Falvak Dolgozó Népe, 1965 (21. évfolyam, 1-52. szám)

1965-01-05 / 1. (918.) szám

'.u,. 11 .......... . aa2 ELŐADÓKÉ A SZÓ rr r r r r rr a lecke Előkészítéséről r r ÉS MEGTARTÁSÁRÓL Az idén a szántóföldi nö­vénytermesztéssel foglal­kozó kör III. évfolyamát vezetem. A 69 kollektivis­ta tehát, a szakoktatás utol­só tanévét végzi. Évek óta előadó lévén rájöttem, hogy az előadás alapos megszer­vezésétől függ az oktatás sikere. Éppen ezért nagy gondot fordítok erre a kér­désre. A program szerint he­tente két leckét tartunk, szerdán és pénteken. Egy-két nappal az előadás előtt igyekszem időt szakítani az előadás előkészítésére. Mi­ben áll ez a felkészülés ? Elöljáróban átnézem a tan­könyvből az anyagot, váz­latot készítek, kiemelem azokat a fő kérdéseket, amelyekre az előadásokat építem. Sok esetben nem­csak a tankönyvben leírta­kat foglalom vázlatba Az esetek nagy többségében igyekszem összekötni a tankönyv anyagát a szak­­folyóiratok cikkeivel, bro­súrák és más források anyagaival, ugyanakkor bib­liográfiát javasolok a hall­gatóknak. A vázlat készí­tésekor választom ki a szemléltető eszközöket is, ugyancsak a vázlatban jegy­zem fel, milyen gyakorlati példát említsek meg az elő­adás során. Nagyon jól bevált mód­szer a gazdaság különböző brigádjai, vagy csoportjai terméseredményeinek az összehasonlítása. Jól em­lékszem, hogy 1963-ban egyik lecke alkalmával, amikor a cukorrépáról be­széltem, következő adatok­kal illusztráltam mondani­valómat. Amiig az 5-ös bri­gád például hektáronként 24 000 kiló cukorrépát ter­mesztett, addig a 6-os és 2-es brigád csak 18 500, illetve 18 000 kiló cukorré­pát takarított be hektáron­ként. Tudniillik a 6-os és 2-es brigádok nem biztosí­tották az optimális nö­vénysűrűséget, nem kapál­tak kellő időben. A hallga­tók alaposan megértették milyen nagy fontossággal bír ez a két tényező. Íme a gyakorlati bizonyíték : a tavaly gazdaságunk a 100 hektáros cukorrépa terü­letről átlagosan 23 000 kilót takarított be hektáronként. Természetesen az ilyen példák vonzóvá teszik a leckét, dinamizmust kölcsö­nöznek a vitának. Minden gazdaságban kéznél van­nak az ehhez hasonló pél­dák. A lényeg az, hogy ne felejtsük el felsorolásukat és ne csak felolvassuk, ha­nem alaposan is elemezzük őket. A továbbiakban néhány szóban ismertetem a lecke lefolyását. A gyakorlatom bebizonyította, hogy az elő­adás csupán magyarázó módszerrel való megtartá­sa nem nyújt különösebb eredményeket. Bevezettem a kollektív megbeszélés módszerét, ez érdekessé te­szi a leckét. Igyekszem, hogy előadásom során ki­emeljem és újra ismételjem a fontosabb kérdéseket, lassan beszélek, hogy a hallgatók jegyezhessenek. Nagy segítségemre vannak a szemléltető eszközök, kü­lönösen a diafilmek, me­lyeket minden előadás al­kalmával használok. A dia­film vetítést úgy szerve­zem meg, hogy az ismere­tek minél alaposabb elsajá­tításához vezessen. Vetí­tés közben részletes ma­gyarázatot adok minden egyes diafilmhez, így a hallgatók jobban megértik és elmélyítik a látottakat. Az előadások megfelelő színvonalú előkészítésével és megtartásával, a szem­léltető eszközök használa­tával igyekszem megszeret­tetni ezt a tanulási formát a kollektivistákkal. S