Fejér Megyei Hírlap, 1968. október (24. évfolyam, 230-256. szám)

1968-10-18 / 245. szám

C­­SO A Nagy hörcsög! Állami Gazdaság savanyító ü­zemében mintegy 30 ezer darab 5 literes üveg sorakozik, amelyekbe különböző savanyúság kerül. Il vietnami szolidaritási hét programjából Több hónapos készülődés előzte meg a Videotonban az októberi vietnami szolidari­tási hét csütörtöki eseményét. Délután négy órakor a Video­ton művelődési házában, a vállalat filmstúdiója a gyár­ban dolgozó vietnami fiata­lok és a meghívott vendégek előtt bemutatta a Bontás cí­mű filmjét, amelynek fősze­replői a Videoton különböző gyáregységeiben dolgozó viet­nami fiatalok: Fan Thi­nga elektrotechnikus, a rádió II. gyáregység kedves, bogár­fekete hajú ,,kislánya”, Tran Toan a gyárban dolgozó és tanuló vietnami fiatalok ve­zetője, s egyben a Vietnami Dolgozók Pártja székesfehér­vári szervezetének titkára, valamint Do Van Ninh, a tank technikusa. Technika és líra, politika és általános emberi magatar­tás, háború és béke... min­den felvillan a Miegend Ár­pád készítette és Tolnai Ti­bor hangmérnök által kiváló szinkronban hangosított film­ben. A képen, a téma bontás­ban jelenik meg. Mindennapjaink békéjé­nek, alkotó tevékenységének lírai költeménye az induló képsor. S mi tagadás, már­­már valamiféle könnyű ha­tásvadászatot véltünk felfe­dezni, amikor a három viet­nami fiatalt a virágpompás parkba kísérte a kamera. De az átváltás nemcsak sikeres volt, de megdöbbentő is. A következő képsorban gyere­kek játszanak — katonásdit. Elemes géppisztolyokkal, au­­tomata­ játékpisztolyokkal — a szereplők egyébként a Videoton nyári napközis tá­borának kis lakóiból kerül­tek ki, s „alakításuk” azért is dicséretet érdemel, mert önfeledten őszinte volt a já­ték. Czukk Tamás, Vörös Pista, Páli János és Hernádi Laci talán nem is tudták, ér­teni biztosan nem értették, hogy játékuk milyen emocio­nális folyamat elindítója lesz. Váltott a kép: három viet­nami fiatal a padon. Az egyik fiú cigarettára gyújt. Gondtalanul szökken magas­ba a füst, amikor a „rohamo­zó gyerekek” géppisztolyai rájuk szegeződnek. A fűmet — több más, han­gulatában derűsebb filmmel együtt — végignéztük, végig­éltük. S reméljük, hogy szán­dékait az őszi amatőrfilm fesztiválon is megértéssel fo­gadják. Kátay Antal Répanzelet én mélám Több, mint másfél hó­napja már, hogy megkezd­ték cukorgyáraink a répa­­feldolgozást. Telnek a rak­tárak a finom cukorral, s ez ■ nagy öröm. De akad gond is. Erről beszélt Félix Andor, az ercsi gyár igaz­gatója a napokban, amikor találkoztunk. — Rengeteg répaszelet és melasz gyülemlett fel az utóbbi hetekben — mond­ta kissé bosszúsan. — Ennek örülni kellene — válaszoltam —, legalább vásárolhatnak belőle a me­gye közös gazdaságai. — Hiszen éppen itt a baj. Október 20 és november 20 között alig lehet találni termelőszövetkezetet, amely elvinné a megrendelt sze­letet és melaszt. Tény, hogy a földeken most érnek el a munka­csúcshoz. Valamennyi kö­zös gazdaságban igénybe veszi teljesen az embereket a kukoricatörés, a répafel­szedés, a talajelőkészítés és vetés. Folyik ezzel párhu­zamosan a kukoricaszár le­vágása, silózása, hogy legyen elegendő tömegtakarmány az állatállománynak télire. A szállítóeszközöket is nagyon leköti ez az időszak. — Ez igaz — helyeselt az igazgató —, de azért mégis módot kellene kerí­teni arra, hogy a szeletet és a melaszt elvigyék a gyár­ból. Írtunk már levelet is valamennyi érdekelt ter­melőszövetkezetnek — nem sok eredménnyel. Néhányan válaszoltak, mondván, majd