Fejér Megyei Hírlap, 1986. július (42. évfolyam, 153-179. szám)

1986-07-01 / 153. szám

FEJÉR MEGYEI HÍRLAP , 1986. JÚLIUS 1. KEDD Gazdaság- és társadalompolitika Reklám - burkoltan és nyíltan Az Országgyűlés a tavaszi ülésszakán elfogadta a sajtó­ról szóló törvényt. Az új jog­szabály 23 paragrafusából egyetlen bekezdés, mindössze két mondat foglalkozik a rek­lámmal, mégis a Magyar Reklám Szövetség e két mon­dat miatt hívta össze a szak­embereket. Ez a rövid szöveg így szól: „A reklámot a tájékoztatás­tól elkülönítve, e jellegét ki­fejezve kell közölni. A tájé­koztatás nem szolgálhat bur­kolt reklámtevékenységet." A vita tárgya tulajdon­képpen az volt, mi is a bur­kolt reklámtevékenység? A találkozó, konzultáció részve­vői végül azzal búcsúztak el egymástól, hogy nem tudják meghatározni a fogalmat, majd a törvény hatálybalépé­se után a gyakorlatban kiala­kul, hogy mit is értsünk alat­ta. Ezen álláspont ellenére azért próbáljuk meg tisztázni a fogalmat. Induljunk ki abból: mi a reklám? A sajtótörvény in­doklása segít az eligazodás­ban. Kimondja, hogy a rek­lám (a hirdetés) mögött pol­gári jogi szerződés áll: aki a hirdetést megrendeli, fizet azért, hogy áruját, szolgálta­tását, műsorát, közleményét stb. a hirdetést közlő ismer­tesse. A hirdetést közlő pedig alapvetően nem azért ad helyt a közlésnek, mert egyetért annak tartalmával, hanem azért, mert ellenszolgáltatást kap a közlésért. A tájékozta­tás ezzel szemben valamilyen tényközlést tartalmaz, ese­ményről tudósít vagy véle­ményt, értékítéletet fejez ki. A vélemény, értékítélet kedvező volta önmagában még nem reklám. Ha tehát az újságcikk közli egy üzem, vállalat termelési eredmé­nyét, tájékoztatást ad jó munkájáról, még burkolt rek­lámnak sem tekinthető. A reklám jellemzője tehát az, hogy fizetnek érte, vagy más ellenszolgáltatást adnak, a sajtó kötelessége pedig az, hogy az olvasó (tv-néző, rá­dióhallgató) számára köny­­nyen felismerhetővé tegye, hogy az adott közlés bizony nem egy hír, tájékoztatás vagy beszámoló riport, ha­nem egy fizetett hirdetés és a közlésben levő dicséret nem az újságíró, a lap (rádió, tv) véleménye. Most már csak azt kellene tisztázni, mi a burkolt rek­lám? Erre is igyekszik eliga­zítást adni a sajtótörvény in­doklása. Azt mondja: a rek­lám akkor tekinthető bur­koltnak, ha nem hirdetés­ként, hanem tájékoztatás for­májában jelenik meg. A köz­vélemény pontos tájékoztatá­sa viszont megköveteli, hogy e két eltérő célú közlemény az olvasók, nézők, hallgatók számára egyértelműen meg­különböztető legyen. Egy példa világosabbá te­szi a kérdést. A közelmúlt­ban egy közkedvelt sportág­ban nemzetközi kupamérkő­zést rendezett egy szövetke­zet. Az első közlések egyikét ilyesféle szöveggel jelentet­ték meg: Ismét megrendezi az X. Y. szövetkezet — amely évente ennyi és ennyi darab kiváló minőségű ilyen és ilyen árut gyárt — a köz­ismert nevű nemzetközi ver­senyeket. Ezután következett a részletes sportbeszámoló. Nos, a tájékoztatás célját a sportmegmozdulásról szóló rész szolgálta, de a gondolat­jelek közötti szöveg bizony burkolt reklám volt. Az említett példának el­lenkezője is akad. Amikor közeledik a nyár vége, min­den évben árleszállításos napszemüveg-vásárt rendez­nek. E tény közlése sokakat érdeklő tájékoztatás, nem burkolt reklám. Még akkor sem, ha az árleszállítás mér­tékét is köztik. De az már burkolt reklám lenne, ha a napszemüvegek márkanevét is közölnék. Az említett példák bizo­nyára világosak voltak, és egyszerűek. Az élet ezeknél bonyolultabb