Fejér Megyei Hírlap, 1976. február (32. évfolyam, 27-51. szám)

1976-02-01 / 27. szám

Vasárnap, 1976. február 1. DH múlt és jelen A hibákat nemcsak kijavítani kell Ha valaki hajlamos csak a számok alapján ítél­ni, akkor az Ikarus székesfehérvári gyárának sta­tisztikáját nézve könnyen kimondhatja: néhány év alatt megduplázták a munkáslétszámot — tehát szakmai hígulás történt. Ha ugyanez a valaki végignézi az új 200-as Ikarus-okat, a vevők listáját, az együttműködést ajánló világcégek névsorát, nyomban rájöhet, hogy téves volt az előző ítélet. A létszámnövekedéssel járó szakmai hígulást valahogy ellensúlyozták eb­ben a gyárban. Az autóbuszgyártás nép­gazdaságon belüli kiemelt szerepe és az a tény, hogy a termelés bővítése itt messze meghaladja az ipar fejlődé­sének átlagos ütemét, magá­ban rejtette a veszélyt, hogy a fejlődés a minőség rová­sára megy. Ezt a veszélyt idejében felismerte a gyár és a vál­lalat vezetősége is. Elhatá­rozták, hogy a minőség kér­dését társadalmi útra tere­lik, hogy a szigorú hivatalos intézkedések mellett a mi­nőségi munkát más mód­szerekkel is ösztönzik. Jó keretnek kínálkozott erre a DH-mozgalom. A meó a végszerelőé­ri­ás, utolsó szerelési pont­ján, ahol kész autóbuszt kell vizsgáztatni, soha nem lehet elnéző. A busz csak egyféle­képpen vehető át: ha jó. Ha tízezernyi alkatrésze, min­den porcikája jó. Ezek a meósok lennének a meg­mondhatói, hogy hányszor és hány órát állt egyik vagy másik autóbusz azért, mert valamelyik munkahelyen hibás alkatrészt szereltek be, rosszul csináltak meg valamit. Tartott ez az állapot úgy hét hónapig. Aztán egy ér­dekes folyamat kezdett ki­bontakozni. A régebbi gyári szakem­berek, akik az Ikarus 15— 20—25 évvel ezelőtti vagy még régebbi munkarendjét ismerték meg, amikor a mi­nőségi munka elemi köve­telmény volt ebben a gyár­ban, kezdték magukkal ra­gadni a többieket. A régi szakemberek — akik mes­terségük elismert és sokol­dalú specialistái voltak — magvát alkották olyan cso­portnak, amelyekben aztán ismét elemi követelménnyé kezdett válni a minőségi munka. A DH-mozgalomra élénk érdeklődéssel figyelt a munkások többsége. Dolgozni hibátlanul —így a célkitűzés. Dolgozz gon­dolkodva — fejlesztették to­vább a gyáriak. Vagyis: fi­gyelj a magad és a mások munkájára, ne engedj to­vább egyetlen hibát se. A szalagon azt akarják a DH Ikarus gyári szervezői gya­korlattá tenni, hogy minden munkahelyen DH-felelős tekintse át a végzett mun­kát mielőtt a kocsit továb­bítják a következő szerelési pontra. Ahol ez a mód­szer beválik, vagyis tartó­san nem engednek hibát, ott egy idő után DH-pecsét­­tel látják majd el a kocsi törzslapját. Eddig lényegében csak a mozgalom alapvető célkitű­zéseit valósítják meg. Ami­ben az autóbuszgyáriak to­vábbléptek az, hogy nem elégednek meg a technoló­gia maradéktalan végrehaj­tásával, a precíz munka megkövetelésével. Nemcsak az általuk beszerelt alkat­részre, hanem a technológi­ára is figyelnek közben. Legutóbb például tesztvizs­gálatot tartottak, kérdője­les rendszerrel felmérték a szereldében és az egyes szá­mú gyáregységnél azokat a hibákat, amelyek a dolgo­zókat akadályozzák a minő­ségi munkában. Két felmé­résen összesen 150 javasla­tot kaptak, valamennyi ja­vaslatot felülvizsgáltak a DH felelősei, választ adtak rájuk, majd később a meg­tett intézkedésekről, a