Fejér Megyei Hírlap, 1964. március (20. évfolyam, 51-75. szám)

1964-03-01 / 51. szám

Vasárnap, 1964. március . Fejér megye? Wrlap Pártcsoport és pártaktíva a termelőszövetkezeti mun­kaszer­vezetekben A mezőgazdaság szocialista átszervezése után lényeges vál­tozás történt a falusi pártszer­vezetek munkájában. A ter­melőszövetkezetek megalaku­lásával egészen más tartalmat kapott a pártimunka, a gazda­sági szervező munka került előtérbe. Olyan problémákkal kellett és kell foglalkozni a pártszervezeteknek, amivel ko­rábban nem, vagy csak alig foglalkoztak: meg kellett ta­nulni termelési, költségvetési terveket készíteni, a szocialis­ta bérezés alapján ösztönző jövedelemelosztási formákat, premizálási módszereket ki­dolgozni, meg kellett tanulni ez üzemszervezést, munkaszer­vezést és még sok más, a ter­melést irányító, segítő kérdé­seket. E feladatok szervezésé­vel a nagyüzemek kialakulá­sának kezdeti szakaszában — három, négy évvel ezelőtt — még általában csak a pártve­­zetőségek tagjai foglalkoztak közvetlenül, bevonva a párt­tagság egy részét. Akkor ez a módszer még megfelelt a kö­vetelményeknek, hisz a terme­lőszövetkezetek többsége a mostaniakhoz viszonyítva ki­csi volt, az átlagos földterület­­rem érte el a 2000 katasztrális holdat, az átlagos taglétszám pedig a 120 főt. Ebben az idő­ben a munkaszervezési forma a termelőszövetkezeti tagok mindennapi eligazítása volt, s ezeken az eligazításokon a pártvezetőségek tagjai gyakor­latilag naponta közvetlenül találkozhattak a termel­őszövetkezetek tagjai­val, beszélhettek velük. A pártcsoportok termeléssel kap­csolatos szerepe e­kkor még csak néhány nagyobb termelő­­szövetkezetben jelentkezett, a legtöbb helyen azonban csak a párttagsági díj beszedésére és a különböző pártrendezvé­nyek szervezésére korlátozó­dott. Szervezeti felépítésük is ennek megfelelően, általában utcák szerint történt. Az elmúlt három, négy év alatt megváltozott a helyzet falun. A sok kicsi termelőszö­vetkezet tagsága felismerte, hogy a nagyüzemi gazdálko­dás előnyeit csakis a nagy­­gazdasági egységek tudják jól kihasználni, ezért egyesültek. Évről-évre fokozatosan mind nagyobb gazdaságok alakultak ki. Ma már a korábbi több, mint 200 termelőszövetkezettel szemben 107 van csak me­gyénkben, gyakorlatilag csak­nem annyi, ahány község. Egy községen belül több termelő­­sö­­vetkezet csupán néhány községben van, mint pl. Per­kát­ám, és Baracson. Ala­kult vi­szont olyan termelőszövetke­zet is, amely több falut foglal magába, mint Tordas és­ Gyú­ró községek esetében. Ma me­gyénk termelőszövetkezeteinek földterülete átlagosan 3700 kh, de nem ritka ezen belül az 5000 kh-nál több földdel gazdálkodó sem. A tsz-tagok száma pedig a termelőszövet­kezetek átlagában megközelíti a 300-at. A megváltozott helyzethez alkalmazkodni kellett és kell a pártmunka szervezeti for­máinak, módszereinek is. Ilyen nagy termelőszövetkezetekben a pártvezetéséig már képtelen arra, hogy közvetlenül maga tartsa a kapcsolatot a terme­lőszövetkezeti tagokkal min­den nap, s hogy közvetlen maga szervezze, ellenőrizze a munkát. Ez fizikailag is lehe­tetlen. Másrészt változás tör­tént a termelőszövet­kezetek gazdasági, szakmai vezetésé­nek irányító módszereiben is, új munkaszervezési formák alakultak ki. A napi eligazí­tást fejlettebb forma váltotta fel, kialakították a különböző üzemágakra a brigádokat, a munkacsapatokat- a munka­­csoportokat. Ilyen termelési