Állami gimnázium, Fehértemplom, 1879

­­z­é­s­eö­z­r­ő­l. Általánosan ismert dolog, hogy a mindennapi élet nyelvé­ben is akárhány szót és szólásmódot alkalmazunk, melynek tulaj­donképpeni jelentését nem tudjuk, pedig sok esetben az első pil­lanatra feltűnik, vagy legalább föltűnhetik, hogy a használt szó vagy kifejezés egészen más fogalmat jelez, mint amiről szóltunk. De ki venne magának fáradságot arra, hogy utólagosan is meg­gondolná, váljon használt kifejezése teljesen megfelel-e azon fo­galomnak, melyet jelezni szándékozott, a legnagyobb rész beéri azzal, hogy megértették, mit akart mondani, mit törődjék tehát azzal, hogy szavaiból mást is érthetni, sőt sokszor—ha igazságo­sak akarunk lenni, be kell ismernünk, hogy — bizony mondata értelmetlen. A felületesség a mindennapi élet nyelvében éppen oly általános mint a tudomány nyelvében, ez szüli a köznapi élet­ben az oly gyakran boszantó és sokszor végzetes eredményű fél­reértéseket, a tudományban pedig a tévedéseket. De talán azt kérdezhetné valaki, miért e bevezetés az életről mondandókhoz ? ! Felelet: azért, mert az élet szó és rokonai tulajdonképpeni jelen­tésével is csak úgy vagyunk, mint azon diplomata, kitől azt kér­dezték, hogy mi is az az interventio, mire ő azt feleli : az interven­go egy diplomatikus szólam, mely körülbelül azt jelenti, amit a nem interventio,­­ vagyis meghatározásunk­ban ingadozunk. Vagy ki nem hallotta már Mokány Berczinek akárhány, nemcsak trivi­ális, de obsecen kifejezését élezésnek nevezni, holott az életnek még árnyéka sincs benne, tehát az, ami az emberi szellem gyen­géje, annak ereje gyanánt tekinteték. Az aesthetika birodalmában akárhány olyan fogalomra akad.

Next