Fejér Megyei Hírlap, 1983. február (39. évfolyam, 26-49. szám)

1983-02-01 / 26. szám

2. OLDAL Hollai Imre Líbiában Hollai Imre, az ENSZ-köz­­gyűlés 37. ülésszakának el­nöke, magyar külügyminisz­ter-helyettes a líbiai kormány meghívására január 29. és február 1. között látogatást tett a Líbiai Arab Szocialis­ta Népi Dzsamahirijában. A látogatás során fogadta őt Moamer el-Kadhafi ezre­des, a líbiai forradalom veze­tője. Megbeszélést folytatott Abdelati el-Obeidivel, a Leg­felsőbb Népi Bizottság kül­­kapcsolatokkal foglalkozó irodájának titkárával egyes nemzetközi kérdésekről, va­lamint a magyar—líbiai kap­csolatokról. A találkozón je­len volt Gál Bálint, a Ma­gyar Népköztársaság tripoli nagykövete. Kiújultak a harcok Iraki harcigépek vasárnap harmadik napja folytatták az iraki—iráni hadszíntér déli szakaszán összevont iráni csapatok bombázását — je­lentette vasárnap az iraki katonai parancsnokság köz­leménye. Bagdadi tájékozta­tás szerint a repülőgépek „súlyos veszteséget okoztak az ellenségnek”, s valameny­­nyi visszatért a támaszpont­jára. A teheráni rádió viszont vasárnap arról számolt be, hogy szombaton az iráni lég­védelmi erők a hadszíntér dé­li övezetében két iraki harci repülőgépet semmisítettek meg. A rádió azt is közölte, hogy a közelmúltban életét vesztette az iráni „forradalmi gárda” hat vezető tagja, mi­közben a déli frontszakaszon tettek szemleutat. Lengyel miniszter hazánkban Méhes Lajos, ipari minisz­ter meghívására hétfőn ha­zánkba érkezett Edward Lu­­kosz, a Lengyel Népköztársa­ság kohászati­ és gépipari minisztere. A tárgyalásokon a miniszterek áttekintik a két tárca kapcsolatainak ala­kulását, az együttműködés fejlesztésének kérdéseit. Meghatározzák a két ország iparágai közötti kooperáció erősítését és az integráció el­mélyítése érdekében szüksé­ges fontosabb feladatokat, kiemelt figyelmet fordítva a közúti járműipar és az elek­tronikai ipar területére. Francia-szovjet együttműködés Vasárnap véget ért az a háromnapos tanácskozás, amelyet a Franciaországi Szovjetunió Társaság rende­zett Párizsban a francia— szovjet együttműködés kér­déseiről. A kollokviumon részt vett Jean-Pierre Che­­venement ipari és kutatási államminiszter, Anicet Le Pars, közigazgatásügyi mi­niszter, a szovjet küldöttsé­get pedig Vjacseszlav Jelju­­tyin felsőoktatási miniszter vezette. A tanácskozáson részlete­sen megvitatták a két or­szág közötti politikai, gaz­dasági és kulturális együtt­­m­űködés kérdéseit. Az egyes kérdések meg­ítélésében elhangzottak el­térő vélemények is, de vala­mennyi résztvevő egyetér­tett abban, hogy a francia— szovjet kapcsolatok fejlesz­tése és megszilárdítása mindkét ország biztonságá­nak, az európai stabilitásnak és a világbékének az érdekét szolgálja. Spanyolország és a NATO Gerardo Iglesias, a Spa­nyol Kommunista Párt főtit­kára újságíróknak nyilatkoz­va leszögezte: „pártunk kö­veteli, hogy minél gyorsab­ban kerüljön sor a népsza­vazásra, ahol világosan fel kell tenni a népnek a kér­dést: akarja-e, hogy az or­szág a NATO tagja legyen, vagy nem”. Iglesias szerint a kormány megkezdte a nép­szavazás előkészítését arról, hogy az ország a NATO tag­ja legyen-e. Fernando Moran külügy­miniszter ugyanakkor az MTI tudósítójának kérdésére válaszolva azt mondotta: „ígéretünkhöz híven meg­tartjuk a népszavazást, de hogy mikor és milyen for­mában, erre még nem szü­letett döntés”. Moran sze­rint „a téma sokkal bonyo­lultabb annál, mint hogy egy népszavazáson igennel, vagy nemmel lehetne rá felelni. A NATO politikai szerveze­téből kilépni, vagy elutasí­tani a katonai