Falvak Dolgozó Népe, 1970 (26. évfolyam, 1-51. szám)

1970-01-14 / 2. (1179.) szám

FALVAK DOLGOZÓ NÉPE MILYEN HASZON SZÁRMAZIK AZ MISZ-EK BEFEKTETETT PÉNZÉBŐL ? A lendületes iparfejlesztés korát éljük. Az egyre terebélyesedő és szer­­teágazó ipar és az ezzel párhuzamo­san kibontakozó városiasodás egyre nagyobb feldatokat ró a mezőgazda­ságra és ezen belül a szövetkezeti szektorra, hiszen az ország mezőgaz­dasági területének kb 2/3-an gazdálkod­nak. Ha el akarjuk kerülni, hogy nem­zetgazdaságunkban aránytalanságok és feszültségek jöjjenek létre, az ipa­rosítással egyidőben gyors léptekkel kell a mezőgazdaságot is korszerűsí­teni. Csak a korszerű, gépesített nagy­üzemi termelés képes az ipar és váro­sok részéről jelentkező egyre növek­vő mezőgazdasági termékszükségletet maradéktelenul kielégíteni. Mezőgazdaságunk korszerűsítése jelentős beruházásokat igényel. Év­­ről-évre egyre többet kell befektetni az mtsz­ek­ben ahhoz, hogy a mező­gazdasági termelést a kívánt mérték­ben fokozni tudjuk. A beruházások növelése tehát nem öncél, hanem a korszerű mezőgazdasági termelés megvalósításának eszköze. Maga a mezőgazdasági termelés korszerűsíté­se sem öncél, hanem a nagyobb ter­melés elérésének eszköze. Nincsen ér­telme az önmagáért való korszerűsí­tésnek. A pusztán műszaki vagy tech­nológiai szempontból korszerűnek tar­tott berendezés, építkezés vagy bár­milyen megoldás gazdaságilag értel­metlen, ha alkalmazása hosszabb időn át sem jövedelmező. A jövedelmező­ség csak akkor valósítható meg, ha a beruházások hatékonysága, eredmé­nyessége biztosítva van. Egy beruhá­zás csak akkor hatékony, jövedelmező, ha a mezőgazdasági termelőszövetke­zet bruttó, és ezen belül a nettó ter­melése, illetve a jövedelem gyorsab­ban nő, mint a beruházás. Más szóval : ha a beruházás minden feje nemcsak­­hogy megtérül, hanem többletet is hoz. Ha viszont az össztermelés lassab­ban nő, mint a beruházás (befektetés) akkor a pótlólagosan befektetett ösz­­szegek kisebb mértékben járulnak hozzá a mezőgazdasági termelés nö­veléséhez, tehát romlik a beruházá­sok hatásfoka. A csökkent hatásfok abban jut kifejezésre, hogy a termelés növekedésével nem nő arányosan a termelőszövetkezet jövedelme. Ez azért következik be, mivel az összter­melés értékében egyre több az anya­gi természetű költség és emiatt egyre kisebb az újonnan létrehozott érték. Márpedig a termelőszövetkezet tisz­ta jövedelme az új érték egy ré­sze. Ha csökken a szövetkezet tiszta jövedelme, csökken a beruházások le­hetősége is, mivel­­— mint ismeretes — a termelőszövetkezetek a tiszta jöve­delmük egy részét használják fel a termelés növelésére és korszerűsíté­sére. SOK MINDEN FÜGG A BERUHÁZÁ­SOK ÖSSZETÉTELÉTŐL Hogyan, milyen úton lehet a beru­házások hatékonyságát növelni a ter­melőszövetkezetekben ? Mi az oka a sok, kevésbé eredményes beruházás­nak ? A kérdés nagyon bonyolult és sokrétű. Véleményünk szerint a mezőgazda­­sági termelőszövetkezetekben a beru­házások hatásfokának elégtelenségét az idézte és idézi még ma is elő, hogy a legtöbb termelőszövetkezetben még csak most folyik a korszerű gazdálko­dás anyagi-műszaki alapjának a le­rakása. Nagyüzemi istállókat, épülete­ket, tároló helyiségeket, egyéb beren­dezéseket kell nagy tömegben építe­­­niök, gépeket kell beszerezniök. Nem az a fő gondjuk tehát, hogy a régóta jól működő korszerű nagy­üzemben valamilyen kevésbé korszerű gépet vagy felszerelést jobbal cse­réljék ki, hanem az, hogy egyáltalán legyenek nagyüzemeik, kialakulhas­son a