egységek alakultak a növény­­termesztésben, az állattenyész­tésben és a munkák különbö­ző területein. Ezek a munka­szervezetek tagjaikat és mun­katerületüket, feladatukat te­kintve viszonylag állandó jel­legűek, általában egy gazda­sági évre vanna­k szervezve, kialakítva, önálló feladataik vannak. Ez érthető és helyes is, hisz feladataik, gondjaik eltérőek másokétól. Nem azo­nosak a problémák a növény­­termesztésben és az állatte­nyésztésben, vagy más terü­leten. Az újonnan kialakított mun­kaszervezési formákat követni kellett a pártszervező munka formáinak, módszereinek is. Ezek kiala­kításái­ál figyelem­be kellett venni, hogy a párt­nak állandóan ott kell lennie, ahol a feladatok gyakorlati végrehajtása történik, ahol a célkitűzések­­sorsa eldől. Tol­mácsolnia, magyaráznia kell állandóan a termelés, a gaz­dálkodás, az általános politika terén kialakított álláspontját a termel­ős­zöv­et­­­ezet tagjai kö­zött. Rendszeresen figyelemmel kell kísérnie a munkák állá­sát, feltárni a munkát akadá­lyozó tényezőket,­­ mozgósí­tani a termelőszövetkezet ve­zetőit, szervezni a tagokat a problémáik leküzdésére. Ezért szüksége van a pártnak olyan szervezett politikai egységek­re, amelyek a termelési egységekbe beágyazva biztosítják a termeléssel kap­csolatos feladatai végrehajtá­sát. Ezek a politikai egységek a pártcsoportok és a párton­­kívüliek legjobb faiból szerve­zett aktíva hálózat. A rend­szeres politikai munka azt kö­veteli, hogy a lehetőségeket figyelembe véve, minden fon­tosabb munkaterületen legye­nek pártcsoportok, vagy aktí­váik. Jelentőségük nagy, hiszen rajtuk keres­ztül tudjuk mun­kába bevonni a párttagság egészét és munkában nevelni, edzeni a párt segítőtársait, ők állnak legközelebb a gya­korlati élethez, állandóan ott élnek a termelőszövetkezet egész tagsága között, s így rajtuk keresztül megfelelően tájékozódhat a párt a legkü­lönbözőbb területek helyzeté­ről. A legutóbbi években több termelőszövetkezeti pártszer­vezet — szakítva a pártcso­portok korábbi felépítési for­májával, az utcák szerinti szervezéssel — üzemegységen­ként, munkabrigádonként, vagy üzemáganként önálló pártcsoportokat hozott létre e területeken dolgozó párttagok­ból és tagjelöltekből. Persze ez nem minden tsz-ben való­­síható meg így, mert függvé­nye a párttagok és tagjelöltek számának. A kislétszámú pártszervezetekben és ahol a párttagok jelentős része nem tsz-tag, ott minden munkate­rületen önálló pártcsoport ala­kításának nincsenek meg a feltételei (legalább 3 fő tag és tagjelölt együtt). Ilyen hely­zetben viszont helyes arra tö­rekedni, hogy minden főbb mun­katerü­leten dolgozzanak párttagok. Pártcsoportokat ilyen helye­ken legalább fontosabb üzem­áganként, munkaterületenként (növénytermesztés, állatte­nyésztés, stb.) hozzunk létre. Néhány termelőszövetkezet­ben­ a párttagság létszáma és összetétele olyan, hogy nem biztosítható minden fontosabb területre párttag. Általában ott alakul így a helyzet, ahol a párttagok többsége nem tsz­­tag és a tsz-tag párttagok többsége pedig nem közvetlen a termelésben dolgozik. Vajon ilyen esetben mondjon le a párt a tsz-tagokkal való min­dennapos kapcsolatokról? Ez hiba volna. Ma már nagyon sok olyan becsületes, felké­szült és jószándékú pártonkí­­vüli tsz-tag van, akinek gon­dolkodásmódja megegyezik a párttagokéval, aki hajlandó önzetlenül részt vállalni a kö­zös célok megvalósításáért fo­lyó küzdelemből. Kérjék fel őket