Fejér Megyei Hírlap, 1971. augusztus (27. évfolyam, 180-204. szám)

1971-08-01 / 180. szám

Vasárnap, 1971. augusztus 1. I­lyelmet és szigort! A Minisztertanács csü­­törtök­i ülésén az Or­szágos Tervhivatal elnöke, a pénzügyminiszter, valamint az építésügyi és városfejlesz­tési miniszter közös előter­jesztése alapján megvitatta a beruházási egyensúly javítása érdekében szükséges intézke­déseket. Így kezdődik az a közle­mény, amelyet a Miniszterta­nács csütörtöki üléséről ki­adtak, s igen jelentős megál­lapításokkal folytatódik. Töb­bek között megállapították, hogy a beruházási tevékeny­ség az elmúlt években a nép­gazdaság minden területén jelentősen fokozódott. Ezzel még nem is lenne különösebb baj, ha ez a fokozódás ará­nyosan magával hozta volna a beruházások hatékonyságá­nak növekedését is. Ez vi­szont nem következett be, sőt: a legtöbb beruházásnál valamiféle liberalizálódás ta­pasztalható; a költségek szüntelen növekednek, a ki­vitelezési idők meghosszab­bodtak. Na, most jön megint a fej­­rekoppintás — mondta pénte­ken reggel egy nem kis be­ruházásban érdekelt vezető, s mert nem értettem egyet pesszimizmusával, vitatkoz­tunk. A vitában természete­sen elhangzott a­­ „legsúlyo­sabb” érv is: új gazdasági mechanizmus van, s ha meg­kötjük megint a beruházók kezét, akkor szépen vissza­kanyarodunk a korábbi kö­tött, agyonellenőrzött gazdál­kodáshoz. Ki tagadja, hogy hazánkban új gazdasági mechanizmus van? És ki tagadja, hogy ez a szüntelenül tökéletesedő, kisebb megtorpanásoktól nem mentes gazdálkodási és irányítási rendszer szinte végtelen szabadságot biztosít a beruházási politikának is? Csakhogy nem az akármilyen beruházási gyakorlatnak, ha­nem a tervgazdálkodáson alapuló, szocialista beruházá­si politikának!­s Csakis annak a beruhá­­zási elképzelésnek nyithatja meg a párt és a kormány a politikai és gaz­dasági zsilipeket, amelyikről tervezői, elhatározói bizonyí­tani tudják, hogy közvetlenül vagy közvetve egybevág a központi elképzelésekkel, az ipar, a mezőgazdaság vagy akár a szolgáltatóipar közép és hosszútávú terveivel, s a gazdasági fejlődés garanciá­jával biztosítja pártunk és kormányunk életszínvonal­politikájának töretlenségét. Ezt megkövetelni az állam­nak és a pártnak nemcsak jo­ga, de kötelessége is, hiszen nem kell sem kommunistá­nak, sem közgazdásznak len­ni ahhoz, hogy bárki is meg­értse vagy meglássa: az olyan beruházások, amelyekbe mil­liókat vagy százmilliókat öl­nek bele, s ezek a befekte­tett milliók hónapokig vagy évekig „mozdulatlanok” ma­radnak a gazdaság számára, s miután „megmozdulnak”, tehát termelésbe lépnek, funkcionálni kezdenek, ak­­akor a szolgáltatóipar közép­korszerűségét az öt-hat év előtti állapotok határozták meg, most pedig eladhatat­lan. Nem minden beruházás ilyen, sőt: igen sok kis és nagy beruházás állapota, sor­sa ma is megnyugtató, de nem kevés a „rendhagyó” beruházás sem, s a várható intézkedések, a közösség jo­gos szigorának érvényesítés© ezekre és csakis ezekre vo­natkozhat. De ezekre vonat­kozzon is! Elengedhetetlenül fontos, hogy a lehető leggyorsabban vizsgálják felül a folyamat­ban levő beruházásokat, s kötelező szigorral bírálják el a tervezés alatt levő beruhá­zásokat