meg­oldásról értesítették a bri­gádokat. Arról volt itt szó, hogy egy autóbusznál a kü­lönféle szerelési helyeken dolgozók a legkülönbözőbb hibákat jelentették. Vagyis figyelemmel kísérték a má­sok munkáját, azokét a munkatársakét is, akik nem az Ikarusban, hanem vala­melyik kooperációs part­ner-üzemben dolgoznak. A gyárban — nem utolsó­sorban a DH-rendszer részt­vevőinek javaslatai alapján rövidesen olyan alkatrész­ellátási rendet vezetnek be, amely lehetővé teszi, hogy a pontosan programozott napi 20—22 autóbuszhoz minden munkahelyen már reggel, kezdéskor megfelelő mennyiségű alkatrész legyen előkészítve. Ne történhes­sen meg olyasmi, hogy hiány miatt későbbi szerelési pontokon akadályozzák a munkát, hogy utánjárással szereljenek ebben a korsze­rű több száz millió forint­ért létesített üzemben. A meónak bizonyára köny­­nyebb dolga lesz, jóval ke­vesebb kifogást kell majd naponta tennie mint eddig. A buszok minősége is to­vább javul. De nemcsak er­ről van szó. A DH-munka­­módszer bevezetésével, az­zal, hogy a fiatal mozga­lomhoz a régi tapasztalato­kat is jól fel tudták hasz­­n­álni, jelentősen előre lép­tek a szakmunkások és be­tanított munkások is. Az, hogy egy-egy gyártmány vi­lágszínvonalon készülhet, kerülhet le a szerelő sor­ról, nemcsak a gyár dicsé­rete. Mindazoké, akik úgy dolgoznak ebben a korszerű üzemben, hogy folyamato­san figyelik a maguk és a mások munkáját, fejlesztik maguk és munkatársaik szaktudását, akik tudják: a hibákat nemcsak kijavítani kell, hanem meg kell szün­tetni azok kiváltó okait is. B. P. Elkészültek az iraki midibuszok utolsó példányai. A minőséget nemcsak a meó garantálja Fotó: Kabáczy Félúton A visszaverődő férfi a havon szokatlanul bántot­ta a szemét, amikor kilö­­pett a műhelyből a gyár­udvarra. Sietős léptekkel ment a pénztár felé, a munkakönyv már a zsebé­ben volt. Nem akart so­káig időzni, a fiúktól is gyorsan búcsúzott. Határo­zott kézszorítások, aztán koccintás mindenkivel. Az öt üveg bikavérből, amit reggel hozott, kettő még fölbontatlanul állt a föl­dön, az olajos kannák mö­gött. Csak két pohár volt, az egyiket a kezében tar­totta, félig borral, a mási­kat egymásnak adták a többiek. Sorra felhajtottak egy-egy pohárral. — Hát, isten veled Já­nos, ha meggondolod ma­gad, ide mindig vissza­jöhetsz... — nyújtotta ke­zét a csoportvezető. — Alart még valamit monda­ni, aztán sóhajtott, és ki­fordult a szerszámraktár­ból. — Bár te tudod... Igen, ő tudta. Ide soha a büdös életbe nem jön visz­­sza, amíg az új művezető itt lesz, és hogy az pedig marad egy jó ideig, az biz­tos. Tizenkét évet lehúzott itt, megbecsülték, erre ide­jön ez a nyikhaj, és rászáll már az első nap, hogy nála nincsenek előjogok, csak a munka számít, és aki nem tudja elviselni az új irá­nyítást, az jobb ha szedi a sátorfáját. Amikor ilyene­ket mondott, mindig mere­ven ránézett, pont őrá, Bo­­dó Jánosra, aki még soha senkivel nem tűzött össze a munkahelyén. Az utolsó hónapban már minden reg­gel idegesen jött be, és alig várta a műszak végét. A szakszervezeti gyűlésen az­után megmondta, ha baja van a művezető elvtársnak vele, mondja meg a szemé­be, ne alakoskodjon. — Ezt még megbánja! — mondta neki négyszemközt a gyűlés után a művezető, és másnap beosztotta három műszakba az állandó dél­előtti helyett. A felmondáson