Fejér Megyei Hírlap, 1970. október (26. évfolyam, 230-256. szám)

1970-10-01 / 230. szám

Csütörtök, 1970. október . HÍRLAP Törvényjavaslat a negyedik ötéves tervről (Folytatás az 1. oldalról) Magyarország számottevő bauxitvagyona lehetővé teszi olyan alumíniumipar kiépíté­sét, amely az ország belső szükségleteinek kielégítésé­ben és az exportban is nagy szerepet játszhat. E­zért arra törekszünk, hogy maximáli­san ki­használjuk lehetősége­inket. A KGST XXIII. és XXIV. ülésszaka nagy jelentőségű határozatokat hozott a KGST-országok közötti gaz­dasági integráció továbbfej­lesztéséről. Pártunk és kor­mányunk többször kinyilat­koztatta, hogy a gazdasági integráció fokozatos kialakí­tását objektív szükségszerű­ségnek tekinti, és érdekelt megvalósításában. Ebben a munkában továbbra­­is­ alko­­tóan részt kívánunk venni. Ezeket a tényezőket­ figye­lembe véve, azt tervezzük, hogy az 1971—75-ös időszak­ban külkereskedelmi árufor­galmunk a szocialista orszá­gokkal mintegy 50 százalék­kal bővül, ezen belül a forga­lom fejlődése a KGST-orszá­­gokkal valamelyest gyorsabb lesz. Fejleszteni kívánjuk gaz­dasági kapcsolatainkat a fej­lődő országai­kkal és a fejlett teávyo­rszágokkal is. A kap­­cs-­ulatok bővítésének előfelté­tele itt is a kölcsönös előnyök biztosítása. Az áruforgalom bővítése mellett fokozottab­ban törekszünk a vállalatok közötti termelési kooperációk létrehozására és a műszaki­tudományos együttműködés fejlesztésére. 30 százalékkal több beruházás Az­ ötéves terv előirányoz­za mindazokat a beruházási erőforrásokat, amelyek gaz­daságpolitikai céljaink eléré­séhez szükségesek. A terv­időszakban mintegy 480—500 milliárd forint értékben ha­tároztuk meg népgazdasá­gunk beruházási teljesítőké­pességét. Ez körülbelül 150 milliárd forinttal, mintegy 30 százalékkal több, mint ameny­­nyit a harmadik ötéves terv­időszakban beruháztunk. Nem lehet eléggé hangsú­lyozni, hogy népgazdaságunk­nak milyen fontos érdeke fű­ződik ahhoz — és gazdaság­­fejlesztési céljaink megvaló­sulása szempontjából is dön­tő jelentőségű —, hogy a be­ruházási tevékenység vala­mennyi fázisában megjavít­suk munkánkat. A nemzetközi, mindenek­előtt a Szovjetunióval való együttműködés és a hazai ter­melésnövekedés alapján a je­lenleginél mintegy 30 száza­lékkal több alumínium­ fém áll majd rendelkezésünkre. Nagy feldolgozóipari beruhá­zásaink nyomán körülbelül 70 százalékkal növekszik a fél gyártm­ányok termelése. Tovább fejlődik a kedvezőb­ben értékesíthető és haszno­sítható késztermékek gyártá­sa is. 1975-re évi autóbuszterme­lésünk meghaladja a 10 000 darabot, és így a tervidőszak­ban a szocialista nemzetközi együttműködés alapján gép­iparunk Európa egyik legna­gyobb autóbuszexportőrjévé fejlődik. A korszerű gépipari terme­lés fejlődését, szolgálja az a nagyjelentőségű program, amelyet a KGST-országok összefogásával a számítás­­technikai eszközök termelé­snek és felhasználásának te­rületén hajtunk végre. Figye­lembe véve a részvevő vál­lalatok fejlesztési alapjait és a költségvetésből előirány­zott összeget is, 9 milliárd fo­rintra tehető a program tel­jes beruházási előirányzata. Az építőipari , telje­sítőké­­pesség növelése érdekében az építőiparban, az