Fejér Megyei Hírlap, 1960. július (16. évfolyam, 154-180. szám)

1960-07-01 / 154. szám

t oldal. Az egykori lovasberényi Cziráki kastély bejáratánál ez a kőoroszlán jelképezte: a bejáratot átlépni egyszerű földi halandónak nem kívánatos. Legalább is levett kalap nélkül nem. Mrázik Kati és Heller Anna a szünidő első napján önfeledt vidámsággal „lovagol’’ az oroszlán hűvös hátán. FEJÉR MEGYEI HÍRLAP Péntek, 1060. július 1. Üdülőtelep hat és félmillió ember számára A Szovjetunió Kommunista Pártja és a szovjet kormány ha­tározata alapján Moszkvát több­szörös üdülőgyűrűvel veszik kö­rül. Megszervezik, hogy a dolgo­zók a városban is kellemes kö­rülmények között tölthessék sza­badidejüket. Növelik a parkok, sétányok, terek számát. Új stran­dokat, uszodákat, szórakozóhelye­ket építenek. A közeli napokban például Moszkvában a város kö­zéppontjában nyitják meg Európa legnagyobb uszodáját A szovjet fővárostól mintegy órányi távolságra hozzák létre az üdülőzóna második gyűrűjét. Itt egyszerre 900 000 ember tölthet kellemes körülmények között néhány órát vagy akár egy napot is. A hétvégi pihenő céljait szol­gálja az övezet következő gyű­rűje, a legkülső gyűrűben létre­hozott üdülők, szállodák pedig a moszkvaiak hosszabb ideig tartó pihenését szolgálják. Az üdülőzóna teljes kiépítése után a nyári idényben egy-egy napon 6-6 és félmillió ember szórakozhat kellemes körülmé­nyek között a szovjet főváros környékének legszebb pontjain. Újra a rendes kerékvágásban—Egy iskola terveiből — Rossz örökséget vett át elődjé­től Rigó István igazgató. A ve­zetés súlyos hibái miatt megin­gott a bizalom és ez természete­sen kihatott a nevelői kar mun­kájára, magatartására. Az „új” emberre sokan néztek akkortájt úgy, mint „hivatali” veze­tője és jégkéreg képződött az emberek szívén. Egy félév következetes pedagógiai és elvtársi munkája nyomán azon­ban nemcsak a júniusi nap sütött ki, hanem elolvadt a bizalmat­lanság jege is. Javult a mulasztási átlag Az első félév szervezetlensége, korrupt vezetése után a második félév számszerűleg is jelentős változást hozott: a mulasztási át­lag tanulónként a tavalyi kilenc és fél napról 6,26 napra csökkent. Az általános tanulmányi ered­mény kevés híjján elérte a há­rom és felet, a bukott tanulók száma pedig az összlétszámnak mindössze 9,25 százaléka. Ezzel szemben van 118 kitűnő, 81 jeles, 193 jó, 207 közepes és 87 elégsé­ges osztályzattal vizsgázott ta­nulójuk. Tizenkilencedike óta szabadok a gyerekek, mint a mezei mada­rak, de Mór dolgos népe azért talál hasznos elfoglaltságot a va­kációzok részére és ezt az iskola maga is erőteljesen propagálta. A tanács, a termelőszövetkezet és a Szőlészeti Kutató Intézet ja­vaslatára az iskola tájékoztatta a tanulókat — köztük elsősorban a végzetteket —, hogy hol, milyen időszaki munkák, milyen kere­seti lehetőségek adódnak a gyer­mekeknek. — Szép kis csapatot láttam ma reggel kapával a vállukon — mondja az igazgató — ballagtak vidáman a szőlőbe. De szép szám­mal jelentkeztek a termelőszö­vetkezetbe is... Do­szozszon-fi a gyermek ? Persze akad szülő Móron is elég, aki úgy gondolkozik: miért dolgozzon a gyerek munkaegység­re? Mikor