semnalăm Lotus, Iederă, Pasărea Phoenix. Prin Fîntîna eternă, facem cunoștință cu un cerebralism inconsistent, din care se rup imagini ciudate: „... durata cosmosului se scurge prin clepsidra contorsionată spre infinit și spre cumpăna echilibrată“, sau expresii forțate, pline de platitudini: „ierbarul veacurilor", „luna la braț cu cerul“ ș.a. Depersonalizarea poeziilor din această ultimă parte a cărții triumfă prin poezia Belșug, din care reproducem spre confruntare: „... E august și, în cîmpurî, explozia de soare / Se-ntînde în lanuri vibrînd de mult belșug/ ... Albită firea-și scurmă unghiile în boabele de grîu / Devale rîul curge cu ochii sticloși și cruzi / Pe dealuri urcă vița și doarme verde-n drum / Alene poteclița înîpînge coșurile cu strugurii ochioșî / Spre casă. In aer se simte sfârșitul lui August.“ Dar la lectura integrală a volumului îți rămîn însă în memorie niște „lilieci aprinși, răsturnați în propriile lor frunze“, niște „cețuri împlinite“, în care triumfă deplin ecoul poeziei. Ion VIDRIGHIN Nocturnă clujeană Fotografia: R. NEGREA 21,50 — Varietăți cu public. Partea a II-a a varietăților transmise la data de 8 februarie. 22,30 — Telejurnalul de noapte. Telesport. Campionatul mondial de schi: probe nordice (rezumat filmat): 23,00 — Seară de romanțe-23,20 — închiderea emisiunii. Programul Studioului Cluj Sîmbătă, 14 februarie, 17,45 — Deschiderea emisiunii. Recomandări din program: 17,50 — Actualitatea Sonoră — informații, note și reportaje alboi; 18,00 — Anima-disc. — o emisiune de muzică ușoară, de Constantin Ivaneș, Anton Baltă și Mihai Radu Boroș, cu Ten Years After, The Animals, Mondial, Nino Ferer, Cream, The Beatles, Led Zeppelin. 18,30 — Gaudeamus — o radio-incursiune în aule, săli de lectură, laboratoare și cămine, cu și despre studenți. Redactor Aurel Marian. 18,50 — Umorul de la A la 7. 20 de minute de bună dispoziție, cu Melania Ursu, Gita Popovici, Geo Nuțescu, Viorel Comănici, pe un text de Dorel Vișan și Cornel Udrea, în regia lui Horia Bădescu și Cornel Pop. Ilustrația muzicală și efecte sonore, Tessik Ștefan. 19,10 — Program de romanțe .19,23 — Comentariul săptămânii — de Victor Țiru. Duminică, 15 februarie, 7,30 — In sat la noi — realizator Teodor Mateescu; 7,50 — Unda preferințelor — muzică ușoară. Filarmonica de Stat Cluj — Casa Universitarilor, azi, 14 februarie, ora 19,30 și duminică, 15 februarie, ora 11. CONCERT SIMFONIC. Dirijor: Corneliu Dumbrăveanu, în program: I. Dumitrescu — Concert pentru orchestră de coarde; Schubert — Simfonia nr. 8 „Neterminată“; Mozart — Simfonia nr. 41 „Jupiter“; Sîmbătă valabil tichetul nr. 24 din abonament: duminică, tichetul nr. 19 din abonamentul tineretului, filme PĂCATUL DRAGOSTEI (orele 8,30; 11; 13,30; 16; 18,30; 21) — Republica. OPERAȚIA LADY CHAPLIN, cinemascop — Victoria. FRAȚII KARAMAZOV, seriile I și II (8; 12; 16; 20) — Arta. VA PLACE BRAHMS? (8,30; 11; 13,30; 16; 18,30; 21) — 23 August. BALUL DE SIMBATA SEARA (11; 14,30; 16,30; 18,30; 20,30) — Tineretului; FAMILIA NOASTRA TRĂSNITĂ, cinemascop — Muncitoresc. EuLSSABI Muzeul de artă, Piața Libertății ■ nr. 30, 11—18. Muzeul de istorie, strada Emil Isac nr. 2, 9—14. Muzeul de istorie, Secția de istorie a farmaciei, Piața Libertății nr. 28, 9—14. Muzeul etnografic al Transilvaniei, strada 30 Decembrie nr. 21, 11—19. Muzeul zoologic, strada Clinicilor nr. 5—7, 9—13. Muzeul memorial „Emil Isac“, strada 1 Mai nr. 23, 9—12 și 15—19. Muzeul botanic și Grădina botanică ale Universității „Babeș-Bolyai“, strada Republicii nr. 42, 9—20. Serele deschise zilnic 9—13 și 15—19. ACTIVITATEA IN CONTRACTĂRI ȘI ACHIZIȚII ȘI JUDII CONTINUITATE, UN CARACTER DE CAMPANIE Cititorii noștri își mai amintesc, probabil, că în primele zile ale anului publicam un interviu cu tovarășul Alexandru Soporan, președintele Uniunii județene a cooperativelor de consum, în care discutam, sub diferite aspecte, problema achizițiilor, mai exact modul în care vor fi realizate acestea, avind în vedere