Fejér Megyei Hírlap, 1968. július (24. évfolyam, 153-178. szám)
1968-07-02 / 153. szám
Kedd, 1968. július 2, Költözik a bíróság Már nem a garázdák és tolvajok fejére olvassák bűneiket és szabnak rájuk ítéletet, hanem a kőművesek dolgoznak az adonyi járásbíróság épületében. A termelőszövetkezet építőibrigádja tagjainak kalapácsütései egy hosszú szakasz végét jelzik: elköltözik Adonyból az egykori járásszékhely utolsó jelzője is — a bíróság. Dunaújváros megszületésével átalakult az adonyi vidék élete. A gyorsan felnövekvő város hamarosan gazdasági és közigazgatási központtá vált, az egykori adonyi járásból dunaújvárosi járás lett. A közigazgatás központja, a járási szintű hivatalok már jó tíz évvel ezelőtt Dunaújvárosba kerültek — a bíróság azonban helyhiány miatt kint maradt. A gondot csak most sikerült megoldani, új helyet biztosítani. Itt volt már az ideje ennek, mert a járás lakói egy részének elég sok nehézséget okozott ügyes-bajos dolgai intézésére előbb beutazni a járásszékhelyre, majd onnan továbbindulni Adomyba. Most, július elsejétől már az új székhelyen, a dunaújvárosi nagy irodaházban fogadják a járás lakóit, intézik ügyeiket. A bíróság elköltözik, de ezzel nem válik szegényebbé, hanem inkább gazdagodik Adony. A felszabaduló épülettel sikerül iskolagombjukat megszüntetni. Egy iskolai épületet ugyanis már korábban használhatatlannak minősítettek, alkalmatlannak arra, hogy ott gyerekek tanuljanak. Így kénytelenek voltak a különben is zsúfolt osztályokat még tovább zsúfolni, ideiglenes megoldásokat keresni. A bírósági épületben hat új tantermet alakítanak ki, a későbbiekben remélhetőleg mód nyílik további bővítésre, politechnikai terem létesítésére. A tervek szerint az átalakítási munkák az új tanév megkezdéséig már ugyan nem, de még a tél előtt minden bizonnyal elkészülnek. Az iskola vezetői, a járási tanács művelődésügyi osztálya, természetesen a munkát elvállaló adonyi termelőszövetkezet mindent elkövetnek, hogy legalább októberre már helyükre kerülhessenek a gyerekek. Addig, amíg erre nem kerülhet sor, az oda tervezett hat tanulócsoportot a tanácsház nagytermében és a művelődési ház megürülő két termében helyezik el. A bíróság költözik — tíz év késéssel követi a járásszékhely változását —, de az adonyiak tudják, rangjuk, becsületük ezzel nem válik kisebbé, mert az igazi jóhírt eddig sem a bíróság, hanem a jól gazdálkodó termelőszövetkezet, a példásan működő művelődési otthon szerezte falujuknak — és így lesz ezután is. (v) Az év első felében 100 sertésszállító kocsit készítettek a Járműjavító Üzemi Vállalat dolgozói. Poros séta a születő M 7-esen György Zoltánnak, a Betonútépítő Vállalat csoportvezető mérnökének kezében fénymásolt grafikonon íves vonal fut a magasba a két koordináta között: a hetes főútvonal jósolt terhelése. Eszerint a forgalom kényszeríti ki az új M 7-es autópálya szakaszainak születését, egyelőre egy nyomvonalon. A Székesfehérvár—Siófok közötti betonalapú aszfaltozott új műútnak Polgárdiig 1969 december végére üzembe kell lépnie összes kétszintű keresztezéseivel, betonhídjaival