Fejér Megyei Hírlap, 1988. július (44. évfolyam, 156-181. szám)

1988-07-01 / 156. szám

­ Berecz Frigyes Csak a jövedelmező tevékenységek folytathatók Berecz Frigyes bevezető­ben emlékeztette a képvise­lőket, hogy a kormány ta­valy elfogadott munkaprog­ramja a stabilizálás és a ki­bontakozás legfontosabb fe­ladatává tette a gazdaság, és ezen belül az ipari szerkezet átalakítását. Ez az igény egyúttal azt is kifejezi, hogy a kormány — ugyanúgy mint a közvéle­mény — elégedetlen az ipar teljesítményével, amelynek alacsony átlagos szintje nagy egyenlőtlenségeket takar — hangsúlyozta. — Nemcsak a termékek, hanem az iparvál­lalati teljesítmények különb­ségei is igen nagyok. Az ál­lami vállalatok mindössze 3 százaléka képes világszínvo­nalú termékek gyártására, 12 százaléka többé-kevésbé lé­pést tud tartani a verseny­ben, további 50 százalékuk számottevő támogatás nél­kül is elboldogul, a fennma­radó 35 százalékot kisebb­­nagyobb mértékben támogat­ni kell. Ez utóbbiak körén belül kialakult az évek óta veszteséges, egyre­­ remény­tel­enebb helyzetbe kerülő vállalatok csoportja, amely­hez 1987-ben öt nagy, csak­nem­­ötven közepes és kis­vállalat tartozott. Együttes éves veszteségük meghalad­ta a 2 milliárd forintot. Az iparvállalatok átlagos hatékonysága tárgyilagos ér­tékelés szerint csak 30—40 százaléka a létszámukkal és lekötött vagyonukkal elvileg elérhetőnek. Múltunk ,eddigi négy évti­zedének áttekintése alapján, elmondható: az olyan tagad­hatatlan s büszkeségre is fel­jogosító eredmények­­mellett, mint az ország gazdaságának kétszeri újjáépítése, az ipa­rosítás, a villamosítás, az ipar szerkezetének fejlődését téves iparpolitikai­­ intézke­dések eltorzították, elszakí­tották a hazai lehetőségektől és hagyományoktól. Az egyensúlyhiány miatt szű­­kebb források, a veszteséges tevékenységek további élet­ben tartására törekvő erők megakadályozták az ipari szerkezet folyamatos, egész­séges irányú és mértékű fej­lődését. — Most — az elkövetett hibákból is­ okulva — arra kell választ adnunk, hogy miként határozhatjuk meg a szerkezet­fejlesztés helyes irányát és érhetjük el az át­alakítás meggyorsítását. A feladat számunkra azért rendkívüli és ellentmondá­sos, mert eltérően a nálunk sokkal, fejlettebb gazdaságú országoktól, az övékhez ké­pest jóval kevesebb forrás áll rendelkezésünkre az ipa­ri szerkezetváltás megindí­tásához, ám náluk sokkal gyorsabban kell végigvinni, ha valaha is fel akarunk zárkózni a teljesítményük­höz. Ezt egyetlen ország sem képes önmagára hagyatkoz­va megoldani. A siker ezért azon múlik, miként tudunk hatékonyab­ban beépülni a világgazda­ságba, hogyan kapcsoljuk fejlődésünket a másokéhoz, s hogyan tudunk érdekeltsé­get kelteni abban, hogy ve­lünk, a kölcsönös előnyök alapján, az eddiginél jóval nagyobb arányban működje­nek együtt. Sorsdöntő, hogy az egyszerű kereskedelmi áruforgalmi kapcsolatok mellett egyre nagyobbra nö­veljük a szellemi, termékek, az ismeret és a tapasztalat behozatalát. Szénbányászat, vaskohászat Berecz Frigyes ezután a biztonságos energiaellátás jelentőségéről szólt. Mint mondotta: ma már 2010-ig tekintünk előre, mert az energiamérleget befolyásoló intézkedések kidolgozásához és végrehajtásához hosszú idő szükséges. Ezek között egyaránt szerepelnek forrás­­bővítőek — erőműépítés, energiaimport —, s az eddi­ginél sokkal nagyobb súly­­lyal fogyasztást csökkentők is. Az igények azonban gyor­sabban növekednek, mint a megtakarításaink, ezért az energiatermelés növelésére is intézkednünk kell. Eldön­tendő kérdés, hogy a jövő­ben milyen energiahordozó­ra építsünk. A hazai kőolaj- és földgázkitermelés már nem növelhető, sőt — távla­tilag — számolnunk kell a lelőhelyek fokozatos kimerü­lésével. A szénvagyonnak csak a gazdaságosan kiter­melhető részével számolunk. Hasznosítható vízi energiánk nem számottevő. Az atom­energiát ezért a jövőben is fel kell használnunk villa­­mosenergia-termelésre. Ám még a paksi erőmű tervezett 2x1000 megawattos bővítésé­­vel is csak részben fedezhet­jük az igények növekedését. Emiatt hazánk energiaellá­tásában a jövőben is igen nagy szerepe lesz az energia­hordozók és az energia im­portjának. A szénbányászatról: jelen­leg mintegy 22 millió tonna szenet termelünk ki éven­te, ezen ütem mellett az is­mert szénvagyon elvileg több évszázadra elegendő. Ennek egy részét azonban — ha a kitermelés költsége­it az egyéb energiaimport beszerzési költségeihez vi­szonyítjuk — nem érdemes felszínre hozni. Éppen azért, hogy az eddig a szénbányá­szatra fordított költségvetési kiadásokat később az ipari szerkezetátalakításra fordít­hassuk, és a társadalom egyéb igényeire felszabadít­hassuk, a szénbányászat fo­lyamatos támogatását a jö­vő évtől megszüntetjük. Az ezáltal keletkező átmeneti ellátási és foglalkoztatási gondok feloldhatók. A vaskohászat, nemcsak mint létfontosságú szakma, de mint az egyik legnagyobb energiafogyasztó, s mint ne­héz helyzetű vállalatokkal küszködő szakterület is, megkülönböztetett figyelmet igényel. Több éves vita után ez év elején megszületett a döntés :ha folyamatos támo­gatást itt is be kell építeni! 1991-től kizárólag a jövedel­mező tevékenységek folytat­hatók, csak az önmagukat eltartani, fejleszteni képes vállalatok maradhatnak élet­ben. Az átrendeződést köve­tően 3,6 millió tonnáról 2,5 —3,0 millió tonnára csökken a hazai acélgyártás, a ter­mékösszetétel a magasabb feldolgozottságú — és ezért értékesebb — áruk javára rendeződik át. Gépipar, elektronika A gépipar az az ágazat, amelyet manapság gyakran, s keményen bírálunk, de amelytől gazdasági helyze­tünk jobbrafordítása érdeké­ben a legtöbbet reméljük és követeljük. A jövőt, megtér­ Gazdaság- és társadalompolitika Tanácskozik az Országgyűlés nyári ülésszaka (Folytatás az első oldalról) Tervhivatal irányításával foglalkoznak a szakemberek; a társadalombiztosítási re­form munkálatai folynak, d­önt­és született abban a lé­nyeges kérdésben, hogy a központi költségvetésről 1989. január 1-jén leválik a társadalombiztosítási alap. Az árreform további lépései­nek kimunkálása folyik, s a bérpolitika, a bérrendszer, a bérreform kérdései szintén munkaasztalon vannak. Beje­lentette azt is, hogy e sokré­tű, szerteágazó munka kor­mányzati koordinálására kü­lön bizottság jött létre. Villányi Miklós válaszolt a bős-nagymarosi vízierő­művel kapcsolatos képviselői felvetésekre is. Felolvasta azt a levelet, amelyet Ma­­róthy László környezetvédel­mi és vízgazdálkodási mi­niszter írt az Országgyűlés elnökének, s amelyben a mi­niszter a kormány nevében­­bejelenti, hogy a nagy jelen­tőségű beruházásról az év második felében — alapos előkészítés után — jelen­tést nyújtanak be az Ország­gyűlésnek. A kormány nyi­tott e kérdés parlamenti megtárgyalására, kész alapos elemzésekkel megvédeni álláspontját az Országgyűlés előtt. Nyitott Király Zoltán javaslatainak túlnyomó több­sége iránt is, azonban a nagy­marosi építkezés leállítását az illetékes parlamenti bi­zottság is elutasította. Egy ilyen intézkedésnek hazai gazdasági következményei és a nemzetközi szerződés megsértéséből eredő, nagy károkkal járó hatásai lenné­nek.