Fejér Megyei Hírlap, 1970. június (26. évfolyam, 127-151. szám)
1970-06-30 / 151. szám
| Ara: 80 Egy Üdítő korty szerencsére a vízről már nem olyan aggódva beszélhetünk, mint akár pár napja is. Kivonulóban van az ár és az a víz, amit mostanában gyakrabban emlegetünk, már a meleggel, a forrósággal és az ezzel kapcsolatos szomjúsággal van inkább kapcsolatban. Tavalyi emlék. Agárdon az állami gazdaságban aratás közben kínáltak hideg üdítőitallal a kombájnosok. Éppen akkor járt ott a gazdaság büféskocsija, felszerelve a legszükségebbekkel. Ezek között azokban a forró napokban a jégbehűtött bambinak, málnának volt a legnagyobb keletje. Jólesik a hideg ital és szükséges is azoknak, akik a határban munkálkodnak, kapálnak, szénát gyűjtenek, vagy éppen a kombájnnal, a kombájn körül dolgoznak. És üdíti a hideg ital a kohászt, a péket, a melegüzemek dolgozóit, de jólesik egy-két korty a füllesztő melegben, a hivatali előadónak, a gépírónőnek. És szükséges a frissítő annak is, aki jól megérdemelt szabadságát tölti. Az üdítőital bármilyen fontos is, nem egyetlen szükséglete a nyárnak, sok minden kell még ahhoz, hogy a forróság ellenére is elvégezzük, jól végezzük munkánkat. A KQIAL — méginkább az egészségügyi követelmények— szerint a szokásosnál is nagyobb tisztaság és az, hogy azonnal kiöntsék a maradék ételt, ne melegítsenek könynyen romlandó eleséget Az is fontosabb, mint hidegebb időben, hogy a kukásedények ne nyitva tátongjanak az udvaron. És bár más természetű dolognak tűnik: lényeges, jó szervezéssel elérni a boltokban, a vendéglátóhelyeken azt, hogy lehetőleg ne sokat kelljen várakozni és ne kelljen kétszer háromszor visszamenni ugyanazért a holmiért, csak mert még nem jött meg a szállítmány. Például félkész tortáért se kelljen hat-hét boltot végigjárni. A nyár nincs verejték, izzadságcseppek nélkül, különösen akkor, ha harminc fok körül van a hőmérséklet. De az már nagyon sokunkon, szinte valamennyiünkön múlik, hogy a lehető legkisebbre csökkentsük a forrósággal járó gondokat, problémákat A meleg mindenütt meleg, de a kohászati üzemekben, a pékségekben, a mozdonyokon, a sofőrök vezetőfülkéiben és a mezőgazdaságban a szabad ég alatt elviselhetetlenebb, kellemetlenebb. Egy korty üdítőital nagyon fontos, nagyon lényeges. De nem kicsinyelhető le a türelem, a figyelmesség szerepe. A zsúfolt buszon máskor is kellemetlen egy-egy izgága utas, vagy nem megértő buszvezető, kalauz, hát még kánikulában. A természet melegét leküzdeni segít ha fegyelmezzük saját természetünket", s ebben segítségünkre lehet az is, ha eszünkbe jut, hogy három hete még a szokatlan hideget, a hosszú esőzéseket szapultuk. Ezzel ugyan nem jutottunk előbbre, türelemmel, a rendelkezésre álló lehetőségek kihasználásával azonban dacolni tudunk a forrósággal is, amely, valljuk meg, mégis csak idején való ba VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! Távró barátok között Mongóliába érkezett Losonczi Pál Zsamszrangij Szambunak, a Mongol Népköztársaság Nagy Népi Hurálja elnöksége elnökének meghívására hivatalos baráti látogatásra Mongóliába érkezett Losonczi Pál az Elnöki Tanács elnöke, felesége Losonczi Pálné és a hivatalos kíséret tagjai, dr. Bíró József külkereskedelmi miniszter és Gyenes András külügyminiszterhelyettes. A Malév különrepülőgépe magyar idő szerint hajnali 3 órakor — a hét órai időeltérésnek megfelelően — ragyogó délelőtti napsütésben szállt le a két ország állami zászlóival fellobogózott, Losonczi Pál és Zs. Szambu arcképeivel feldíszített Ulan- Bator-i repülőtéren. A magyar vendégek