együtt, s egy évre rá már rajta futnak a gépkocsik Siófokig. Meglesz? — Meg kell lennie, az építés programszerűen halad. Négymillió-nyolcszázezer köbméter földet mozgatunk meg és 48 híd íveli át az autópályát a forgalmasabb keresztezéseknél. Harmincöt földkotró, földnyeső, mammut nagyságú szkreperek, gréderek, Pákozd határában óránként 25 tonna aszfaltot keverő telep, Fehérváron a betongyár állt az útépítés szolgálatában a 14-es AKÖV kocsiparkjával. Rajta nyüzsög, izzad zászlóaljnyi kiskatona, az utak hivatásos munkásai, és nemsokára rézsűrendezésre, kiegészítő munkákra lapátot fog a szabadbattyáni KISZ-tábor sokszázas serege. Lepsény és Balatonfőkajár között egymást sóhajtja a sok billenőplatós gépkocsi. Porzászló úszik utánuk, tűz a nap, és sokszor mezítláb tapossa a pedált a pilóta. Harminc fok meleg van, megállás nélkül sziszeg a kis javítóbázis öreg tölgyfájának árnyékában a szikvízes palack. Réti János féke csikorog mellettem, felkapaszkodom a forró kabinba. Már ugrik is a kocsi, mert ahogyan a nap nem áll meg, úgy száguldanak, rakodnak, ürítenek egymás sarkát taposva a gépkocsik. Zötyögünk, ugrál kezemben a töltőtoll. — Napi harminckét fordulót csinálunk, hogy megérdemeljük a kisfröccsöt — nézi az utat a poros szélvédőn át a ZIL parancsnoka. Azután sziszeg a hidraulika, kiugrom a kabinból, és már robhan is vissza a fejtőhelyre. Itt naponta 4 —5 ezer köbmétert harap ki a dombból a három földkotró. Mire elfogy a hegy, ki tudja meddig nyújtózik az ember alkotta új gerinc? Dusnoki Imre dózerére kéredzkedem fel. Meztelen felsőtesttel, mezítláb áll a kabinban, két kezével játszik ennek a föltúró óriásnak emeltyűivel. Dörög fáról a gép, nekiakasztja tolólapját a kiürített halmoknak, s mögötte már nincsenek kupacok, csak széles két barázdált „lábnyoma” a száz lóerőnek. Jól eshet a vacsora? — kiabálok, mert itt nem lehet suttogni. — Azt elhiszem! Résen itthagytam volna ezt a dögöt, ha nem szeretném! Kormány János úthengerében szinte megpihenek. Méltóságteljesen tiporja végig Dusnoki lábnyomát a 160 mázsás gép, utána már a gréder csinál asztalsima felületet. Két kilométerrel odébb a Virág csoport javítóbázisán műhelykocsi, kéziraktár és gázolajos hordók sütkéreznek a napon. Hajlotthátú ember bújik elő. Máté Ferenc géplakatos, az óriások doktorbácsija. A teleptől balra hatalmas fekete halom tetejét bontogatja a forró szél. •— Ez a lehántott termőréteg — nyújtja ki a karját Máté. — A töltésre nem kerülhet humusz, ezért itt tartalékoljuk addig, amíg a „bányát” műveljük. Mielőtt azonban elbúcsúzunk, a földüdtermelő helyre visszahordjuk a termőföldet, hadd folytassa a tsz ott, ahol abbahagyta ... A lankán fél tucat szkré Per gyalulja a töltést. Nyolcköbméteres gyomrába szedi az emelkedések felét, hogy odább kitöltse vele a mélyedéseket. Amint ballagunk a töltésen, az hol kemény mint a mezei ösvény, hol meg jóllakatja cipőnket laza földdel. Oldalt mellettem a rétet kaszálja egy öreg magyar. Azaz kaszálná, mert nem engedi a látvány. Megmegcsóválja a fejét, lendítené a kaszát, aztán megintcsak a nyelére támaszkodik. Téglaszínű