Fejér Megyei Hírlap, 1979. október (35. évfolyam, 230-255. szám)

1979-10-02 / 230. szám

TELEX Kabul Nagygyűlést tartottak va­sárnap Kabulban az afga­nisztáni nép forradalmi vív­mányainak támogatására. Több tízezer munkás, paraszt, alkalmazott és értelmiségi vonult végig a főváros utcáin, éltetve az Afganisztáni Népi Demokratikus Pártot, elítélve az afganisztáni dolgozó nép ellenségeit. Moszkva Hétfőn kezdi meg tárgya­lásait Moszkvában a szocia­lista internacionálé leszerelé­si kérdésekkel foglalkozó munkacsoportjának küldött­sége. A küldöttség több na­pon át tartózkodik Moszkvá­ban és találkozik az SZKP és a szovjet kormány magas rangú vezetőivel. Panamaváros Október 1-e történelmi nap a panamai nép életében: teg­nap emelkedtek jogerőre azok a szerződéseik, amelyeket a Panamai Köztársaság és az Amerikai Egyesült Államok — évekig tartó, szívós és gyakran félbeszakított tár­gyalások után — 1977 szep­temberben írt alá Washing­tonban az eddig amerikai közigazgatás és katonai ellen­őrzés alatt állt panamai csa­tornaövezetről. San Sebastian A baszkföldi San Sebastian egyik elővárosában vasárnap reggel ismeretlen tettesek go­lyózáport zúdítottak három szolgálatot teljesítő rendőrre. Az egyik rendőr meghalt, a másik kettő megsebesült. Spanyolországban év év eleje óta 112 politikai motivációjú gyilkosságot követtek el. A meggyilkoltak közül 48-an rendőrök voltak. Malabo A malabói rádió rövid köz­leményben erősítette meg, hogy kivégezték Francisco Macias Nguemát, Egyenlítői Guinea volt elnökét. Végre­hajtották a halálos ítéletet az augusztusban megbuktatott diktátor hat társán is. Kampala Uganda nem hivatalos becslések szerint 25—30 mil­lió dollár értékű egyezményt kötött a Tropiscale svéd cég­gel. A megegyezés értelmében Uganda 100 ezer tonna kobal­tot tartalmazó vaspiritet szál­lít a cégnek. Bukarest A Pitesti-i gépkocsigyár dolgozói azon fáradoznak, hogy tovább tökéletesítsék a Magyarországon is népszerű Dacia 1300-as személygépko­csit. 1980-tól olyan ventillá­torral látják el a kocsi mo­torját, amely két lóerővel nö­veli majd a teljesítményt s egyben 100 kilométerenként 0,5 literrel csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. Dublin II. János Pál pápa hétfőn befejezte háromnapos íror­szági látogatását és kora dél­után Bostonba, az Egyesült Államokba utazott. A tervek szerint ma New Yorkban fel­szólal az ENSZ-közgyűlés ülésszakán. Párizs A francia autósok számára is kötelező hétfőtől a bizton­sági öv használata. A közuta­kon, és a városi gyorsforgal­mi utakon eddig is kötelező volt az övhasználat, de a vá­rosi közlekedésben nem. A balesetek gyorsan emelkedő száma miatt azonban a fran­cia kormány úgy döntött, hogy az eredetileg csak 1980 januárjától tervezett intézke­dés bevezetését három hó­nappal előbbre hozza. Tokió Az Owen nevet viselő táj­fun — amely a hét végén sö­pört végig Japán középső ré­szén — legalább hét embert megölt, harmincat pedig meg­sebesített. Az óránként 130— 240 kilométeres sebességgel száguldó szélvihar vasárnap éjjel Osaka japán városban tombolt, megrongált több ezer lakást és a hárommilliós városra hatalmas vízáradatot zúdított. Cikk a Pravdában A két nép közös érdeke a béke és a biztonság „A kínai és a szovjet nép alapvető érdekei igazi jó­szomszédságot és békés, köl­csönösen előnyös együttmű­ködést követelnek” — álla­pítja meg a KNK 30. évfor­dulójáról megemlékező cik­kében a