hogy ez mennyire sikerül, azt a termelés pozitívumai tükrö­zik majd. VILÁNYI ISTVÁN mérnök, a mezőpetri mezőgazda­­sági termelőszövetkezet elnöke EGYÜTT Hosszabb ideje vagyok előadó az agrozootechnikai tömegoktatásban. Jelenleg a zöldségtermesztési kör III. évfolyamának vagyok az előadója. Az anyagot most is előadás előtt egy­két nappal készítem elő. El­készítem a lecketer­vet és feljegyzem a szükséges szemléltető anyagokat. Sza­badon adok elő, mert azt tapasztaltam, hogy ilyen módon jobban meg tudom ragadni a hallgatók fi­gyelmét. Előadás közben sok példát emelek ki a zöldségtermesztő brigád, vagy csoport tevékenysé­géből és összehasonlítom a különböző alkalmazott mun­kamódszerek hatékonysá­gát. Eredményesnek bizo­nyult az elméleti ismere­tek összevetése a gyakor­lattal. Erre a célra felhasz­náljuk a műanyagfóliás me­legházat. A zöldségtermesz­tési körben részvevő kol­lektivistákkal itt minden olyan munkát elvégeztünk, amit a 10 X Bizon fajtájú paradicsom termesztése kí­ván. A jól gondozott para­dicsom remekül fejlődött és mintegy 10 nappal ko­rábban érett be, mint a szabad mezőre kiültetett növény. A korábban ter­mett paradicsomot termé­szetesen jobb áron is tud­ A GYAKORLATTAL tűk értékesíteni. Miután kollektivistáink meggyő­ződtek ennek a módszer­nek a hasznosságáról, azt javasolták, hogy több ilyen műanyagfóliás melegházat építsünk, s azokban hajta­tott és korai zöldségféléket termesszünk. Szeretnék néhány szót szólni a szemléltető anya­gokról , diafilmekről, ké­pekről, rajzokról, stb. Elő­fordul olyan helyzet, hogy a rendelkezésünkre álló szemléltető anyag nem e­­légséges ahhoz, hogy a hall­gatók előtt az illető leckét úgy tudjuk szemléltetni, hogy a témát pontosan megértsék. Ilyen esetben még az előadás kezdete e­­lőtt a táblára rajzolom fel a lecke könnyebb megérté­séhez szükséges ábrákat, vázlatokat. Az előadás vé­geztével a lecke tartalmát összefoglalom, s így módot nyújtok a hallgatóknak ar­ra, hogy jegyzetfüzetükben rögzítsék a lecke lényegét. A főbb tételeket fel is írom a táblára, mint pél­dául a különböző magvak csírázásához szükséges hő­mérsékletet, a különböző növények vetésének idő­pontját, a gazdaságunkban legelőnyösebb trágyemeny­­nyiségeket, stb. A tanszereket illetően meg kell mondanom­, hogy a kollektív gazdaságok mind több és mind jobb minőségű szemléltető a­­nyagot kapnak. De úgy vé­lem, hogy ezek választéka még nem kielégítő. Van­nak olyan diafilmek, ame­lyek építkezési terveket szemléltetnek, csakhogy ezek már elavultak, már ezeknél sokkal jobbak, kor­szerűbbek, a gazdaságok­nak jobban megfelelők születtek, amelyek min­den szempontból jobban megfelelnek a mezőgazda­­sági termelőszövetkezetek­nek. Hasznos lenne, ha olyan diafilmeket, tervrajzokat kapnánk, amelyek részle­tesen ismertetnék pél­dául a vízellátás tervét, a gépesítéshez szükséges fel­szereléseket, a különböző munkafolyamatok villamo­sításához szükséges rajzo­kat, s a leggazdaságosabb megoldásokat, stb. Ha több, változatosabb, az új körülményekre alkal­mazott szemléltető anyag­gal rendelkeznek, az elő­adók érezhetően emelni tud­nák az előadott anyag mi­nőségét, ezzel pedig előse­gítenék, hogy a kollektivis­ták