csodál­koztak. Próbálták lebeszélni a munkaügyön, de ő nem tágított. Ledolgozta a fel­mondási időt, közben meg­kereste bátyját Csepelen. — Gyere apafej, ilyen kezű ember kell ide sok, mint te — biztatta őt Feri, és bementek együtt az igaz­gatóhoz. Öt perc alatt meg­egyeztek. Ötven fillérrel magasabb órabér, és szerez­tek fizetővendég szobát. Délelőtt tíz óra. Nem szo­kott ilyenkor kint az udva­ron járni, ha tízóraizott, akkor is a műhelyben ült le valahová. Zsebében most ott a havi bére. A portán ott várja a két nehéz bőrönd. Negyed tizen­kettőkor indul a busz Pest­re. Eleinte gyorsan szedte a lábát, de hamar kimelege­dett, vágta a kezét a teher. Egyre többször megállt, megcserélte kezében a cso­magokat. A büfében jól esett a hi­deg fröccs. Távolinak tűnt a zsibongás, köddé sűrűsö­dött a cigarettafüst. Közben megérkezett a távolsági já­rat. Amikor a busz ajtaja éles kattanással becsukódott mögötte, akkor ocsúdott fel, s jött rá valamire. A város szélén, az első megállónál leszállt, többen értetlenül néztek rá. Leült egy kilo­méterkőre a két bőröndje között. Maga elé nézett, és, fél­hangosan kimondta amit gondolt: — Új művezetők mindig lesznek... Állni kell a sarat, nem elszaladni. Délután táviratozott a bátyjának GABNAI GÁBOR HÍRLAP ­ Tíz felszólaló NEM TUDOM, mennyi időt fordított a vezetőség az éves munkát értékelő beszámoló taggyűlés előké­szítésére. Azt sem tudom, hány órán keresztül törte fejét a párttitkár, hogy az összegezés hű tükörképe le­gyen a Volán 14-es Vállalat legnagyobb alapszervezete tevékenységének. Jóllehet szívesebben tett volna in­kább néhány fordulót au­tóbuszával, mert igaz ami igaz, jobban kezére áll a volán Rácz Györgynek, mint a toll. Több mint két évtizede autóbuszvezető. Az alap­szervezet titkári posztjára egy évvel ezelőtt választot­ták. Az eredmények vi­szont jelzik: jól dolgoznak. Ha megfogyatkozott lét­számmal is, de rendszeresen megtartják vezetőségi ülé­seiket és taggyűléseiket, van pártoktatás, tanácskoz­nak a pártcsoportok. És hogy mindez mennyi idő­­egyeztetésbe kerül, csak azok tudják, akik tevékeny részesei a személyforga­lomnak. Csupa ismerős arc. Au­tóbuszvezetők, kalauzok, közúti ellenőrök. Valameny­­nyien olyanok, akikkel na­ponta találkozik az utazó­­közönség. Tudják-e róluk, hogy kommunisták? Nem, ezt nem hiszem. Viszont annyi biztos, hogy az ő mindennapi közszolgálatuk­ra nincs panasz. Fegyelme­zettek a munkában, maga­tartásban. Tudom, nagyon sok pár­tonkívüli társuk hasonlóan cselekszik, de ez esetben róluk, a személy­fuvarozási üzem kommunis­táiról van szó. Azokról az emberekről, akik az átla­gosnál jóval többet vállal­nak magukra, hogy a na­ponta utazóknak kevesebb kifogásolni valójuk legyen. Sérti fülüket a sokszor jo­gos, sokszor jogtalan rossz­indulatú csipkelődés, az ilyen vagy amolyan meg­jegyzés. Ezeket ők, a szol­gálatban mindig résztvevők, a menetidőt betartók kény­telenek elviselni. És hogy mennyi apróság bosszantja még az epés megjegyzések mellett őket? Mennyire mostoha munkakörülmé­nyek között dolgoznak.? — Itt van például a 191 órás munkahónap. Bevezet­ték. Most sérelmezzük. Mi­ért volt erre szükség? Mi­ért nem dolgozhatunk még többet. Ezelőtt meg éppen azt tettük szóvá, hogy sok a napi húszórás vagy még annál is hosszabb szolgálat. Elsősorban a mi érdekünk­ben, egészségünk óvására, a