Făclia, aprilie-decembrie 1974 (Anul 28, nr. 8516-8733)

1974-05-08 / 8546. szám

Profeton din toate țârile, un tțival Organ al Comitetului județean Cluj al P.C.R. și al Consiliului popular județean IN CINSTEA CELEI DE A XXX A ANIVERSARI A ELIBERĂRII ȘI A CONGRESULUI PARTIDULUI R. P. C. - 200 in producția de serie C de cîteva precizări laconice se referă la primele cinci mașini de rectificat plane pregătite pentru expediere la beneficiari. Evenimentul nu ar constitui o noutate dacă cele cinci mașini nu s-ar fi aflat în locul rezervat produselor finite în hala Fabricii de mașini de rectificat recent construită în Cluj. Ele, însă, mai prezintă și alte semnificații: marchează inaugurarea unei noi ramuri industriale în județul Cluj — cea de mașini-unelte — iar pe plan mai general, începerea fabricării în serie a primei variante din familia mașinilor de rectificat proiectate de Institutul de proiectare a mașinilor-unelte și agregatelor București. Exemplarul de referință, după ce a parcurs un itinerar destul de lung — experimentare-omologare, prezentare la diferite tîrguri internaționale — a poposit la Cluj unde se multiplică. Livrarea primelor cinci exemplare — cum a precizat tovarășul Ioan Rațiu, secretarul organizației de bază — are loc după trecerea de către colectivul fabricii a unui examen destul de dificil soldat cu omologarea produsului pentru fabricație. Prin urmare, cele cinci exemplare sunt copii fidele ale prototipului? — După 300 de ore de funcționare în întreprindere — ne-a informat tovarășul Iosif Crecan, inginerul șef al fabricii, mașinile produse de noi funcționează la parametrii tehnico-funcționali prevăzuți în norma internă departamentală elaborată pentru acest tip. — Ce noutăți prezintă R.P.O. — 200 față de mașinile de rectificat fabricate pînă in prezent? — Sistemele ei de antrenare sînt de concepție nouă — prezentînd noutăți și în privința soluțiilor de rezolvare. Mișcarea săniei pe plan orizontal, iar a bi șei pe plan vertical permite prelucrarea pieselor de diferite profiluri (plane, verticale, plan înclinat, în trepte) Mașina dispune de mai multe instalații anexe — de aspirare, de prelucrare a corpului abraziv, de răcire și curățire a lichidului de așchiere — răcire, etc. — care îi conferă o complexitate sporită și condiții superioare de exploatare. Andrei VARGA accente HIRTIA! Din secolul II, cînd a fost inventată, hîrtia a slujit, sute și sute de ani, aproape în exclusivitate, pentru scris și tipărit. In zilele noastre, însă, substanța ei de bază — celuloza — cunoaște întrebuințări pe cit de diverse pe arii de spectaculoase: în industria lacurilor, a fibrelor artificiale, maselor plastice, explozivilor ș.a. Sporirea imensă a consumului ei se datorește totuși creșterii considerabile a tirajelor ziarelor, cărților și altor publicații, dezvoltării industriei reclamei etc." ^ De neconceput fără hîrtie, civilizația modernă o folosește în asemenea cantități incit în prezent s-a ajuns la o mare penurie de hîrtie în foarte multe țări. Așa cum se spune în Hotărîrea Secretariatului C.C. al P.C.R. cu privire la îmbunătățirea activității presei și la raționalizarea consumului de hîrtie, publicată în ziarele de ieri — existența gravei penurii de hîrtie pe plan mondial, creșterea vertiginoasă a prețurilor acesteia determină astăzi, în întreaga lume, preocupări susținute pentru reducerea consumurilor și folosirea cit mai rațională a hîrtiei. In consecință numeroși economiști și specialiști în marketing, afirmtnd că perspectiva unui reviriment este destul de îndepărtată, recomandă luarea unor măsuri urgente pentru asigurarea unui consum cit mai rațional și economicos. ... In această conjunctură, aflîndu-ne puternic antrenați în sistemul economic mondial, și cînd pe piața internațională hîrtia dobîndește o valoare din ce în ce mai mare, fiind drămuită — cum se spune — ca aurul, este firesc ca fiecare dintre noi să ne întrebăm: „Cum folosim și cum gospodărim hîrtia?