Familia, 1893 (Anul 29, nr. 1-52)

1893-05-23 / nr. 21

ORADEA-MARE (N.-VARAD) Ese in fiecare duminecă Nr. 21. 23 maiu st. v. Redacțiunea: 4 iunie st. n. Strada principală 31 S «• Etymologicum Magnum Romaniae tomul III, făsciora I. Dare de seama, citită in ședinţa Academiei Române, la 19/31 martie 1893. Sire, Domnilor colegi! iffiptator in fiecare an a rosti un cuvent despre mersul 5/FMMarelui Dicționar, sânt fericit când o fac de ’na'^gfuntea M. S. Regelui, dela care ^SSplăcă zămislirea, întruparea și urf mărirea acestei falnice idei; da, idea intrega este a Majestății Sale, și când o spun eu, o spune o gură pe care in veci n’a aburit-o şi n’o va aburi negura măgulirii. Voi incepe printr’o caldă mulţumire. Mulţumesc ni omenilor, mulţumesc lui Dumnedeu că nu m’a lăsat să me desgust de muncă. Când lucrăză cineva intr’o epocă fin de siecle, in care egoismul omără idealul şi ’n care foarte adesea reclama, poza şi cine mai ştie ce robinele inlocuesc adevăratul talent literar şi adevăratul merit sciintific, când trăeşce muncitorul intr’o atmosferă intelectuală, in care nu odată statuetele de ipsos şi de ţine se păunăză ţanţoşe d’asupra marmorei şi a bronzului celui neperitor al spiritelor originale, îi este permis a se desgusta de muncă. Şi totuş eu nu m’am desgustat şi nu me voi desgusta, căci lumea nu-mi apare prin ochilarii cei negri d’ai lui Schopenhauer său Leopardi, ci prin perspectiva progresului, prin diorama evoluţiunii universale. „ Dăcă muncesc şi voiu munci, o fac acăsta nu pentru diua de astăzi, ci pentru diua de mâne, nutrind in inimă şi ’n minte o neclintită credinţă, că mareul păre fi biruit. Un secol sesferşeşce; un alt secol se incepe. Fiecare corp, fie individual, fie colectiv, îşi are bubele sale, bube făţişe său bube ! » » ascunse; dar tocmai bubele servesc uneori drept supapă de siguranţă, prin care se umflă, sparge şi se scurge reul.Dând lui Dumnedeu ce-i a lui Dumnedeu, dl Haşdău spune că vine a da şi lui Cesar ce este a lui, presentând începutul literei B. Intre litera A şi B a dicţionarului este o mare legătură. Cuvintele române care incep cu litera B sunt de doue ori mai multe decât cele Principele Victor Emanuil, moştenitorul tronului Italiei. retul pe un an 10 fl. Pe */2 de an 5 fl. Pe */* de an 2 fl. 70 cr. Pentru România pe an 25 Iei. ANUL XXIX. 1893.