fogadására megjelent Zs. Szambu, a Nagy Népi Hurál elnökségének elnöke, J. Cedenbal, a minisztertanács elnöke, a Mongol Népi Forradalmi Párt Központi Bizottságának első titkára, a Politikai Bizottság és a kormány számos tagja. A repülőtéren jelen voltak az Ulan Bator-i diplomáciai testület tagjai. Jelen volt Krajcsik Mihály, a Magyar Népköztársaság Ulan Bator-i nagykövete is, aki állomáshelyén csatlakozik a hivatalos tárgyalásokon részt vevő magyar küldöttséghez. A küldöttség a repülőtérről szálláshelyére hajtatott, majd Losonczi Pál megkoszorúzta a két mongol nemzeti hős, Szuhe Bator és Csojbalszan mauzóleumát. Helyi idő szerint 12 óra 30 perckor Losonczi Pál tisztelgő látogatást tett Zs. Szambunál és J. Cedenbalnál 13 órakor a párt Központi Bizottsága, a Nagy Népi Hurál elnöksége és a kormány közös díszebédet adott Losonczi Pál tiszteletére. Az ebéden megjelentek Cedenbal, Szambu, valamint a Politikai Bizottság és a kormány tagjai. Cedenbal pohárköszöntőjére mondott válaszbeszédében Losonczi Pál utalt arra, hogy bár érkezése óta mindössze egy-két óra telt el, a megbeszéléseken máris érintették a két felet kölcsönösen érintő kérdéseket. (MTI) * Losonczi Pál, a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke hétfőn délután felesége társaságában megtekintette a központi állami múzeumot, majd szálláshelyére hajtatott Zsamszramgiim Szambu, a Nagy Népi Hulál elhetőségének elnöke délután helyi idő szerint 6 órakor viszonozta Losonczi Pál délelőtti látogatását, szálláshelyén kereste fel az Elnöki Tanács elnökét. A mintegy félórás szívélyes baráti hangulatú találkozón jelen volt a teljes magyar delegáció. A találkozó után — már Cedendal miniszterelnök, a párt KB első titkára jelenlétében — ünnepélyes aktusra került sor: Losonczi Pál átnyújtotta Zs. Szambónak, a Magyar Népköztársaság Zászlórendjének Gyémántokkal ékesített első fokozatát „A szocializmus építése, a mongol—magyar kapcsolatok fejlesztése terén elért kiemelkedő érdemei elismeréseképpen, 75. születésnapja alkalmából. • A magyar küldöttség este 7 órai kezdettel az Állami Opera és Balettszínház díszelőadását tekintette meg. Losonczi Pál látogatásának második napja a hivatalos tárgyalásokkal kezdődik. Székesfehérváron, a Münnich lakótelepen újabb három épületet raktak össze az építők. Sok millió tégla, túlmunkával Az árvíztől és belvíztől megrongált házak helyreállításához és újjáépítéséhez — az ÉVM kérésének megfelelően — szeptember közepéig 66 millió égetett téglát szállítanak az árvíz sújtotta területekre a tégla- és cserépipari egyesülés vállalatai. Így naponta 950 000—1 000 000 téglát kell vagonba rakni és útnak indítani. A rakodáshoz, a gyárból a vasútállomásra történő szállításhoz azonban csak nagyon kevés munkaerő és szállítóeszköz áll az üzemek rendelkezésére, s ezért támogatásért fordultak a termelőszövetkezetek és különböző vállalatok vezetőihez. Az év elején a kedvezőtlen időjárás nagyban hátráltatta a tégla termelését, s további gondot okozott az árvíz idején, hogyvíz alá került a fehérgyarmati téglagyár, további három téglaipari vállalat több gyáregységében pedig azért szünetelt a termelés, mert a dolgozók a gátakon segítettek a védekezésben. A termeléskiesést túlmunkával, elsősorban szabad szombati és vasárnapi műszakokkal pótolják. Ennek alapján eddig 6,7 millió égetett téglát és 17 millió nyerstéglát termeltek. A békéscsabai és a mályi téglaipari vállalat műszála brigádokat küldött Fehérgyarmatra, hogy segítsék a víztől megrongált gyár rendbehozását. Ezt az üzemet nemrégiben korszerűsítették és