Fejér Megyei Hírlap, 1970. június (26. évfolyam, 127-151. szám)
1970-06-30 / 151. szám
edd, 1970. június 30.rí x Gerterálozott PANNÓNIA motorkerékpár eladó. Megtekinthető: Szivár, Zalka Máté utca 6.__________________2511 — MOSZKVICS 407-es eladó. Bodajk, Somogyi B. u. 17.____________97062 — 500-as TRABANT sürgősen eladó. Pusztavám, italbolt. 0706 — Fiatal, kisgyermekes házaspár KERES különálló lakrészt. Minden lakhatósági lehetőség érdekel. Ajánlatokat: ,,Szakember” jeligére levélben a szivári Hirdetőbe kérem. 97090 — Wartburg Limousine kiutalás, kiadás előtt 1400 sorszámmal átadó. Dunaújváros, Kossuth Lajos utca 27. HL 3. 143554 X BEKÖLTÖZHETŐ kertes, kettőszobás, családi ház eladó. Szivár, Selmeczi út 2/a. (Fanta villa közelében.) Ugyanitt sötét HÁLÓSZOBABÚTOR is eladó. Érdeklődni: Szivár, Fiskális út 50. sz. Szombat és vasárnap délután 3— 6 óráig. Majoréknál: 2506 A „FÉMMUNKÁS” VÁLLALAT SZÉKESFEHÉRVÁRI GYÁRA felvételre keres AZONNALI BELÉPÉSSEL idén végzett GÉPÉSZTECHNIKUSOKAT, LAKATOSOKAT, GÉPKOCSIVEZETŐT és TRAKTORVEZETŐT, FÉRFI BETANÍTOTT ÉS SEGÉDMUNKÁSOKAT, valamint TAKARÍTÓNŐKET. Továbbá fiatalkorú FIUKAT ÉS LÁNYOKAT. A nyári szünidőre középiskolás fiúkat és lányokat is felveszünk. Jelentkezni: „fémmunkás” Vállalat Székesfehérvári Gyára. Székesfehérvár, Seregélyesi u. 184/7. Telefon: 28—96/18. Megközelíthető: 10-es és 14-es autóbuszjáratokkal. 2240. — Eladó családi ház, 600 négyszögöl körülkerített telken, termő gyümölcsössel. Pusztaszabolcs, Rövid u. 15. sz. Vasútállomástól 10 percre. 104539 — Adonyban ház el, adó. Mátyás király u. 13. sz. alatt, és a Lidicsai dűlőben, 500 négyszögöl szőlő. Érdeklődni lehet: Adony, István u. 38. 143555 — CZEZETTA motorkerékpár jó állapotban eladó. Szivár, Palotai U. 158. 97087 — ÉRTESÍTJÜK A LAKOSSÁGOT ÉS KEDVES ÜGYFELEINKET, HOGY A FEJÉRVESZPRÉM MEGYEI MÉN VÁLLALAT SZÉKESFEHÉRVÁRI TELEPÉN JÚLIUS 11-TŐL 20-IG LELTÁROZÁST TART. EZEN IDŐ ALATT AZ ÁRU ÁTVÉTELE ÉS KIADÁSA SZÜNETEL.________UW1931 — BENTLAKÁSSAL gyermek vagy idősebb hölgy gondozását vállalja pedagógusnő. Ajánlatokat. ..Nyugdíjas 97092” jeligére a szfvári Hirdetőbe kérem. — „Forece 6** CSÓNAKMOTOR eladó. Érdeklődni: Szfvár, Schönherz Z. a. 7. Gulyás József. 97095 EXPRESSZ HIRDETÉSEK — Színválasztás P. FIAT 1300 eladó. Szfvár, Olaj u. 50/a. 97102 — GYŐRI 3 szoba, hallos, 2 vagy másfélszobás távfűtéses lakást cserélnék székesfehérvárira. Ajánlatokat: „Nádorvárosi” jeligére a szfvári hirdetőbe kérem. 97098 A SZIM SZÉKESFEHÉRVÁRI KÖSZÖRÜGÉPGYÁRA FELVESZ: esztergályos, marós, lakatos, festő, öntő szakmunkásokat, vizsgázott fűtőket, BW típusú gőzkazánunk kezeléséhez állandó munkára. Férfiakat és nőket betanított, illetve segédmunkás munkakörbe, valamint fiatalkorú dolgozókat Jelentkezési SZIM Székesfehérvári Köszörűgépgyár. Székesfehérvár, Szárazrét. Telefon: 29—12/148. Munkaerőgazdálkodás: 9-es és 11-es autóbuszjáratokkal. 