is. E­­llenőrizni kell hogy­­mi biztosított-e a pénz­ügyi lehetőségek és a műszaki kivitelező kapacitások össz­hangja, mert további feszült­séggócokat teremteni megen­gedhetetlen. Meg kell vizs­gálni a kivitelezési határidő­ket, a berendezések tervezett technikai színvonalát, általá­ban a létrehozott vagy létre­hozandó beruházások korsze­rűséget kielégítő feltételeit, stb. Ellenőrizni kell az eddigi­eknél sokkal szigorúbban, és sokkal szélesebb látókörrel. Mert sajnos a jelenlegi be­ruházási feszültségnek „látó­köri” gondjai is vannak. Ne­vezetesen olyan gondok, hogy esetenként a beruházá­si területek gazdái akkor is engedélyezték munkák meg­kezdését, amikor nem volt egyértelműen­ bizonyítható, hogy annak népgazdasági szinten is előnyeivel számol­hatunk. Ellenőrizni kell, s megfele­lő intézkedési tervek készíté­sére kell kötelezni a beruhá­zások kivitelezőit is. Fő és alvállalkozókat, szekció- és generálkivitelezőket egyaránt Mert sajnos a beruházási fe­szültség következményeként a beruházók manapság igen gyakran fogadnak el magya­rázó­ jelentéseket a kivitele­zőktől, ahelyett, hogy szigo­rúan ragaszkodnának kötbér­igényeikhez. Mert — úgy­mond — , nem lehet kikez­deni egy építőipari vállalat­tal — büntetlenül Ha ma jo­gaimhoz ragaszkodok, holnap nem vállalja az újabb meg­bízásokat. Az ellenőrzés önmagában természetesen kevés. Ehhez a munkához, tehát a beruházá­sok egyensúlyának mielőbbi megteremtéséhez segítséget is kell nyújtani. A pártnak és a kormánynak az összefüggé­sek feltárásával, azok pontos megvilágításával kell és lehet oda hatni, hogy a beruházá­sokban közvetlenül érdekelt beruházók és kivitelezők megértsék az összefüggése­ket, s megtalálják a megol­dásokat. Nincs tragédia, s nem is lehet a beruházások piacán sem. A különböző szervek je­lentéseire támaszkodó mi­nisztertanácsi vita, s az ebből eredő intézkedések tervszerű ellenőrző és vizs­gálati mun­ka eredményei. De ez az idő­­beniség nem jelentheti azt, hogy bárki is egy vállrándí­tással elintézheti ezt a fel­adatot. Mert népgazdaságunk tervszerű és arányos fejlesz­tésének egyik kulcskérdésé­ről van szó. S ezért, ki ki a saját beosztásával járó fele­lősség mértéke szerint tarto­zik munkálkodni. Ezért is zárul így a Minisztertanács üléséről kiadott közlemény: „A beruházások tervezésének javítása, szervezettebb meg­valósítása, a beruházási dön­tések előkészítésében és vég­rehajtásában részt vevők fe­lelősségének fokozása érde­kében a kormány határozatot hozott é­s n­em önmagukért, hanem i­s az általuk képviselt és védett célokért kell végrehaj­tani a határozatokat. Tehát jelenünk és holnapjaink ér­dekében, védelmében. S ez nem kis felelősséggel járó feladat Kátay Antal HÍRLAP Meghalt Devecseri Gábor ötvennégy éves korában, hosszú és súlyos betegség után, szombatra virradó éj­szaka elhunyt Devecseri Gá­bor, Kossuth-díjas költő és műfordító. (MTI) Újabb áruk részletre A Belkereskedelmi Minisz­térium — a Magyar Nemzeti Bankkal és az OTP-vel egyet­értésben — módosította az áruhitel akcióban árusítható cikkek jegyzékét. E szerint augusztus 2-től nem adják részletre a Jawa M—20-as típusú, a Jawa 250- es és 350-es motorkerékpáro­kat és — az MZ gyártmányok kivételével — az