eredményesebben gya­rapítsák ismereteiket. CONSTANTIN BORDEI, a Bacău rajoni hemeiuși mezőgazdasági termelő­­szövetkezet agrármérnöke FALVAK DOLGOZÓ NÉPE Növényvédelmi szakemberek találkozója Kolozsváron (Folytatás az 1. oldalról) adatok mellőzése. Ez a helytelen gyakorlat arra vezet, hogy egyes techni­kusok nem ismerik eléggé a terep növényvédelmi kér­déseit, későn figyelnek fel egy-egy kártevő megjelené­sére, nem tartják ütőképe­sen a permetező­ egysége­ket, nem képesek hatáso­san beavatkozni a kártevők tevékenységébe. Az elemző gyűlés tanul­ságaiból kitűnik, hogy a tartomány növényvédelme inkább gyümölcsfavédelem­ben merül ki. Az elmúlt évben nem fordítottak kel­lő figyelmet a korai, hajta­­tásos zöldségfélék, a burgo­nya, a napraforgó és a le­gelők növényvédelmére. Egyes kollektív gazdasá­gokban az 1964-es év folya­mán növényvédelmi cso­portokat hoztak létre, sőt, a csoportok felelősei több napos oktatásban is része­sültek. Több gazdaságban igen hasznosnak bizonyult ez a kezdeményezés. Az idén a növényvédelmi köz­pontok felelősei még szo­rosabbra kell hogy fűz­zék kapcsolataikat a gazda­ságok növényvédelmi cso­portjaival, különösen a szántóföldi kártevők leküz­dését illetőleg. Igen sok nehézséget okoz egyes községekben a fák hernyózásának, letisztítá­sának elmulasztása, a nyulak és más rágcsálók elleni védekezés elhanya­golása. Egyes helyeken a fiatal gyümölcsösök gon­dozását teljesen elmulaszt­ják, egészen a termőre­­fordulásig. Sok nehézsé­get okozott traktoros per­metezőinknek a gyümöl­csösökben lekaszálatlanul álló széna vagy más me­zőgazdasági termény. Ez­zel kapcsolatban igen értékesnek tartjuk a tőkés állami gazdaság dipsai részlegének megoldását: a permetezőgép taposási kárát úgy korlátozzák, hogy minden alkalommal megkövetelik a már egy­szer kitaposott nyomon va­ló haladást. A mérgező szermaradvány sem okoz problémát, hiszen minden növényvédőszer hatásideje ismeretes , így a legmér­gezőbb szer (Ecatex 50) 14 nap múlva elveszti hatását. A tartományi növényvé­delmi megbeszélésen több előadást is hallgattak a technikusok. Az előadók elégtétellel állapíthatták meg mind a hallgatóság kérdéseiből, hozzászólásai­ból , mind pedig az egész 1964-es évbeli terepen nyert tapasztalataikból, hogy az operatív hálózat­ban foglalkoztatott techni­kusok tudásszínvonala lé­pést tart a követelmények­kel. Nagy szerepe van eb­ben a havonként tervsze­rűen végrehajtott „tanul­mányi nap“-nak. Minden hónapban egyszer a nö­vényvédelmi technikusok összegyűlnek a rajon szék­helyén és ott szakdolgoza­tot olvasnak fel, majd vi­tatnak meg. A dolgozat té­mája az időszerű tenniva­lókhoz igazodik. A tarto­mányi növényvédelmi mun­kaközösség egy-egy tagja rendszerint részt vesz eze­ken a megbeszéléseken is és hozzájárul a kérdések tisztázásához. Kolozs tartományban a mezőgazdasági tanács a növényvédelmi kérdéseket elsőrendűekként kezeli a mezőgazdasági termelést emelő többi intézkedések­kel együtt és minden se­gítséget megad, hogy a szakemberek kellőképpen kifejthessék tevékenységü­ket. A hermányi (Brassó tartomány) kollektivisták jelenleg 21.­ növendlékmarhát tenyésztenek. Képünkön Serafina Neagovici eteti a borjakat

Next