szovjet PULL ereszkedik a lejtőn. Behemót óriás, elvesz benne az ember. Tarján Jenő Nógrádiból jött a földnyesőjével. Máté bácsi somogyi, Molnár Sándor pedig, aki a másik sávot nyesegeti Tarján, mellett, Szolnok megyei. Mintha az egész ország adott volna itt találkát, mert Máté bácsi segítsége meg zalai. Megállnak az őszhajú, nevetőszemű idős géplakatos mellett, leereszkednek az óriás hátáról. Meztelen felsőtestük olyan, mintha bronzból öntötték volna, és szinte megmosolyogja az ember, amikor látja a meztelen talpakat. Ezzel tapossák a korszerű technikát. Nagyobb itt a széles gumikerék mint maga az ember, egy szakasz katona elférne a puttonyokban. — Heten vagyunk, — néz végig a poros, izzadt társakon Tarján — heten, mint a gonoszok. — Megfogja a karomat, hogy lépjek arrébb, mert reng alattunk a talaj, ahogyan közelít a vibrációs henger, s vezetője vidáman int ki a szusszanó csoportnak. — Naponta többször is kiballagok — mondja Máté, amint visszaigyekszünk a műhelykocsihoz. — Jó közöttük ... Elhallgat, de tudom, hogy mit akar mondani. Hogy szereti a vándoréletet. Nem a kereset miatt, hanem, mert a második otthona ez a soktonnás világ őszinte dolgos népével, egymás segítésével, ahol még elfáradni is jó. Bartha Tibor II VIDEOTON Rádió és Televízió Gyár felvesz: ÉRETTSÉGIZETT FIATALOKAT, FÉRFI és NŐI BETANÍTOTT MUNKÁSOKAT, valamint 8 Általánost végzett FIATALOKAT Állandó munkára. Jelentkezni lehet: VIDEOTON RADIO ÉS TELEVÍZIÓ GYÁR Személyzeti Főosztály, Székesfehérvár, Berényi u. VIDEOTON 5582 - 3 — Válaszolunk munkajogi kérdésekre Munkakönyv késedelmes kiadása esetén mikor köteles a vállalat dolgozó részére kártérítést fizetni? Olvasónk munkaviszonyát vállalatánál felmondta. A felmondási idő ledolgozása után munkakönyvének kiadását kérte. Miután az adminisztrálás hosszabb időt vett igénybe, abban egyeztek meg, a munkakönyv kezelővel, hogy a munkakönyvet, MIL-lapot és egyéb igazolást postán küldik utána. Mivel elhelyezkedése nem volt sürgős, a munkakönyv kiadására megállapodott, egyhetes időt nem sérelmezte. Ez idő eltelte után sem kapta meg azonban a munkakönyvét, írásbeli sürgetése is eredménytelen maradt. A munkaügyi döntőbizottsághoz fordult ezért és kárigényét jelentette be, mert munkakönyve hiányában elhelyezkedni nem tudott. A munkakönyvét a munkaviszony megszűnését követő kb. 1 hónap múlva meg is kapta, azonban a vállalat a munkabér megfizetésétől elzárkózott, mert elhelyezkedési szándékát bizonyítani nem tudta. Munkát jelenleg sem végez. Kérdése: Követelheti-e a munkakönyv megküldéséig eltelt időre munkabérének megfizetését. A munkakönyvvel kapcsolatos rendelkezések kimondják, hogy a dolgozó munkaviszonyának megszüntetésekor a munkaadó, a munkakönyvet és egyéb okmányokat a dolgozó részére köteles kiadni. Amennyiben a munkakönyv késedelmes kiadása miatt a dolgozó elhelyezkedni nem tud az így keletkezett kárának megtérítését volt munkaadójától követelheti. Ilyen esetben azonban a dolgozónak kell azt bizonyítania, hogy a vállalat mulasztása akadályozta a munkaviszony keletkezésében. Olvasónk saját elismerése szerint