egyéb im­port-motorkerékpárokat. Hi­tellevélre vásárolhatók vi­szont a 125, a 175, a 250 köb­centis és az ennél nagyobb motorkerékpárok, továbbá az 1500 forintnál drágább veze­tékes háztartási gáztűzhelyek és a hazai gyártmányú pro­pán-bután gáztűzhelyek. A minisztérium ezzel kapcsolat­ban felhívja a vásárlók fi­gyelmét, hogy a gáztűzhelyek hitelre történő árusítása nem jelenti egyben a bekapcsolási engedély megszerzését. Ugyancsak augusztus 2-től kedvezőbb fizetési feltéte­leket állapítottak meg néhány cikknél A mosógépet ideig­lenesen 5000 forintig 10 szá­zalékos, azon felül 20 száza­lékos előleggel árusítják. Az év végéig 10 százalékos elő­leg lefizetésével kapható részletre mindenféle televí­zió, a Szatmár típusú Video­ton gyártmányú rádió és 5000 forintig egyéb rádió va­lamint magnetofon és háztar­tási varrógép. A jövő év márciusáig érvé­nyes az a rendelkezés, amely szerint a 125, a 175, a 250 köbcentiméteres és az annál nagyobb motorkerékpárokat, valamint az 5000 forintnál olcsóbb elektromos háztartási hűtőgépeket 10 százalékos előleggel, az 5000 forintnál drágább hűtőgépeket pedig 20 százalékos előleggel áru­sítják a hitelakcióban. (MTI) Holnaptól: Ruházati vásár Augusztus 2—14-e között rendezik meg országszerte a hagyományos nyári szezonvé­gi ruházati vásárt — jelen­tették be a Belkereskedelmi Minisztérium szombati sajtó­­tájékoztatóján. A kedvezményes vásár áru­alapja csaknem 800 millió forint, a tavalyinál 35 szá­zalékkal több. Budapesten 351 bolt és áruház mintegy 190 millió forint értékű árut hoz forgalomba 20—30—40 százalékos kedvezménnyel (MTI) . 25 éves a forint C H­uszonöt évvel ezelőtt, 1946. augusztus elsején került forgalomba a forint, s ezzel véget ért hazánkban a tör­ténelem legnagyobb inflá­ciója, stabilizálódott a ma­gyar valuta. A negyedszáza­dos évforduló alkalmából a stabilizációról, a forint tekin­télyéről a következő tájékoz­tatást adták a Magyar Nem­zeti Bankban az MTI munka­társának: Mint ismeretes, a forint bevezetését a háború utáni — addig soha nem tapasztalt — infláció tette szükségessé, amely törvényszerűen követ­kezett a háborús készülődés érdekében meghirdetett — Darányi által kifejtett — egymilliárd pengős, úgyneve­zett győri programból. Az infláció tehát nem 1945-ben, hanem már 1937-ben kezde­tét vette. A forgalomban lé­vő bankjegy mennyiségét 1937 végétől 1944 végéig több mint negyvenszeresére emel­ték. A háborús pusztítást szen­vedett országban 1946 nyarán az infláció végkifejlődésének olyan stádiumába jutott, amikor az árak a rohamosan növekvő bankjegyforgalom­nál is lényegesen nagyobb mértékben emelkedtek. A forgalomnak mind nagyobb része bonyolódott le arany­ban, dollárban, főként pedig cserekereskedelem útján. A stabilizációt mindenek­előtt az tette lehetővé, hogy a rendkívül kedvezőtlen anyagi és pénzügyi viszonyok ellenére az országban nagy­szerű újjáépítési munka folyt. A munka termelékeny­sége — a dolgozók nélkülö­zései, a kedvezőtlen műszaki körülmények ellenére is — javult, a mezőgazdaságban a terméskilátások kedvezőnek ígérkeztek, s a vasúti közle­kedés helyreállítása is erő­teljesen hozzáj­árult az or­szág vérkeringésének megin­dításához. Hatékony baráti segítséget