“. Iată o întrebare asupra căreia vom reveni. iată o întrebare pe care o adresăm tuturor cititorilor, cu rugămintea de a ne scrie despre anomaliile pe care le întîlnesc și mai cu seamă despre ce și cum va trebui să facem pentru ca hîrtia să fie folosită cu grijă de cei mai buni și cei mai înțelepți gospodari, în ce ne privește pe noi, ziariștii, știm bine că a folosi și a gospodări cu eficiență sporită acest produs valoros, înseamnă concizie maximă în scris, înseamnă a oferi cititorului o densitate cit mai mare de informație — da! — pe cm2 de hîrtie. Ceea ce promitem în mod solemn. ^Lf-ÎSf fp] „TEHNOFRIG“. Printre cei ce obțin rezultate pilduitoare în întrecerea socialistă, la loc de frunte se află strungarul Viorel Boita (strigă) și lăcătușul-montator Ion Frătean, care se bucură de stima și aprecierea întregului colectiv. SORTIMENTE NOI DE SÎRMĂ Un colectiv de ingineri și tehnicieni din cadrul secției T.O.T.l de la Industria sîrmei a pus la punct tehnologia de fabricație a trei noi sortimente de sîrme trapezoidale din care se vor confecționa șaibe pentru industria constructoare de mașini. Un prim lot din noile produse a și fost expediat beneficiarului I.P.A. Sibiu. Tot pentru industria constructoare de mașini s-a prevăzut să intre în fabricație, în luna mai, alte două noi sortimente de sîrmă. Vasile TEODOR ANGAJAMENTE DEPĂȘITE In întrecerea socialistă sticlarii turdeni obțin lună de lună însemnate succese. Pe primele patru luni din acest an valoarea producției marfă a fost depășită cu 1.272.000 lei. Producția destinată exportului a fost cu 1.209.000 lei valută mai mare decit prevederile de plan. Angajamentele aferente perioadei au fost depășite cu 220.000 lei la producția globală și cu 872.000 lei la producția marfă. PopiiLE 0 Mii BOGĂȚIE A JINJIUI! Pajiștile naturale din județul nostru care ocupă aproape 50 la sută din suprafața agricolă, constituie una din cele mai importante surse de furaje pentru animale. Pentru ridicarea productivității pășunilor, conducerile cooperativelor agricole și consiliile populare comunale au organizat în această primăvară largi acțiuni de masă în vederea efectuării lucrărilor de curățire și fertilizare a pajiștilor. Bilanțul acestor acțiuni de masă însumează curățirea a peste 95.263 ha de pășuni și 32.382 ha de finețe naturale precum și fertilizarea cu îngrășăminte chimice și naturale a peste 30.000 ha de pajiști. Pentru creșterea potențialului de producție și îmbunătățirea compoziției floristice a pajiștilor cu exces de umiditate s-au efectuat, cu mijloace și forțe locale, lucrări de îmbunătățiri funciare pe 3.485 ha. Ca urmare a acestor lucrări și a ploilor căzute în ultimul timp, sunt create premisele obținerii unor producții sporite de masă verde pe pajiștile naturale. Ca pășunile să poată asigura într-o largă perioadă a anului hrana necesară animalelor, se impune ca în toate comunele și unitățile agricole să se acorde o permanentă grijă gospodăririi și folosirii raționale a fondului pastoral. Experiența și rezultatele din anii trecuți ale unor cooperative agricole din județ cum sunt cele din Apahida, Cîmpia Turzii, Tureni, Recea Cristur a demonstrat cu prisosință că obținerea unui randament ridicat este condiționată de aplicarea unui complex de măsuri privind exploatarea rațională a pășunilor și executarea lucrărilor de întreținere în tot timpul anului. Aceasta, în perioada actuală vizează în primul rînd începerea la momentul optim a pășunatului, cînd covorul vegetal de pe pășuni este suficient de dezvoltat, în acest an s-a stabilit ca date de începere a pășunatului: 1 mai pentru ovine și 15 mai pentru bovine , și celelalte specii de animale. Se impune, deci, ca în fiecare comună și unitate agricolă să fie de urgență aplicate o serie de măsuri legate de scoaterea animalelor pe pășuni și organizarea rațională a pășunatului. Conducerile unităților agricole și consiliilor populare comunale trebuie să asigure repartizarea judicioasă a pășunilor pe specii și categorii de animale, cele mai bune și productive trupuri de pășune fiind destinate vacilor de lapte