korszerű nagyüzemi gazdálko­dás. Ebben az összefüggésben érthető, hogy a fejlett mezőgazdasággal ren­delkező országok többségében a me­zőgazdasági nagyüzemek már régen túljutottak az anyagi-műszaki meg­alapozás kezdeti időszakának befek­tetésein, tehát ma már nem a meg­alapozás gondjaival birkóznak. S ez nagy különbség ! Ha le akarjuk gyűrni a megalapo­zásból származó nehézségeket, az új beruházások előirányzásánál arra kell törekedni, hogy lényegesen javítsuk meg a beruházások jelenlegi össze­tételét. Pillanatnyilag túl nagy a beru­házásoknak az a része, amely nem közvetlenül, hanem csak közvetve hat a termelés növelésére. Ilyenek pl. az épületek, magtárak, raktárak, színek, utak stb. Ezekre feltétlenül szükség van a nagyüzemi, korszerű termelés esetén, de ezek sajnos csak közvetve befolyásolják a termelés alakulását, ráadásul megtérülésük sokszor évtize­dekig is elhúzódik. A közvetlen fel­adat most már az, hogy ezekbe az istállókba magas biológiai értékű­ ál­latállományt tartsunk és azt korsze­rűen takarmányozzuk. Az anyagi-műszaki alap lerakásá­ból származó hátrányokat még tetéz­te véleményünk szerint az is, hogy ezeket a gazdasági épületeket elavult, már nem korszerű kézműipari módsze­rekkel építették és építik ma is. A legtöbb szövetkezetben vannak szak­emberek és ezért a szövetkezet az esetek többségében saját munkaerő­vel oldja meg az építkezéseket. De mivel a gépesítés foka igen alacsony (ha egyáltalán lehet erről beszélni), az építőbrigádok munkájának terme­lékenysége alacsony fokú, ezért az építkezések elhúzódnak, sok esetben a munkatorlódások miatt idejében el sem készülnek, minőségük kifogásol­ható és ami a leglényegesebb : túl sokba kerülnek. A termelőszövetkeze­tekben a beruházások hatékonyságá­nak a növelése szükségessé teszi, hogy kellően átgondolt és leellenőr­zött gazdasági épülettípusokat dol­gozzanak ki és ezeket előregyártott elemekből, ipari módszerrel szerel­jék össze. A TERMELÉST NEM LEHET FEL­APRÓZNI A termelőszövetkezetekben a beru­házások hatásfokát sok esetben jelen­tősen csökkenti az, hogy a beruházá­sok eldöntésénél a gazdaságok veze­tősége nem az összfolyamatot tartja szem előtt, így fordul aztán elő, hogy a munkák egy fázisát korszerűsítik, de a többit nem. Márpedig a mezőgaz­dasági termelést nem lehet felaprózni, részműveletekre bontani, mint az iparban. A termék különböző részeit nem lehet különböző üzemekben, kü­lönböző korszerűségi szinten előállí­tani. Ezért elegendő, ha egy lánc­szem korszerűtlen marad ahhoz, hogy a többi láncszemben véghezvitt kor­szerűsítés eredményét lerontsa. A mezőgazdaságban jelentős tömegű már megtermelt értékek veszhetnek el, mehetnek tönkre a növényvédelem elmulasztása, az állategészségügy el­hanyagolása, a betakarítási és­ szál­lítási eszközök hiánya vagy a tároló kapacitás elégtelensége miatt. A beruházásokban és beszerzésekben ezért előnybe kell részesíteni azokat, amelyek segítik és biztonságosabbá teszik a már megtermelt termékek veszteségmentes felhasználását. A termelés hatékonyságát a mező­­gazdaságban nem az egyes munkála­toknál kell lemérni. A hatékonyság csak az összfolyamat végén derül ki. A létrehozott terméket be kell takarí­tani (lehetőleg minél kisebb veszteség­gel), tárolni kell, értékesíteni. A termelés hatékonyságának növe­lése érdekében ezért alaposan meg kell vizsgálni, melyek azok a folya­matok, amelyek akadályozzák vagy lerontják a beruházások hatékony­ságát. Ezekre a kényes pontokra kell irányítani a figyelmet, ezeket kell sür­gősen