szervezetbe való integrálódást nem olyan egyszerű dolog. Figyelembe kell venni az ország, a nyu­gati védelmi rendszer, vala­mint barátaink érdekeit.” A spanyol külügyminiszter — újságírókkal beszélgetve — kifejtette azt is, hogy a nép­szavazás időpontjának kitű­zését befolyásolhatja a nem­zetközi helyzet alakulása, a spanyol—amerikai katonai szerződés újratárgyalásának eredménye, és olyan, az or­szág jövőjét érintő kérdések tisztázása, mint a Közös Piachoz való csatlakozás, vagy Gibraltár. „Esetleges NATO-tagsá­­gunk esetén — mondotta Moran — felvetődik az a kérdés: hogyan tudnánk ér­vényesíteni nemzeti érdeke­inket, joggal igényelt moz­gásszabadságunkat. Termé­szetesen az ország védelme úgy is elképzelhető, hogy nem lesz tagja semmilyen katonai tömbnek.” Negyven éve­ a fordulat. 1943. január 31-e negyvenedik év­fordulóján, a sztálingrádi csata eldőltére emlékezve közölte e képet az AP amerikai hírügynökség és sok nyugat-európai újság. A képen: német hadifoglyok Sztálingrád falai alól a táborba menetelnek Újabb forduló Khaldéban A fokozódó izraeli nyomás légkörében kezdődött meg hétfőn a Bejrút melletti Khaldéban az amerikai véd­nökség alatt folyó izraeli- libanoni tárgyalások 11. for­dulója. Ariel Saron izraeli hadügy­miniszter a múlt héten nyíl­tan megfenyegette Amin Ge­­majel libanoni államfőt: két­­li, hogy továbbra is az elnöki poszton maradhat ha állan­dóan Szíriától, Szaúd-Ará­­biától és a PFSZ-től kapja az utasításokat. Saron azzal tol­dotta meg a fenyegetést, hogy Izrael visszavonhatja csapatait a 45 kilométer mélységű dél-libanoni biz­tonsági övezetbe és sorsukra hagyhatja a keresztényeket, amennyiben Libanon tovább­ra is elveti az izraeli rende­zési javaslatokat. Valid Dzsumblatt, a haladó szocialista párt elnöke két bejrúti lapnak nyilatkozva kifejtette, hogy nem lát kü­lönbséget az izraeli és az amerikai politika között, az Egyesült Államokat terheli a felelősség az izraeli agresz­­szióért és minden következ­ményéért. Dzsumblatt két­ségbe vonta, hogy törvényes alapja volna a tárgyaláso­kon való amerikai részvétel­nek. A szocialista politikus a falangista térhódítást támo­gató izraeli megszállókat tet­te felelőssé a falangista-szo­­cialista fegyveres konflik­tusért, amely hétfőn is foly­tatódott. Sedli Klibi, az Arab Liga főtitkára a Monday Morning című bejrúti hetilapnak adott interjújában arra figyelmez­tetett, hogy Izrael új táma­dásokra készül a térség arab államai ellen. Az amerikai diplomácia lassúságát és te­hetetlenségét bírálva Klibi jelezte, hogy az arabok kez­dik elveszteni türelmüket és a Washington szavahihetősé­gébe vetett bizalmukat. Nemzetközi élet Az óceán és az ENSZ New Yorkban megkezdte munkáját az Indiai-óceán helyzetével foglalkozó kü­lönleges ENSZ-bizottság idei első ülésszaka. A korábbi ülésszakokon a szocialista és el nem kötele­zett országok számos előre­mutató kezdeményezést tet­tek. Ezek azonban nem ér­ték el céljaikat elsősorban azért, mert az Egyesült Álla­mok az Indiai-óceán milita­­rizálására törekszik és a térség „hadászati újragyar­­matosítására” már eddig 30 milliárd dollárt költött. Az összeg legnagyobb részét az egyiptomi, szomáliai, kenyai és ománi területeken léte­sített támaszpontok korsze­rűsítésére vagy újabbak ki­építésére fordították. Az Indiai-óceán ezenkívül az intervenciós célokat kö­vető úgynevezett gyorsreagá­lású erők fő mozgástere. Ezek rendeltetése, hogy zsa­rolják a térség államait, akadályozzák az önálló kül­politikát, a társadalmi és gazdasági reformok megva­lósítását. Shultz Tokióban Négynapos hivatalos