építőanyag­­iparban, valamint az építési technikát szolgáló egyéb fej­lesztésekre 34 milliárd forint áll rendelkezésre. Ez kéthar­maddal nagyobb, mint ameny­­nyit hasonló célra az előző ötéves terv időszakában fel-, használtunk. Ugyancsak kiemelkedő je­lentőségű a könnyűiparban a ruházati termékek termelő harintás bővítésének és kor­szerűsítésének programja, valamint a papír-, cellulóz­ipar fejlesztése. Több milliárdos program a nagyüzemi állattenyésztésben A termelés hatékonyságát javító szerkezeti fejlesztések a mezőgazdaságban is jelen­tősek. Fő célunk a hústerme­lés fellendítése oly módon, hogy a takarmányfelhaszná­lás hatékonysága is növeked­jék, s a termelési idő is csök­kenjen. Ezért a nagyüzemi állattenyésztés további fej­lesztésének több milliárdos programját indítjuk meg a tervidőszakban. A negyedik ötéves tervben utánépítésre, korszerűsítésre és fenntartásra 36 milliárd forintot irányzunk elő. A javító- és szervizhálózat, az alkatrészellátás és az üzemanyagtöltő állomások hálózatának bővítésére, a terv a vállalati pénzeszközök kiegészítésére 3,3 milliárd fo­rintot irányoz elő. A tervidőszakban az álta­lános iskolai tantermi háló­zat minőségének javítása ér­dekében 2500 osztálytermet építünk, és 400 osztályterem építésével bővítjük a közép­iskolai hálózatot. A felsőfokú oktatás fejlesztésére mintegy 2,8 milliárd forint beruhá­zást biztosítunk. Számottevő a fejlődés az egészségügy területén is. Ezt jelzi: a gyógyintézeti ágyak szám­a 8600-zal nő, a szakor­vosi órák száma napi 6900- al növekszik, és 550 új orvo­si körzet létesül. A negyedik ötéves tervben életszínvonal-politikánk fő törekvése, hogy a társadalom javára végzett munkával összhangban, a nagyobb tel­jesítményekkel arányosan növekedjék a dolgozók jö­vedelme, tovább, javuljon a szociális-egészségügyi ellátás és tovább javuljanak a fel­tételek a széles tömegek szá­mára a művelődéshez szük­séges ismeretek elsajátítá­sára és a pihenésre. A nemzeti jövedelem fo­gyasztást szolgáló részét 30 százalékkal tervezzük növel­ni, a közvetlen áruellátás fejlődését kifejező kiskeres­kedelmi forgalom pedig 40 százalékkal nő. Intézkedések az életszínvonal további emelésére — árpolitikánk A nemzeti jövedelemnek nagyobb hányadát használ­juk fel az életszínvonal eme­lése érdekében, mint koráb­ban. Különösen jelentős a tervnek az a célja, hogy a lakásellátás javítására és a kapcsolódó kommunális fej­lesztésekre szolgáló állami beruházásokat kétszeresére növeli a harmadik ötéves tervidőszakhoz képest. A kö­vetkező öt évben összesen mintegy 400 000, ebből álla­mi erőforrásból 180—200 000 lakás épül fel. A lakások több mint 60 százaléka vá­rosokban létesül. Arra törekszünk, hogy a reálbérek növekedése vi­szonylag gyors legye­n és a reáljövedelmiek növekedésén belül nagyobb súlyt kapjon, mint eddig. A reáljövede­lemnek egy fős­e jutó növe­kedését a terv 25—27 száza­lékban, a reálbérek növeke­dését egy keresőre 16—18 százalékban irányozza elő. A keresetek tekintetében kívá­natosnak tartjuk, hogy ab­ban a mainál erőteljesebben és differenciáltabban jusson kifejezésre a szakképzettség, a munka jellege és bonyo­lultsága, és a beosztással járó felelősség. Életszín­vona­l - pol­tikánknak továbbra is fontos elve ma­rad az eltartottak számától függő családi jövedelemszó­ródás mérséklése. Ezért gaz­dasági lehetőségeinkkel össz­hangban az öregek, gyerme­­kek, betegek eltartásához az állami hozzájárulás növelé­sével számolunk. Egyes ka­tegóriákban nyugdíjkorrek­ciót hajtunk végre és tovább növeljük­­ a családi pótlék összegét. Emellett a bér- és árpolitika útján — feltéte­lezve a munka hatékonysá­gának előirányzott javulását — garantáltan biztosítani kívánjuk, hogy a reálbérek és reáljövedelmek a terve­zett mértékben emelkedje­nek. Azzal számolunk, hogy a tervidőszakban folytatódni fog az áttérés a 44 órás munkahétre a népgazdaság mindazon területein, ahol ehhez a feltételek megte­remthetők. Ezt fontos poli­tikai és társadalmi kérdés­nek tekintjük. Ami a fogyasztói árpoliti­kát illeti, alapvető követel­ménynek az árstabilitás biz­tosítását tartjuk. Ugyanak­kor számolunk azzal a gaz­daságii realitással, hogy a fogyasztói árrendszer és az árarányok nem merevíthe­tők meg hosszú időszakra és azokat a ráfordítás alakulá­sa, a társadalmi megítélés, valamint a kereslet és kí­nálat egyensúlya alapján fo­kozatosan korszerűsíteni kell, lesznek áruk, amelyek ára objektív okok miatt majd emelkedik, más áruk ára pe­dig csökken. Az árszínvonal és árarányok változása azon­ban nem sértheti a tervben előirányzott reáljövedelem és reálbér növekedést. A tervidőszakban tovább folytatódik az ipar területi koncentrációjának és a na­gyobb ipari centrumok kie­melt fejlesztése is. A nagy beruházások, a központi fej­lesztési programok és a vál­lalati saját forrásból történő beruházások eredményeként fokozódik az egyes körzetek ágazati specializációja. Azzal számolunk, hogy a mezőgazdaság is mind üte­mét, mind szerkezetét te­kintve differenciálta­n fog fejlődni. A dinamikusan fejlődő városok között: Székesfehérvár Tovább­­folytatódik az ur­banizáció és a városok lé­­lekszáma, számításaink sze­rint mintegy 260—280 ezer­rel nő. Legdinamikusabban az a 9 vidéki város fejlődik — Miskolc, Debrecen, Pécs, Szeged, Győr, Székesfehér­vár, Nyíregyháza, Szombat­hely, Szolnok —, amely egy­ben az iparfejlesztés nagyobb vonzási centruma is. A tervidőszakban tovább folytatjuk az egyes kiemelt idegenforgalmi és üdülőterü­letek — fejlesztését. Különö­sen a Balaton és a Velencei­tó környékének fejlődése gyorsul meg. Az elkövetke­ző öt évben a balatonvidék fejlesztése érdekében mint­egy 5—6 milliárd forint, a velencei üdülőövezet fejlesz­tése érdekében pedig kft.­ 1 milliárd forint értékű beru­házás valósul meg. Gazdaságirányítási rend­szerünkben gazdaságpoliti­kai céljaink elérését nagy­mértékben tervszerű pénz­gazdálkodással segítjük elő, és ebben fő szerepe van az állami költségvetésnek. A költségvetési mérlegre vonatkozó számítások is azt mutatják, hogy tervünk reá­­lis, végrehajtható, ha a vég­rehajtás folyamatában nem térünk el a gazdaság­politi­kánkban magunk elé állított legfőbb elvektől. Mindemel­lett szükséges felfigyelnünk arra, hogy olyan jelenségek is tapasztalhatók, amelyek a gazdasági egyensúly erősíté­se ellen hatnak. Ilyenek mindenekelőtt némely terü­leten az erőnket meghaladó ágazati fejlesztési elgondolá­sok, az