a rtinikára, igényeljék segítségüket és szervezzék te­vékenységüket. Számos aktí­vája dolgozik a tsz különböző területein a KISZ-nek és a nőmozgalomnak is. Szervezet­ten fogják össze őket és tevé­kenységüket irányítsák a kö­zös célra. A párton kívüli ak­tíva hálózatot több tsz-párt­­szervezet már a múlt években is megszervezte. Hiba, hogy ez legtöbb esetben csak papí­ron maradt. Az a pártonkívüli pedig, aki önként vállalt plusz munkát a közös feladatokból, joggal elvárja, hogy végzett munkáját számon tartsa és rendszeresen értékelje a párt vezetősége. Ugyanez persze a helyzet a pártcsopor­­toknál is. Nem elég csak meg­alakítani őket, hanem ki kell dolgozni feladataikat. Rend­szeresen vegyék igénybe mun­kájukat és értékeljék hogyan végzik azt. És azon túl, hogy a párt rendszeresen feladattal látja el, önállóságra, kezdemé­nyező készségre is nevelje őket, hogy gyorsan, operatívan reagáljanak minden olyan problémára, ami felmerül te­rületükön. A sárszentmiklósi Aranykalász Tsz-ben például a déli időszakot használják fel arra, hogy tájékoztassák a brigádtagokat, megvitassák problémáikat. Sokszor ezek a brigád­gyűlések alkalmasab­bak mind az egyéni, mind a közös problémák megvitatá­sára, mint a közgyűlések. Több termelőszövetkezetben többek között a zárszámadá­sokat is ezeken a gyűléseken készítették elő a pártszerve­zetek. Másutt a pártcsoportok sajtó­felolvasást, vitát szer­veztek egy-egy fontosabb po­litikai eseményből, vagy szer­vezik a tagok versenyét, ha lemaradást tapasztalnak a ter­melésben, stb. A termelőszövetkezetekben most alakítják ki a munka­­szervezeteket. Ezzel egyidőben alakítsák ki a pártszervezetek is a munkaszervezetekben végzendő politikai munka szervezeti kereteit, most ala­kítsák meg a pártcsoportokat, szervezzék a pártonkívüli ak­tíva hálózatot. Kerüljük a sablont! A helyi sajátos kö­rülményeket mindig vegyék figyelembe és a célnak legmegfelelőbb sieetezési formákat alkalmazzák. A járási pártbizottságok nyújtsanak konkrét gyakorlati segítséget ebben az alapszer­vezetek vezetőségeinek. A­­ brigádok, munkacsapatok a tervtárgyaló közgyűlések után megkapják saját, önálló tervü­ket, melyet ismertetnek velük. Jó lenne, ha a pártcsoportok intenzíven bekapcsolódnának már a tervek egyénekre, vagy családokra történő lebontásá­ba és ismertetésébe. Kersák Ferenc Jelentések a fejtrágyázásról A mátyásdombi Lenin Termelő­szövetkezetben jól indították és helyesen szervezték meg a fejtrá­­gyázást. összesen 390 katasztrális hold őszi vetést kellett nitrogén­­ műtrágyával ellátniuk, amit a­­ múlt hét elején sikeresen be is­­ fejeztek. A központi járás terme-­­­lőszövetke­zetei közül ezzel első­ ,­ként végeztek a télvégi nagy mun­kával. * A polgárdi Vörös Csillag Ter­melőszövetkezetben az idén elő­ször, új módon is szórják a műtrá­gyát. Az Enyingi Állami Gazda-­­­ságtól repülőgép segítséget kap-­­ nak, 1000 hold őszi vetésükre így­­ juttatják ki a tervben meghatáro­zott fejtrágya mennyiséget. . . ! Az utóbbi napokban Pusztavár­­­mon, a Sallai Imre Tsz tagjai is megkezdték a fejtrágyázást. Szer­dán 30-an szórták kézzel a mejtrá­­gy­át, nagytöbbségben asszonyok. A férfi tagok fogatokkal szállítot­ták a helyszínre a műtrágyát. * Csaknem egyidőben érkezett a jelentés a Móri Járási Tanács Me­zőgazdasági Osztályára, hogy a magyaralmási Vi­llei Termelő­­szövetkezetben és az isztiméri Le­nin Tsz-ben elkészültek a nagv munkával. Harmadikként a