moszkvai Pravda. A továbbiakban a lap rámutat: A Kínai Népköztársaság megalakulása első napjaitól a Szovjetunió, valamint a többi szocialista ország sok­oldalú segítséget nyújtott a gazdasági élet újjászületésé­hez. Kiemelkedő jelentőségű esemény volt az ország életé­ben a Kínai Kommunista Párt 1956 szeptemberében megtartott VIII. kongresszu­sa. A kongresszus megerősí­tette a szocializmus építésé­nek általános irányvonalát, azt, hogy Kínát korszerű iparral és mezőgazdasággal, élenjáró tudománnyal és kul­túrával rendelkező fejlett or­szággá változtatják. Ami pe­dig a Kínai Népköztársaság külpolitikai irányvonalának alapját illeti: a kongresszus meghirdette a Szovjetunió­val és a többi szocialista or­szággal való testvéri barát­ság erősítésének, az ázsiai és afrikai országokhoz fűződő baráti kapcsolatok fejleszté­sének a proletár internacio­nalista szolidaritás megszi­lárdításának politikáját. A Kínai Kommunista Párt ugyanakkor elítélte a fegyve­res erő alkalmazását, illetve a vele való fenyegetőzés im­perialista politikáját. A Kínai Népköztársaság fennállásának első éveiben elért sikerek és a VIII. kong­resszus határozataiban meg­erősített irányvonala világos távlatokat nyitott a kínai nép előtt, a társadalom szocialis­ta átalakításához, a termelő­­munkát elősegítő kedvező külső feltételek biztosításá­hoz. Az 50-es évek végétől Pe­king külpolitikájának tenge­lyét a nagyhatalmi, hegemo­­nista célok alkotják, területi igényeket kezdtek hangoztat­ni a szomszédos államokkal szemben, s a szélsőséges na­cionalizmus határozta meg a jelenkor forradalmi és fel­szabadító erőihez való kínai viszonyt. Ez a folyamat vég­eredményben ahhoz vezetett, hogy Kína a legagresszívabb antikommunista erőkkel együtt lépett fel, s „egységes front” létrehozását sürgette a Szovjetunió és más szocialis­ta országok ellen. E politika egyik legdurvább megnyilvá­nulása volt a Vietnami Szo­cialista Köztársaság ellen el­követett kínai agresszió. A Szovjetunió elvi állás­pontja a Kínai Népköztársa­sághoz fűződő viszonnyal kapcsolatosan ismert — mu­tat rá a továbbiakban a Pravda. A Szovjetunió változatla­nul abból indul ki, hogy nincs objektív oka a két nép közötti elidegenedésnek, még kevésbé a köztük való ellen­ségeskedésnek és konfrontá­ciónak. A Szovjetunió, amely állandóan és következetesen fellép a hegemonizmus és más országok alárendelésé­nek politikája ellen, fontos­nak tartja, hogy a két ország egyezzen meg abban: nem is­mernek el semmiféle igényt a nemzetközi kapcsolatokban való különleges jogokra vagy hegemóniára és a kapcsola­tokat a békés egymás mellett élés elvei alapján építik. Ezekben a napokban Moszk­vában kölcsönös megállapo­dás alapján szovjet—kínai tárgyalások kezdődnek. Ered­ményességük attól függ, hogy a kínai fél által a pozitív vál­tozásokra szavakban hangoz­tatott törekvés milyen mér­tékben ölt testet konkrét ál­lásfoglalásokban, a kétoldalú kapcsolatok problémáinak gyakorlati megközelítésében. A kínai, valamint a szov­jet nép alapvető érdekei iga­zi jószomszédságot és békés, kölcsönösen előnyös együtt­működést követelnek. Ez egyben megfelel a béke és a biztonság megszilárdítása ér­dekeinek Ázsiában, valamint az egész világon­­, fejeződik be a cikk. Castro nyilatkozata Interjúban válaszolt vasár­nap Fidel Castro kubai ál­lamfő az úgynevezett „szov­jet harci egységek” kubai je­lenlétére vonatkozó amerikai állításokra. Az