is, ezt nem bizonyította, sőt a munkakönyv kézhezvétele után sem helyezkedett el, így a munkakönyv késedelmes kiadása miatt, kár nem érte. Fentiek alapján a vállalattal szemben igénnyel nem léphet fel, illetve a volt munkaadó munkabér megfizetésére nem kötelezhető. Mikor van mód a teljes kár megfizetésére való kötelezésre? Olvasónkat aki gépkocsivezető foglalkozású, munkaadója 4200,5 Ft kártérítés megfizetésére kötelezte, mert megállapította, hogy a részére kiadott gépkocsiponyvát olyan súlyosan megrongálta, hogy kijavítására lehetőség nincs. Az intézkedés anyagilag is súlyosan érinti, ezentúl sérelmes azért, mert a ponyvát már kb. öt éve használta, így az maximum 50 %-os lehetett, a megrongálódás is javítható volt. Sérelmes a kártérítés azért is, mert a károsodást rajta kívül álló ok idézte elő. Kérdése: Köteles-e a kiszabott kártérítést megfizetni, s milyen módon mentesülhet a kártérítés alól? A munkaviszony körében megállapított kárfelelősség esetén a dolgozó a vállalatnál szervezett munkaügyi döntőbizottsághoz fordulhat panasszal, a kártérítési határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül. A kárfelelősség alól csak akkor mentesülhet, ha a döntőbizottság megállapítja, hogy a kár keletkezésében nem vétkes, vagy a kár rajta kívül álló okok miatt keletkezett Mindezek előrebocsátása után, véleményünk szerint a munkaügyi döntőbizottsághoz benyújtott panasza alapos lehet. Nem vitás, hogy a törvényi előírások szerint a dolgozó vétkességre tekintet nélkül, teljes anyagi felelősséggel tartozik a visszaszolgáltatási, vagy elszámolási kötelezettséggel átvett olyan dolgok hiányáért, amit állandóan őrizetében tart, kizárólagosan kezel, vagy használ. Leveléből kitűnően ezen előfeltételek fenn is állnak, mivel a gépkocsival egyedül jár, a ponyva megőrzése is biztosított. Mégis téves volt az intézkedés a vállalat részéről, ugyanis, ha a megőrzésre átadott dolog megrongálódása folytánkeletkezett a kár, a dolgozó felelősségét a vétkesség felelősség alapján kell elbírálni. Ez azt jelenti, hogy függetlenül a kár nagyságától, a kártérítés összege általában nem lehet nagyobb, a kárt okozó dolgozó havi átlagkeresete 15 %-ánál. Gondatlan károkozás esetén ettől eltérni csak akkor lehet és ez esetben a kártérítés mértéke a havi keresete 50 %-ig terjedhet, ha a dolgozó a kárt a foglalkozási szabályok súlyos megsértésével okozta, vagy a kollektív szerződés módot ad az egy hónapon belül háromszori károkozás esetén a magasabb kártérítésre. A kártérítés mértéke gondatlan károkozás esetén sem haladhatja meg a tényleges kár összegét. Háztartásigép-bemutató és vásár július 1-től 5-ig A HAJDÚSÁGI IPARMŰVEK TERMÉKEIBŐL SZÉKESFEHÉRVÁRON, a MÁRCIUS 15 UTCAI MŰSZAKI ÁRUHÁZBAN ! A bemutató időtartama alatt a Hajdúsági Iparművek naponta 10—13 és 15—18 h-ig DÍJTALANUL SZERVIZSZOLGÁLATOT TART ! OTP-re is árusítunk ! Vásárlóink részére DÍJTALAN HÁZHOZSZÁLLÍTÁST BIZTOSÍTUNK ! JÚLIUS 15-IG MINDEN MEGVÁSÁROLT HÁZTARTÁSI GÉPHEZ AJÁNDÉKOT ADUNK! KERESSE FEL BIZALOMMAL BOLTUNKAT ! MŰSZAKI ÁRUHÁZ Székesfehérvár, Március 15. Tel.: 20—46. 5762.