Fejér Megyei Hírlap, 1968. május (24. évfolyam, 101-126. szám)

1968-05-01 / 101. szám

szerda, 1938. május 1. Szocialista országok közös vállalkozásai Sétálhatunk akár a moszkvai Gorkij utcában, a prágai Venczel téren, a berlini Karl Marx Alleen, vagy a pesti Körúton, fürkészve az üzletek kirakatait, ma már mindenütt találkozhatunk a baráti országok iparának termékeivel. Akár berendezhetnénk otthonunkat úgyis, hogy azután állít­hatnánk róla: ez KGST lakás. Lengyel bútor, NDK szőnyeg, szovjet hűtőszekrény, bolgár rádió, csehszlovák üvegáru és így tovább ... Sőt esetleg maga a lakás is valamelyik Ma­gyarországon működő szovjet házgyárban készülhet el. Tizennyolc év alatt a­ baráti országok egymás közötti forgalma ötszörösére nőtt, s ma már a külkereskedelmi for­galom több mint 60 százalékát egymással bonyolítják le. Ennek a forgalomnak természetesen kisebb része csupán a közszükségleti cikk. Az együttműködés lényege elvégre ép­pen az, hogy ne csak fogyasztási cikkeket cseréljünk, hanem gondolatot, gépet,­ ötletet, anyagot, tervet, tudományos ered­ményt, komplett gyárat. A modern iparnak, a korszerű gaz­daságnak, kivált a kis országokban a más országokkal való együttműködésen kívül biztosabb alapja aligha lehet. A gazdaságos termelés előfeltétele ugyanis a nagy soro­zatok gyártása. Ehhez pedig megfelelő nagyságú felvevőpiac kell. Ilyen tekintetben tehát az árucsere — a választék bő­vítése keretében — az együttműködés egyik fajtája a köz­szükségleti cikkeknél. A termelés szakosítása viszont az együttműködésnek már fejlettebb, több hasznot hozó meg­oldása, tehát az, hogy valamilyen terméket csak egy, leg­feljebb két ország készítsen, s a többit is ő lássa el, abból a cikkből. Csak egy példát erre a közelmúltból: a mi jár­műiparunk szakosodott a komplett hátsóhidak gyártására, s 1970-ig egyedül csak a Szovjetuniónak 37 ezer darabot szállítunk. A szovjet fél viszont az első hidat és a kardán­­tengelyek gyártását vállalta, csak ezek termelését futtatja fel, csak ezekre költ, s 1970-ig járműgyárainknak 25 ezer első hidat és 110 ezer kardán-tengelyt szállít. Az ilyen jellegű kooperációkhoz sorolható az OPW jel­zésű közös vasútikocsi-park, amellyel a tagországok 15—20 százalékkal emelhették vasútikocsi-állományuk kihasználási fokát. Az összekapcsolt villamosenergia-rendszer szintén számos előnyt nyújt valamennyi felhasználónak a Béke táv­vezeték mentén. Szép példáit nyújtják a gyümölcsöző együttműködésnek. A 60-as évek elejétől fokozatosan meg­alakult közös vállalatok. A HALDEX, az AGROMAS, az INTERMETALL és az INTRASZMAS. Ezekhez látogattunk most el, hogy megtudjuk, mire jutottak az utóbbi eszten­dőkben, beváltották-e a hozzájuk fűzött reményeket, gyan elmaradt. Egyébként nemcsak hazánkban, hanem például Nyugat-Európában is, ahol még csak mostaná­ban kezdődött el a nagyüze­mi kertészeti gazdaságok ki­alakulása. A KGST orszá­gaiban visz­­nt már minde­nütt kialakultak a 60-as évek elejére a kertészeti nagyüzemek, és mivel a ker­tészeteknek főképp Bulgá­riában és Magyarországon van nagy szerepük a nép­gazdaságon belül, így ennek a két országnak jutott a feladat, hogy a kertészetek képesítését a gépgyártással együtt közösen megtervez­zék, megszervezzék. Ily mó­­don nemcsak zöldséggel, gyümölccsel, szőlővel látjuk el a KGST piacot, hanem a kertészeti kultúrákhoz szük­séges gépeket is tőlünk — a bolgároktól és magyaroktól — várják a baráti országok a következő években. Ezt a fejlesztési munkát irányítja, koordinálja az Agromas. Nem egészen három év­­alatt pontosan felmérték a társaság szakemberei a szükségleteket, hol, mennyi, és milyen gép kell. Ponto­san hozzáigazítva­ a talaj és domborzati