106 934. Székesfehérvári T/ •• rr f*r rr Könnyűfémmű felvesz:i lakatost, villanyszerelő, hengerész szakmunkásokat, továbbá: érettségizett fiatalokat félautomata elektronikai berendezések kezelésére, a szakmával nem rendelkező férfiakat és nőket betanított gépmunkásoknak, irodatakarításra takarítónőket Jelentkezés: a vállalat munkaügyi főosztályán. Székesfehérvár, Adonyi út út 106 920. ______________________ A megyei pártbizottság ifc* 1 Wk 9 E » ü ** » megyei tanács lapja. TB _ itf& báj 2! ^ -áj Főszerkesztő: i * * BFNKO KAROLT. t ■ UIF ME m J Kiadja: a Fejér megyei Sj r V U Pj« Lapkiadó Vállalat. w Felelős kiadó: SOGORKA BÉLA. Szerkesztőség: Székesfehérvár, Dózsa György tér tá. Telefonok: Szerkesztőbizottság: 25—32. Szerkesztőségi titkárság, panaszfelvétel: 15—84. Belpolitikai rovat: 15—23, 35—81 Főmunkatársak: 21—69. Közgazd. rovat: 19— 53, 46-os mellék. Foto és sport: 25—»0. Kiadóhivatal: Székesfehérvár, Március 15. utca, Velinszky László utca sarok. Telefon: 25—21. 25—24. Terjeszti: a Magyar Posta. Előfizetési díj 1 hónapra 20 forint. Kéziratot nem őrzünk meg és nem adunk vissza. Index: 25.054. Fejér megyei Nyomdaipari Vállalat, Székesfehérvár. HÍRLAP * A jobb üzemanyagellátásért kívánatos a „konkurrencia“ — Új viszonteladók Kettős rendeltetésű benzinkutak — Az ÁFOR kezdeményezése Kinek okoz bosszúságot a várakozás? A válasz egyértelmű: mindenkinek, és különösen a „mobilizált” embereknek, azoknak, akik gépjárművekkel, autókkal, motorkerékpárokkal közlekednek. Hiszen a gyorsabb közlekedési eszköz nyújtotta előny, a szabadabb programtervezés máris akadályozva van, ha egy-egy üzemanyagtöltő-állomásnál félórákat kell várakozni. Persze ez még a jobbik eset. Ma Magyarországon a községek 94 százalékában nincs az ÁFOR-nak eladóhelye, 675 községtől pedig 15 kilométernél is távolabb talál csak a járművezető benzinkutat. A jól ellátott városok és községek száma 286, és bár a jármű- és üzemanyagforgalom jelentősebb része ide koncentrálódik, ez csak részben enyhít a mai magyarországi benzinkúthiányon! Mint közlekedésünk egyik vezetője találóan megjegyezte: „egyre több az eszkimó és egyre kevesebb a fóka”, s ha a statisztikai adattárat felütjük, számszerű indokot is találunk erre a megállapításra. Az elmúlt évtizedben az ország gépkocsiállománya több mint négyszeresére nőtt, ezen belül a magán-személygépkocsik száma megtízszereződött. 1958-ban csupán 18 000 autót és 180 000 motorkerékpárt számoltak Magyarországon, az idén viszont ez a szám már 220 000-re és 610 000-re növekedett. Ha pedig a tervekben előrelapozunk, az 1980-as év prognózisa 800 000 személygépkocsit és egymilliónál is több motorkerékpárt jósol. Ezzel a rohamos fejlődéssel az ÁFOR — a hazai üzemanyagellátás gazdája — szűkös fejlesztési alapja miatt nem tud lépést tartani. Hiába ígérik a vállalat fejlesztési tervei az 1975-ig terjedő időszakra újabb 400 korszerű benzinkút felépítését, ezzel együtt 500 falukörzeti központban még mindig nem lesz üzemanyagbeszerzési lehetőség, és a jelenlegi ellátási színvonal a városokban sem