kapacitását évente 40 millió téglára növelték, a műszaki brigádok segítségével előreláthatólag augusztusban újra megkezdheti a munkát a korszerű gyár, s rövidesen elkészül új részlege, a téglablokk üzem is, amelynek termékeivel jelentősen gyorsíthatják az újjáépítést. (MTI) Beérett a „Csabagyöngye“ Egerben, a Szőlészeti Kutató Intézet üvegházában beértek a legkorábbi fajták, a „Csabagyöngye” és a „Gárdonyi Géza” fürtjei. Az utóbbi a nagyközönség előtt még kevéssé ismertfajta, sötétkék színű. A „Csabagyöngye” és a „Medoc noir” kereszteződéséből állították elő. Az intézetben a fotoriporter megörökítette azt a mozzanatot, amikor a beérett fürtről letépett szem nedvéből refraktométer segítségével állapítják meg a cukorfokot. (MTI fotó : Kunkovács László felv.) VÍZISPORT KÖZPONT A tófejlesztés programjáról tárgyalt a VIB elnöksége Az eddigi eredmények és a jövőbeni tennivalók szerepeltek az elnökségi ülésen, melyen részt vett Dobrónaki Gyula államtitkár, a VIB elnöke, Homoki József, a megyei pártbizottság titkára, Tóth Gyula, a megyei tanács vb-elnökhelyettese és dr. Springer Ferenc, a VIB titkára. Elsőként a Velence-tavi 'S központi fejlesztési prograimot beszélte meg az elnökségi ülés. A program alapvető célkitűzése, hogy a következő 6éves terv időszakára (1971— 1975) a gazdaságossági követelményeknek megfelelő és műszakilag megalapozott javaslatot dolgozzon ki a tópart üdülőterületté fejlesztésére. A fejlesztési program kiterjed a kommunális és más ellátottság biztosítására, a tóparti üdülők kulturális szintjének emelésére, a természeti és táji értékek védelmére. A program szerint a következő ötéves terv időszakában a következő legfőbb feladatokat kell megoldani a tófejlesztésben. A vízszint állandósítása sürgeti, hogy a zámolyi tározó befejezése után, megkezdődjön a pátkai tározó-tó építése. Folytatni kell a partépítést a déli parton, ugyanakkor az északi parton a nádirtást és mederkotrást végezni. Elsőrendű feladat az üdülőterület erőteljes fásítása és parkosítása. Vonatkozik ez a feltöltendő partterületekre és az északi partoldalra egyaránt. Fontos teendő a déli parton a regionális vízmű teljes hálózatának kiépítése és az északi rész bizonyos részére is eljuttatni a szükséges hálózatot Hasonlóan a szennyvízmű kiépítése a szükséges mellékcsatornákkal, valamint a központi tisztítótelep egyidejű bővítésével. A tófejlesztés mondhatni történelmi mozzanata, az északi üdülőterület létesítése. Az autósstrand és az üdülőstrand megépítése — az M7- es autópálya idegenforgalmának és belföldi turistaforgalmának kívánalmai szerint — elsőséget nyer a fejlesztés sorrendjében. Ugyancsak a negyedik ötéves terv feladata vízisport-központ és az evezős kajak-kenu pálya elkészítése, a maga szállóival, vendéglátóipari egységeivel. Nagy beruházást igénylő program a főutak, gyűjtő- és lakóutak, járdák és parkolók építése. A vasútállomásokon aluljárókkal tervezik lebonyolítani a gyalogos forgalmat, a közúti forgalmat pedig felüljárók teszik zavartalanná. A program javasolja a Budapest és Székesfehérvár közti vasútvonal villamosításának előbbrehozatalát Az előirányzat szerint a vendégfogadásra — összességében mintegy 10 ezer ember számára — újabb vállalati és SZOT-üdülők, szállodák, társasüdülők és magánnyaralók épülnek. A negyedik ötéves terv célkitűzései csak részben oldják meg a tó üdülőterületté fejlesztésének problémáit. Ám irányt mutatnak ahhoz a nagyvonalú fejlesztéshez, mely mintegy 15 évre elegendő munkát ad mindazoknak a szerveknek, vállalatoknak, akik szívügyüknek érzik a Velencei-tó ügyét.