Familia, 1876 (Anul 12, nr. 1-52)

1876-11-21 / nr. 47

Educatiunea familiara. „Educatorii străini niciodata nu potu educa asta bine prunculu, ca si părinții dreptu ingrigitori.“ Acéstea acsiorna e recunoscuta de toti pedagogii. Eu inca nu voiescu a o combate. Intru adeveru părinții dreptu ingrigitori, gânditori, tóate le potu face. Inse durere! câ in cele mai multe casuri trebue sfe dîcemu cu Pestalozi: „In asiâ lume traiescu, de asiâ individi me vedu incungiuratu, unde insedaru cautu pe tat’a séu pe mam’a.“ Principiele de reforme in dîlele moderne, precum pe tote terenurile, asiâ si pe campulu educatiunii, instructiunii crescu ca bureţii; infiintiarea instituteloru de educatiune, organisarea scóaleloru, planuri bune, carti scolastice formeaza cestiunea de care se ocupa adi clas’a mai culta; numai pe unu teremi nu vedemu nici o inaintare, si acest’a eu educatiunea casnica, familiara. Imperatulu francesiloru, Napoleonu celu mare, intreba odata pe Campau, directriti’a unui institutu de fete : „Ore in ce zace caus’a, scăderea , ca pana acum generatiunea noua a Franciei in educatiune n’a corespunsu asceptârii timpului ?“ Acest’a i respunse: „In maice.“ Si intru adeveru ine temu si ne putemu teme de aceea, cu sacrificiele făcute in interesulu educatiunii in decursulua câtiva ani, precum si diriginti’a si activitatea neîntrerupta a educatoriloru, invetiatoriloru este zadarnica, — si ca, acestia intrebati voru respunde cu Campau, cumca caus’a remanerii indereptu in educatiune sta in maice. Si cu totu dreptulu, câci deca stâ aceea, cu părintele ingrigitoriu mai multu póate esopera, decâtu o suta de educatori buni, dar străini, atunci trebue se steie si intru adeveru si stâ acést’a problema: „Unu părinte neingrijitoriu mai multu strica decâtu o suta de educatori rei, lenosi.“ Nu-mi e scopulu a critică, a esamină in detaiu scadiemintele aflatore, domnitóre in educatiunea familiara ; numai vre-o câteva esemple voiescu a areta, si credu, cumca aceste voru fi destule spre constatarea celoru mai susu duse; dar trebueste manifestediu, cumca toate reformele pe terenulu invetiamentului numai atunci voru avea efeptu, numai atunci voru aduce resultatu imbucuratoriu, deca usulu, datinele domnitorie pana acuma in crescerea familiara se va inlocui, se voru schimbă cu altele întemeiate pe principiele psichologiei si a pedagogiei, adeca, pe principiele adeveratei educațiuni. Se vedemu câteva esemple nu din cele mai arare ori intemplate, ci cari in toata din ea le putemu vedea si observă.