javul. Ha minden tervbe vett benzinkút megépül, akkor is 1975-ben még mindig 81,3 személygépkocsi és vagy tízszer ennyi motorkerékpár jut egy AFOR töltőállomásra. A szám önmagában nem sokat mond, de ha összevetjük a szomszédos Ausztria 12 évvel ezelőtti (!), hasonló mutatójával — egy benzinkút/179 gépkocsi — akkor múlás magyarázatot kapunk a túlzsúfoltságra. Fejér megyében például a legutóbbi felmérés szerint 16 ÁFOR üzemanyagtöltőállomás működik, a különböző, főleg háztartási tüzelőolajat árusító viszonteladók száma pedig 72. Természetesen ezek közül alig néhány az olyan eladóhely, amely benzinkútként funkcionál. A benzin- és azolajellátás megjavításához pedig elsősorban ilyen hálózatra lenne szükség. Csupán ebben a megyében az ÁFOR évente több mint egymillió tonna üzemanyagot forgalmaz, és nem nehéz kiszámítani, hogy ez a forgalom milyen terheket ró a szűkös ellátóhálózatra. Természetesen a hazai benzinkúthiány nemcsak az autósoknak okoz bosszúságot. Az AFOR évek óta igen komoly erőfeszítéseket tesz hálózatának gyorsabb ütemű bővítésére, de a rohamosan fejlődő igényekkel nehéz lépést tartani. Ezért határozták el a vállalat vezetői, hogy viszonteladókkal szélesítik a hazai üzemanyagtól jó hálózatot, megteremtik a lehetőségét az úgynevezett többcsatornás forgalmazásnak. Első pillantásra talán furcsának tűnik, hogy egy nagyvállalat, amely — úgymond — monopolhelyzetet élvez, önmagának kíván konkurretíciát teremteni. A hazai üzemanyagellátás mai és várható helyzete azonban egyértelműen igazolja, hogy ez a törekvés helyes és indokolt. Termelőszövetkezetek, ÁFÉSZ-ek, autóközlekedési vállalatok, garázsok már korábban is építettek saját üzemanyagtárolókat, kimérő szerkezeteket, amelyek egy része a belső, úgynevezett saját igények kielégítését szolgálta, másik részük, főleg az ÁFÉSZ- és gyarázskutak bekapcsolódtak a lakosság ellátásába is. Országszerte ma több mint 170 ilyen üzemanyag-tárolóhely működik, munkájukkal azonban a közúti üzemanyagellátás helyzetén csak kis mértékben tudnak enyhíteni. Azok a helyi benzinkutak, amelyek még ma is csak asaját gépjárműparkot látják el hajtó- és kenőanyagokkal, csekély anyagi ráfordítással kettős rendeltetésűvé tehetők, és így részt vállalhatnak a közutakon közlekedő járművek kiszolgálásából is. Országszerte számos helyen épít az autófenntartó ipar új szervizállomásokat, segélyhelyeket. Munkájukból, feladatukból szinte kézenfekvően adódik az igény: árusítsanak itt üzemanyagokat, olajokat is. A beruházási költségeket viszonylag nem nagy összeggel növelné meg egy-egy kis vagy közepes méretű üzemanyagtöltő-állomás megépítése, viszont a szolgáltatás ilyen irányú kibővítésével jelentős segítséget nyújthatnának a közúti üzemamyagellátás megjavításához. Sok vidéki vállalat, szövetkezet épít az országutak mentén úgynevezett kapcsolódó létesítményeket, szervizeket, autómosókat, autós csárdákat, eszpresszókat. Ezek mellett üzemanyagot árusító kutak létesítése „összkomfortossá” teheti