amerikai CBS televíziótársaságnak adott nyilatkozatában a kubai ál­lamfő nem zárkózott el az elől, hogy — amennyiben er­re Washingtonból javaslat ér­kezik — találkozzék Carter elnökkel, vagy, hogy Vance amerikai külügyminiszter tárgyaljon Isidoro Malmier­­cával, a kubai diplomácia ve­zetőjével. Fidel Castro a témáról a múlt pénteken tartott sajtó­találkozója után, most má­sodízben válaszolt az észak­amerikai sajtó kérdéseire. A beszélgetés során a kubai államfő megismételte: az amerikai kormányzat által az el nem kötelezett országok hatodik csúcsértekezlete ide­jén „megkérdőjelezett” szov­jet alakulat 17 éve van kubai földön. Megválaszolásra vár, hogy miért éppen — az egyébként újraválasztásért harcba induló — Carter elnök tartja szükségesnek felvetni ezt a kérdést — hangoztatta. Fidel Castro éles különbsé­get tett az 1962-es, úgyneve­zett rakétatávolság és a mos­tani „ál-válság” között. Rá­mutatott, hogy akkor több tucat nukleáris töltet, negy­venezer szovjet katona és számos bombázórepülőgép volt a­­ szigetországban. A szovjet—amerikai megállapo­dás után mindezeket kivon­ták Kubából, s akik marad­tak, a status quo részeként, nem keltettek fel sem az ak­kori Kennedy-féle, sem az őt követő elnökök vezette ad­minisztrációk aggályait. Ar­ra a kérdésre, vajon a szó­­banforgó katonai személyzet harci egységnek minősíthe­­tő-e, a kubai elnök közölte: az Egyesült Államok által most megkérdőjelezett ki­képzőközpontban 1962 óta — cserélődött személyzettel — azonos létszámú és azonos feladatú egység tartózkodik. Visszautasította a kubai el­nök azt a provokatív kérdést, amely arra akart választ kapni, hogy Kuba — bizonyí­tandó, hogy „nem a Szovjet­unió csatlósa” — kiutasíta­ná-e a szovjet katonai kép­zőket és azok távoznának-e Kubából? „Sem Kuba, sem Latin-Amerika nem hitbizo­­mánya az Egyesült Államok­nak. Kuba szuverén állam, amelynek joga van biztosítani e szuverenitás védelmét” mondotta. Rámutatott, hogy Kubának nincsenek sem nuk­leáris, sem stratégiai fegyve­rei, bár mindaddig, amíg a világ valamennyi országa nem mond le ennek birtoklá­sa jogáról, elvben Kuba sem teszi ezt. Az ország a Szov­jetuniótól, mint egyetlen or­szágtól, szerzi be védelméhez szükséges fegyverzetét. A Szovjetuniónak — 1962 óta — szerződése van az Egyesült Államokkal. Teljességgel helytelen tehát arról beszélni, hogy Kuba — „nukleáris re­volverként” — fenyegeti az Egyesült Államokat. Zsivkov ma érkezik Kambodzsába­­ Barátsági és együttműkö­dési szerződés, a kétoldalú kapcsolatok fejlesztését szol­gáló négy másik egyezmény aláírásával hétfőn Hanoiban befejeződtek a legmagasabb szintű bolgár—vietnami tár­gyalások. A Todor Zsivkov, a BKP KB első titkára, az Államtanács elnöke vezette és szombaton Hanoiba érke­zett bolgár párt- és állami küldöttség a hét végén bo­nyolította le a tárgyalásokat a Le­­Duan, a VKP KB főtit­kára vezette vietnami tár­gyalódelegációval. A megbe­szélések és azok eredményei — miként vietnami és bol­gár részről egyaránt hangsú­lyozták — tovább erősítik a két párt és ország szoros, testvéri együttműködését. Hétfőn reggel — a tárgya­lások befejeztével — a ha­noi elnöki palotában Le Duan és Todor Zsivkov alá­írta a vietnami—bolgár ba­rátsági és együttműködési szerződést. A bolgár küldött­ség az aláírási ceremónia után nagygyűlésen találko­zott Hanoi lakosságának képviselőivel. Ma hivatalos látogatásra Kambodzsába érkezik, majd