államii támogatások iránti túlzott igények, az ér­­tékesítési lehetőségekkel nem kellően számoló termelési tö­rekvések. A negyedik ötéves tervről szóló törvényjavaslat új vo­nása, hogy nemcsak a terv célkitűzéseit, a megvalósí­tandó feladatokat tartalmaz­za, hanem a terv végrehaj­tását megalapozó szabályozó rendszer lényeges alapelveit is. A terv elfogadásával te­hát terv-törvény, a legma­gasabb szintű jogszabály fogja az irányítás közvetlen és közvetett közgazdasági szabályozó eszközeinek lé­nyegét, az ár-, pénzügyi-, hitel-, bérpolitika, valamint a külkereskedelmi szabályo­zás alapelveit, a területi fej­lesztés fő szabályozó eszkö­zeit rögzíteni. Az 1968-ban életbe lépte­tett szabályozók rendszerén elvi jellegű módosítás nem történik. Úgy véljük, hogy azok alapjában biztosították a gazdaság tervszerű fejlődé­sét és igen fontos az is, hogy a vállalatoknak a távlati ér­dekeket is szem előtt tartó gondolkodását a szabályozó rendszer lényegibevágó gya­koribb változtatása ne gátol­ja. Olyan változtatásokat akarunk végrehajtani, ame­lyek erősítik a kedvező ten­denciákat és hozzájárulnak a gazdálkodás megjavításá­­hoz azokon a területeken, ahol a szabályozás eddig nem bizonyult elég haté­konynak. Kormányunk azzal a meg­győződéssel terjeszti szocia­lista társadalmunk építésé­nek negyedik ötéves prog­ramját az országgyűlés, dol­gozó népünk elé, hogy az találkozik társadalmunk­ egyetértésével és elnyeri tá­mogatását. * Párdi Imrének, az Or­szá­­gos Tervhivatal elnökének a következő ötéves tervről szó­ló előterjesztése után a tör­vényjavaslat vitája követke­zett. A vitában — többek között — felszólalt Kerkai Andorné, megyénk ország­gyűlési képviselője is. Fel­szólalását lapunk 2. oldalán közöljük. Húszéves a szakszervezeti társadalombiztosítás A felszabadulást meg­­előző időben a társa­dalombiztosítást a széttagolt­ság jellemezte. Több, mint 30 biztosító intézet foglalkozott a lakosság 31 százalékát ki­tevő biztosítottak ügyeinek intézésével. A dolgozók egy rétegét kizárták a társada­lombiztosításból, s a bevon­tak részére juttatott szolgál­tatások is igen eltérőek vol­tak. A biztosító intézetet álla­mi felügyelet alatt álló lát­szat-önkormányzati szervek irányították. A különböző társadalom­biztosító intézetek­­egyesítése után az Elnöki Tanács 1950. évi 36. sz. törvényerejű ren­delete 1950. október hó 1-től a SZOT irányításával a szak­­­szervezetekre bízta a társa­dalombiztosítás igazgatását. A szervezeti változások eredményeképpen nemcsak közelebb került a biztosítot­takhoz a társadalombiztosí­tási szolgáltatások kifizetése, de megteremtődött ezzel an­nak a lehetősége is, hogy a dolgozók maguk kapcsolód­hassanak be a társadalom­biztosítási ügyek intézésébe, ellenőrzésébe. A szakszervezeti­ bizottsá­gok mellett a dolgozók által választott társadalombiztosí­tási­ tanácsok, az SZMT-k mellett létrehozott társada­lombiztosítási bizottságok jogorvoslati hatáskört kap­tak, s hatáskörük fokozato­san bővül. Lehetőség nyílt arra, hogy a társadalmi aktí­vák ezrei kapcsolódjanak be a társadalombiztosítási ügyek intézésébe. Ez tette lehetővé az ügyintézés nagyfokú de­centralizálását, melynek eredményeképpen ma már a bérből és fizetésből