Fejér Megyei Hírlap, 1991. április (47. évfolyam, 76-100. szám)

1991-04-02 / 76. szám

FEJÉR MEGYEI HÍRLAP 1991. ÁPRILIS 2. KEDD Ne a tsz-t, a kolhozformát számoljuk föl Antall József miniszterelnök kijelentette, hogy nem kívánunk visszatérni az 1945-ös földtulajdon-vi­szonyokhoz, azonban a mostani nagyüzemi forma sem tartható meg. Sajnos, nem konkretizálta, hogy mi lesz a követendő cél, így csak találgatni lehet: mi válthatja föl a mai nagyüzemi szisztémát? A néhány holdas parasztbirtok, vagyis az 1945-ös szerkezet nem. Marad tehát az annál nagyobb farm. Most a kérdés az, hogy mekkora legyen ez a farm, milyen legyen a gépesítettsége, miből gépesítsük? A nyugati típusú farm olyan forma, amelyet a nyu­gati közgazdászok sem tartanak ma már életképes­nek, már ami a jelenlegi átlagos nagyságot, az ala­csony technika-kihasználtságot, az egy lábon állást, a túlzott specializációt illeti. Dániában 1990-ben a farmok átlagos nagysága 35 hektár volt, és egyetlen gazdát tartottak számon az országban, akinek 5 hektár alatti a birtoka. Azonban a 35 hektárt ők is kicsinek tartják, és célként tűzték ki, hogy a gazdaságok átlagos nagysága érje el a 70- 80 hektárt. Egy 70-80 hektáros farm gépesítése, nyugati szín­vonalon való ellátása viszont tízmillió forintokba ke­rül. Tőke nélkül, a magyarországihoz hasonló árará­nyok mellett a farmermezőgazdaság azt nyújtja, amit Lengyelországban, Jugoszláviában, Portugáliá­ban, Törökországban stb. A mai, nagy teljesítményű, de rendkívül drága ag­rártechnika mellett igazából csak az ezer hektárt meghaladó nagyüzemek életképesek. Az USA-ban Georgiában, Floridában találunk többezer hektáros gyapot- és földimogyoró ültetvényeket. A magyar nagyüzemi szerkezet lehetővé teszi a többféle profilt, a drága, modern gépi technika ma­ximális kihasználtságát. Csak így képes talpon ma­radni a jelenlegi kizsigerelő gazdaságpolitika köze­pette is. Nem a nagyüzemet, hanem a kolhozt kell fölszá­molnunk, vagyis a sztálini agrárüzemi forma még meglévő maradványait, a földuzzadt adminisztratív vízfejet, a soklépcsős hierarchiát, a bérmunkássá le­fokozott agrárproletárt. A nagyüzemi forma előnyeinek megtartása mel­lett is kialakíthatók a korszerű, nyugati típusú tulaj­donviszonyok, az agrártermelők visszaemelhetők tulajdonosi mivoltukba. Ne felejtsük el, hogy a magyar mezőgazdaság úgy tudta elérni nemzetközileg is számon tartott eredmé­nyeit, ahogy távolodott a kolhozformától, még a ré­gi, sztálini modell keretei között, e kereteket szünte­lenül feszegetve. Félő, hogy a nagyüzemek szétveré­se, tönkretétele az egész magyar mezőgazdaság összeomlását fogja előidézni, élelmiszerhiánnyal, sorban állással, jegyrendszerrel. 1990-ben a magyar élelmiszergazdaság 1,9 milliárd dollár exportot bonyolított le, úgy, hogy nettó ex­port-import egyenlege 1,3 milliárd dollár volt. Ezért egyetlen jó szót sem kaptak az ágazat dolgozói, an­nál több dicshimnuszt tehetett zsebre például a gép­ipar. Gondolkodjunk el még egyszer a jövő hosszú távú agrárpolitikájának kialakítása kapcsán! Talán ha nem az érzelmek, ha­nem a gazdasági racionalitás irányít bennünket, még el lehet kerülni az ágazat tel­jes csődjét. Mert ez a csőd egyre vészjóslóbban köze­­leg • • • Gazdag László A biztosítás kötelező, a biztonság csak remélhető (Folytatás az 1. oldalról) így is túl későn születik meg ez az elkerülhetetlen döntés.