lá­togatásra vasárnap Tokióba érkezett George Shultz amerikai külügyminiszter. A washingtoni diplomácia vezetője a japán fővárosból Pekingbe, majd onnan Szö­ulba utazik., Shultz első számú, tár­gyaló partnere Tokióban Abe Sintaro külügyminisz­ter. Megbeszéléseket foly­tat Nakaszone miniszterel­nökkel, valamint a kor­mány több tagjával is. Feladata azoknak a kérdé­seknek a tisztázása, ame­lyek Nakaszone Jaszuhiro tíz nappal ezelőtti washing­toni látogatása során a két ország közötti katonai, illet­ve kereskedelmi együttmű­ködés terén nyitva marad­tak. Schultz is erre utalt repülőtéri nyilatkozatában, hangoztatva, hogy Japán és az Egyesült Államok „kö­zösen felelős” a csendes­óceáni, valamint az ázsiai béke, a stabilitás, s a gaz­dasági fejlődés biztosításá­ért. Reményét fejezte ki, hogy tárgyalásai hozzájá­rulnak az említett célkitű­zések megvalósításához. Az amerikai külügymi­niszter megerősítette, hogy országa „méltányolja” azo­kat az erőfeszítéseket, ame­lyeket az új japán kabinet tett a Washington és Tokió közötti feszültség csökken­tése érdekében, ugyanakkor szavaiból kitűnt: az Egye­sült Államok még többet vár el szövetségesétől. Schultz tárgyalásainak na­pirendjén a kétoldalú kap­csolatokon kívül időszerű nemzetközi kérdések is sze­repelnek. Tokai értesülések szerint kínai és dél-koreai látogatását befejezve az amerikai külügyminiszter — úton hazafelé — ismét megáll a japán fővárosban. A szejm kétnapos ülése A lengyel külpolitika alapjait sem a jelenlegi bonyolult nemzetközi hely­zet, sem a lengyelországi belső változások mélyreható folyamata nem ingatja meg. Annak fő pillérét, akárcsak az elmúlt 38 évben, tovább­ra is a Szovjetunióhoz fű­ződő barátság és együttmű­ködés szövetségesi kapcso­lata képezi. Ezt hangsúlyozta Stefan Olszowski külügyminiszter, aki a lengyel külpolitika időszerű kérdéseiről szóló kormánybeszámolót terjesz­tette elő a szejm hétfőn kezdődött kétnapos ülésén. Rámutatott, hogy Lengyel­­ország nagy jelentőséget tulajdonít az európai szoci­alista országokkal fenntar­tott kapcsolatok sokoldalú fejlesztésének, és annak, hogy szilárduljon a Varsói Szerződés­­országainak egy­sége, bővüljön a KGST ke­retében megvalósuló gazda­sági integrációja. Olszowski a továbbiak­ban kifejtette, hogy tavaly elsősorban a szocialista kö­zösségen belül sikerült megszilárdítani Lengyelor­szág helyzetét, amelyet a válság korábban meggyen­gített. Hangoztatta: az Egyesült Államok és más NATO-tag­­országok lengyelellenes po­litikája eddig sem hozott eredményt s a jövőben is kudarcra van ítélve a kü­lönféle szankciók, beavat­kozási kísérletek irányvo­nala. Lengyelország tovább­ra is nyitott marad a más társadalmi rendszerű or­szágokkal való békés együtt­működés fejlesztésére, bel­­ügyeibe való beavatkozási kísérleteket azonban nem tűr meg. Kelemen István FEJÉR MEGYEI HÍRLAP , 1983. FEBRUÁR 1. KEDD KOMMENTÁR • • Üres táskával Még mielőtt vasárnap eindult volna George Bush alelnök nyugat-európai körútjára, kétféle amerikai álláspont körvo­nalazódott. Az egyik szerint Bush feladata egyértelműen a hidegháborús elképzelések támogatása, a „szovjet veszély” érzetének ébrentartása, s — ami mindebből következik — az Egyesült Államok „kemény magatartása” — a nullaváltozat — rákényszerítése a NATO-partnerekre. A másik felfogás ez­zel ellentétes. Abból indul ki, hogy az alelnök küldetése — mint a The Washington Post fogalmaz­— „csaknem képtelen”, hiszen, még az NSZK-ban is csupán Kohl kancellár az, aki leginkább kitart a Reagan-féle nullaváltozat mellett, s Ró­mában, Londonban inkább