sörédi Tavasz Tsz vezetői jelentették, hogy végeztek a fejtrágyázással és más időszerű munkákra fordíthat­ják erejüket, figyelmüket. Az MSZMP Köz­ponti Bizottságának hatá­rozatáról, annak megyénk építőiparára vo­natkozó részéről, s a határozatból fakadó fel­adatokról beszéltünk Tóth Gyula elvtárssal, a megyei tanács vb elnökhelyettesével. — Az a tapasztalatunk, hogy a beru­házásokat mind nagyobb figyelemmel kísérik a megye dolgozói. A határozat még inkább ráirányította a figyelmet e területre. — Megyénk gazdasági fejlődésének igen lényeges mozzanata a beruházások idejében történő megvalósítása. A népgazdasági terv­ben számunkra biztosított fejlesztésektől is függ az, hogy a megye területén az ipari és mezőgazdasági termelés, valamint ezek ki­szolgáltatást elősegítő közlekedési és kommu­nális­ tevékenység milyen mértékben növelhe­tő. A lakás és egyéb szociális, kulturális be­ruházások pedig elősegítik a lakosság élet­­körülményeinek javulását. Az utóbbi időben megyénkben több intéz­kedés történt, amelyek egyrészt szervezeti változásokat jelentettek, pl. a tanácsi beru­házások egységes lebonyolítása érdekében lét­rehoztuk a Beruházási Irodát, másrészt az építőipar és a tervező irodák fejlesztésére irá­nyultak. Az elmúlt három év alatt megyénk­ben az építőipar­ vállalatok 2533 millió fo­rint értékű munkát végeztek el. Azonban az általuk elért eredmény a követelmények gyors növekedése miatt nem kielégítő. Ezt mutatják az 1963. évi adatok elemzései is. A Magyar Beruházási Bank székesfehérvári, du­naújvárosi fiókjai, valamint a megyei Beru­házási Iroda tájékoztatója szerint az ÉM Fe­jér megyei Állami Építőipari Vállalat az 1963. évi tervét globálisa­n 92 százalékra teljesítette. A termelési tervből hiányzó 23 millió forint nagy része a megye területén meg nem va­lósított, illetve be nem fejezett beruházások­ból eredt. Ez a vállalat a tárca-beruházásokat 83,6 százalékra tanácsi és egyéb beruházásokat 74 százalékra lakásépítést 86,4 százalékra teljesítette. A dunaújvárosi ipari beruházások telje­sítése a Beruházási Bank fiók közlése szerint a tervteljesítés a túlfolyósításokkal együtt 87 százalék­. A tanácsi beruházások teljesítése az el­múlt évben az alábbiak szerint alakult: tanácsi beruházások 88,8 százalék ebből Dunaújváros 90 százalék tsz-beruházások 86,3 százalék községfej­lesztés összesen 76 százalék felújítások 84,7 százalék A felsorolt adatokból is kitűnik, hogy szá­mos létesítmény befejezése 1964-re húzódott át és emellett több, előre átmenőnek terve­zett objektum készültségi foka nem érte el a tervezetért . Több okát ismerjük a lemaradásnak. Lapunk is gyakran foglalkozott e kér­désekkel, mint legutóbb a munkaerő­helyzettel, a tervezés és az építkezések hibáival. E helyen célszerűnek tarta­nánk a problémák összegezését.­­ Megállapíthatjuk, hogy a lemaradások részben a lebonyolítást végző szervek és vál­lalatok hibájából, a helytelen előkészítésből és munkaszervezésből adódtak. íme, a főbb, és először szubjektív okok.., I . I Kisebb munkáknál az építtető felké- I 1 ■! szültsége nem volt megfelelő. (Gyakori a tervezői és kivitelezői szerződések megkö­tésének indokolatlan elhúzódása.) Ilyen elő­­készületlenség tapasztalható egyes nagyobb ipari beruházásoknál is. I­­­I Tervezési fogyatékosságok és a terv- I­I szállítások lemaradása. Példa erre ipa­ri beruházások közül a Dunai Vasmű hideg­­hengerműje, amelynél a KGMTI a tervszál­lításokkal