eseteket teremt. Ezért volt nehéz helyzetben az említett tanácskozás, ezért maradtak abban a résztve­vők, hogy a törvény hatály­balépése után egy évvel visz­szatérnek a kérdésre. A gondot növeli, hogy né­ha akad egy-egy vállalat, amely „befűzi” az újságírót és tájékoztatásként adja el azt a közleményét, amely bi­zony hirdetésnek tekinthető. Reméljük, az élet helyes irányú gyakorlatot alakít majd ki. Egy bizonyos: nem kell attól tartanunk, hogy csak sötét tónusú, csak bírá­ló írások jelennek majd meg, nehogy valaki szemrehányást tehessen a burkolt reklám miatt. Hiszen a kérdést meg­világítja a sajtótörvény indo­kolása . A kedvező vélemény, ér­tékítélet önmagában még nem reklám. Sem nyíltan, sem burkoltan. Szegő Tamás AZ ÉV LAKÓHÁZA PÁLYÁZAT POMÁZI GYŐZTESE. Immár harmad ízben rendezte meg az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium az „Év lakóháza” pályázatot. Felvétele­ink az egyik nyertes házat, a Nagy Balázs tervezte és kivitelezte saját pomázi házát mu­tatjuk be. Az épület különlegessége a „parasztbeton” falazóanyag, azaz a rozsszalma és sár keveréke, ahogy régóta nevezik, a vályog. A két és félszobás ház falainak vastagsága 50 centiméter, fűtése pedig légbefúvásos. A parasztház jellegű hármas tagolású épület illesz­kedik a falusi környezetbe. A díjnyertes pomázi ház (felül). A tetőtérben, a falba beépített polcokon a korsó és könyvgyűjtemény látható (alul) Bizottsági ülés a Parlamentben Vita a családjogi törvény módosításának elveiről Az Országgyűlés jogi, igazgatási és igazságügyi, valamint szociális és egészségügyi bizottsága hétfőn együttes ülést tartott a Parlamentben: a családjogi törvény módosításának elveiről fejtették ki véleményüket a képviselők. A téma vitaanyagához — amelyet a törvényhozó tes­tület tagjai előzetesen kézhez kaptak —, dr. Petrik Ferenc igazságügyminiszter-helyet­­tes szóbeli kiegészítést fű­zött. Utalt arra, hogy a hazai jogkodifikáció több évtize­des gyakorlata szerint három lépcsőben történik a törvé­nyek megalkotása vagy mó­dosítása: először az elérni kívánt cél — a koncepció — meghatározásával, ezt köve­tően az elvek kialakításával, végül a jogszabály szöveg­­tervezetének kidolgozásá­val. A jogalkotó munkába eddig rendszerint a harma­dik szakaszban kapcsolód­tak be a képviselők. Ez az első alkalom, hogy — a kor­mány döntése alapján — mindhárom szakaszban véle­ményt nyilvánítanak a tár­sadalmi szervezetek és a szakmai testületek, s igény­­lik-kérik az Országgyűlés bizottságainak a vélemé­nyét is. Ezzel a formával a törvényalkotásban is erősí­teni kívánják a szocialista demokratizmust, a közösségi részvételt a társadalom egé­szét érintő kérdések rende­zésében. Utalt a miniszterhelyettes arra, hogy az eddigi vitákon — a Hazafias Népfrontban, a KISZ KB Intéző Bizottsá­gánál, a Magyar Nők Orszá­gos Tanácsában és a Magyar Jogász Szövetségben­­— egyetértéssel fogadták a családjogi törvény módosí­tásának fő céljait. Azt, hogy tovább kell erősíteni a csa­lád intézményét, a család­kapcsolatokban a felelősség vállalására, a kötelességér­zet fokozására kerüljön egy­re inkább a hangsúly, a jog­szabályi előírások még haté­konyabban szolgálják a gyermekek érdekének védel­mét, s a házastársi jogok és kötelességek szabályai a há­zasság fennállása alatt, s an­nak felbomlása után is az eddiginél jobban biztosítsák a felek egyenlő teherviselé­sét. Az eddigi viták tapasz­talatai szerint mindenki el­fogadja, hogy egységesen 18 éves korban állapítsák meg a házasságkötési korhatárt, abban azonban már