élők 90 százaléka a bérfizetéssel egy­­időben, munkahelyén kapja meg a társadalombiztosítási szolgáltatásokat és családi pótlékot. Ugyanakkor ez a rendszer teszi lehetővé a dol­gozók közvetlen bekapcsoló­dását a társadalombiztosítási munka ellenőrzésébe. A társadalombiztosítás fo­kozatosan kiterjedt a mun­kaviszonyban álló dolgozókon kívül egyéb dolgozó rétegek­re: a ktsz-tagokra, a mező­­gazdasági tsz-ek tagjaira, majd a kisiparosokra és kis­kereskedőkre is, továbbá a különböző alapok, munkakö­zösségek tagjaira, az egyházi személyekre, tanulóifjúságra, stb. Ma már a lakosság több mint 97 százalékának ellátá­sát nyújtja a társadalombiz­tosítás. A nemzeti jövede­lem 11 százalékát fordítja államunk társadalombiztosí­tási célokra. A kiadások 1969. évben meghaladták a 27 milliárd forintot, az 1970. évi ennél jóval nagyobb ösz­­szeg lesz.­ós érzékeli a fejlődést, ha jelenlegi adatokat a 10 évvel ezelőttivel össze­hasonlítjuk. 1969-ben a biztosítottak száma a megyében 132 000 fő volt és a társadalombiztosí­tási kiadások 213 millió fo­rintot tettek ki. Jelenleg a biztosítottak száma 182 000 és az 1970. évi várható kiadá­sok elérik a 310 millió forin­tot. Ez az összeg még nem tartalmazza a kórházi, ren­delőintézeti és orvosi költsé­geket, a nyugdíjkiadásokat. 1960-ban táppénz címén 41 millió forintot fizettünk ki, gyógyszerre 22 milliót, csalá­di pótlékra 47 millió forin­tot fordítottunk. Ez évben előreláthatólag táppénzre 83 millió, gyógyszerre 66 millió, családi pótlékra 95 millió fo­rintot fizet megyénkben az SZTK. A szolgáltatások körében és mértékében bekövetkezett változások közül a leglénye­gesebbek felsorolása is érzé­kelteti azt a hatalmas fejlő­dést, mely az elmúlt időben bekövetkezett. A táppénzszolgáltatásnál megszűnt a napibér osztály, s a tényleges munkabér alap­ján állapítjuk meg, s a dol­gozók zöme átlagkeresetének 75 százalékát kapja a beteg­sége alatti­ keresetveszteség pótlására. Bővült a táppénz­alapba beszámítható bérek és bérjellegű juttatásoknak kö­re is (jutalom, nyereségré­szesedés is beszámítható.) Új szolgáltatás a gyermek­­ápolási táppénz, mely lehe­tővé teszi, hogy a dolgozó anyák és az egyedülálló fér­fiak beteg gyermeküket ott­­­­hon ápolják és ezalatt táp­­pénzben részesüljenek. A szülési szabadság és ezzel a terhességi és gyermekágyi segélyezés tartama 12 hétről 16 hétre, majd 20 hétre emel­kedett, s rendellenes szülés esetén további 4 héttel meg­hosszabbítható. A segély a szülő nők teljes keresetével azonos összegű. Világviszonylatban is ki­emelkedő az 1967. január hó 1-én bevezetett gyermekgon­dozási segély, mely a gyer­mek harmadik életévének betöltéséig illeti meg az anyát. A rendelet először csak a 8 órai munkaidőben dolgozó nők részére biztosí­totta a szolgáltatást. Azóta a jogosultak köre tovább bő­vült, a napi 6 órai munkaidő is jogosít e szolgáltatásokra. Az egységes, minden dol­gozónak azonos jogokat nyúj­tó nyugdíjrendszer bevezeté­se is a társadalombiztosítás­nak a szakszervezetek irá­nyítása alá kerülése óta tör­tént meg. Népgazdasági le­hetőségeinkhez képest a ré­gebben megállapított, ala­csony nyugdíjakat több íz­ben emelték. A legutóbbi, 1970. március 1-től hatályba lépett