lemaradt. A tervezői munkák fo­gyatékosságának legkirívóbb példája, a móri kórház kazántelepének tervezése. Ugyancsak tervezési hiba miatt nem lehetett az eredeti határidőre biztosítani a sárbogárdi irodaház üzemeltetését sem. Erről a Hírlap is beszá­molt az elmúlt héten. Sajnos nem mentesek a tervezési hibától a tsz-objektumok sem. Például hibás tervezés következtében át kellett dolgozni az 5000 fé­rőhelyes tojóházat és a 100 férőhelyes növen­­dékmarha-felálló vas-tetőszerkezetét, ami mi­att a kivitelezés hónapokkal elhúzódott. Az AGROTERV által készített mezőgazdasági tí­pustervek igen nagy hibaszázalékkal kerülnek jóváhagyásra, a központi szervek által gyako­riak a kivitelezés közben elrendelt tervmó­dosítások. 1 .­­­ A kivitelező vállalatok rosszul szerve- I s zett munkája és a hiánypótlások miatt sok esetben az üzemeltetés 2—3 hetét is kés­nek. Sok példát lehetne itt felsorolni, de csak egyet: a Tatarozó, Építő és Szerelő Vállalat által kivitelezett szabadhídvégi tehénistálló építését a szakszerűtlenül, végzett alapozás és körítő falazat miatt a munkálatokat a Beru­házási Iroda kénytelen volt leállítani. A­z ezt követő hatósági vizsgálatok több hónapig tar­tottak, aminek következtében az említett lé­tesítményt­ már 1963-ban nem lehetett meg­építeni, illetve befejezni. A kivitelező válla­latok rosszul szervezett munkájára utal az a tény is, hogy a nagyfokú munkaerőhiány el­­■ené ha az egyes építőipari gépek nincsenek kellőképpen kihaszn.-Mvp. Például az ÉM. Fe­jér megyei Állami Építőipari Vállalatnál szá­mos gépcsoport intenzív kihasználása az el­múlt évben mindössze 10 százalékos volt, csupán a daruknál és autódaruknál érték el a jó eredménynek számító 70 százalékot. De nem jobb a helyzet a többi építőipari válla­latnál sem. Mindehhez hozzájárult a­z is, hogy a válla­latok ereje a nagyszámú munkahelyek miatt szétforgácsolódik. Például az ÉM Fejér me­gyei Állami Építőipari Vállalatnál július és augusztus hónapban a munkahelyek 43 százalékán öt fő alatti, 16 százalékán 5—10 fő között, 41 százalékán 10 fő feletti munkás dolgozott. I­­­I Az üzemeltetők tervszerűtlen tevékeny­­­­sége is gátolja a folyamatos munka­végzést, mivel gyakoriak a kivitelezés közbeni felmerült tervmódosítások, ami többek kö­zött arra vezethető vissza, hogy a vázlatter­vek bírálatánál az üzemeltetők nem tanul­mányozták kellően a terveket, hanem észre­vételeiket, újabb kívánságaikat az építkezés során igyekeznek érvényesíteni. Az egyes hatóságok késedelmes intéz­____ kedései is hátráltatták a beruházások előkészítését, illetve megvalósítását. Gyakori a beruházási program késedelmes jóváhagyá­sa, a területi főépítész szakvéleményének ké­sése, a tűzrendésze­ti hatóság túlzott óvatos­sága, az építési engedélyek 30 napon túli ki­adása, stb. Meg kell említenem az import szál­lítások elmaradását, illetve késedel­mét. Ez különösen az ipari beruházásoknál, mégpedig a dunaújvárosi hideghengerműnél, az író-nyomó papírgyárnál jelentkezik nagy súllyal.