­­ Villányi Miklós pénzügy­miniszter válaszát követően az elnöklő Horváth Lajos kérdést intézett Király Zol­tánhoz (Csongrád m., 5. vk.): kér-e külön szavazást az álta­la, a bős—nagymarosi víz­lépcsővel kapcsolatban ko­rábban tett javaslatok elbí­rálására. A képviselő kérte, hogy az Országgyűlés külön döntsön indítványáról. A képviselők ezt — túlnyomó többséggel — nem tartották indokoltnak. Ezután határozathozatal következett: az Országgyűlés a Magyar Népköztársaság 1987. évi költségvetésének végrehajtásáról­­ szóló tör­vényjavaslatot általánosság­ban és részleteiben, a be­nyújtott eredeti szöveg sze­rint 4 ellenszavazattal és 10 tar­tózkodással elfogadta. A napirend szerint ezután az ipari miniszter tartotta meg beszámolóját az ipar szerkezetátalakítási felada­tairól ö­vezni, perspektívát adni itt a legnehezebb, a népgazda­ság exportjának mégis több mint egyötödét adja, s ennek az egymilliárd dollárnak a gazdaságossága az átlagos­nál lényegesen jobb. Igaz, mint a magyar gaz­daságban mindenütt, itt is jelentkeznek olyan súlyos gondok, amelyekért maga az ágazat a felelős. Vannak olyan vállalatai is, amelyek tönkrementek. Ezeknek a sorsa ugyanaz kell, hogy le­gyen, mint minden más ágazatban: meg kell szaba­dulni a veszteséges tevé­kenységektől, vagy ha ez nem megy, akkor — vállal­va a következményeket — a vállalattól is. Az elektronikáról és a személygépkocsi-gyártásról külön is szólt a miniszter. Elmondta: az elektronika szinte minden területen meg­határozza a versenyképessé­get, előnyeivel ma már dön­tően befolyásolja az élet mi­nőségét. Be kell látni: éppen az elektronika szerteágazó jellege miatt nem lehetséges berendezkedni az önellátás­ra. De összemérhető felké­szültségű partnerekké kell válnunk azok számára, akik hajlandók velünk együttmű­ködve megoldani az elektro­nikai alkatrészgyártás kulcs­­fontosságú fejlesztését és gyártását. Ezért a kormány a fejlődés segítésére az al­katrészgyártás területén vál­lalkozik. — Döntő az ipar szem­pontjából, hogy a hazai igé­nyek a jelenlegi szűkös vi­szonyok ellenére — a postai távközlés 1986 óta kiemelt fejlesztése révén, s a lakos­ság elektronikai cikkek irán­ti állandósult magas keres­lete miatt — nagyok és nö­­vekvőek, az iparnak jelentős hazai piacot, ezáltal nem mellőzhető fejlődési lehető­séget nyújtanak. Hasonló megfontolásból­­került ismét előtérbe a sze­mélygépkocsi-gyártás fejlesz­tése. A lakossági igények mind a mennyiség, mind a minőség szempontjából je­lentősek, növekvőek, még sok évig kielégíthetetlenek lesznek, így e téren jelen­tős a hazai piac szerepe. Emellett a korszerű sze­mélygépkocsik gyártása a technológiát fejlődésre kész­teti, a termelésszervezést kemény próbára teszi. Viszont szinte minden ipa­ri szakma számára lehetősé­get ad a fejlődést­­elősegítő módon a beszállításra, a részvételre. Ezért