Fejér Megyei Hírlap, 1986. október (42. évfolyam, 231-257. szám)

1986-10-01 / 231. szám

A szocializmus megújulásának útja (7) A Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány Hogy 1956. november első napjaira milyen végveszélybe került a népi rendszer, és mennyire közel volt a bur­­zsoá restauráció — amelynek első szakasza, a dolog ter­mészeténél fogva, a féktelen fehérterror lett volna —, azt Mindszenty József fellépése mutatta. Az ősreakciós, a kommunizmus és minden progresszió ellen inkvizitori gyűlölettel eltelt főpap, mi­után kiszabadult a háziőrizet­ből, november 3-i rádióbeszé­dében meghirdette program­ját. Ebben az új, immár tel­jesen jobbra tolódott koa­líciós Nagy Imre-kormánytól is megvonta a bizalmat. Fél­re kell állítani és felelősség­re kell vonni mindenkit, aki­nek bármilyen része volt a népi demokratikus rendszer létrehozásában — hirdette —, és bejelentette követeléseit a magántulajdonon alapuló társadalmi rend visszaállítá­sára. Az ellenforradalmi hata­lomátvételt meg kellett hiú­sítani. November 4-én létre­jött az új forradalmi köz­pont, Kádár Jánossal az élen azok az elvtársak, akik az el­lenforradalom kirobbanása után kinevezett első Nagy Imre-kormány tagjai voltak (Münnich Ferenc, Apró An­tal, Kossa István) és novem­ber 1-én, illetve 2-án, látva e testület teljes jobbratolódá­­sát, minden kapcsolatot meg­szakítottak vele, megalakítot­ták a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormányt. A forradalmi központhoz tartoz­tak a Nagy Imre-csoporttal szakító munkásmozgalmi sze­mélyiségek, mint Fehér La­jos, Kállai Gyula, Kiss Ká­roly, Marosán György és má­sok, valamint Dobi István, a Népköztársaság Elnöki Taná­csának elnöke is. Az ő szere­pe azért is fontos volt, mert mint a törvényesség és jog­folytonosság megszemélyesí­tésének módja volt arra, hogy alkotmányos úton hajtsa vég­re a Nagy Imre-kormány fel­mentését, illetve a Forradal­mi Munkás-Paraszt Kormány beiktatását. Kádár János 1957 májusá­ban az országgyűlésen így jellemezte az 1956. novem­beri helyzetet, és a Forradal­mi Munkás-Paraszt Kormány megalakításának szükségessé­gét. „November elején a magyar kommunisták számá­ra a történelem így tette fel a kérdést: az-e a megoldás a proletárdiktatúra gyakorlatá­ban elkövetett hibákra, hogy felszámoljuk a munkásosztály hatalmát? Az-e a megoldás a gazdaságpolitikában elköve­tett hibákra, hogy szétrom­boljuk a szocialista népgaz­daságot? Úgy küszöböljük-e ki a kultúrpolitikában elkö­vetett szektás hibákat, hogy elvesszük a néptől azt, amit a kultúrforradalom nyújtott neki? Úgy küszöböljük-e ki a szovjet—magyar viszony apró-cseprő, a szocialista lé­nyeget nem érintő, és függet­lenségünket nem csorbító fo­gyatékosságait, hogy szembe­fordulunk a Szovjetunióval, szakítunk a proletár interna­cionalizmussal, és átvisszük az országot az imperializmus táborába? Kommunisták, marxisták csak határozott nemmel válaszolhattak ezekre a sorsdöntő kérdésekre ... A magyar forradalmi munkás­paraszt kormány tagjai no­vember első napjaiban szakí­tottak az ellenforradalom bábjává vált, tehetetlen és széthullóban levő Nagy Imre­­kormánnyal. Ilyen körülmé­nyek között jött létre és ala­kult meg a mai forradalmi munkás-paraszt kormány. Ez a kormány úgy döntött, hogy a Szovjetunió fegyveres se­gítségét kéri az ellenforra­dalom szétveréséhez, és a rend helyreállításához. Ehhez a Szovjetunió testvéri segít­sége múlhatatlanul szüksé­ges volt. Mi volt a cél? Szét­verni az ellenforradalmat, rendet teremteni az ország­ban, és újjászervezni a szo­cialista forradalom erőit. Mi ugyanis pontosan tudtuk, hogy a magyar munkásosz­tály és a dolgozó parasztság alapvető tömegei, s hasonló­képpen az értelmiség na­gyobbik és jobbik fele a szo­cialista forradalom híve." A fordulat végrehajtását persze bonyolította, hogy a nehezen áttekinthető esemé­nyek miatt, a