rendelkezés is mintegy évi 900 millió forinttal javí­totta a nyugdíjasok helyze­tét. Igen nagy jelentőségű az ötéves megszakítással kap­csolatos, hátrányos követ­kezmények megszüntetésére hozott rendelkezés is. 17 rövid áttekintésből — amely a társadalom­­biztosításban a legutóbbi 20 év alatt bekövetkezett válto­­zásoknak csak egy igen kis részét sorolta fel. — megál­lapítható, hogy a szakszerve­zetek megfeleltek a társada­lombiztosítás irányításával járó nagy feladatoknak. A húsz évi tapasztalat alapján joggal bízunk abban, hogy a dolgozókról történő szociális gondoskodás és enn­ek egy kiemelkedően fontos terüle­te, a társadalombiztosítás az elkövetkező években is tö­retlenül tovább fejlődik. Ben­kő György, a megyei Társadalom­biztos­í­tás Igazgatóság igazgatója : Romantika nélkül (Folytatás az első oldalról) morzsoltként számítva: 26 mázsa. Nem rekord­ hozam, de negyven nap múlva — ha az idő is kedvez — pon­tosan mérhető a 3276 hold termése. A központi agronó­mus elégedett a marton Vá­sári hibridek „szereplésé­vel”, főként az MVSC—570 —530 jelzésű fajtákkal. — Pontosabban és részle­tesebben: hogyan történik a betakarítás? A betakarítás természete­sen az idén is tovább kor­szerűsödött náluk. A múlt évben a 2900 hold termését három adapteres kombájn­nal takarították be. Az idén ennél 376 holddal többet — nyolc SZK—4-esse­l. Két mű­szakban 16 kombájnossal, s szállító részleg 11 gépkocsi­­vezetővel, illetve traktoros­sal és segéd-munkaerővel. 8—8-am „leterhelőként”, más szóval lerakodóként vesznek, részt a munkában. A szárí­tó berendezésnél 2 villany­­szerelő, a mázsaháznál 2 la­boráns dolgozik. A szerviz­kocsikon négyen teljesítenek szolgálatot, és ha a csípős őszi éjszakákon szolgálatot teljesítő teafőzőket is beszá­mítjuk, mindösszesen 55-en — kivéve a leterhelőket — takarítják be a gazdaság kukoricatermését. Gépek, de főként ilyen összetett, kom­plex­ rendszer nélkül ma senki sem vállalkozna közel ezer vagon kukorica meg­termelésére. És mégis ez a természetes. Nincs kukorica­törés, fosztás, morzsolás — nincs romantika, ha csak az éjszakai műszakban nincs valami ehhez hasonló. Miként már j ósdinak szá­mít, és nem „sikk” a kapá­lás, itt a Csákvári Állami Gazdaságban is a betakarí­tás ténylegesen nehéz mun­káját szintén a gépekre bíz­za az ember. Akarata szerin­t­ — csak az­ alkatrészhiány fékezheti lendületét — moz­­dul sok ezer lóerő, csupán a komba­­­nás, a kiszolgáló személyzet figyelme szükséges hozzá. És, aki ott az úton megáll és néhány perce nézi, figyeli a gépeket, elcsodálkozik: hihe­tetlen, így okoskodik, micso­da elmés szerkezet, letöri a csöveket, lefosztja és le is morzsolja, aztán ki is adja magából a szemet. Termé­szetesen, hogy nem egészen így történik. Az jár köze­lebb az igazsághoz, aki a ga­bonabetakarításhoz hasonlít­ja az adapteres „csőtörést”, a morzsolást is. A központi agronómus nagyképűség nélkül mondta: itt kezdődik a korszerű be­takarítás. Mert most még negyven nap kell 3276 hold betakarításához, és 55 em­ber. ..élőmunkaerő”. De van­nak már és születnek új konstrukciók — ez bizonyos­­ság, nem álmodozás a tábla szélén — amihez még több értelem kell, és még keve­sebb „lapát”. (pdf)

Next