viszonyokhoz a fejlesztési terveket, hiszen más gép kell homokra, más köves talajra, más a síkság­ra, vagy a hegyoldalra. A felmérés végeredménye: legalább 120 speci­ál gépre van szükség. Ezután meg­osztották a fejlesztési témá­kat a bolgár partnerrel, hi­szen sem itt, sem ott nincs akkora szellemi és termelő­­kapacitás, hogy egymagá­ban bármelyik ország vállal­­kozhatna az összes szüksé­ges géptípus kifejlesztésére és gyártására. Az első géptípusok meg is jelentek már a piacon. Pél­dául a bolgár fejlesztésű pe­­lánfázó, a szőlőművelő lánc­talpas traktor, a sárközi mű­­velő talajmaró, és a külön­böző permetező gépek. A magyar produkciók: a tár­csás talajművelők, a hagyma és­ zöldborsó-betakarító gé­pek. A társaság most fejezte be újabb 46 gép gyártásának megszervezésére készült ja­vaslat kötetét. Ebből 13 gé­pet a magyar ipar, 33-at a bolgár készít majd. A javas­latok alapján máris meg­kezdődtek a hosszúlejáratú szakosítási szerződések meg­fogalmazásai. Komplikált, drága gépekről van szó, amelyeket gyártani, haszon­nal, csak akkor lehet, ha na­gyobb sorozatban készülhet­nek. Egy szamóca-, vagy málnaszedő gépből nálunk, de Bulgáriában sincs né­hány száznál többre szük­ség. Nem szabad tehát egy­­egy típust ott is, itt is gyár­tani, hanem csak egy helyen, mert úgy kifizetődő. Dehát éppen ebben van az együtt­működés lényege, haszna — ezért alakult meg az Agro­mas. Haldex: Óránként 100 tonna szín a meddőkből A Haldex Rt a KGST-ben az első közös vállalat. Ma­gyar—lengyel koprodukció. A Tatabányai Szénbányásza­ti Tréjat vezető szakembe­reinek találmányára épült A világon mindenütt általá­ban egy tonna szénnel együtt 0,2 tonna meddő is feljön a bányákból. A meddők évszá­zadok alatt mindenütt a bá­nyák környékén hatalmas hegyláncokká növekedtek. Állandóan tartani kellett az öngyulladásuktól, egészség­telenné tették a környéket, s legújabban a korszerű ipar­telepek terjeszkedését is gá­tolták, mivel egyre több he­lyet foglaltak el. A magyar feltalálók előtt már mások is sok mindennel megpró­bálkoztak, de a meddőhá­nyókat nem sikerült eltűn­te­tniök. A magyar feltalálók­­— Becker Ferenc, dr. Gál Ist­ván, dr. Kulcsár Gyula, Pa­lotai Lajos és Reviczky Fe­renc — rájöttek arra, hogy a meddőhányókat nem eltün­tetni kell hanem feldolgoz­ni, már csak azért is, mert sok bennük a hasznos anyag. Feldolgozni kell, szétszedni, kiszedni belőle külön a sze­net, amely átlagosan a med­dők 15 százalékát teszik ki, és külön a kőzeteit. Az előb­bit, mintha a bányából jön­ne, odaadni az iparnak, az utóbbit pedig földolgozni építőanyagnak. Így jutottak el a hidrociklonokban elvé­gezhető, fajsúly szerinti osztá­lyozás gondolatához, s a be­rendezés megszerkesztéséhez, amely valójában egy osztá­lyozó törő, zú­zó, mosóberen­dezés kombinációja. A találmány, meg az első berendezés 1959-ben készen­­állt, s már csak meddőhá­nyókat kellett megkeresni hozzá. Sok értékes szenet tartalmazó meddőhányót, hogy a nagykapacitású be­rendezések telepítése gazda­ságos legyen, így találtak rá a lengyel bányákra. A Kat­­towicze környéki bányászok azonnal felismerték a nagy lehetőséget, s 1959-ben kor­mányszinten már alá is ír­ták a Haldex Rt alapító ok­levelét. Azóta még tíz év sem telt el... Eddig öt üzeme épült a Haddexnek a sziléziai szén­medencékben, együttes telje­sítményük óránként 100 ton­na kitűnő minőségű fekete szén. Ez az öt üzem 120 mil­lióba került hazánknak, s ugyanennyibe a lengyel fél­nek is. A bevétel pedig már elérte a 400 milliót, tehát a két társ egyenként máris 80 .Trillió forint, tiszta hasznot könyvelhet el. A pécsi meddőhányókat is „pusztítja"­ ma már egy Haldex-üzem: 7 évvel ezelőtt az angolok megvásárolták az