biztonságos balesetmentes közlekedés érdekében ve­zették be. Azért, mert mi kommunisták is követeltük. Most meg mintha mégsem értenénk a lényegét — mondta többek között Végh Mihály gépkocsivezető. Ő már ötödik volt a fel­szólalók sorában. Előtte is gépkocsivezetők mondtak véleményt. Igaz, elismerték az alapszervezet vezetősé­gének jó törekvéseit, de ke­vesellték a 191 órás munka­hónap bevezetése előtti fel­világosító magyarázást. Az első napokban számos szer­vezési hiány adódott. Mű­szak lejártakor nem volt szolgálati gépkocsi, ami ha­zavitte volna az embereket. Késett a váltótárs. A mun­kásszállás nem felel meg rendeltetésének. A 23 év óta gépkocsi­vezető, a szomszédos községből bejá­ró Boór Lajos is imigyen fakadt ki. ..amíg ennyire nem féltették az egészsége­met, egészségesebb voltam.” Hirtelen haragjában mondta ezt, mivel— gondo­lom — ő sem ellensége sa­ját magának. Életritmusban minden bizonnyal át kell állni a napi kevesebb mun­kaórához. Ez ma még szo­katlan. Más esetben azt tudakol­ták: miért nem érezhető kellőképpen a műszak alap­szervezetével közösen tar­tott taggyűlés hatása. Mint a gépkocsivezető, Jenei Ká­roly is említette: a közös tanácskozás óta is hosszú ideig kell várni a mosó­ban, nehézkes, akadozó a szerviz. Sokszor az öreg so­főr beáll az aknába és mu­tatja a fiatal szakmunkás­nak, hogy hol van a zsírzó­gomb. A két alapszervezet kommunistái éppen a gör­dülékenyebb munkavég­zésért együttműködve, még többet tehetnek. Rothauszki György példá­nak említette a mindig ná­la levő üveg vizet. Ezt ott­honról hozza. És minden fordulónál letörli szivaccsal az ablakot meg az irány­jelzőket is. A buszfordulók­ban váróterem nincs, víz­csap sincs. Szóvá tették: miért nem épülnek előbb a korszerű várók, miért nem néz körül jobban a szak­­szervezeti bizottság? De Cseh István, az alapszerve­zet tagja, a vszb titkára nem hagyta magát. El­mondta, hányszor jár késő este is az autóbusz-pálya­udvaron. Meg aztán: ő is a gépkocsivezetők közül ke­rült e posztra, s a gépkocsi­­vezetők között ma is van­nak szakszervezeti tisztség­­viselők, akik lelkiismerete­sen dolgoznak. A titkár mindenütt nem lehet jelen. Kérdezhetné bárki: miért foglalkoztak ilyen kérdé­sekkel? Azért, mert min­dennapi szolgálatukat befo­lyásoló tényezők ezek is. És az évi munkát értékelő tag­gyűlés a kommunisták leg­fontosabb helyi fóruma, ahol az előrelépést segítő szándékkal jog és köteles­ség a véleménynyilvánítás. Azt­ nem is lehet, hogy most csak pártmunkáról beszé­lek és egészen mást mon­dok, mint amihez a min­dennapi cselekvésem kap­csolódik. Persze kijutott­­az elisme­résből is a vezetőségnek. Igaz, nem vitték túlzásba a szépmondást, de őszintén, szívből jövő egyszerűséggel minősítették a közös tette­ket és akaratot. „Örültünk, hogy közülünk való az alapszervezet titká­ra és a vezetőség is. Érez­zük ezt. Ha még az infor­máció­adás is javulna, ak­kor előbbre lennénk. Tő­lünk, kommunistáktól gyakran érdeklődnek orszá­gos és megyepolitikáról, vállalati ügyekről, a válasz­hoz felkészültség kell!” Dél elmúltával néhányan zavartan nézték órájukat. Sietniük kellett. Várta őket a forda, a szolgálat. RÁCZ GYÖRGY elége­dett volt? Igen, az. Hiszen a tíz felszólaló mindegyike a tagadhatatlan előrelépést is elismerte. Az útravaló, a biztatás mindannyiuknak szólt. N. E.

Next