a személy­gépkocsi-gyártás — ha gaz­daságosan megvalósítható — ír szerkezetátalakítás és (az elektronikával együtt) az egész ipar háttériparának a fejlesztése szempontjából is jelentős és előnyös lehet. De vajon az is indokolt-e, hogy egyszerre több típus gyártá­sát fontolgassuk? Ez ellent­mondani látszik a gazdasá­gosság elvének. Még nem dőlt el, hogy hazánkban va­lóban egy vagy több típust gyártunk-e, de többfélének a honosítására törekszünk. Ugyanakkor csak ezen az ellentmondásosnak tűnő mó­don elégíthető ki egyfelől a lakosság kereslete viszonylag alacsony fogyasztói áru típu­sokból, például a ZAZ 1102 TAURIA típus közös gyártá­sa révén, másfelől a legma­gasabb színvonalú technika és az exportképesség köve­telménye, egy tőkés ország­beli partnerrel — például a SUZUKI-val — alapítandó közös vállalat segítségével. Az ipari miniszter foglal­koztatási gondjainkat ele­mezve megállapította, hogy azokat nemcsak a vesztesé­ges termelés felszámolása okozza Ha ezen túljutunk, a technikai forradalom vé­­gigvitele és a gazdasági ha­tékonyságnak a fejlett ipari országokéhoz közelítése még rohamosabban fogja csök­kenteni az ipar létszámigé­nyét. Ugyanakkor az egyre kisebb létszámon belül erő­teljesen megnövekszik a fel­készült­ mérnökök, szakértők, szakmunkások aránya, s en­nél nagyobb mértékben csökken a betanított és se­­­gédmunkásoké. Új gazdaságpolitikát Berecz Frigyes ezután ar­ról szólt, hogy szükségessé vált egy új, az ipar fejlődé­sét és a szerkezetváltást job­ban elősegítő gazdaságpoliti­kának a kidolgozása. Egy új gazdaságpolitika ki­dolgozását szűk térre korlá­tozza az a tény, hogy a kizá­rólag pénzügyi szigorítások­kal hatni akaró, csak rövid távú eredményre törekvő gazdaságirányítás lehetőségei elfogytak. Másrészt viszont be kell látni: ma éppen a sú­lyos­­ egyensúlyhiány miatt nincs arra lehetőségünk, hogy széles körben lehetővé tegyük a termelés élénkíté­sét, a fejlesztés forrásainak bővítését, az import, a devi­zához jutás felszabadítását, egyszóval hogy teljes mérték­ben liberalizáltuk a gazdasá­got. Gazdaságunkban bizonyos mértékig már közvetlenül ér­vényesülnek a piac törvé­nyei, viszont más piaci hatá­sokra a szabályozórendszer csak késve, torzítva válaszol, s egyes tevékenységeket a kormány továbbra is közvet­lenül kénytelen irányítani. A vállalkozás és a munkaválla­lás feltételei pedig népgazda­sági áganként is, tulajdon­­formánként is eltérőek. A gazdálkodókat körülvevő gazdasági erőtér emiatt bo­nyolult, ellentmondásos, nem képes elegendő útbaigazítást adni a kiegyensúlyozott fej­lődéshez. Ezért a gazdasági reformok egyik fő célja, a versenysemlegesség nem va­lósítható meg azonnal. To­vábbra is helyes és követen­dő cél: minél előbb ki kell alakulnia egy olyan gazdasá­gi környezetnek, amelyben a termelés eredménye csak a tőkeforgatás hatékonyságá­tól, azaz a tudástól, tapasz­talattól, szorgalomtól és ügyességtől függ. Ám a tá­mogatás-leépítés összes kö­vetkezményét a társadalom nem képes egyik napról a másikra vállalni. Biztonságot a vállalatoknak A gazdaság kiszámítható­vá s a jövő tervezhetővé té­telét már több alkalommal is megígértük a gazdálkodók­nak, de eddig csak­­nagyon kevés történt ez ügyben. Ez­ért nyíltan az attól való ag­godalmunk a felelős, hogy a vállalatok biztonságosabb fejlődéséért a