megoldani. El kell dönteni min­den szövetkezetben, melyek azok a kultúrák vagy üzemágak, ahol a leg­többet lehet elérni és azokban a kor­szerűsítést az egész termelési folya­matra ki kell terjeszteni. Csak miután azt megoldottuk, annak jövedelméből foghatunk hozzá egy másik termelési ág korszerűsítéséhez. Az eddigi gya­korlat azt bizonyítja, hogy a terme­lőszövetkezetek többségében egy tel­jes, mindent átfogó korszerűsítés meg­haladja gazdasági erejüket. A szét­forgácsolt beruházási politika, mely­nek jelszava itt is, ott is valamit, nem hozta meg a kívánt eredményt. A beruházások hatékonyságának növelését a termelőszövetkezetekben meg kell valósítani. De megvalósítá­suk — az anyagi eszközök biztosítá­sán túlmenően — függ az anyagi ér­dekeltségtől is. A termelőszövetkezetet és tagságát anyagilag érdekeltté kell tenni abban, hogy egyre nagyobb összegeket és egyre növekvő hatás­fokkal ruházzanak be. Ezt úgy lehet biztosítani, ha a beruházások követ­keztében kialakult nagyobb jövede­lemből nemcsak a beruházások ará­nyát és összegét növeljük, hanem a munka utáni keresetet is, megfelelő módon növeljük a különböző társa­dalmi-kulturális célokat szolgáló ala­pokat. FURDEK MÁTYÁS AZ ÚJ MUNKANORMÁK LÉNYEGÉRŐL (Folytatás az 1. oldalról) — Ezek a normák megváltoztathatat­­lanok, végleges, állandó jellegűek lesznek ? — Az új normák, jóllehet átfogó szaktanulmányokon és az illetékes tényezők széles körű hozzájárulásán alapulnak, dinamikus jellegűek, mert csak így mérhető fel tudományos alapossággal a szövetkezeti tagok munkája. Vagyis : az illetékes ténye­zőktől, mégpedig a megyei mezőgaz­dasági igazgatóságok normamegálla­pító csoportjaitól, valamint a mező­­gazdasági termelőszövetkezetek nor­ma­megál­lapító munkaközösségeitől függ, hogy állandóan megtartják-e a jelenlegi normákat. Arról van szó, hogy az említett szerveknek jogukban áll — helyesebben kötelességük —, hogy a munkanormákat a továb­biakban is összhangba hozzák a mindenkori munkakörülményekkel és a termelés szükségleteivel. Ha vala­mely munkanorma nem valósul meg, a termelőszövetkezet vezetősége köte­les megtenni a szükséges intézkedé­seket a munkát gátló akadályok el­távolítására ; ha pedig a normát túl könnyen teljesítik, a normamegálla­­pító munkaközösségnek újabb normát kell megállapítania a szövetkezetben létrejött új lehetőségeknek megfele­lően. Lényeges követelmény viszont, hogy a módosított, a megyei mező­­gazdasági igazgatóság által vélemé­nyezett normákat a termelőszövetke­zet közgyűlése még a következő évi termelési terv elkészítése előtt vitassa meg és hagyja jóvá — Milyen színvonalig lehet szó a munkanormák felülvizsgálásáról ? — Addig a színvonalig, amelyet a termelőszövetkezet, a farm, vagy a brigád munkájának tudományos meg­szervezése megkíván. E hangsúlyoz­­nom kell, hogy a munkanormák felül­vizsgálása kettős célt követ : egyfelől azt, hogy a termelőszövetkezeti tagok munkájuk mennyisége és minősége szerint méltányos javadalmazásban részesüljenek, másfelől pedig a ter­melés és a munka ésszerű megszer­vezésének követelményét tartja szem előtt. Minden bizonnyal sor kerül olyan újszerű munkákra is, amelyek­re nincs megszabva országos norma. Ilyen esetekben az mtsz normamegál­lapító munkaközössége ideiglenes nor­mákat állapít meg, amelyeket utóbb, az előírt ellenőrzés után véglegesíte­nek. Tudnunk kell, hogy csupán a nö­vénytermesztésben majdnem 900 nor­mát állapítottak meg, de az országos normák még így sem terjednek ki a termelés minden vonatkozására.