szocializmushoz hű erők sorában, sőt még a párttagságban is a változás iránt bizalmatlanság és bi­zonyos passzivitás volt ta­pasztalható. Az ellenforra­dalmi erők viszont, érezve a megsemmisülés veszélyét — amikor már katonailag vere­séget szenvedtek —, az úgy­nevezett munkástanácsok demagóg, nemcsak teljesít­hetetlen gazdasági követelé­seivel, hanem a megszűnt Nagy Imre-kormány mintegy helyettesítő politikai prog­ramjával (az Országos Mun­kástanács szinte ellenkor­mány szerepében lépett fel) próbálták megakadályozni a rend helyreállítását. A forra­dalmi munkás-paraszt kor­mány nemcsak a fegyveres ellenforradalmárokkal, ha­nem az ilyen kihívásokkal szemben is kerülte a konflik­tusok kiélezését, és végsőkig türelmet tanúsított a megté­vesztett emberek iránt, ám nem kerülhette el, hogy oly­kor a proletárdiktatúrának a diktatúra oldala kerüljön előtérbe. De az új szellemet, a tömegekkel való kapcso­lat nyíltságát demonstrálta az az elvinek tekinthető kije­lentés, amelyet Kádár János már egy 1956. november 11- én megtartott értekezleten hangoztatott, amikor leszö­gezte: „Nem azért vagyunk felelős poszton ilyen nehéz időkben, hogy szépeket mondjunk, hanem azért, hogy igazat mondjunk, és a nép érdekében cselekedjünk.” A szovjet hadsereg fellé­pése elejét vette annak, hogy az ország hosszantartó pol­gárháború színtere legyen. De a kormány magyar kézbe kí­vánta adni az ország védel­mét: nyomban megkezdte a forradalmi karhatalom szer­vezését és ez­­ soraiban nem kevés volt partizán, pártmun­kás, régi szervezett dolgozó — áldozatos harcot folytatott az ellenforradalmi csoportok tel­jes felszámolásáért, a köz­­biztonság és rend helyreállí­tásáért. 1957 februárjában aztán, a munkásőrség meg­alakulásával, újabb erős, ön­feláldozó támasza született a népi hatalomnak. Az ellenforradalom okozta anyagi kár — a rombolások, a termelés megbénulása, a sztrájkok nyomán a veszte­ségek — mintegy 22 milliárd forintot tettek ki. A közleke­dés akadozott, a szénkészle­tek rohamosan fogytak, ami az energiaellátást is veszé­lyeztette, és mindehhez a munkafegyelem, sőt tulaj­donképpen az elemi munka­készség nagyfokú fellazulása, és az infláció veszélye is pá­rosult. Az államapparátus — a központi és még inkább a helyi, tanácsi — is nagyon nehézkesen működött. A te­mérdek napi teendő elvégzé­se közben, ezzel együtt — a népi közreműködés meg­nyerése érdekében — a veze­tés világossá tette, hogy nem egyszerűen helyreállítja azt, ami volt, hanem új módon, új megközelítésben lát hozzá a gazdasági munkához, és a közélet megszervezéséhez is. Már a forradalmi munkás­paraszt kormány megalakulá­sát bejelentő november 4-i felhívás, majd november­december folyamán sok gaz­dasági intézkedés jelezte az új vezetés elszántságát arra, hogy a korábbi hibákat ki­küszöböli. November 10-i rendelettel 8—15 százalékkal emelték az iparban dolgozók bérét, november 12-én meg­szüntették a mezőgazdasági termékek beadási kötelezett­ségét; eltörölték a gyermek­­telenségi adót; visszaállítot­ták a szabad munkaválla­lást; visszaadták a törvény­telenül megvont nyugdíjakat; mérsékelték a kisiparosok adóját, és még egy sor, a lakosság legkülönbözőbb ré­tegeit kedvezően érintő in­tézkedést hoztak. A politikai szerkezet nem változott, de a hatalomgya­korlás módja annál inkább. Ebben a rendcsináló perió­dusban is megmutatkozott mint szándék a törekvő, a demokratizmusra, a tömegek bevonására ügyeik intézésé­be. Elvként mondták ki már a november 27-i megyei tit­kári értekezleten, hogy a helyzet normalizálódásával párhuzamosan a kormányzás­ba be kell vonni a párton­­kívülieket, növelni kell az ál­lami szervek önállóságát. És tulajdonképpen nagyon ha­mar — már februárban — határozat sürgette a nép­front tevékenységének ki­bontakoztatását, hogy be­tölthesse az őt megillető he­lyet a közéletben. A szak­­szervezetek első központi ér­tekezletén