költségvetés még nagyobb hiányával kell megfizetnünk. Ebből a féle­lemszülte bűvös körből csak akkor lehet kitörni, ha belát­juk: a magát biztonságban érző vállalat nyeresége — és így adóbefizetése — gyor­sabban fog nőni, mert nem lesz teljesítmény-visszatar­­tásra kényszerítve. Az ipari miniszter elmond­ta: a szerkezetváltás fő moz­­gatóereje a piaci igényeket jövedelemszerzés céljából el­vállaló gazdálkodói döntés lesz. A kormány azonban ez­után sem vonulhat vissza a pártatlan szemlélő szerepé­be. A gazdaság egészének fejlődéséért, ezen belül a gazdasági szerkezetváltás fo­lyamatosságáért továbbra is felelősséget kell vállalnia. A rábízott eszközökkel befo­lyást kell gyakorolnia a fej­lődés menetére. A kormány új pénzforrások feltárásával és befektetésével egyenérté­kűen segítheti elő a gazda­ság fejlesztését, ha a kezé­ben lévő pénzeszközeit a jö­vőben az eddiginél összehan­­goltabban, s egy testületileg elfogadott szerkezetátalakítá­si politikához igazodva mű­ködteti. Berecz Frigyes szólt az em­beri tényezők jelentőségéről a szerkezetátalakításban, s ennek során végezetül ki­emelte: " Tárgyilagosságra van szükség, s arra a meggyőző­désre, hogy a szerkezetátala­kítás feladata a mi dolgozó­ink képességeinek teljes ki­fejtésével­­ megoldható, s helyzetünk ezúton ismét jobbra fordítható. Ezáltal megnyitható az út egy olyan fejlődési pálya előtt, ame­lyen végigjárva felzárkózha­tunk a fejlett gazdaságú or­szágok sorába. Az ipari-­miniszter tájé­koztatójánál a vitájában fel­szólalt: Gágyor Pál (Buda­pest, 13. vk.); Zsidei István­ná (Heves m. 5. vk.); Varga Gyula (Szabolcs-Szatmár m. 3. vk.); Kovács Mátyás (Ko­­márom m. 4. vk.), az MSZMP Oroszlányi Városi Bizottsá­gának első titkára részlete­sen beszélt a válságágazat­ként számontartott szénbá­nyászat helyzetéről. Kifej­tette: az eocénprogram során épültek olyan bányák — például Márkushegyen —, amelyek évente több mint másfél millió tonna szenet termelnek. A várt " eredmé­nyeket hozza a dorogi len­csehegyi üzem és a balinkai rekonstrukció is, csak ezek­ről kevesebb szó esik, mint a ,,félresikerült” mányi vagy nagyegyházi bányáról. Az eocénprogram újraértékelé­sekor gondolkodni kellene azon is, hogy a tanulságok levonása, a felelősök keresé­se csak a sajtó és a televí­zió dolga-e? Az utóbbi évek néhány nagyberuházásának értékelése tanulságos lehet­ne a kormánynak és a par­lament ipari és költségvetési (Folytatás a 3. oldalon) Fejér megyei képviselők eszmecseréje ­­t Környezetvédők levele az Országgyűléshez Péter János, az Ország­gyűlés alelnöke csütörtökön fogadta a környezetvédők egy csoportját, s átvette tő­lük, majd a képviselőkhöz továbbította a bős-nagy­marosi vízlépcsőrendszer beruházásával foglalkozó levelet. Ebben az aláírók — a Bajcsy-Zsilinszky Baráti Társaság, valamint a hoz­zájuk csalatkozott körök és csoportok — a többi között azt javasolják az ország­­gyűlési képviselőknek, hogy kérjenek részletes beszá­molót a nagyberuházás vár­ható költségeiről, következ­ményeiről és a vállalt nem­zetközi kötelezettségekről. E kérdést egyébként több parlamenti képviselő is megemlítette felszólalásá­ban a most zajló nyári ülésszakon, s Villányi Mik­lós pénzügyminiszter vála­szában jelezte: a kormány az év második felében az Országgyűlés­­elé terjeszti tájékoztatóját. (MTI) 1

Next