Fejér Megyei Hírlap, 1968. november (24. évfolyam, 257-281. szám)

1968-11-21 / 273. szám

r 7­0 . ■ A Közgazdasági Technikum és Szakközépiskola II. év­folyamának belkereskedelmi tagozatú tanulói hetenként egy napot töltenek az Iparcikk Kiskereskedelmi Válla­lat Műszaki Áruházában. A képen: Tóth Edit az elekt­romos háztartási készülékeknél. • TffcAG «RftSTTATWAI. BGtg»TklETKK t 0ej$r ntegyst ^p|!PF JjT pgjJ|| f—~—&III1 of^ImP ICGS. november 21. SS111 XXIV. évfolyam, 213. sz. ■ Ara: 70 fillér Szakszervezeti munka a városi tanácsnál A Közalkalmazottak Szak­­szervezetének megyei bizott­sága rendszeresen értékeli az államigazgatási, hatósági munkavégzés tapasztalatait, a járási, városi tanácsok szakszervezeti bizottságainak tevékenységét. Így került sor tegnap, szerdán a Szé­kesfehérvári Városi Tanács szakszervezeti bizottságának jelentése, amelyben az ez évi tapasztalatokat össze­gezték és tárgyaltak a szak­­szervezeti jogosultság hely­zetéről, a hivatalvezetéssel való együttműködésről. Tudott dolog, hogy 1968- ban a hatékonyabb mun­ka érdekében átszervezés történt a városi tanács­nak Munkaterületeket vontak össze és megalakult a terv­osztály. Ezeknél és más el­képzelések megvalósítása előtt is megkérdezték a szak­­szervezeti bizottságot, s a kollektívan kialakított, egyez­tetett vélemények összegezé­se után tették meg a szük­séges intézkedéseket A szak­­szervezeti vezetők elismeré­sét mutatja például, hogy az szb-titkár rendszeresen részt vesz a vezetői megbeszélé­seken, az így kapott útmuta­tást jól tudja hasznosítani. Kollektív bölcsesség szülte azt a határozatot, miszerint munkaértekezleten, vagy más formában oktatási anyagként feldolgozzák a várospolitikai terveket és az új jogszabá­lyokat. Segítséget nyújt a szakszer­vezeti bizottság a szakigaz­gatási szerveknek a hatás­köri jegyzékek és ügyrendek elkészítéséhez. A közeljövő feladatai között a képesítési rendszer felülvizsgálata sze­repel. A hatósági munka egy­szerűsítése érdekében a megyei tanács végre­hajtó bizottsága felmé­rést rendelt el. Ebből kivették részüket a szakszervezeti bizalmiak, akiknek javaslatai lakás-, pénz- és egészségügyi teen­dők egyszerűsítését, jogsza­bályok módosítását sürgették. Új terület a szakszerveze­ti jogosultság érvényesítése. A számos érdekvédelmi fel­adat közül a fehérvári ta­nácsnál a hivatali helyisé­gek állapotával, berendezésé­vel, felszerelésével foglalkoz­tak. Ezen körülmények befo­lyásolják a munkavégzést Nehezíti a feladatok jó ellá­tását, hogy egy-egy helyi­ségben három, vagy ennél több egyedi hatósági ügyet intéző dolgozik. Hasonlóan befolyásolja a munkakörül­ményt az irodagép ellátott­ság, ami ugyan számszerű­en elég, de annál több a ki­fogás a minőségre. Az iroda­gépek 40 százaléka elavult, korszerűtlen. Nem ilyen mos­toha a helyzet a szakköny­vekből. Évenként mintegy hat­ezer forintért vásárolnak az apparátus számára szakkönyvet. Az érdekvédelmi feladatok közé tartozik az arra jogo­sultaknak munka-, és védő­ruha biztosítása. E vonatko­zásban csak a takarítók pa­naszkodnak, akik sehogyan sem tudják viselni két évig a munkaköpenyt. A kihordá­si időt hosszúnak találják. S úgy gondoljuk, jogos sérel­müket orvosolni kellene. Az új jogszabályok értel­mében a szakszervezeti bi­­­­zottság adja a hivatali se­gélyt, fizetési előleget is. Megnövekedett tehát a fele­lősség, mert nemcsak a szak­­szervezet 4100 forintos segé­lyezési költségvetésével gaz­dálkodhatnak, hanem jóval­ ­folytatás a 2. oldalon! ■——-------------| A jubileum