­­ A hírek szerint az eddigi egy helyett öt-hat biztosítócég is „be­száll” az üzletbe. Vajon miért ta­pasztalható ez az élénk érdeklő­dés, ha - mint mondják - a fele­lősségbiztosításnak ez a fajtája egyáltalán nem nyereséges? - Tény, hogy a díjtételek terve­zésénél az elképzelések szerint nem szabad nyereséget tervezni, s ha a gyakorlatban mégis többlet maradna a biztosítóknál, azt va­lamilyen módon vissza kell jut­tatni az autósoknak. De a meg­növekvő ügyfélforgalomnak ko­moly lehet a közvetett haszna. Gondoljuk csak el: egy-egy bizto­sító az autósok százezreivel köt szerződést, s közben egyéb szol­gáltatásait is kínálhatja.­­ Ha már a fizetendő díjaknál tartunk, a napisajtóban már köz­zétett táblázatokból megismert summák véglegesnek tekinthe­tők? - Mi, a minisztériumban - ér­zésem szerint okkal - úgy véljük, hogy az eddig kifizetett kártérí­tési összegek és a becsült infláció alapján szabott tarifa árai túlzot­tak. Ezt persze nem könnyű bebi­zonyítanunk, mert pontos adato­kat csak az egyik érdekelt fél, a Hungária Biztosító tud rendelke­zésre bocsátani. Ám ezekből az adatokból nem deríthető ki, hogy mennyi volt a korábbi bizto­sítási rendszer - ezután már re­mélhetőleg kiküszöbölt - gyengéi­ből eredő pazarlás. Éppen ezért felkértük az APEH-et egy vizsgá­latra, amelyből talán kiderül, hogy az 1990. évi kárkifizetések összege mennyire volt jogos. - Hogyan kötjük majd meg a szerződéses kötelező gépjármű­felelősségbiztosítást? - Feltételezve a július elsejei indulást: addigra az érintett biz­tosítóknak fel kell készülniük szerződésekkel, ügynökökkel, működő rendszerrel, sőt az egy­más közötti kapcsolat kiépítésé­vel is a rajtra. Az ügynökök felke­resik a gépjárművek üzembentar­tóit, megkötik a szerződést és be­szedik negyedévre előre a díjat. A rendelettervezet szerint az újabb díjfizetés esedékességétől számított 30 nap lesz a türelmi idő, utána a szerződést meg­szűntnek fogják tekinteni. - Miféle hátránnyal járhat ez az autósra nézve? - A bizonyítható kötelesség­­mulasztás azzal fenyeget, hogy a rendőrség bevonja a kocsi rend­számtábláját, tehát amíg nem rendezi a biztosítást, a kocsi nem vehet részt a forgalomban. A szerződés megszűnése pedig a majdani, esetleges bonus-t, azaz a károkozásmentes idő hosszától függő díjkedvezményt teheti kér­désessé.­­ Mivel egy negyedéves díj befi­zetése - a rohamosan növekvő la­kossági terhek miatt - várhatóan sok család életében (legalább át­menetileg) egy-egy adott időszak­ban lehetetlen, kérhető-e a szerző­dés szüneteltetése? Erre a lehető­ségre télen is sokan igényt tartaná­nak... - Lesz rá mód. A tervek sze­rint legkevesebb két, legföljebb hat hónapig minden joghátrány nélkül szüneteltethető a szerző­dés, persze a rendszámot ilyen­kor is bevonják. - Akárcsak azokét, akiket azon kapnak rajta, hogy érvényes biztosítás nélkül fut járművük. De hát hogyan fog ez kiderülni? - A szúrópróbaszerű gépjár­mű-ellenőrzéseknél, s ha a bizto­sítók adatait összevetve kiderül, hogy ki nem fizetett. - E munka oroszlánrésze az amúgy is túlterhelt rendőrségre há­rul majd. De hát már ma is rend­számnélküli autók százai róják háborítatlanul a kilométereket a magyar utakon. Félő, hogy túl so­kan élnek majd vissza a helyzet­tel.