eljárást, a közelmúltban pe­dig a japánok kezdtek ér­deklődni közelebbről is a Haldex eredménye­ után. A lengyel partner az eredmé­nyek alapján most újabb üzemeket szeretne építeni, a tárgyalások már megkezdőd­tek, reméljük kölcsönösen előnyös megegyezéssel zá­rulnak. Agromas: SS kertészetek gépesítése Az Agromas budapesti központjában bolgár és ma­gyar a tárgyalási nyelv. A Haldextől elütő közös vál­lalkozás ez nem dolgozik a saját számlára. Hivatalosan épp ezért a társaság meg­jelölést használják. Azt­­ mondom: nem dolgoznak sa­­ját számlára, de sokkal na­gyobb a tét egyetlen válla­lat nyereségénél. Céljuk a ma°'var és a bolgár mező­gazdaság kertészeti ágának korszerűsítése, hozamának növelése, tehát voltaképp sok-sok állami gazdaság és termelőszövetkezet gazdálko­dásának modernizálása. A társaság igazgatója szá­mítást tesz elém: 1970-ben csak nálunk a paradicsom betakarításához már 40 ezer ember 8—10 órás munkájára lenne szükség, ha kézzel kellene leszedni majd a paradicsomot. De honnan vesz a mezőgazda­ság 40 ezer embert, csak ehhez, a munkához? A két ország növénytermesztéséből az úgynevezett szántóföldi kertészet "hozamának értéke 24—25 százalék. Jelentős mindkét országban a kerté­szeti export szerepe is­, mind baráti, mint tőkés pi­acra. A kertészeti kultúrák megművelési média, terme­lékenysége, így tehát mind­két országban jelentős téte­le a népgazdasági fizetési mérlegeknek. Ám a kerté­szeti kultúrák gépesítése na- Fejér mérvei Hírlap Internetall: Háromszázhatvankét kohászati hengersor diszpécsere A szobákból idege­n beszéd szűrődik ki: orosz, német, lengyel, de ha hallgatódz­­nánk hosszabban, bolgár, cseh, és szlovák szó is meg­üthetné a fülünket. Az In­termetall — a Vaskohászati Együttműködés Szervezete — Magyarországgal együtt hat ország kohászatának nemzet­közi diszpécsere. Tavaly már 3 millió tonna kohásza­ti anyag és hengerelt áru útját egyengette. Ez a 3 millió tonna nem szerepelt a kül­kereskedelmi vállalatok elő­zetes szerződéseiben, a szál­lítási tervekben, ez az előre nem látható szükségletek ki­szolgálásából adódott. Az egyesülésnek ez az egyik fel­adata, tehát az operatív se­gítségnyújtás. Ha valahol, váratlanul szükség van né­hány száz, vagy ezer tonna bugára, hengerelt árura, má­sutt meg esetleg szabad ka­pacitás jelentkezik, akkor az Intermetall összehozza a partnereket. A vevő is jól jár, mert gyorsan megkapja a szükséges szállítmányt, az eladó is nyer, mert jobban kihasználhatja berendezé­seit Az Intermetall első ered­ményei közé tartozik egy vaskos tanulmány­terv is: összegyűjtötték hat ország 362 hengersorának adatait, az összes adatot — köztük a hengersoroknak egymástól való távolságát is — betáp­lálták egy számítógépbe, s így szerkesztették meg a hengersorok termelési sza­kosításának optimális mo­delljét. Kiderült, hogy ha csak a legegyszerűbb szakosítást végeznénk is el egymás kö­zött már azzal is 20 száza­lékkal növelhetnénk a hen­gersorok teljesítő­képességét. Ez a legegyszerűbb termelési megosztás pedig az lenne, ha az egyes termékek előállítá­sát méretek szerint oszta­nánk fel egymás­ között, bi­zonyos hengersorok mindig csak bizonyos méretű leme­zeket hengerelnének. Így nem kellene gyakran átállí­tani a görgőket, s így az eb­ből eredő időveszteség átla­gosa­n 20 százalékkal csök­kenne. A javaslat elkészült, a döntés még az idén várha­tó, s ez a­z egyetlen döntés milliárdos megtakarítást hozna a hat tagország kohá­szatában. Az Intermetall más mód­szerekkel is haszonhoz jut­tatta már tagjait, például az­zal, hogy nemcsak az egymás­közötti szállításokat, hanem a tőkés importot is koordi­nálja, összehozza a tőkés importra szoruló partnereket, hiszen, például