az érdekvédelem fontosságát emelték ki. A rendszer konszolidálása tehát kezdettől a szocialista megújulás programja is volt. (Következik: A decemberi határozat) Nemes János A Középdunántúli Téglaipari Vállalat Székesfehérvári Téglagyárába FELVESZ MŰSZAKI VEZETŐ beosztásba felsőfokú végzettséggel rendelkező FÉRFI MUNKAERŐT. Fizetés az 5/1983. (XII. 12.) ME sz. rendelet szerint Házaspárok jelentkezése esetén lakás megoldható. A jelentkezést kérjük a Középdunántúli Téglaipari Vállalat 1 (8500 Pápa, Fő tér 24.) I. sz. Titkárságára küldeni. Bővebb felvilágosítást a 13955/20 telefonon a személyzeti­­ osztályvezető ad. 17 854 IPARI ROBOTOK GYÖNGYÖSRŐL. A Mikroelektronikai Vállalat gyöngyösi gyárában nem­csak félvezetőket, hanem ipari robotokat, és különböző automata csomagoló- és gyártósoro­kat is készítenek. A felvételen a gyógyszeriparnak készül a 28 fejű peremes üveggyártó gépsor Kongresszusra készülnek az ipari szövetkezetek Kedd délelőtt Budapes­ten, a Kongresszusi Köz­pontban az ipari szövetke­zetek közelgő IX. kongresz­­szusa alkalmából sajtótájé­koztatót tartott Köveskuti Lajos, az OKISZ elnöke. Tájékoztatójában hangsú­lyozta: az ipari szövetkeze­tek életében igen nagy je­lentőségű esemény az októ­ber 10 és 11-én megrende­zendő kongresszus. Az ipari szövetkezetek legfőbb fóru­mán 651 küldött képviseli a több mint 250 ezres tagsá­got, amely több fontos, a szövetkezetek munkáját a jövőben alapvetően megha­tározó kérdésben fog dön­teni. Az Okisz elnöke elöljáró­ban röviden értékelte a leg­utóbbi kongresszus óta vég­zett munkát, a szövetkeze­tek fejlődését, öt évvel ez­előtt az országban 883 ha­gyományos formában dolgo­zó ipari szövetkezet műkö­dött, az idei évben a kisszö­vetkezetekkel együtt több mint 1600 gazdálkodó egy­séget tartanak számon. Az ipari szövetkezetek öt évvel ezelőtt 62 milliárd fo­rintos termelési értéket ér­tek el, 1985-re ez 91 mil­­liárdra emelkedett. Jellem­zi az ipari szövetkezetek je­lentőségét, hogy a szocialis­ta ipar termelésének mint­egy 7 százalékát adják, nem számolva az élelmiszeripart. Egyes ágazatokban azon­ban az ipari szövetkezetek részaránya még ennél is na­gyobb. Legjelentősebb a textiliparban, erre egy jel­lemző számadat: ma Ma­gyarországon minden máso­dik ember az ipari szövet­kezetekben készített ruhák­ban jár. Figyelemre méltó tény az is, hogy néhány könnyű- és gépipari termék kizárólagos gyártói az ipari szövetkeze­tek. Ilyenek például a stíl­bútorok, különböző népmű­vészeti áruk, kempingfelsze­relések, játékok és csillárok. Az ipari szövetkezetek jö­vőbeni feladatai között em­lítette Köveskúti Lajos a gazdaságélénkítő szerepet, valamint azt, hogy növelni kell a gép- és vegyipar részarányát az ipari szövet­kezetek profiljaiban. A IX. kongresszus felada­tai között szerepel majd az ipari szövetkezetek pénz­ügyi helyzetéről a gazdál­kodást segítő anyagi támo­gatásokról hozandó döntés. Tervezik például az Ipari­ Szövetkezeti Bank létreho­zását. Az értékesítési felté­telek javítását szolgálja a közelmúltban több mint fél­­milliárd forintos tőkével megalapított kereskedőház és a közeli jövőben Buda­pesten megnyíló ipari szö­vetkezeti nagyáruház. p. a. Kitüntetések, előléptetések A fegyveres erők napja al­kalmából Székesfehérvár helyőrség személyi állomá­nyából szeptember 26-án a Münnich laktanyában, illetve szeptember 29-én a Parla­mentben összesen 152-en ré­szesültek kitüntetésben, vagy soron kívüli előléptetésben. Kiváló Szolgálatért Érdem­érmet kapott Szegedi Tibor ezredes, Molnár József alez­redes és Kertész László alez­redes. A Haza Szolgálatáért Ér­demérem arany fokozatában részesült: Haraszti László mérnök-alezredes. Horváth Sándor őrnagy. Török Jenő őrnagy. Németh Sándor őr­nagy. Illich Ferenc őrnagy, Horák István alhadnagy, Nagy István zászlós, Joó Jó­zsef alezredes, Baski Gábor főhadnagy, Fügedi Istvánné