lesz abból pénz? És kivezényli csemetéjét a háztáji szőlőbe tenni-venni, amiből a gyerek nem lát ugyan hasznot, de annál több bort a papa. Ez pedig helytelen „gazdálkodás” a gyerek idejével és természetes munka­igényével. Sokkal inkább szolgál­ja a gyermek jellembeli fejlődé­sét, ha munkája ellenértékeként saját kezébe kapja a megszolgált bért és afölött maga rendelkezik, ha okos szülői irányítással is. Így megszereti a munkát és köz­vetlenül látja hasznát. Nyilván emiatt a szemlélet miatt tartja távol a szövetkezettől sok szülő gyermekét, holott ő maga tagja... Tizenöt kislány a fiúiskola 15 tanulójával Velencén üdül az úttörőtáborban, június 23-án pe­dig különvonat vitt a Balaton mellé 600 gyermeket és szülőt, hogy egy napra megmártsák ma­gukat a magyar tengerben. A nevelők mindegyike 3—4 napon át tart ügyeletet, ezenkívül a tan­testületből öten szervezett to­vábbképzésre jelenkeztek. Néhány elképzelés Egyéb programja nincs az is­kolának, mert még nem heverte ki a múltbeli hibákat. Az igaz­gatónak azonban van jónéhány hasznos elképzelése. A móri álta­lános iskolák nemcsak mezőgaz­dasági, de ipari jellegű poli­technikai oktatásra is ki vannak jelölve ami természetes ezen a nagy szőlőkultúrájú bányavidé­ken. Eddig úgyszólván egyáltalán nem folyt mezőgazdasági szakok­tatás, illetve előkészítés. Ezzel a régi vezetés semmit sem törődött. Az igazgató szándéka, hogy akár a politechnikai képzés keretében, akár szakköri úton a termelőszö­vetkezettől megfelelő nagyságú területet kér, ahol a tanulók munkaegységre nevelik a vete­­ményt. A keresetből összegyűlt pénzt a gyerekek nyári táboro­zására, nyaralására fordítják. — Elengedhetetlen a földmű­velés alapelemeinek megismerése, sőt a szőlőtermesztés, metszés ok­tatása — hangsúlyozza az igaz­gató és bizakodva jelenti ki: — Jövőre mindezt megoldjuk. Elképzeléseiről szól ezután: — Szeretném mindenekelőtt a tantestület szakmai és világné­zeti egységét biztosítani és ez nem is jelent nagy feladatot, mert kitűnően képzett, jóakaratú emberekből áll. Szülői értekezle­ten, családlátogatások alkalmá­val, a szülők részére rendezendő előadásokon pedig az otthoni ne­velés nívóját szeretnénk emelni, mert bizony akad még közöttünk „földhözragadt” anyagias szem­léletű ember. Három ötödik és két hatodik osztály indul az új tanévben. En­nek a 193 gyermeknek foglalkoz­tatásához több és jobb politech­nikai felszerelésre van szükség. Van e­gy kitűnő képzettségű és lelkes fizika-matematika-szakos tanáruk: Hübler József. Giay Endréné nevelő a másik remény­ségük: ő tanítja a kislányokat a háztartás művészetére, az otthon csinosítására és a szép kézimun­ka titkaira. Jó, elvtársias közösségben Továbbfejlesztik az énekkart is, amely az elmúlt évben sok dicsőséget szerzett az iskolának Gergye László gondos munkájá­nak eredményeképpen. Az idei dunántúli dalostalálkozón emlék­plakettet és könyvjutalmat, a megyei úttörők kulturális sereg­szemléjén pedig egy szólószám­ban és egy trióban két első díjat nyertek... Lassan, de biztosan zökken a helyes kerékvágásba az iskola élete. Megnőtt iránta a bizalom is, hála a nevelők és az igazga­tók lelkiismeretes