hajlanak ésszerű kompromisz­­szumra. Mi lehet az igazság? Az, hogy az alelnök alighanem üres táskával indult Nyugat-Európába. Sokak úgy vélik: semmifé­le amerikai módosító indítványt nem hozott magával, s csak kevesen hajlanak arra a véleményre, hogy Bushnak van fel­hatalmazása esetleges egyéb javaslatok megvitatására. Első állomásán, Bonnban némely források tudni vélik, azt keresi tárgyalópartnereivel, hogy miként lehetne a Reagan elnök által meghirdetett, úgynevezett nullaváltozat helyett Genf­ben más tervet letenni az asztalra, anélkül, hogy az USA sú­lyos presztízsveszteséget szenvedjen. Sajnos, a jelekből ítélve a stratégiai koncepcióban Wa­shington makacsul védelmezi, korábbi álláspontját. Nyugat- Európában pedig már hivatalos és nemhivatalos megfogal­mazásban mind gyakrabban látnak napvilágot — a Szovjet­unió számára elfogadhatatlan nullaváltozattól eltérő — meg­oldásötletek. A bonni, a párizsi, de a brüsszeli és a római közvélemény rugalmasságot követel az Egyesült Államoktól. Nyilvánvaló, hogy követelésüket Bush alelnöknek minden tárgyaláson megismétlik. S erre aligha válaszolhat azzal, hogy az USA megtette a maga módosító javaslatait. Ugyanis a Szovjetunió, a Varsói Szerződés Politikai Tanácskozó Tes­tülete ésszerű, az erőegyensúly megőrzésén alapuló javasla­tain kívül más indítványról a világnak nincs tudomása. Bush alelnök üres bőröndje körútja végén elnehezülhet. Megtelhet szemrehányásokkal, bár kerülhet bele sok életre­való javaslat is, jeléül annak, hogy Nyugat-Európában más­ként ítélik meg a világ dolgait, mint az óceánon túl. Különö­sen a sorsdöntő kérdésekben húzódhat mély szakadék a két kontinens között. Az alelnök misszióját ezért minősíti csak­nem képtelennek a tekintélyes washingtoni újság. Gyapay Dénes Mosoly és más semmi? George Bush amerikai alelnök Helmut Kohl nyugatnémet kancellárral, a bonni kancellári hivatal­ban, tárgyalásuk előtt (Telefoto — AP — mti — RS) A Pravda a genfi találkozóról Az európai nukleáris fegy­verzet csökkentését indít­ványozó szovjet javaslatok lehetőséget nyújtanak arra, hogy elhárítsák az Európát és a világot fenyegető ve­szélyt — állapítja meg a Pravda vasárnapi száma. A genfi szovjet—amerikai tárgyalások felújítását kom­mentálva a Pravda rámu­tat, hogy a szovjet javaslato­kat az egyenlőség és a köl­csönös biztonság elvének fi­gyelembevételével terjesz­tették elő. Valóraváltásuk nagy terhet venne ma az eu­rópai országok válláról. A Szovjetunió világos és igaz­ságos megállapodásra törek­szik, s ezért arra szólít fel, hogy amíg nem késő, ne sza­­lasszák el a történelmi lehe­tőséget. Az európai béke megőrzése érdekében a fegyverzet csök­kentésére van szükség. A Genf­ben folytatódó szovjet— amerikai tárgyalások me­nete fogja megmutatni, ki tudják-e használni a fenn­álló lehetőségeket. A feladat megoldásához nemcsak a tárgyalások köz­vetlen résztvevőinek, ha­nem minden érdekelt félnek hozzá kell járulnia — álla­pítja meg a Pravda. Nyil­vánvaló, hogy a Német Szö­vetségi Köztársaság kormá­nya is kiveheti részét abban, hogy a NATO-ba tömörült nyugat-európai országok ne váljanak az újabb amerikai nukleáris fegyverzetek öveze­tévé. A Szovjetunió arra törek­szik, hogy igazságos megál­lapodás szülessen, és Euró­pában kölcsönösen elfogad­ható mértékben csökkenjen a nukleáris szembenállás szintje. Erről nemcsak a Genfben előterjesztett szov­jet javaslatok tanúskodnak, hanem a svéd kormánynak az európai hadszíntér­ atom­mentes övezet létrehozását javasoló kezdeményezésére adott szovjet válasz is — ál­lapítja meg végezetül a Pravda.

Next