kaptunk a Szovjet­uniótól Segítette a stabilizá­ciót, hogy az USA visszaszál­lította a Magyar Nemzeti Bank elhurcolt 28,3 tonna aranykészletét, s megindult az árucsere a baráti államok­kal és néhány nyugati or­szággal 1946. augusztus elsején 200 millió adópengő, illetve 400 ezer kvadrilió pengő ért egy forintot. Az első ötéves terv túlzott célkitűzései azonban szüksé­gessé tették 1951. decemberé­ben az ár- és bérrendezést. A fogyasztási cikkek árai a régi kötött áraknál magasab­bak, a szabad árakénál pedig alacsonyabbak lettek. A jegy­rendszert eltörölték, s az új árakkal együtt a névleges jö­vedelmeket is felemelték. Ez a rendezés azonban az élet­­színvonal stagnálását, illetve csökkenését váltotta ki. Az utána következő évek politi­kai ingadozásai kihatottak a gazdaságpolitikára is, s né­hány éven belül egymásnak szinte homlokegyenest ellent­mondó koncepciók születtek, de a forint nem ingott meg. S az ismert történelmi körül­mények között lezajlott el­lenforradalom idején a fo­rintvaluta olyan erőpróbát állt ki, amely rendszerünk szilárdságát mindennél be­szédesebben bizonyítja. A forint­­ értékének meg­óvása, a forint iránti bizalom megőrzése napjainkban is döntő fontosságú. E bizalmat tükrözi az is, hogy a lakos­ság egyre nagyobb összege­ket takarít meg. A forint iránti bizalom itthon és kül­földön egyaránt azt igazolja, hogy valutánk kiállta az idő próbáját. Ennek nem mond ellent az sem, hogy egyes fogyasztási cikkek ára emel­kedik, hogy az árszínvonal évről évre kismértékben nő. Olyan nyílt gazdaságú or­szágra, mint hazánk, ahol az évi nemzeti jövedelemnek mintegy 40 százaléka a kül­kereskedelmi kapcsolatokban realizálódik, a növekvő világ­piaci árak­­ miatt feltétle­nül hat a tők­és valuták inf­lációja. A termékek választé­kának bővülése, a növekvő igényeknek megfelelő értéke­sebb áruk részarányának emelkedése a termelésben és a fogyasztásban ugyancsak szükségszerűen az árszínvonal növekedésével jár. A lakos­ság pénzbevételeinek bővü­lése azonban évről évre túl­haladja az árszínvonal emel­kedését, s így az általános életszínvonal mind kedvezőb­ben alakul. Ma a nagyobb vállalati önállóság, a szabadabb év­es bérgazdálkodás, a piacha­tások érvényesülésének tá­­gabb keretei között, a forint belföldi, illetve a többi va­lutához mért jónak nevez­hető pozícióját fenntartva kell gazdasági feladatainkat megoldani. Ez napjainkban annál is inkább szükséges, mert nemzetközi pénzügyi kapcsolataink bővülése nyo­mán (ide sorolható a Magyar Nemzeti Bank nemzetközi kötvényeinek kibocsátása is) a külföldi pénzügyi szakem­berek is érdeklődéssel figye­lik a forint hazai vásárlóere­jének alakulását. Továbbra is csak a kiegyensúlyozott gazdasági fejlődés biztosít­hatja a reálbérek és ezzel egyidejűleg a reálfogyasztás folyamatos növelését. Ez a biztosítéka a forintba vetett bizalom megőrzésének, a to­vábbi eredményes gazdasági munkának. 