Familia, 1870 (Anul 6, nr. 1-52)

1870-09-27 / nr. 39

458 Primulu pasiu e facutu deja. . . . E bine, cine se nu simtiésca in internulu seu o bucuria divina, audîndu de resultatulu acestei adunări? Cine să nu-lu salute cu tóta multiamirea consciintiei sale nationale? Cine să nu-lu aplaude cu suprem’a fericire a animei sale ? . . . Noi, carii in fat’a acést’a propuseramu si sustienuramu ide’a infiintiârii unui teatru natiunalu, simtîmu o fericire si mai mare decâtu altii. Bucuri’a noastra e dupla. Ca Romani aplaudâmu cu entusiasmu maretiulu actu de cultura natiunala produsu la Deva, cer ca dinaristi simtîmu in pieptulu nostru cerésc’a multiamire, că amu nimeritu vécea opiniunii publice, proiectandu infiintiarea unui institutu de toti doritu. . . . In momentulu presinte, vediendu grandiosulu triumfu alu ideii pronunciate de noi, sub impresiunea acestei supreme fericiri, suntemu incapabili a esprime simtiemintele noastre cari ne agita acuma. . . . Man’a ni tremura de fericire ... si pen’a ni cade. . . . Lasâmu dar să urmeze numai simplu reporturile noastre particularie, si incheiamu : „Famili’a“ are serbatoare! . . . Si serbatoarea ei este serbatoarea națiunii! Deva 4 octomvre la miédiadi. (Siedintia prima.) Inca cu demineti’a dîlei, care pentru Romanii dincoace de Carpati va fi pentru eternitate mare, vedeai pe stradele orasielului Deva undulandu Romanii, cari au acursu pentru a face posibila realisarea măreției idei: crearea unui teatru nationalu romanu. Prim’a siedintia s’a inceputu la 11 óre din dî, in presinti’a unui publicu numerosu romanu, intre care furamu fericiti a vedé pre multi luptători ai românismului si o frumóasa cununa de dame romane. La intrarea in sal’a de adunare a presiedintelui comitetului provisoriu Dr. Iosifu Hodosiu, intregu publiculu a eruptu in entusiastice urări de „Sa traiesca!“ După aceste presiedintele, ocupandu-si loculu, conformu programului dej ii cunoscutu din diurnalistic’a romana , a deschisu siedinti’a cu unu discursu ocasiunalu, provocandu adunarea generala a-si alege, pentru conducerea siedintiei de astadi si mane, unu presiedinte si doi secretari, cari se si aclama si anume: de presiedinte Dr. Hodosiu, era de secretari: Iosifu Vulcanu si Augustu Horsia, cari numai decâtu si-au si ocupatu locurile loru. Mai înainte de tóate s’a datu lectura la urmatoriele depeste telegrafice: 1. Gherla 3 oct. Dr. Ios. Hodosiu in Deva, îndemnaţi de geniulu românismului v’ati adunatu pentru realisarea unei idei sublime. Domnedieu ve binecuvinte lucrările ! Aprinde-te lumin’a culturei! Cu totii vomu urmă. Primiţi simpatiele si salutările noastre fratiesci! Onaciu, Huza, Nemesiu, Moldovanu, Munteanu, Dr. Papp, Demianu, Popu, Zupirtianu, Bene,Papiu, Dumbrava. 2. Sibriu 3 octomvre. Domnului Hodosiu in Deva. Amicii oricarei întreprinderi nationale, saluta din anima adunarea presente, durandu-i succesu, prospectu, la infiintiarea teatrului romanu. Rusu. 3. Nadlacu 3 oct. Onorabile lui Dnu Iosifu Vulcanu in Deva. Romanii din Cenadu saluta conferinti’a întrunită in caus’a Thaliei romane, si-i doresce resultatele cele mai imbucuratorie. Mihaiu Sterbanu, Mihaiu Merce, Ioane Belle, Aureliu Petroviciu, Nicolau Patianu, Petru Precupasiu. 4. Aradu 4 oct. Adunării pentru fondarea teatrului nationalu in Deva. Primiţi salutarea noastra fratiesca! Domnedieu să vi binecuvinteze întreprinderea, si o incoroneze cu celu mai splendidu succesu! Emanuilu Misiciu, I. P. Deseanu, S. Deseanu, Dr. Papu, Nicola, Serbu, Suciu, Alesiu Popoviciu, Codreanu, Moldovanu, Craciunescu. Aceste depeste au fostu din partea intregei adunări primite cu entusiastice „Să traiasca!“ Fostulu secretariu alu comitetului de cinci Iosifu Vulcanu, face unu reportu detaiatu despre agendele comitetului de la infiintiarea lui pana acum; din acestu reportu se vede, că pana in presentu, s’au facutu oferte pentru acestu scopu in suma de 3070 fi. si 597 fi. 42 cf. in bani gat’a. Era intregulu operatui: Reportulu comitetului de cinci. Onorabila adunare! Inteliginti’a romana, concentrata in lrn’a trecuta la Buda-Pesta, aflandu de manifestatiunile ivite din mai multe parti d in favorutlu