eliszteletére Ünnepi pártbizottsági* ülés Enyingen Az MSZMP járási, városi bizottságai ki­bővített ünnepi üléseken emlékeznek meg a Kommunisták Magyarországi Pártja meg­alakulásának 50. évfordulójáról. A székesfehérvári járási pártbizottság tag­jait, az alapszervezetek titkárait Enyingre hívták meg, ahol a művelődési otthonban tar­tották a kibővített ünnepi ülést. Folytatása volt ez a rendezvény a mártírok tiszteletére, emelt emléktábla keddi felavatásának. Az ünnepi ülésen Paizer György, az MSZMP megyei végrehajtó bizottságának tag­ja, a járási pártbizottság első titkára mondott ünnepi beszédet. A pártbizottsági ülés után neves előadó­­művészek és a Videoton vegyeskarának köz­reműködésével ünnepi műsort rendeztek. Vietnami üdvözlet A Nhan Dan, a Vietnami Dolgozók Pártjának köz­ponti lapja szerdán me­leg hangú cikkben méltatja a magyar kommunisták párt­jának 50 éves jubileumát. A cikk felidézi a Kom­munisták Magyarországi Pártja 1918. november 24- én történt megalakítása óta eltelt fél évszázados idő­szak legfontosabb esemé­nyeit, ismerteti a Magyar Szocialista Munkáspártnak a szocialista építésben el­ért sikereit. „A vietnami nép az amerikai agresszió ellen vívott nemzetmentő harcában mindenkor szá­míthatott a magyar párt és a magyar nép hatékony támogatására és tevékeny segítségére — írja a lap. — Négyes névadó A Videoton Gorkij gyár­egységének Zaja üzemében négyes névadót rendezett a párt- és KISZ-szervezet, valamint a szakszervezeti üzemi bizottság. Az üzem négy dolgozójának — Be­nedek László, Kotsis Sán­dor, Sebestyén László, Szi­­lasi László — kérését tel­jesítették a bensőséges han­gulatú családi ünnepség megrendezésével. A vállalat művelődési otthonában jöttek össze a barátok, kollégák, a gyár­egység politikai gazdasági és tömegszervezeti vezetői, hogy köszöntsék a boldog családok gyermekeit: Ad­riennt, Sándort, Lászlót és Zoltánt. A szülők, névadók társaságában meghívott nagyszülőknek is gratulál­tak akik feledhetetlen él­ményeik között őrzik majd kis unokáik névadó ünnep­ségét. A szocialista brigádok, barátok köszöntését a Kos­suth iskola úttörőinek mű­sora tette bensőségessé. A gyakorlati szakmunkásképzés Bemutató a Videotonban A Munkaügyi Miniszté­rium Módszertani Intézete villamos- és műszeripari ágazatának felkérésére szer­dán délelőtt bemutató gya­korlati foglalkozást tartot­tak a Videoton tanműhelyé­ben, a rádió- és televízió­műszerész szakmákban. Az ország MŰM intézeteiből ideérkező pedagógusok­, szakoktatók a bemutató so­rán azt tanulmányozták, hogy a tanításban és tanulásban miként lehet megvalósítani a hatékonyabb irányítást és ellenőrzést, oktatógépek se­gítségével. Kovács Mihály, a MŰM 320-as Árpád Iparitanuló In­tézet és Szakközépiskola igazgatója megnyitójában hangoztatta: " Napjainkban egyre na­gyobb súlyt kap a korszerű­ség és a bemutatóeszközök igénybevételével mind haté­konyabbá, jobbá teszik a szakmunkásképzést. Tájé­koztatójából megtudtuk, hogy az intézetben 48 szak­mát tanítanak és a 3200 ta­nuló közül mintegy 800 tar­tozik a Videoton kötelékébe. Ezek többségükben híradás­ipari szakmákban kapnak képesítést. Erdélyi György, a Video­ton tanműhelyének vezetője arról beszélt, hogy ma már elképzelhetetlen elsősorban az elektromos jellegű szak­mákban, hogy egy szakmun­kás az elektromos műszerek kezelését ne ismerje, azokkal ne tudjon mérni. E műsze­rek kezelésére és a külön­böző mérések elvégzésére és begyakorlására nincs min­den esetben lehetőség és idő a termelőszalagokon. Ezt a tudást a fiataloknak még a