megosz­lanak a vélemények, hogy kell-e ,,szigorítani” az úgy­nevezett közös megegyezéses válás feltételein. Ez utóbbi témában, egyáltalán a válá­sokkal kapcsolatban az a törekvés, hogy a bíróság csak azután monja ki a há­zasság felbontását, ha meg­győződik a válni készülők közötti kapcsolat végleges megromlásáról, s a felek jól meggondolták szándékukat, véglegesen elhatározták a válást. A vitában felszólaló kép­viselők közül Kiss János (Or­szágos Lista) arra hívta fel a figyelmet, hogy a családért érzett felelősség fokozása nemcsak jogi probléma, ha­nem társadalmi kérdés is. Sinkovics Mátyás (Budapest) a házasságok felbomlásának okai közé sorolta az alkoho­lizmust, ugyanakkor az idős szülőkről gondoskodást az emberi tisztesség minimumá­nak nevezte. Horváth Jenő (Budapest) nem tartja feltét­lenül szükségesnek, hogy a közös megegyezéses válás csakis a vagyonjogi kérdé­sek végleges rendezése után történhessék, hiszen ezek esetleg peren kívüli eljárás­ban később is megoldhatók. Garbacz Katalin (Fejér me­gye) nem értett egyet azzal az elgondolással, miszerint úgy módosítanák az örökbe­fogadásra vonatkozó szabá­lyokat, hogyha az állami gondozott gyermek szülőjé­nek felügyeleti joga a jövő­ben megszűnik, akkor lehető­ség nyílna a gyermek azon­nali örökbefogadására, hi­szen e szülői jogot megszün­tető körülmény később eset­leg megváltozhat. Elismerés­­sel szólt viszont arról a is i­­­tézkedésről, hogy a nevelő­szülők tevékenysége — elég minap hozott intézkedéssel — ezután munkaviszonynak is számíthat. A nevelőszülői munkáért adható fizetés, nyugdíj volt a témája Ba­logh György (Fejér megye) felszólalásának is. A családi élet erősítésének jogon kívüli lehetőségei, esz­közei között az iskolai okta­tás fontosságáról, az egész­ségügyi felvilágosításról­­is szólt Tallóssy Frigyes (Buda­pest), aki azt is felvetette, hogy a férfiaknál esetleg a katonai szolgálat utáni időre lehetne meghatározni a há­zasságkötési korhatárt. Mol­nár Ferenc (Szolnok megye) az élettársi kapcsolatok meg­ítélése tekintetében annak íra véleményének adott hangot, hogy itt indokolt lenne a szigorítás, különösen va­gyonjogi szempontból, hiszen jelenleg az élettársak olykor előnyösebb helyzetben lehet­nek, mint azok, akik házas­ságban élnek. Eke Károly (Csongrád megye) indítvá­nyozta: ugyanúgy, mint ne­gyedszázaddal ezelőtt a Bün­tető Törvénykönyv előzetes társadalmi vitájánál történt, most is bocsássák a sajtó út­ján a nyilvánosság elé a csa­ládjogi törvény tervezett módosításának elveit, hogy az állampolgárok széles kör­ben véleményt mondhassa­nak, java­latokat is fiesse­­nek. Az ülésen — amelyet a két bizottság elnöke, Pesta László (Országos Lista) és Antalffy György (Csongrád megye) vezetett — Petrik Ferenc válaszolt az elhang­zottakra, s vitáll arra­, hogy a törvénymódosítás­­ szöveg­­tervezetének elkészülte után az Országgyűlés bizottságai­nak még módjukban lesz foglalkozni a családjog kor­szerűsítésének témájával. Öröklésnél, ajándékozásnál 20-40 százalékkal alacsonyabbak Változó illetékek Július 1-én lép hatályba az illetékekről szóló törvény, amely az öröklés, ajándéko­zás és az úgynevezett vissz­terhes vagyonátruházás, va­lamint az államigazgatási és bírósági eljárásért fizetendő illetékeket szabályozza. Az új törvény szerint az öröklési és ajándékozási il­letékek a korábbinál 20—40 százalékkal alacsonyabbak. Nagyságuk két tényezőtől függ: a hagyaték, valamint az ajándék tiszta értékétől, illetve az örökhagyó és az örökös, vagy az ajándékozó és a megajándékozott