și tineretului taurin de prăsilă. De asemenea, trebuie să se acționeze pentru asigurarea apei de adăpat a întregului efectiv de animale. O deosebită grijă se va acorda lucrărilor de tartalizare a pășunilor în vederea organizării raționale a pășunatului. Organizarea rațională a pășunatului poate fi făcută cu țăruși, movile de pămînt sau garduri simple. Tartalizînd pășunea se crează posibilitatea organizării pășunatului succesiv pe o durată de timp limitată, cu anumită încărcătură de animale, ceea ce va permite folosirea mai intensivă a pășunilor, evitarea risipei mari de masă verde prin pășunatul de a valma și va crea intervalul de timp necesar pentru regenerarea covorului ierbaceu. Apreciind avantajele mari ale organizării pășunatului pe tarlale în fiecare comună și unitate agricolă, trebuie să se acționeze în aceste zile pentru aplicarea tuturor măsurilor menite să asigure folosirea și întreținerea în bune condiții a pășunilor în scopul obținerii unor producții sporite de lapte, carne și alte produse animaliere. Aurel UNGUR PE OGOARE LA ÎNTREȚINEREA CULTURILOR AU TERMINAT PLIVITUL MANUAL Ceasurile prielnice lucrului în cîmp au fost, în ultimele zile, destul de puține la Recea-Cristur. în pofida acestui fapt, cooperatorii au izbutit să execute un volum important de lucrări. între cele mai importante menționăm: executarea plivitului manual pe 420 ha cu grîu de toamnă, efectuarea primei prașile la sfecla furajeră, chimion și pătlagină. IERBICIDAREA SI ALTE LUCRĂRI Combaterea chimică a buruienilor stă în centrul preocupărilor la cooperativa agricolă din Bonțida. Cînd timpul a fost prielnic s-au ierbicidat 80 ha cu grîu și 52 ha cu porumb. De asemenea, la grădina de legume s-a executat prășitul cepei, gultoarelor și a fost intensificată recoltarea spanacului. LEGUMICULTORII ÎN ACȚIUNE Conducerea cooperativei din Florești a dirijat forțe sporite la acțiunile inițiate în ferma legumicolă. După ce a fost încheiată prăștia la ceapă și ridichi, s-a semănat, eșalonat, fasolea pentru păstăi și au fost plantate primele suprafețe cu răsaduri de roșii timpurii. RITM SUSȚINUT La cooperativa agricolă din Gădălin, privitul manual al grnului concentrează un mare număr de cooperatori (s-au privit deja 150 ha). De asemenea, în ultimele zile, a început plantarea în cîmp a răsadurilor de tomate timpurii. O lucrare de mare actualitate: ierotezarea culturilor de gnu. telex Hill lipiteste in ultima oră . La „Electroputere" din Craiova a intrat in etapa finală de fabricație cel mai mare produs electrotehnic românesc: transformatorul electric-bloc de 400 M.V.A. Numai miezul magnetic al transformatorului, alcătuit din peste 22 000 foi de tablă silicioasă, cântărejte 170 000 kg. • In cadrul fabricii de materiale de construcții din Fieni se creează una din cele mai mari linii de fabricație a cimentului din țara noastră. Pina în prezent au fost predate montorilor centrul de concasare de la Malu Roșu, stația electrică de 110 kV, cele patru silozuri de ciment cu o capacitate totală de 8 000 tone, silozurile de clincher și depozitele de gips si zgură. • Un uriaș incendiu, care a izbucnit în noaptea de luni spre marți la Hollywood, a distrus mare parte din pavilioanele studioului de filme ale lui Samuel Goldwyn — unul dintre întemeietorii industriei cinematografice americane, pricinuind pagube in valoare de peste 2 milioane dolari. D In Japonia s-au încheiat experiențele cu prototipul autoturismului ,,BachusH, al cărui motor folosețte drept combustibil... spirtul tehnic. Noul motor are un mare viitor, deoarece este nepoluant. • In urma ploilor torențiale, in Venezuela s-au produs mari inundații, care au provocat în capitală degradarea si surparea mai multor clădiri. In restul țării au fost inundate peste 200 000 de hectare de teren. • Un băiat din cei cinci gemeni (patru băieți și o fată) născuți, duminica trecută, in localitatea franceză Nancy a încetat din Val. Starea celorlalți patru este incertă. Starea sănătății mamei lor nu prezintă motive de agriiorare.