­­ A lemaradás objektív okai mennyi­ben és hol késleltették beruházása­inkat? — Elsőként a munkaerőhiányt kell emlí­tenem, ami valamennyi kivitelező vállalatra jellemző volt. Az állami és tanácsi építőipar­ban az elmúlt év során átlagosan 550—600 fő hiányzott. Volt olyan vállalat — a Viz­es Csatornaművek —, ahol az építőipari lét­szám 25 százaléka hiányzott. Az anyagellátás is nagymértékben gátolta a tervszerű munkát. Általában az elmúlt év­ben hiány volt hullámpalából, azbeszt ce­mentesé, gömbacélból, acélnyomócsőből, ce­mentből, üvegből, burkoló anyagból, szerelő­­ipari anyagból. Például a tsz-építkezésekhez szükséges Hidroglóbuszokat gyártási kapacitás elégtelensége miatt nem lehetett felszer­elni. Ugyancsak hiány volt nádpallóból is. A szállítási kapacitás elégtelensége is nagymértékben gátolta a kivitelező vállala­tok tervszerű munkáját. Például a Tatarozó Vállalat igényét az AKÖV csak 60 százalék­ban volt képes kielégíteni. Kapacitás­hiány jelentkezett a MÁV-nál is. Végül az utóbbi tíz év átlagánál kedve­zőtlenebb időjárás is objektív nehézség volt 1963. I. negyedévében. A kivitelező vállalatok éves tervüknek mintegy 10 százalékát tudták teljesíteni az I. negyedévben, az előző 17—18 százalékos teljesítéssel szemben.­­ Az 1963. évi megyei tapasztalatok is igazolják, hogy időszerű volt a Magyar Szo­cialista Munkáspárt Központi Bizottságának határozata az építőipar helyzetéről és felada­tairól. Most az a fő feladat, hogy a határozat alapján megszervezzük megyénk építőipari tevékenységét úgy, hogy az képes legyen az építőiparban a tervszerű technikát alkalmaz­ni, csökkenteni az egyre inkább jelentkező munkaerőhiányt. Nyilvánvaló, hogy a megyei vezető szerveknek ebben a kérdésben is nagy segítséget kell nyújtaniuk az építőipar szá­mára. De ezen túlmenőleg megyénkben a ha­­tározat megvalósításában igen sok tennivaló van, ez vonatkozik a beruházások előkészíté­­sére, hatósági intézkedésekre, tervezői irodák munkájának megjavítására és így tovább. — Milyen reményekkel indulunk az 1964. évi beruházási program megvaló­sítására? — Idén tovább folytatódnak az ipari lé­tesítmények beruházásai is. Előreláthatólag ez évb­en befejeződik a Könnyűfémmű présmű és öntöde beruházása, az Iszka II. és Kincses I. bauxitbányák létesítése, megkezdődik a József III. bányanyitás, folytatódik a MÁV Diesel-javítóműhely építése, mely 1965-ben fejeződik be. A hideghengerműbe mintegy 268 milliót kell beépíteni, az író-nyomó papír­gyár 234 milliót, a házelemgyár befejezésé­ben 10 430 000 forint van biztosítva. A meleg­­hengermű építésénél mintegy hárommillió fo­rint lemaradás van, amit ez évben kell pó­tolni. A tanácsi beruházások és felújítások is kom­oly feladatot és erőfeszítést jelentenek. Külön szeretném kiemelni a lakásépítke­zést. Az 1965-ben elkészülő lakások közül idén 1322 lakás építését kell megkezdeni és legalább a 22 százalékos készültségi fokot előírni. Súlyosbítja a lakásépítés ez­ért hely­zetét az, hogy az ÉM 1963­ .évről 1964. évt befejezésre 172 lakás befejezését­­ütemezte át, melyből 140 vár a befejezésre.­­ A második ötéves terv befejezéséig nagy feladatok várnak megyénk építői­parára. Ezeknek nyilván csak úgy tudunk eleget ten­ni, ha növeljük az építőipari szervezeteknél a vezetés színvonalát, a felkészülés szerve­zettségét, tovább erősítjük a munkafegyelmet és gyorsítják a műszaki fejlesztést. Erősíteni kell a szocialista munkaversenyt az építke­zéseken, s éppen a lakásépítkezések gyorsítá-­­sa érdekében nagyo­n fontos lenne e versenyt — ahogy azt a Központi Bizottság határozata is javasolja —, az azonos munkát végző épí­­tő-, szerelő- és termelőegységek között életre, kel­tend — mondta a beszélgetés befejezéséül Tóth Gyula elvtárs. 0 3 Megyénk beruhá helyzete és az idei feladatok — Beszélgetés Tóth Gyula elvtárssal, a megyei tanács rb. elnökhelyettesével —

Next