munkájának. Az új tanévben jó, elvtársias kö­zösségben, felszabadultan és mun­kakedvvel telve irányítják kis közösségüket a nevelés nemes céljai felé. Bartha Tibor Nyikolaj Ananov­­ A GROMOVICA MEGHÓDÍTÁSA Epilógus (17.) A leírt események után a távoli városból rövidesen Moszkvába utaztam. Sziromaha boldog volt. Szofja elég hamar meggyógyult és már tanúskodni is tudott, mikor Davgun ügyét tárgyalták. A tárgyaláson érde­kes dolog tudódott ki. A zárda­főnöknő tudott Dovgun bandero­­vista dolgairól és ezért szándé­kosan mutatta be ezt a „hívőt” Szofjának és miután az apáca­jelölt felismerte a gyilkost, mondta neki a zárdafőnöknő, hogy ha Szofja elhagyja a zár­dát, leleplezés fenyegeti. Dovgun ezért iparkodott a zárdafőnöknő­nek mindenben segíteni. Eismerte, hogy miután a cso­portvezető feleségétől tudomást szerzett arról, hogy nem sikerült a szöktetés, határozta el, hogy lavinát zúdít az expedícióra. Dovgan beismerése nagyon fel­izgatta Zinát. Másnap anélkül, hogy a kibékülést kereste volna férjével, elutazott. Eszembe se jutott volna az ak­kor készült feljegyzéseket köz­lésre bocsátani, de télen, mint már a rövid előszóban írtam, értesítést kaptam Sziromaha fő­hadnagytól, hogy az „egyház ügeibe való beavatkozásért” fe­gyelmit kapott. Az irodalmi hölgy, akiről az előadásban szó esett, úgy látszik arra gondolt, hogy idegen szen­vedés jó alapja lehet az ő kéz­műves termékének. Mivel hatá­rozott természetű, kutatni kez­dett. Valaki a repülők közül megmondta neki, hogy annak az egységnek a parancsnoka, ahol Sziromaha teljesít szolgálatot, Moszkvában tartózkodik. Felke­reste Szinyicin alezredest és a számára ismeretlen történet el­mondásával ilyen balkezes szol­gálatot tett nekem és Sziromahá­­nak. Remélem, hogy az igazi történet közlésével legalább két hasznos dolgot teszek: Rábírom Szinyicin alezredest, vonja vissza Sziromaha fegyelmi­jét és megfosztom véletlen hall­gatómat attól, hogy elmondások alapján alkosson irodalmi műve­ket. Próbáljon meg, írjon magá­ról, a szenvedéseiről, ha volt ilyen. 1960. Lvov—Moszkva. Fordította: Bányász Béla Semmelweis Ignác Fü­löp 1818- 1865 Július 1-én ünnepeljük a nagy magyar orvos­tudós, Semmelweis Ignác szü­letésének 142. évfordulóját. Ez a nap egyúttal az egész­ségügyi dolgozók napja is és ezen a napon jutalmazza meg kormányzatunk az egészség­ügy kiváló dolgozóit, mintegy rámutatva arra, hogy a be­tegekért való küzdelemben, az értük vívott harc szenve­délyességében Semmelweis nyomdokain kell haladniuk. Semmelweis tragédiája is­mert és sokszor idézett, mégis újból és újból el kell monda­nunk, hogy okuljunk belőle, hogy ne ismétlődhessék meg, hogy levetkőzzük az előítéle­teket. Sajnos, Semmelweis sor­sában nemcsak a nagy ember végzete teljesedett be, hanem százezrek sorsáról volt szó, akiket meg lehetett volna menteni a haláltól, ha hallgat­nak tanításaira. Semmelweis jóval a baktériumok felfedezé­se előtt meghatározta a gyer­mekágyi láz lényegét és meg­jelölte az ellene való védeke­zés módját. Ha a bomló szer­ves anyagok fogalmát a bakté­riumok fogalmával helyette­sítjük, akkor Semmelweis ta­nításaihoz ma sem kell hozzá­tennünk és el