­­ Egyes termelőszövetkezetekben olyan normákat alkalmaznak, ame­lyek elsősorban minőségi munkára ösztönöznek. A Szilágy megyei Szur­­duk községben például az állatgondo­zók pótjavadalmazást kapnak minden elsőosztályúra hizlalt bikaborjú után. Vajon az új munkanormák is különös súlyt helyeznek a munka minőségére ? — Minden szektorban, minden egyes munkanorma feltételezi a minőségi munkát. A végzett munkát szakembe­rek ellenőrzik, illetve veszik át, és ha úgy látják, hogy az a kivitelező hibá­jából nem felel meg a követelmények­nek, azt a vétkes terhére hozzák hely­re. Nem méltányos dolog, hogy a szövetkezeti tagok együttesen vi­seljék annak a következményeit, hogy egyesek hanyagok, felelőtlenek, nem akarnak részt venni a közösség erő­feszítéseiben, nem felelnek meg a kö­vetelményeknek. A munka minőségét végeredményben a szövetkezeti tagok szakképzettségének színvonala hatá­rozza meg. Igen fontos ezért, hogy most, a téli hónapokban, élénk tevé­kenységet fejtsenek ki az agro-zoo­­technikai tömegtanfolyamok keretében és minden úton-módon népszerűsítsék a fejlett munkamódszereket. A mező­­gazdaság korszerűsítése állandó fo­lyamat és a most kidolgozott mun­­kunkanormák figyelembe veszik ezt a követelményt. Külön normákat ál­lapítottak meg a talajjavítási mun­kálatok, a kísérleti parcellákon vég­zett tevékenység stb. számára s ugyan­akkor azt is meghatározták, hogy mi­lyen munkaalakulatok végzik az egyes munkákat, milyen gépi, vagy más eszközöket használjanak, mennyi időt fordíthatnak a termékegységre és milyen körülmények között kell az egyes akciókat lefolytatni. Ezek a szá­mítási és szervezési tényezők nem hiá­nyoznak a többi munkanormánál sem. — Milyen úton jutnak el az új mun­kanormák a termelő egységekhez ? — A normákat nagy példányszám­ban kinyomattuk és gondoskodunk róla hogy azok — a végrehajtási uta­sításokkal együtt — minél rövidebb időn belül eljussanak minden mező­­gazdasági termelőszövetkezetbe. A megyei mezőgazdasági igazgatósá­gok kötelesek megfelelően irányítani, ellenőrizni és támogatni a termelő­szövetkezetek vezetőtanácsait, hogy helyesen alkalmazzák az új normákat. Minden termelőszövetkezetben meg kell alakítani a normamegállapító munkaközösséget, amely két évre megválasztott 5—7 tagból (szövetke­zeti tagok, csoportvezetők, brigádosok, technikusok) áll. E munkaközössége­ket a termelőszövetkezet közgyűlése választja meg. A munkaközösség a szövetkezet főmérnökének vezetésé­vel végzi munkáját és a Mezőgazda­­sági és Erdőgazdálkodási Miniszté­rium által kidolgozott módszertani utasítások alapján fejti ki tevékeny­ségét. Ezeket az utasításokat az új normákkal egyidejűleg küldtük meg a termelőszövetkezeteknek. Minden szinten tanfolyamok működnek, ame­lyek a felelős szerveket a lehető leg­alaposabban tájékoztatják az új mun­kanormák alkalmazásáról, illetve azok kidolgozásáról. Nem szabad szem­elő­ tévesztenünk azt, hogy a szünte­lenül javuló munkakörülményekhez ké­pest a munka normázása terén törté­nő minden lemaradás egyben a ter­melés fejlődési ütemének lelassulását vonja maga után. Meggyőződésem, hogy a hozott intézkedések összes­sége ösztönzően hat a szövetkezeti tagok munkájára. A pártvezetőség út­­mutatása alapján hozott intézkedések növelni fogják a mezőgazdasági mun­ka termelékenységét a kitűzött fel­adatok példás teljesítését fogják eredményezni, fokozni fogják a me­zőgazdasági termelőszövetkezetekben végzett munka hatékonyságát. A talajerő pótlása állandó gond termelőszövetkezeteinkben

Next