­­ Az aggodalmát én is osztom, de nem mondhatok mást: egy­szer el kell kezdeni. Javulás csak hosszabb távon várható. Scheffer Jenő (MTI - Press) AZ ÜVÖLTŐ EMBER A gyűlést egy szélsőjobboldali nézeteiről és népvezéri pózáról ismert szónok tartotta. A félkör­ben álló közönség első sorának közepén pedig egy magas, ke­szeg, hosszú szőke hajú férfi állt, meglehetősen illuminált állapot­ban, és (szó szerint:) habzó száj­jal üvöltve ígért hol kötelet, hol elzavarást néha a kormánynak, néha a kommunistáknak. Előbb csak a közvetlenül mel­lette álló három ember próbálta csitítani. Mivel a kisváros poli­tika iránt érdeklődő emberei­nek nagy többségét legalább­­ arcról ismerem, bizton állítha­tom, hogy a félkör első három sorában szinte kizárólag többé­­kevésbé mérsékelt jobboldaliak álltak. Kifelé haladva már fel­feltűnt egy-egy baloldali is kö­zöttük, míg a legkülső sort többnyire baloldaliak alkották, így tehát az első csitítók pártál­lás szerint ugyanoda tartoznak, mint az üvöltő ember. Ők lettek először lekommu­­nistázva általa. Becsületükre legyen mondva: nem hallgattak el rögtön, to­vább győzködték társukat, vala­hogy így: a szónokot akarjuk hallgatni, nem téged. Az üvöltő erre taszigálni kezdte a körülál­­lókat, akik ekkor már szerettek volna láthatatlanná válni, a tá­volabb állók pedig, akik a csití­tók szavaiból mit sem hallhat­tak, fenyegető morgással figyel­meztették a gyűlést megzavaró „bolsikat” - amitől meg a hátul ácsorgó, kíváncsiskodó balolda­liak lába alatt lett forró a talaj. Szerencsére a szónok, igen nagy rutinnal, nem reagált a rendbontásra. De elkövetkezhet az az idő, létrejöhet olyan hely­zet, amikor majd ő szítja föl a most egy részeg által provokált hangulatot - vagy amikor már ő sem tudja megakadályozni az erőszakot... (Pekarek) 3. OLDAL NEMCSAK TAKÁCS ÚR GONDJÁRÓL VAN SZÓ... Valami bűzlik Nagylókon Ha előbb meglátom a sok elhullott állatot Nagylók hatá­rában, tán még a faluba sem teszem be a lábam. Ott bűz­lenek egy kupacba hordva a halastó szomszédságában a döglött borjak, tehenek, disznók. A helyi tsz állattartó telepeiről kerültek oda. El tudom képzelni, hogy nyáron mekkora bűz lehet a szélső házak, porták tájékán. A tarthatatlan állapotra Takács István nyugdíjas hívta fel figyel­münket. Mint írta: „Ezek a tete­mek olyan állatrészt idézhetnek elő, melytől kipusztulhat három falu állatállománya. Csak a sze­rencsének köszönhető, hogy ez eddig nem következett be. Ez is mutatja, hogy a község vezetői mennyire felelőtlenek, s mennyi­re nem törődnek a faluval...” Azt már szóban tette hozzá az öregúr - aki szervezte a faluban az MDF alapszervezetet -, hogy a polgármester s a körjegyző volt a kommunista, akiket más sem érdekel, minthogy átmentette a hatalmát, mivel korábban is ő volt a tanácselnök, illetve a vb­­titkár. Csak sejtettem, hogy a pana­szosnak egyéb sérelme is lehet, mely rövid időn belül be is igazo­lódott. Takács István hét éve költözött Nagylakra a fővárosból, egész­ségügyileg leszázalékolt iparos­­emberként, mivel két testvér­­húga is itt él. Vett egy házat, s mi­vel ez volt a szakmája, szép és nagy kutat fúrt az udvarába, be­vezette a vizet a lakásába, s élt volna (ha magasabb nyugdíja len­ne) mint „Marci Hevesen”. Mi­vel azonban a faluban nem volt vezetékes víz, pár éve létrehoz­tak egy vízműtársulatot, s egy 1978-as OVH rendelet értelmé­ben, ha a lakosság ötvenegy szá­zaléka megszavazza, úgy minden lakóra kötelező az anyagi hozzá­járulás, mely házanként itt 44 ezer forint volt.