tanulási idő alatt kell elsa­játítaniuk. Ez a­­gondolat késztette a tanműhely veze­tőit, oktatóit arra, hogy lét­rehozzanak egy mérőszobát, mérőkabinetet, melyekben azok a műszerek vannak, amik a szakmában haszná­latosak. Ily módon a végzős tanulók a hét egy kijelölt napján a mérőszobában vesznek részt gyakorlati foglalkozáson. Az első kísérletek sikeresek voltak, ám el kell mondani azt is, hogy néme­lyik tanulóval — hiányos felkészülése miatt — kudar­cot vallottak és igen sok műszer ment tönkre a hely­telen bekapcsolás, vagy ke­zelés miatt. Hogy ezt a nagy­arányú műszerrongálást megelőzzék, i­mi­tá­torokat szerkesztettek és állítottak elő, amelyek ugyanolyanok mint az eredetiek, tehát a gyakorlásnak megfelelnek. Így született meg a Trainer I. gyakorlógép. Amikor a ta­nulóik ezen már minden lé­pést megismertek, megtanul­tak, csak ezután dolgozhat­tak az „igazi” műszereken. S létrejött még ezt meg­előzően a Memória II, amely már egy javított konstruk­ció. Ez valójában egy vizs­gáztató gép, amelybe 40 pél­da végeredményét lehet be­programozni. A feladatlapo­kon a kérdéseket ötös cso­portosításban állították ösz­sze, és miután a tanulók megoldották papíron a fel­adatot, az eredményt betáp­lálják a gépbe. Helyes ered­mény esetén kigyullad egy piros lámpa, helytelennél viszont az sötét marad. A tanuló, ha ismételt próbál­kozás során sem tudja a he­lyes eredményt meghatároz­­ni, akkor az ellenőrző gomb lenyomásával megjelenik numerikusan egy homályos ablakon a példa pontos megoldása. Ugyancsak korszerű oktatógép a Magister II. A tanulók vagy egyenként, fülhallga­tóval, vagy csoportban hangszóróval kapják a prog­ramot a gépből, magnetofon­szalagról. A beszéd mellett a szó­banforgó áramkör fénycsíkkal automatikusan kimelkedik a háttérből. Mi a lényege e kabinet­­rendszerű oktatásnak? Első­sorban megállapítani, hogy a tanulók elméletileg felké­­szültek-e az iskolában ka­pott információk alapján a mérési gyakorlatokra. Má­sodszor: biztosítani kell, hogy egy egész osztály jár­tasságra, sőt készségre te­gyen szert a kiadott műszer­­kezelésből, végül pedig ha már kivették a fiatalokat az aznapi termelésből, használ­ják ki az időt arra, hogy szervizelési és készüléképíté­si készségüket, képességüket maximálisan fejlesszék. A résztvevők a tanműhely vezetőjének tájékoztatója után megtekintettek egy fog­lalkozást. Húsz fiatalból álló osztály vizsgázott ezen az órán, Várszegi Antal szak­oktató előtt. A fiatalokat három csoportba osztotta. Az egyik műhibás rádiókat és televíziókat javított meg, a másik a Trainer-en gyako­rolt különböző méréseket és kapcsolásokat, míg a harma­dik tagjai egy-egy ötös pél­dacsoportot oldottak meg és táplálták be az eredményt a Memória II-be Közben a szakoktató csak ellenőrzött és osztályozott, mivel e rö­vid idő alatt, a húsz fiatal egyenként három-négy ér­demjegyet is szerzett. A bemutató résztvevői ­ A Forradalom Lángjával szovjet pionírok érkeztek Budapestre, hogy részt vegyenek a magyar kommunista mozgalom szü­­letésének 50. évfordulója alkalmából rendezett ünnepségeken. Képünkön: a megérkezés utáni percek a pályaudvaron. A TARTALOMBÓL: ¡ A&Piadé !; ej uffaeleda ; külterületek ! !* ![ ' DCerekasztal ! * Íj | Eisenstein \ ; idézése ? Orsovai Tibor -f elismeréssel szóltak a Videoton tanműhelyében alkalmazott módszerekről. Minden bizonnyal sok hasz­nos tapasztalatot vittek ma­gukkal iskolájukba, s azok felhasználásával valamennyi ipari tanuló intézetben kor­szerűbbé, hatékonyabbá vá­lik a szakmunkásképzés.

Next