rokon­sági kapcsolatától. Az érték­határtól függő százalékos kulcsok 4-től 60 százalékig, sávosan emelkednek. Ala­csonyabb az illetékfizetési kötelezettség akkor, ha az örökös közeli hozzátartozó, gyermek, házastárs vagy szülő. Valamivel többet kell fizetnie a testvérnek, távo­labbi rokonnak, testvérnek és még ennél is többet a töb­bi örökösnek és a megaján­dékozottnak. Az új illetéktörvény teljes mentességet biztosít a taka­rékbetét és a kötvény után, és például a hazai tudomá­nyos, művészeti, közoktatási, közjóléti célra juttatott örök­ségekre. Ebbe a körbe tarto­zik — az eddigi gyakorlat­nak megfelelően — a lakás­­tulajdon öröklése is, ameny­­nyiben az örökös tanácsi bérlakás bérlője, és bérleti jogáról a lakásügyi hatóság javára lemond a hagyaték jogerős átadását követő két éven belül. Nem kell örökö­södési illetéket fizetni a 100 ezer forintot meg nem hala­dó forgalmi értékű ingóságo­kért. Mentességet élvez a la­kóházépítésre alkalmas te­lektulajdon öröklése, ha ar­ra négy éven belül felépítik a lakóházat. Illetékmentesen lehet örökölni a lakástulaj­dont első ízben, amennyiben azt a házastársak közösen szerezték, építették, és — leszármazók hiányában — a túlélő házastárs az örökös. A lakáspolitikai célok megvalósításáért az új tör­vény gondoskodik arról, hogy a lakásszerzés jelentős terhét az illeték számotte­vően ne növelje. Ezért a la­kásvásárláskor fizetendő il­leték a korábbi 5-ről 2 szá­zalékra csökkent. A lakás­építést szolgáló telekszerzés illetékmentes, ha a lakás négy éven belül megépül. Lakás öröklése, ajándékozása esetén a progresszív kulcs­táblázat szerint kiszámított illetéknek csak a felét fizeti az örökös, illetve a megaján­dékozott. A hatályba lépő új szabá­lyok szerint a megvásárolt lakást terhelő OTP-tartozást nem lehet levonásként figye­lembe venni az illetékalap­nál. Az alacsonyabb száza­lék miatt viszont így is kö­rülbelül mindössze fele a fi­zetendő illeték a korábbi­nak. A visszterhes vagyonátru­házás esetén — kivéve az ál­lampolgárok elsődleges szük­ségletét kielégítő lakástulaj­don vásárlásnál, ahol a for­galmi érték 2 százalékát kell fizetni —, az illeték általános mértéke az átruházott va­gyon forgalmi értékének 15 százaléka. (Korábban ez az üdülőknél 20 százalék, más rendeltetésű ingatlanoknál — például föld, garázs — 17 százalék volt.) Három száza­lékról 15 százalékra emelke­­dett a nem lakástulajdonhoz (üdülőház, földhöz) kapcso­lódó haszonélvezeti, haszná­lati jogok megszerzésének il­letéke. Az aukciókon, illetőleg ha­tósági árveréseken szerzett ingóságok után járó illeték növekedett, egységesen ,­5 százalékra. A gépjármű öröklésekor, ajándékozása­kor, vételekor fizetendő il­leték köbcentiméterenként 2,50-ről 3 forintra emelke­dett. A törvény szabályozza az államigazgatási, illetve a bírósági eljárásoknál fize­tendő illetéket. Az államigaz­gatási eljárásoknál általá­ban 100 forint az illeték. (Kivételt képeznek a bonyo­lultabb, költségesebb eljá­rások, amelyeknél a jogsza­bály magasabb illetékössze­get állapít meg.) Az alkot­mányos jogok érvényesítésé­vel, az ezzel kapcsolatos kö­telezettségek teljesítésével összefüggő eljárásokért -*II az esetek többségében — nem kell illetéket fizetni, ám A bírósági eljárásokban általában a perérték 6 szá­zaléka az illeték; az összeg alsó határa 300, a felső pedig 300 000 forint. A törvény rendelkezéseit a hatályba lépését követően bejelentett vagyonszerzési ügyekben, illetőleg kezde­ményezett eljárások eseté­ben alkalmazzák. (MTI) 3. OLDAL d­rf

Next