egynapos tár­gyalás után felkeresi a har­madik indokínai országot, Laoszt is. KOMMENTÁR Cordobai közjáték Argentína második legna­gyobb városában, a haladó erők egyik központjaként is­mert Cordobában különös közjátékra került sor. Menen­­dez tábornok, a városban ál­lomásozó harmadik hadtest parancsnoka beszédében „a kommunistákkal szembeni lágysággal” vádolta a veze­tést, elsősorban Viola tábor­nokot, a szárazföldi hadsereg főparancsnokát. Mivel a be­széd kimerítette a fegyelem­­sértés fogalmát, Viola levál­totta a renitens generálist. Ezután jött a meglepetés. Menendez kijelentette: nem fogadja el a döntést és azzal fenyegetőzött, hogy katonái­val megszállja Cordobát. Ez bizony már több volt, mint fegyelemsértés: zendülésnek is tekinthető. Buenos Aires azonnal és félreérthetetlenül reagált. Központi parancsra elit-ejtőernyősök zárták kö­rül Menendez főhadiszállását és arra kényszerítették a tá­bornokot, hogy menjen velük a fővárosba. Kétórás tárgya­lás után Menendez közölte, elfogadja Viola döntését. Az incidens háttere: Me­nendez Suarez Mason tábor­noknak, a szárazföldi hadse­reg vezérkari főnökének, a „Héják” vezérének híve. Ez a tábornoki csoport élesen szembenáll Videla államfő és Viola tábornok mérsékeltebb csoportjával, akik „a terro­rizmus elleni háború meg­nyerése után” (ők fogalmaz­nak így, nem egészen alap­talanul) úgy érzik, megenged­hetnek maguknak néhány vi­szonylag liberálisabb lépést. A Casa Rosadában, az elnö­ki palotában ebben a hely­zetben felismerték, milyen veszélyes folyamatot indít­hatna el Menendez és haté­konyan, csírájában elfojtot­ták a megmozdulást. Mik a héják által nehezményezett lépések? 1. Videláék beengedték az országba az amerikai álla­mok szervezetének vizsgáló­­bizottságát, amely a bizton­sági szervek által őrizetbe vett és „eltűnt” személyek ügyében tevékenykedik. 2. Az utóbbi hetekben érez­hetően csökkent a letartózta­tások, rajtaütésszerű razziák száma és a kormányzat ki­sebb tüntetéseket is engedé­lyezett. 3. Bár legalább 1984-ig szó sincs a katonai­ hatalom megszüntetéséről, a Videla— Viola csoport némi kapcsola­tot épített ki a még mindig hatalmas erőt képviselő pero­nista szakszervezetekkel és. 4. Ezeket is bevonja egy, a kormányzat által készítendő „hosszabb távú politikai ter­vezet” kidolgozásába. Ez a tervezet 1985 táján tenné legalábbis lehetségessé a visz­­szatérést a polgári kormány­zathoz. Távoli és nem is túl­ságosan komoly perspektíva! A hadsereg héjáinak azonban a jelek szerint ez is sok. Harmat Endre Japán választások OHIRA ADUI A japán politikai naptár eredetileg csak 1980 végére jelzett általános választáso­kat, de Ohira Maszajosi mi­niszterelnök döntése alapján már az idén szeptemberben feloszlatták a parlamentet, s október 7-re kiírták az orszá­gos választásokat. Az évtizedek óta megsza­kítás nélkül kormányzó Li­berális Demokrata Párt kö­reiben nem is titkolják: „ké­nyelmes többséget” akarnak biztosítani maguknak az al­sóházban. Nem kis célkitűzés — bizonyos előrejelzések sze­rint azonban reális. A kon­zervatív, nagytőke irányítot­ta párt népszerűsége a 60-as évek végétől a 70-es évek közepéig megállíthatatlanul csökkenőnek tűnt, de az el­múlt pár esztendőben ismét szilárdabb talajt érezhet a lába alatt. A politikai megfi­gyelők számára nem kétsé­ges az LDP győzelme; a vé­lemények csupán az elérhető mandátumok száma, illetve az ellenzéki pártok lehetsé­ges