főtörzsőrmester, Bernáth Sándor alezredes, Vass István őrnagy, Széles Ernő őrnagy, Miskár László zászlós és Gu­lyás Gábor kinevezett pol­gári alkalmazott. Soron kívüli ezredesi elő­léptetésben részesült: Kovács Sándor alezredes és Knap­­csik György mérnök-alezre­des. Soron kívül alezredesi elő­léptetésben részesült: Straub Gábor, Kálmán Ferenc, Nagy János, Kárpáti Imre, Bekker János, Cser Ferenc, Bálint Ernő, Steifer Miklós és Bo­­bori Károly őrnagyok. Soron kívüli őrnagyi elő­léptetésben részesült: Hor­váth László mérnök-száza­dos, Márkéz Bertalan száza­dos és Suták Mihály száza­dos. Soron kívüli századosi elő­léptetésben részesült: Jakab István főhadnagy. Soron kívüli főhadnagyi előléptetésben részesült: dr. Hódos Anna orvos-hadnagy. Soron kívüli törzszászlós előléptetésben részesült: Var­ga Márton zászlós, Krencz János zászlós és Prém József zászlós. Soron kívüli zászlósi elő­léptetésben részesült: Pálin­kás János főtörzsőrmester. Te, én és mindannyian Ha valakitől megkérdezzük, hol a legnagyobb fórum, (szin­te kivétel nélkül mindenki) fölfelé mutogat. Ritka kivétel az (még manapság is!) aki elgondolkodik rajta és téged, engem, valamennyiünket együtt tart a legnagyobb fórumnak. Álla­mi és társadalmi ügyekben, de apró hétköznapi kérdésekben is döntő tényezőnek. Az az alkalmi ismerősöm is úgy gon­r­dolkodik, mint a legtöbb polgár, fölfelé mutogat, mert az ügy, amit itt helyben már­­,lerendezhettek'’ volna, a legna­gyobb fórum előtt van. De miért ott fönt? Ott fönt honnan tudják jobban, hogy mi fáj itt lent? Az egyszemélyes névtelenség, netán bátor ügy­vállalás alapján ki merne dönteni tíz-húsz, vagy akár ezer embert (ebben az esetben ezer lakóról van szó) érintő dolog­ban? Az ügyben a legmagasabb fórum tehát mégsem az ott fönt, hanem az, amelyik itt van helyben és érintett, sőt jo­gos a döntésben. Elgondolkodik az emberfia, hogyan is van ez? Nem a félre­értett demokrácia, nyers fordításban, népuralom gyengéje volna a legmagasabb fórum keresése? Az ember nem hajlan­dó változni, ragaszkodik a régi konvekciókhoz és képtelen megfejteni, hogy itt és most ő maga a legnagyobb fórum?! Régen kimondották, hogy minden felnőtt értelmes, szabad ember lelkiismerete külön nagyhatalom, diktátumot senkitől sem fogad el, és annál erősebb, izmosabb, szilárdabb egy rendszer, minél több ilyen „nagyhatalom" bizalmára épül.­­ Valóban kell még mindig bizonygatni, milyen veszélyekkel jár a fölösleges áttételek rendszere, amikor a nép által vá­lasztottak választottai választanak vagy éppen kineveznek újabb kinevezési joggal megbízottakat? Ugye milyen nagy veszéllyel jár ez, csak egyetlen kapocs szakadjon el, az al­l­katrészek máris önállósodnak, függetlenítik magukat a hajtó­műtől. Még mindig élnek bennünk a kiskorú állampolgárok hitének örökható mesehősei, a tudat alatti rejtett zugokban fenntartja még mindig jogtalan státusát a bölcs, a csalha­tatlan, a csupa nagybetűs ILLETÉKES, aki minden adódotő alkalommal a kellő pillanatban és időben és tántoríthatatla­­nul megnyomja az ügyintézés nagy gombját. A fejére állított piramis modelljére tervezett, nagy gombnyomásokra alkal­mas hálózatot már hosszú idő óta üzemen kívül helyeztük. Úgy tűnik azonban, hogy mintha az egész áramkör még most is ebben keringene. Az eset amiről szó van, ami elindíthat mélyebb gondolato­kat is az emberben, távolról piti ügynek látszik. A megoldás­ban azonban már szinte elefánttá terebélyesedik azok szá­mára is, akik csak kívülről nézték eddig. A politikai kabaré tréfája lehetne ez az eset is, akár ama mesebeli kisinas kur­­jantása: A király meztelen! Ma szólóban és kórusban is ki­áltható, ha bajokra, gondokra, visszásságokra időben orvos­lást akarunk, önmagunknak kiáltunk ébresztőt azáltal is, hogy tudjuk: mit ér az a vezényszó, trappogó díszmenet, fer­geteges taps, ha nem dobban rá egyszerre a szívünk? (Pdf)

Next