sem transz­formátorlemezből, sem óno­zott lemezből, a baráti orszá­gok kohászata ma még nem tud elegendőt előállítani, vi­szont a kiadástechnika, vagy a konzervipar egyre több ilyen finomkohászati termé­ket kér, összehozza tehát az importálni akaró feleket, s azok így együtt, egy tételben előnyösebb feltételekkel ren­delhetnek a világpiacon. Külön kidolgozta már az Intermentall a KGST-n belü­li transzformátor és ónozott­lemez gyártáskapacitás bő­vítésének javaslatait is. Cél­szerűnek látszik, hogy ezek­nek a finomkohászati ter­mékeknek a gyártására ne valamennyi ország, hanem csak egyik rendezkedjék be. Intraszmas: Másfélmillió ember verejtékes munkája helyett Bulgáriában és Magyaror­szágon összesen másfélmillió embert köt le az iparban és a mezőgazdaságban az anyagmozgatás. Nehéz mun­ka, egyre kevesebben vállal­ják, hisszen a népgazdaság számos könnyebb kereseti lehetőséget is kínál. Az em­beri erővel folyó belső szál­lítás a népgazdaságnak na­gyon drága és ráadásul rend­kívül lassítja a munkát. 1964. decemberében azért alakították meg az Intrasz­­mast, a közös bolgár—ma­gyar vállalatot hogy a két ország szakemberei egyesít­ve szellemi és termelőkapa­citást, gyors ütemben igye­kezzenek behozni az anyag­­mozgatás technikai színvona­lában tapasztalható lemara­dást a nemzetközi színvonal­hoz mérten. Egymillió rubel alaptőkével indultak, ebből vettek egy irodaházat a szó­fiai központ számára a Vito­­sa aljában, s béreltek egy villát a budapesti fióknak. Azóta mindkét épületet ki­nőtték már, hiszen Szófiá­ban 250 emberrel indultak, s ma 600 dolgozik. Budapes­ten pedig 25 alkalmazottja volt a vállalatnak, ma pedig már 300. Az Tndraszmia is valójában egy olyan vállalkozói irodá­nak felel meg, amely terve­zi a szállító-rakodógépeket, megkeresi a­­ megtervezett gépekhez Magyarországon, vagy Bulgáriában a legmeg­felelőbb gyártópartnert s azután megrendelőiket tobo­roz az elkészített gépekhez, a kidolgozott megoldásokhoz. A megrendelőnek, kívánság­ra, szállít egyedi gépeket is. De hajlandó egész gyártási folyamatok, üzemek­, raktá­rak, kikötők, vasúti állomá­sok, teljes­ anyagmozgatási rendszerét megnervezni, a gépeket szállítani, munkába állítani, s beállítani azokat a legjobb hatásfokra. A meg­rendelők kívánságára — el­fogadható összegért — tanul­mányt­erveket dolgoz ki a legoptimálisabb szállítási gé­­pesítésre. Az eredményt ga­rantálja, s azután a tanul­mányterv alapján a beruhá­­házást is elvégzi, azaz irá­nyítja, szervezi. Jelenlegi legnagyobb mun­kájuk idehaza az Almásfü­zitői Timföldgyár bauxittá­­rolójának és adagolójának teljes gépesítése. Az egész beruházásit az Intraszmas tervei alapján 30 millióval olcsóbban csinálhatja meg most a gyár, mint­ ahogy ők eredetileg képzelték Bulgá­riában most a Maries—Iszto­­ki külszíni fejtés gépesítése a legnagyobb terjedelmű Intraszmas munka-A munkanapló legfrissebb bejegyzései: a Szerszám- és Kisgépértékesítő Vállalat raktárának gépesítése 21 millióért. A gépesítés ered­ménye: ugyanazon a terüle­ten majd kétszeresre növel­hető a forgalom. A VBKM 8­5-ös számú gyáregységében a teljes anyagmozgatás gé­pesítése 38 millióért. Garan­tált eredmény: évenként 13 millióval csökken az önkölt­ség, felszabadul több mint 100 ember, 6 százalékkal emelkedik a termelékenység és szabaddá válik 700 négy­zetméternyi terület a ter­melőkapacitás bővítéséhez. A­ magyar és bolgár ter­vezők — megosztva egymás­­közt a témákat — három év alatt majd 100 különféle ra­kodógép, szállító-szalag, konvejor, szállító-targonca, futó-macska, buktató-be­rendezés, sínpályás függő szállítószerkezet, korszerű konstrukcióját készítették el, s már megszervezték a berendezések