később. Csak nehogy valóban ké­ső legyen már akkor. A gyár vezetői ugyanis már fogalmazzák a másik levelet. Ebben azt közük, hogy nemleges válasz ese­tén értékesítik ezt a tapdus takarmányt más megyében, gazdaságoknál. Mert Veszp­rém, Komárom, Pest, vagy éppen Tolna megyéből szí­vesen jönnének Ercsibe a szeletért, melaszért. A jóindulat vezeti a gyá­riakat, amikor felkérik a megye közös gazdaságait, szállítsák el a répaszeletet és a melaszt, s dolgozzák azt be a silóiba. Sokat ja­vul ezzel a takarmány ér­téke, s ilyen száraz időjá­rás után nem kis jelentő­ségű ez. Ha másként nem megy, tárolják a termelő­szövetkezetek a maguk por­táján addig, amíg a siló­záshoz hozzá nem látnak. Most még ugyan nem hi­ányzik ez az állattenyész­tésből, de valós­zínű, hogy télen megbosszulja majd magát ez a mostani rá nem érés. .. t. &­­én*ewi­nii-------------­ 1068. Oktober i*. IMgMiMsPP XXIV. évfolyam, 245. sz. I v \ B Ar»; f nuar V--------------------------* /Hunkádum­ az utak mesterei ------ .VM-L-LWM­­J» Joauuuwj-K- VVVV,- -■• *»•«* •Vv •. •*»’ •: ... > Ä ramgagaffigy, aMwíw. WÄRÄPsaft % Fehérvár határában a 63-as út és az épít­ő M—17-es autó­pálya csomóponti leágazását építi a Közúti Építő Vállalat Bogár János aszfaltozó brigádja. A Vízügyi Igazgatóság Balatoni úti telephelyén az utak aszfaltozását és a gépek tárolóhelyén betonalapozást végez Král János brigádja. VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLTETEK ! í­f­ról, m. rlÜM 1151 ­ „Telt házzal” kezdődött csü­törtök reggel az országgyűlési ülésszak második napja, hi­szen a napirend első helyén a miniszterelnök válaszbeszéde szerepelt. Jelen voltak Losonczi Pál, a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke, Kádár Já­nos, az MSZMP Központi Bi­zottságának első titkára, Apró Antal, Biszku Béla, Gáspár Sándor, Kállai Gyula, Komó­csin Zoltán, az MSZMP Politi­kai Bizottságának tagjai, vala­mint a Politikai Bizottság pót­tagjai, a Központi Bizottság titkárai és a Kormány tagjai. Az ülést Kállai Gyula, az országgyűlés elnöke nyitotta meg, ezután Fork Jenő kor­mányelnök emelkedett szólás­ra, és nyomban magyarázatot adott: miért halasztotta más­napra, azaz csütörtök délelőtt­re válaszbeszédét. Egy hírre várt, mondotta, amely a szer­dai ülés időpontjában még csak körvonalaiban volt isme­retes. Időközben azonban aláírták a Szovjetunió és a Csehszlovák Szocialista Köztársaság közötti egyez­ményt, az ideiglenesen Csehszlovákiában tartóz­kodó szovjet csapatokról. — Ezt szerettem volna üdvö­zölni a Magyar Népköztársaság Kormánya nevében is — foly­tatta a miniszterelnök — és a megkötött egyezménnyel kap­csolatban kormányunk egyet­értését kifejezni. Nagy öröm­mel olvastam Koszigin és Cernik elvtársak beszédeit. Teljes mértékben azonosítjuk magunkat ezekkel, ahogyan mindkét fél pozitívan értékeli a megkötött egyezményt. A továbbiakban egyetérté­sét fejezte ki azzal az érté­keléssel, amely szerint az egyezmény meggyorsítja a ki­bontakozást, ezért azt a szo­cializmus őszinte hívei min­denütt örömmel fogadják, hi­szen meggyorsítja majd az egyetértést a testvérpártok és a szocialista országok között is. Voltaképpen a Karlovy Vary-ban és Bukarestben meg­hirdetett politika folytatásá­ról van szó, amely az euró­pai béke és biztonság meg­szilárdítását célozza. Bejelentette a miniszterel­nök, hogy rövidesen hazajön­nek a Csehszlovákiában állo­másozó magyar katonák. Örülünk ennek mondotta: egy­részt, mert ez jelzi a cseh­szlovákiai helyzet normalizá­lódását, másrészt, mert ismét családjuk