3 Ilegalitásbbin­ élni és harcolni lehet és kell is illegalitásban élni, harcolni, de milyenek ezek az emberek, hogyan látják világukat, mik a céljaik, hogyan har­colnak azokért? Ebbe ad betekintést az a beszélgetés, amely az illegális Brazil Kommunista Párt két harcosa és kiszes ifjúsági ve­zetők között folyt le a minap. Az egyikük a Brazil Kommunista Ifjúsági Szövetségben dol­gozik, másikuk a Kommunista Párt Központi Bizottságának tagja. Férj és feleség. Egyszerű, szerény, póztalan emberek. „Harcunkat a Szovjetunió és a szocialista országok lé­te teszi reálissá”. „A szocia­lizmust is könnyebb építeni, ha a­ mi harcunk eredmé­nyesebb.” „Ezzel hozzájáru­lunk a világszocializm­us meg­teremtéséhez” mondották tá­jékoztatójuk bevezetéseként. A latin-amerikai helyzet iránti érdeklődést a hozzájuk intézett kérdések is mutatják. (Válaszaikat egyetértésük alapján rövidítve közöljük.) — Tapasztalhatók-e nem marxista irányzatok a Brazil Kommunista Pártban? — Igen, tapasztalhatók ilyen irányzatok, annál is in­kább, mivel a párt olyan ta­gokat is vonz, akik nem sajátí­tották még el a marxista ideo­lógiát. A párton kívül is dol­goznak az ellenállási mozga­lomban olyan emberek, akik nem marxista koncepciók szerint tevékenykednek. A párt feladata, hogy meggyőz­ze azokat, akik primitív har­ci módszerekkel akarnak si­kert elérni. Napjainkban kü­lönösen erős — a nehéz bra­­zilaii helyzet miatt is — a ra­dikális, ultra baloldali kon­cepció. Ők lényegében tagad­ják a tömegeit közötti neve­lőmunka jelentőségét. Sok ember fejében kialakult va­lamiféle harcos romantika, amely egyben politikai elma­radottságukra is utal. Különö­sen tapasztalható ez a fiata­lok körében. Pártunknak ke­mény munkát kell végezni az emberek meggyőzése érdeké­ben, meg kell találnunk eh­hez a megfelelő eszközöket is. Széles körű agitációs mun­kára törekszünk a gyárakban és megragadunk minden adó­dó más lehetőséget is. Pár­tunknak van központi lapja, a „Munkáshang”, amely kül­földi lapokat is kommentál Elméleti lappal is rendelke­zünk, igen nagy hangsúlyt fordítunk a vidéki munkára. Mindezek ellenére meg kell jegyeznünk, hogy az előttünk álló igen nagy feladatokhoz mérten eszközeink száma ke­vés. — Milyen a párt gazdaság­politikai koncepciója? . — A párt gazdasági vona­la a nemzeti gazdaság meg­teremtésére és megerősítésé­re irányul Ez lehet csak az alapja a társadalmi, politikai változásoknak is. Ennek a változásnak a kikényszeríté­sében érdekeltek más politi­kai erők is, velük egységben dolgozunk. — Milyen a kapcsolatuk az európai szocialista országok kommunista pártjaival? — Az európai szocialista országok kommunista párt­jaival való kapcsolatunkról csak a legjobbakat mondha­tom. Kapcsolataink a párt önállóságára és önálló fele­lősségére épülnek, ugyanak­kor alapvető jellemzőjük a kölcsönös szolidaritás, a jó elvtársi viszony. Igen jó a kapcsolatunk az SZKP-val és az MSZMP-vel is. — Milyen a párt viszonya az ifjúsághoz? — Brazília a fiatalok or­szága. A lakosság 52 százalé­ka 20 év alatti. A pártnak politikai munkája során messzemenően figyelembe kell ve­ni és figyelembe is veszi ezt. Az ifjúság közötti munkát jelentősen segíti a párt irányításával működő illegális ifjúsági szövetség. A fiatalok ifjúgárdistákként vesznek részt a haladó moz­galmakban. Pártunk Köz­ponti Bizottságának egy kü­lön ifjúsági ügyekkel foglal­kozó csoportja van. Messze­menően számítunk fiatal párttagjaink véleményére és építhetünk aktív munkájuk­ra is. — Miképpen értékelik a radikális diákmozgalmat