sarcinile mărite în 1970.. Interlocutorul nostru insista in amintitul interviu asupra unor acțiuni inedite ce se vor desfășura în anul acesta pentru realizarea și chiar depășirea planului de contractări și achiziții, așa că nu vom reveni acum asupra lor, ci vom încerca un bilanț al rezultatelor obținute, ca o consecință firească a aplicării în practica zilnică a măsurilor preconizate, mai ales că •— și asta pledează pentru oportunitatea bilanțului de care vorbeam — conducerii U.J.C.C. i-a fost prezentată, zilele trecute, o informare cu situația realizărilor pînă la data de 10 februarie a.c. Incercînd o primă concluzie, de ansamblu, firește asupra situației la zi, trebuie să spunem, din capul locului, că lucrurile nu se prezintă nici alarmant, dar nici prea bine. Iar dacă, de exemplu, am face o comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, la unele sortimente, am fi tentați chiar să spunem că anul acesta asistăm la o spectaculoasă depășire: 14.000 ouă, 6.030 kg carne de pasăre și 936 kg pene. In realitate, însă, avind în vedere sarcinile sporite din acest an, atît pentru consumul intern, cit, mai ales, pentru export, depășirile acestea sunt absolut firești. Ca să nu luăm în discuție nerealizările la miere și ceară de albine, carne de iepure, deșeuri metalice. Dar, nu intenționăm să vă prezentăm un tabel exact cu realizările și nerealizările la fiecare sortiment în parte, ci să reliefăm o serie de deficiențe de ordin organizatoric, la diferite nivele, deficiențe care explică, după opinia noastră, nerealizările pe perioada la care ne referimi și care se cer de urgență remediate, pentru a nu compromite realizarea planului anual. Anul acesta, după cum se știe, cooperativele sătești care au un volum economic la achiziții de cel puțin 200.000 lei, au dreptul de a angaja achizitori permanenți. Și totuși, o serie de cooperative, cum sunt cele din Poieni, Iara și Mociu, nu vor să uzeze de acest avantaj, ceea ce și explică rezultatele lor foarte slabe obținute la achiziții in luna ianuarie. Că nu peste tot se manifestă interesul scontat în realizarea planului de achiziții ne-o dovedește și faptul că la un recent instructaj organizat pentru președinții de cooperative și achizitori, a cărui menire era de a împrospăta cunoștințele legate de activitatea de contractări și achiziții, lucrătorii de la cooperativele din Aghireș, Mănăstireni, Mihai Viteazul, Moldovenești și Săvădisla au absentat nemotivat. Să ne surprindă atunci faptul că în luna ianuarie cooperativa din Aghireș nu și-a realizat planul la nici o cantitate, sau că cele din Mănăstireni și Mihai Viteazul nu raportează nimic în ultima decadă a aceleiași luni? Și exemple de felul acesta s-ar mai putea da îngrijorător este faptul că luna februarie nu marchează nici o îmbunătățire. Astfel, în perioada 2—6 februarie, au intrat în depozitul IVACOOP- ului cantități foarte mici de ouă de la cooperativele din Vultureni (540), Borșa (499), Huedin (330), Mociu (270) etc., iar în ziua de 7 februarie, mașinile plecate pe rută s-au întors fără nici un on de la cooperativele din Săvădisla și Iara! Dezinteresul acesta față de realizarea sarcinilor la achiziții pe această perioadă, care afectează grav planul trimestrial și, implicit, pe cel de livrări la export, trebuie curmat, după părerea noastră, chiar dacă acest lucru reclamă sancțiuni foarte drastice. Este posibil, oare, ca unii gestionari să lipsească de la ședințele de lansare a cifrelor de plan sau, cum este cazul la cooperativa din Luna, să nu cunoască prețul de achiziții pentru ouă? Deficiențele enumerate, și altele, au determinat luarea unor măsuri care să normalizeze lucrurile. Nu le vom discuta acum, mai ales că ele au fost aduse la cunoștința conducerilor cooperativelor și, sperăm, a lucrătorilor. Revin, insă, la acel interviu cu tovarășul Alexandru Soporan, care scotea în evidență faptul că acțiunea de contractări și achiziții nu trebuie să aibă un caracter de campanie, ci să se desfășoare — pentru a evita neplăcutele consecințe — firesc și permanent. Deocamdată, lucrurile nu se prezintă astfel și în această direcție trebuie să acționeze ferm Uniunea județeană a cooperativelor de consum. Traian BARA Expunere instructivă In cadrul cercului de referate ce se ține la Clinica III Chirurgicală, tov. dr. Iuliu Fodor a ținut o foarte interesantă expunere despre: „Tineretul și drogul. Reflectarea în pictura paranoicilor a tendințelor ce agită tineretul". Conferința, ilustrată de numeroase diapozitive, prin actualitatea, conținutul și felul de prezentare a stîrnit un deosebit interes în rîndul numeroasei asistențe. Lucrări de restaurare Străvechile ziduri și bastioane ale cetății Sighișoara încep să prindă conturul lor inițial. Pînă acum au fost restaurate zidurile de incintă, măsurînd 950 metri și au început lucrările la două din cele 9 turnuri ale cetății. Este vorba de turnul cositorarilor și turnul fierarilor, care vor adăposti expoziții de obiecte realizate de vestiți meșteri locali. Bastioanele vor lărgi cu peste 300 mp actualele spații ale muzeului de istorie, oferind turiștilor și vizitatorilor cetății un bogat material documentar despre viața, activitatea și îndeletnicirile foștilor locuitori ai acestei cetăți feudale ardelene. (Agerpres). 0 Vind Renault Gordini, Cluj, telefon 222-88. (529). • Vînd pian scurt vienez. Constanța 13, parter, orele 9-18. (495). • Persoană singură caut cameră nemobilată, eventual mobilată, intrare separată. Telefon 1-15-40. (513). • Ofer meditații matematică, școală medie. Piața Muzeului 5, familia Csorna. (511). 0 Multe mulțumiri participanților la înmormîntarea lui Horvath Lajos. Familia îndurerată. (509). LOTO Tragerea din 13 februarie 1970. Extragerea I: 25, 54, 37, 15, 32, 57, 41, 29, 62. Fond de premii: 770 673 lei. Extragerea a II-a: 2, 27, 68, 6, 58, 46, 71. Fond de premii.5 716 320 lei. DIRECȚIA REGIONALĂ C.F.R. CLUJ Secția C.T. Lucrări noi C.F.R. Cluj Strada Gării nr. 2—4 Angajează, prin transfer sau Oficiul forțelor de muncă, muncitori calificați în meseriile: C LĂCĂTUȘI • MONTATORI • SUDORI • STRUNGARI • SABOTORI • FREZORI • RECTIFICATORI • TINICHIGII 0 VOPSITORI • FIERARI • BOBINATORI ȘI TÎMPLARI • TURNĂTORI • INCHELATORI In categoriile I—VI de salarizare. CONDIȚII: • Pentru sectorul atelier — buletin de Cluj și școală profesională. • Pentru șantiere — 7 clase elementare, școala profesională sau calificare la locul de muncă. Personalul angajat va beneficia de permise gratuite pe calea ferată. Angajații pentru lucrările de construcții-montaj de pe șantier vor beneficia de spor de șantier între 30—60 la sută din salariul tarifar. Solicitanții vor depune cerere la secția C.T. Lucrări noi Cluj. (475) FABRICA DE MEDICAMENTE ȘI PRODUSE CHIMICE „TERAPIA" CLUJ Strada Deltei nr. 4 angajează prin transfer sau prin Oficiul forței de muncă O DACTILOGRAFĂ PRINCIPALA, cu domiciliul stabil în orașul Cluj, care va fi încadrată conform H.C.M. 914/1968. Informații mai detailate se pot primi la biroul personal al întreprinderii. (477) UZINA DE REPARAȚII AUTO CLUJ Strada Aurel Vlaicu nr. 182, telefon 240-90 angajează urgent: • Lăcătuși de întreținere și reparații M.U., categ 4—6 de salarizare 0 Lăcătuși montatori agregate • Sudori 0 Macaragii autorizați I.S.C.I.R. • Vopsitori industriali • Tapițer Salarizarea se va face conform H.C.M. 914/1968. Solicitanții să posede domiciliul de Cluj, sau comunele învecinate. (487) CETATEIMI! Vă sfătuim ca mica dumneavoastră farmacie familială să fie înzestrată cu medicamente de strictă necesitate și urgență cai 9 Acalor tablete • Acalor supozitoare pentru copii $ Pyran 0,30 și 0,10 9 Vitamina C 200 și 50 mg 9 Antinevralgice 9 Faringosept tablete 9 Rinofag soluție 9 Inhalant soluție 476 S.E.I.R.U. CLUJ Strada Traian Vuia nr. 212 angajează prin transfer sau prin repartizarea forțelor de muncă un șef depozit și un magazioner cu specialitate în piese auto. Informații la sediul întreprinderii. Telefon 1-42-05. (480)