körében lehetnek. Hozzátette, hogy a kormány haladéktalanul határozatot ad ki a Honvé­delmi Minisztériumnak, amelyben intézkedik a csa­patok hazatéréséről. Ezután a miniszterelnök rá­tért a beszámolóval kapcsola­tos gazdasági természetű fel­szólalásokra, amelyekkel mint mondotta,­­ túlnyomórészt egyetért, hiszen azok a terme­lő­ apparátus jobb hasznosí­tását, a termelés módszereinek további javítását segítik elő. Emlékeztetett rá, hogy a re­form elindításakor az esetle­ges munkanélküliség meggát­­lására, „fékeket” iktattak be a mechanizmusba, amelyek elég erőseknek bizonyultak. Az aggodalom túlzott volt, s ezek az intézkedések némileg ked­vezőtlenül befolyásolták a termelékenység alakulását. A továbbiakban úgy módosítják a szabályozókat, hogy a válla­latok még — ebben a vonat­kozásban is — szabadabban gazdálkodhassanak, figyelem­mel természetesen szocialista elveinkre, szociális kötelezett­ségeinkre. A sokak által említett vidé­ki ipartelepítést anyagilag — az eddigieknél még jobban — ösztönözni akarják, s általá­ban gondosan mérlegelik mindazokat az észrevételeket és javaslatokat, amelyeket a képviselők a közlekedéssel, valamint a különböző — la­kosságot érintő — szolgáltatá­sokkal, szociális kérdésekkel, a többi között például az óvo­dai férőhelyek növelésével kapcsolatban tettek. Nagy figyelemmel hallgat­ta az országgyűlés a mi­niszterelnök személyes hangú reflektálását egyik- másik képviselő észrevéte­leire. Behatóan foglalkozott a vi­déket foglalkoztató egyéb kér­désekkel is, így például a tsz­­ek melléküzemági tevékenysé­gével, amelyet az ésszerűség határain belül, továbbra is fej­leszteni kell. Dr. Pesta Lászlónak vála­szolva, a képviselő szavait a kormány munkájának legna­gyobb dicséreteként értékelte. Befejezésül hangsúlyozta a kormány elnöke, hogy tovább­ra is ezen a kipróbált úton, a párt 12 éves politikájának út­ján kíván haladni a Kormány. A miniszterelnök nagy tet­széssel fogadott felszólalása után a Kormány munkájáról adott tájékoztatást az ország­­gyűlés egyhangúlag tudomásul vette. Ezután került sor a közle­kedéspolitika új koncepciójá­nak, valamint a vasutakról be­nyújtott törvényjavaslatnak az ismertetésére. Dr. Csanádi György, közle­kedés- és postaügyi miniszter elmondotta, hogy új szakaszt kívánnak nyitni a magyar közlekedés történetében, s ez­zel kapcsolatban utalt Szé­chenyi és mások egykori nagy­szerű kezdeményezéseire, akik­nek példája ma is időszerű. A­mikor a vasúti és a közúti forgalom új problémáit kí­vánjuk megoldani — hangsú­lyozta a miniszter —, legfőbb célunk a lakosság és a nép­gazdaság lehető legteljesebb kiszolgálása. Elmondotta, hogy a magyar vasút már a máso­dik világháború előtt elavult állapotban volt, s ezen a hely­reállítás hősies munkája sem változtathatott lényegesen. Igaz, hogy ezután részleges fejlesztés következett, amely­nek eredményeként ma a von­tatás 60 százaléka már Diesel- és villanyerővel folyik. A továbbiakban a közúti hálózat fejlesztésével foglal­kozott a miniszter. 1955 óta 5000 kilométer új, pormentes út épült, s ma már a közutak 80 százaléka pormentes. A sze­mélyautók száma 1960 óta az ötszörösére nőtt. Nem keve­sebb, mint 3400 települést kap­csoltak be a közúti darabáru­szállításba. Fejlődött a légi­közlekedés és a hajózás is. Mindezt figyelembe véve sem elégítik ki a közlekedési szolgáltatások a személyszállí­(Folytatás a 2. oldalon) ! • ■ INTHET .­ AZ ORSZÁGGYŰLÉS FOLYTATJA MUNKÁJÁT A miniszter­elnök válaszbeszéde és a közlekedésfejlesztés vitája Az ülésteremben.

Next