a beruházásokat. Külföldön már régóta ez a gyakorlat, és azok az autósok, akik kirándulnak a szomszédos országokba, gyakran felvetik, hogy Magyarországon miért nem honosodik meg a közúti üzemanyagellátásnak ez a praktikus formája. Felvetődik persze a kérdés: miért nem valósítja meg mindezt az ÁFOR? Az Ásványolajforgalmi Vállalat — figyelembe véve az érvényes hatósági előírásokat, anyagi konzekvenciákat, stb. — csak az úgynevezett országos gerinchálózat kiépítését vállalhatja magára. Azok a töltőállomások, amelyek e hálózat részét képezik, havonta általában 50—60 ezer liter üzemanyagot forgalmaznak kimérőoszloponként. Ez a forgalom csak a nagyobb városokban, közlekedési csomópontokon, valamint a frekventált idegenforgalmi helyeken adott, és egy-egy ilyen benzinkút üzemeltetése — számolva a gépjárműállomány növekedésével — még 1975-ben is csak a nagyobb községekben lesz indokolt. A kisebb üzemanyag-forgalomnak megfelelő kutak felépítése a mai körülmények között semmi esetre sem illeszthető be a már említett gerinchálózat programjába. A járműtulajdonosok részéről viszont a sűrűbb benzinkúthálózat iránti igény egyre nő és ami tény: számukra nem megoldás egy-egy szuperforgalmú kút megnyitása. Helyette több kicsi, helyi benzinkutat igényelnek. Az ilyen igényű benzinkutak felépítésénél viszont az AFOR nem csökkentheti beruházási költségeit, de nincs lehetősége a munkaerő gazdaságos felhasználására sem. A szövetkezeteknél, mezőgazdasági és közlekedési vállalatoknál viszont mindez megoldható. A már működő üzemi benzin- és olajtárolóhelyek közhasználatúvá tételével, továbbá szolgáltatásaik kombinálásával, ennél fogva a munkaerő gazdaságos foglalkoztatásával, és az anyagi érdekeltség fokozott érvényesítésével költségeiket nagyobb mértékben csökkenthetik, mint amilyen költségcsökkentés az AFOR-nál elérhető volna. Ezenkívül ma már országszerte adott egy olyan bázis is — az egyre terjedő háztartási olajtüzelés — ami szinte egész éven át, de különösen ősztől-tavaszig jelentős forgalmat biztosít minden falusi, községi üzemanyagkút számára. Az ilyen viszonteladói töltőállomások — ha az ÁFOR hálózatbővítésével összehangoltan készülnek — nemcsak az üzemanyagellátás színvonalát javítják, hanem a népgazdasági erőforrások felhasználásának hatékonyságát is. Az ÁFOR természetesen sokrétű segítséget nyújt az ilyen viszonteladói üzemanyagtöltő állomások felépítéséhez. Típustervek átadásával, tervezési tanácsadással, majd a későbbiekben az árusításra kerülő kőolajtermékek „házhoz szállításával” és tartályba töltésével segíti a viszonteladókat. Az árak és költségek kiszámításánál is messzemenően figyelembe veszi a viszonteladók érdekeit: az eladási ár (az ÁFOR részéről) a termékeket terhelő adókat és a szállítási költségeket is tartalmazza. Az AFOR törekvése tehát egyértelműen korrekt és az sem kétséges, hogy a többcsatornás forgalmazási rendszer jelentős segítséget nyújthat a hazai üzemanyagellátás megjavításához. (x) 2522