gyártó bázisát is. A közös munka eredményességéről vallott nézeteinket ezek az első próbálkozások beigazolták. Lényegében mind a négy vállalat céljaiban, felépítésében eltér egymástól, ám így talán m­ég teljesebb a bizonyító erő. Számtalan formája, megoldása létezhet tehát az azonos célokért munkálkodó országok gazdasági együttműködésének. A lényeg hogy élni kell a lehetőséggel, amelyet az utóbbi 20 esztendő azonos politikai és gazdasági koncepciói kínálnak épp a szocia­lizmust­ építő országok számára. Ez követeli meg az egyre szélesedő nemzetközi munkamegosztás is. A jövő pedig, a tudományos és technikai forradalom még korántsem lassuló üteme mellett, el­ sem képzelhető a gazdasági együttműkö­dés szélesítése, valamennyi formájának kiaknázása nélkül — kivált a kis országok számára. Gerencsér Ferenc — 3 — Gazdasági jelzetek Szigorúbb belső el­len­őrzést! Tudjuk, hogy a boltokba — szövetkezeti boltokról van itt szó — számosan lépnek be ellenőrzés ügyé­ben. Az ÁKF emberei, a népi ellenőrzési bizottság megbízottjai, tagjai, a ta­nácsok arra illetékes sze­mélyei. Voltam én is ilyen ellenőrzésen, s bizony be kell vallani: a felsorolt szer­vek bármelyike nyitott be ellenőrzés céljából, kissé ideges lett a vezető, a he­lyettes, sok esetben a be­osztott is. Tudjuk, a leg­több embernek nem kell félnie az ilyen ellenőrzés­től, hiszen munkája továb­bi javítását szolgálja az, de az emberekben még mindig ott él a szemlélet: most aztán jól megszoroz­nék, méricskélnek, elemez­nek s a végén megbüntet­nek. Ennek, ismételjük, nem mindenütt, de van né­mi alapja, s a szigorú el­lenőrzést indokolja is né­hány múltbeli cselekmény. Egyszóval: akikről szóltam, azoktól „tartanak”, de saj­nos a belső ellenőrökre már nem így tekintenek. Hogy mi ennek az oka? E cikk feladata nem az, hogy megkeressük, felsorol­juk ezeket. Annyi bizonyos, hogy a több évi „egy cég­nél” eltöltött munkavi­szony, a személyes isme­retség, barátság, rokonság, az együtt elfogyasztott fe­ketekávé — nem bűn, vagy hiba ez, objektív tény — bátorrá teszi a bolti dolgo­zót, s valahogy bizonyta­lanná, elnézővé az ellen­őrt. Még talán a társadal­mi tulajdon védelmében nem mondhatjuk ezt, mert ez egyik erőssége vala­mennyi szövetkezeti kör­zetnek, tagszövetkezetnek. Liberalizmus inkább ott tapasztalható, ami a vá­sárlók megkárosítására irá­nyul. Pedig hasonló szigor­ral kellene mércét állítani e tekintetben is, hiszen a vásárlók végsősoron e tár­sadalom dolgos tagjai. Mit csináljon az az el­lenőr? — kérdezik sokan. Menjen be a boltba, ve­gye észre a szabálytalan­ságot, a súlycsonkítást, a magasabb áron való érté­kesítést stb. büntesse meg a barátját, a régi ismerő­sét? De vajon az ilyen kér­­dezősködőkben nem me­rült még fel: ha továbbra is ilyen engedékenyek lesz­nek a belső ellenőrök, ak­kor őket is megkárosítják egyszer, nekik is keveseb­bet mérnek, mint am­eny­­nyiért ellenértéket adnak. Ezt lehet? A járás kereskedelmi csoportja, ahol e témáról vitatkoztak, három hónap alatt negyven esetben kez­deményezett a vásárlók megkárosítása miatt eljá­rást. Ugyanezen idő alatt a belső ellenőrök — négy körzeti szövetkezet terüle­tén, 21 községben mind­össze kétszer! Pedig a bel­ső ellenőrök szám szerint is jóval többen vannak. Számos fontos feladat mellett ezt is meg kell ol­daniuk a szövetkezetek ve­zetőinek. Még csak taná­csot sem adhatunk, hiszen ez a saját belső ügyük. Tény, nekik is látniuk kell: a­ belső ellenőri hálózatnak a kereskedelem tevékeny­ségének további javítását kell szolgálni. És ezzel pár­huzamosan védeni szigorú eszközökkel is, ha kell, a vásárlók érdekeit. Ezt pe­dig, ez a régi gépezet, úgy látszik, nem tudja ellátni. o.­t.

Next