sem kell be­lőle vennünk semmit. Az ő esetében nem hat frázisként, ha azt mondjuk, hogy meg­előzte korát. Minden felfede­zés kötve van a kor társa­dalmi viszonyaihoz, a kor szelleméhez és tudományos fejlettségéhez. A lángelme fel­ismerte összefüggések a kor szűklátókörű, tudományos át­lagemberétől olyan szellemi koncepciót követeltek volna, mellyel az nem rendelkezett és azok mindent gyűlöltek, amit nem voltak képesek fel­fogni. Semmelweis 1846-ban, hu­szonhat éves korában foglalta el asszisztensi állását a bécsi szülészeti klinikán. Az érzé­keny, fiatal orvos megdöb­benve észlelte a gyermekágyi láz dühöngését. A szülő nők között valósággal aratott a halál. Volt olyan hónap, mi­kor a halálozási százalék 31 százalékig emelkedett. Kétség­beesve kutatta ennek az okát, míg az egyik nap rá nem jött, hogy a gyermekágyi lázban meghalt anyák szervezetében boncoláskor ugyanolyan elvál­tozásokat lehet találni, mint a vérmérgezésben meghaltak­nál. Ezt előtte valószínűleg sokan megfigyelték és Sem­melweis nagysága éppen ab­ban rejlik, hogy ő volt az, aki felismerte a két folyamat azo­nosságát és rögtön le is vonta a következtetéseket. A betegség csíráit a szülő­k nők testébe vizsgálat közben maguk az orvosok és orvostanhallgatók juttatják be, hiszen azok akkor a bonc­teremből jártak fel vizsgálni a vajúdó nőket. És nyomban megtalálta az ellenszert, a kór leküzdésének, illetve megelő­zésének a lehetőségeit is. Nem maradt meg az elméletnél, rögtön megkezdte a harcot. A klinika bejáratára a követ­kező hirdetményt függesz­tette: „Mától, azaz 1847 május 1s­étől kezdve, minden orvos és hallgató, aki a boncteremből jön, köteles a szülészeti kór­termekbe való belépés előtt a bejáratnál lévő mosdótálban klóros vízzel alaposan meg­mosni a kezét. Ez a rendel­kezés kivétel nélkül minden­kire vonatkozik. Semmelweis:" A tények Semmelweis mel­lett szóltak, az anyák meg­mentésének lehetősége az em­beriség közkincsévé válhatott volna, de Semmelweist kigú­nyolták és ő maga soha nem érte meg felfedezésének dia­dalát. Évtizedekig tartó, dur­va személyeskedésig fajuló harc indult meg Semmelweis és tanai ellen. Fokozta a harc kilátástalanságát az a sajná­latos körülmény, hogy az or­vostudomány olyan képviselői is, akik más területen nagyot alkottak, értetlenségből, vagy hiúságból Semmelweis tanai ellen foglaltak állást. Litz­­mann, Scanzoni, Liebig, Simpson, Murphy, és Wirchow a legképtelenebb állításokra vetemedik, csakhogy cáfolja Semmelweis elméletét. A fejlődést azonban csak gátolni lehet, megállítani nem. A baktériumok felfedezése, ha jóval Semmelweis halála után is, végleg az ő javára döntöt­te el a vitát. Addig azonban az emberi értelmetlenség és ostobaság miatt sok anyának, kellett életét áldoznia. fi fetének második felében IJ Semmelweis a buda­pesti orvostudományi egye­tem szülészeti és nőgyógyá­szati tanszékének professzora­ként működött, de az igazáért vívott harc szenvedélyében idegrendszere felőrlődött és a bécsi tébolydában fejezte be életét. Vérmérgezésben halt­­meg, tehát ■ugyanolyan körül­mények között, mint azok az anyák, kiknek életéért soha nem szűnt meg küzdeni. (—gere—) !

Next