eredménye körül térnek el. ( A sokmilliós példány­­számú napilap, a Jomiuri Simbun egyik friss közvéle­ménykutatása szerint az LDP az utolsó, 1976-os választáso­kon szerzett 42 százalékkal szemben most legalább 46 százalékra számíthat.) Az LDP optimizmusára alapot ad a választások mes­teri időzítése is. Ohira dön­tését mindenekelőtt a gazda­sági megfontolások diktál­ták. Japán inflációs és mun­kanélküliségi rátáját ugyanis (4—6, illetve 2 százalék kö­rüliek) jó néhány fejlett tő­késország irigyelhetné, s az életszínvonalon még nem vált érezhetővé a kőolaj idei ár­emelkedése sem. Ez a helyzet viszont hónapok alatt meg­változhat. A kormánypárt így meg akarja őrizni lépéselő­nyét, különösen hogy jövőre más — népszerűségének alig­ha kedvező — lépéseket is ter­vez: többek között az általá­nos fogyasztási adó bevezeté­sét fontolgatják. A gazdaság növekedési ütemének 5—6 százalék körüli stabilizálódá­sa sem jelenti azt, hogy Ja­pán túljutott a szűkülő ex­portlehetőségek és az ipar­szerkezet átalakításának ne­hézségein. „A kormányzatot jelenleg az izgatja leginkább, hogyan tartsa életben az üz­leti fellendülést anélkül, hogy elszabadulna az infláció” — idézi a Far Eastern Econo­mic Review című hongkongi lap egy tokiói szakember vé­leményét. A politikai elemzések ke­vés sikert jósolnak a japán ellenzéknek. Emlékeztetnek az áprilisi helyhatósági vá­lasztásokra, ahol — főként a baloldali pártok akcióegysé­gének hiánya miatt — sorra a jobboldali, nacionalista je­löltek arattak győzelmet. A Szocialista Párt ennek elle­nére sem fogadta el a kom­munisták együttműködési ajánlatát. (A Kommunista Párt az alkotmány háborúel­lenes törvényeinek védelmé­re valamennyi haladó erő összefogását sürgette). A szo­cialisták helyzetét gyengíti, hogy nem nyújtanak valódi alternatívát a japán belpoli­tika számos problémájára, így például a környezetvéde­lem, az energiafelhasználás, vagy az adóügyek kérdésé­ben. Nem aknázták ki kellő határozottsággal az amerikai repülőgépgyárak megveszte­getési botrányait sem, ame­lyek pedig alaposan megté­pázták az LDP vezetésének jó hírét. A többi, középutas párt (Komeito, Demokratikus Szo­cialista Párt stb.) szintén bel­ső nehézségekkel küzd. Hosz­­szú idő óta a kormánypárt felé hajlanak; elhatárolódá­suk a baloldaltól többek kö­zött a Kínával való szövet­ség és a „szovjet fenyegetés” rémképével indokolt katonai kiadások terén mutatkozik meg. Ez a mozzanat már a szé­lesebb, a nemzetközi viszo­nyokra is kiható következmé­nyekre utal. Az LDP remélt sikere ugyanis nem pusztán a japán belpolitika kisebb­­nagyobb módosulását, még csak nem is csupán Ohira személyes pozíciójának meg­erősödését jelentené. Abszolút parlamenti több­ség birtokában a miniszter­­elnök gyakorlatilag komo­lyabb ellenzéki akadály nél­kül valósíthatja meg külpo­litikai elképzeléseit is. Már­pedig 10 hónapos vezetése alatt Ohira elsősorban az Egyesült Államokkal való együttműködés fokozását he­lyezte előtérbe. A kereskedelmi kapcsola­tok mellett — ahol a 12 mil­liárd dolláros japán többlet változatlanul érzékeny vita­pont — szorosabb formákat keresnek a politikai és kato­nai kapcsolatokban is. Rend­szeressé válnak a közös had­gyakorlatok, és sűrűn hivat­koznak a szigetország „sze­repvállalási szükségességére”, amelyet mindenekelőtt a csendes-óceáni térségben kel­lene fokozni. Szegő Gábor Ohira miniszterelnök — a start és a cél között

Next