és más radikális irányzatokat? — Ők a diktatúra ellen harcolók azon csoportjához tartoznak, akik ultra radiká­lis eszközökkel kívánnak gyors eredményt elérni Min­denek előtt azt akarjuk meg­értetni a diákokkal, hogy a primitív harci formákról át kell térni a körültekintőbb, tudományosan megalapozott politikai harcra. Meg akar­juk győzni őket arról hogy ultra balosságuk az imperia­lizmust segíti. Meg kell ér­teniük, hogy a forradalmi harc irányítása a munkás­­osztályé, hogy a munkásosz­tállyal való aktív együttmű­ködés során érhetnek csak el eredményeket — Milyen a párt és az ér­­telmisét viszonya? — Az értelmiség többsége szemben áll a diktatúrával Haladó kulturális életet, cen­zúranélküliséget akarnak. Harcolnak a demokratikus szabadságjogokért, a bebör­tönzött hazafiak kiszabadítá­sáért. — Hogyan értékelik a bra­zíliai egyház politikai szere­pét? — A katolikus egyház so­kat változott az utóbbi évti­zedben. Van az egyháznak egy haladó része, amely a már jelzett politikai progra­mok megvalósításáért együtt harcol a kommunistákkal, a baloldallal, segíti a munká-­­sok és parasztok szervezését. Több fiatal pap börtönben ül . — Miként értékelik a chilei változásokat? Van-e remény — Peruban és Bolíviában szocialista fordulatra? — A chilei változásokkal kapcsolatosan két dolgot fon­tos megjegyezni. Egyrészt azt, hogy Kuba után a máso­dik ország, ahol a kommu­nista párt kiveszi részét a hatalomból és mutatja e vál­tozás azt is, hogy az impe­rializmust le lehet győzni.­ Másrészt nagyon fontos az a tapasztalat, hogy minden or­szágnak megvan a sajátos útja. Ez azért jelentős szá­munkra, mert a kubai forra­dalom után sokan azt hitték, hogy az az egyedüli latin­­amerikai út. E koncepció hí­vei kevesebb gondot fordítot­tak saját országuk helyzeté­nek elemzésére, értékelésére." A bolíviai és perui esemé­nyek a földreformmal kapcso­latos intézkedések, a demok­ratikus jogok biztosítása, az erős munkásosztály reményt ad a szocialista fordulatra. A megtett intézkedések min­denképpen ezt segítik elő. — Milyen a Brazil Kom­munista Ifjúsági Szövetség helyzete? — Az 1964-es puccs után az ifjúsági szövetség is ille­galitásban dolgozik. Dolgoz­nak a szakszervezetekben, is­kolákban, kulturális szerve­zetekben, különböző helyi szervekben. A fő erőt a dik­tatúra ellen fordítják. A párt vezette ifjúsági szövetség igen nagy erőt jelent orszá­g­unkban. — Milyen mérvű az analfa­bétizmus és a munkanélkü­liség? — A több, mint 90 milliós Brazília lakosságának 30 szá­zaléka analfabéta. Köztük olyan öregek is, akik soha nem jártak iskolába. Évente 1 millió fiatal ke­res munkát. Ezen új munka­erőtömegnek 60 százaléka tud elhelyezkedni a többi al­kalmi munkából él, vagy nem jut munkához. Végül így összegezték har­ci programjukat: — az idegen imperialista kizsákmányolás felszámolá­sa, a nemzeti vagyon és gaz­daság kézbe vétele. — A demokratikus szabad­ságjogok kivívása. — A földreform végrehaj-­ tása. E programok megvalósításá­ért nemcsak a kommunisták küzdenek. Érdekelt megvaló­sításukban a nemzeti bur­zsoázia, a parasztság , a nép nagy része, így ny­ik lehető­ség arra a széles körű össze­fogásra, amelyben megfo­ganhatnak elképzeléseik. Szombath József

Next