­­ Miért fizessek én azért, ami nekem már megvan? - potyog­nak a könnyek a hatvanhárom éves férfi szeméből. Mutatja nyugdíjelszámolását, s a polgár­­mesteri hivatal fizetésletiltását a négyezer forintos nyugdíjából. Gondjával nincs egyedül. A fa­luban több mint 300 nyugdíjas él, köztük sok 75-80 éves rokkant, beteg ember, akik már nem sokat isznak a vezetékes vízből. Igaz, hogy nyolc évi részletre, de fizet­niük kell a rájuk jutó részt. S mindezt akkor, amikor három­millió forint megmaradt a vízmű­társulás pénzéből, melyet ha visz­­szaosztanának a tagoknak, eny­híthetnék az anyagi hozzájáru­lást. Jokli Józsefné volt tanácstag szerint a polgármester ebből a pénzből szerené kiépíteni a falu­ban a műholdas tv-adások véte­lére alkalmas parabolaantenna­­rendszert, s egy külön stúdiót csi­náltatni az elöljáróság közlemé­nyeinek a terjesztésére.­­ Jártam én már sok helyen, sok fórumon, de mindenütt azt a választ kaptam, senkinek semmi köze ahhoz, hogy a helyi­ önkor­­mányzat - ha az elöljáróság meg­szavazza - mire költi a pénzét. Mégis erkölcstelennek tartom a pénz ilyen módon való elherdálá­sát, amikor lepusztult állapotban van az óvoda, az iskola, a műve­lődési ház, a korszerű dögkút hiá­nyáról nem is beszélve. Ezek után kerestem fel hivata­lában Szenes György polgármes­tert, aki készségesen válaszolt kérdéseimre. - A dögkút építésével nyitott kapukat dönget Takács bácsi, mert az már folyamatban van. Valóban tarthatatlan ez az álla­pot, épp tegnap zárattuk be a tsz kényszervágóhídját, mely az el­hullott állatokhoz közel van. A vízműtársulat ügye más kér­dés. Törvény szabályozza műkö­dését, anyagi viszonyait, a beve­zetések elkészülte után pedig fel­oszlatását. A polgármester sze­retné, ha a közgyűlés úgy dönte­ne, a megmaradt hárommillióval gyarapodna az önkormányzat éves költségvetése, erre ugyanis lehetőség van. Hogy miért ra­gaszkodik a parabola-antenná­hoz? Mert szerinte igény van rá, több mint százharmincan akarják bevezetni, de ez önkéntes jelle­gű, nem úgy, mint a vízműtársu­lási hozzájárulás. Egy vicc jut eszembe: „Iván di­csekszik barátja előtt, s kiküldi kislányát a konyhába, hogy kap­csolja be az atomreaktort. A gye­rek j­imegy, majd hatalmas sírás hallatszik: Apa, megint megbot­lottam a kecske láncába...” Hát igen, nagylakiak, súlyozni ként a problémákat. Gabnai Gábor VÁLSÁGBAN AZ IPARI SZÖVETKEZET Váltani kellene Sárbogárdon Keresik a helyüket az ipari szövetkezetek, többek felett már meg is kongatták a vészha­rangot. Korábban bérmunkára és bedolgozásba szakosodtak, önálló termékkel nem igen rendelkeztek, így volt ezzel a megye egyik, ha nem a legna­gyobb ipari szövetkezete, a sár­bogárdi központú Mezőföld. Fő profiljuk a textilipari, fa­ipari, vasipari, valamint építő­ipari tevékenység. A legtöbb al­kalmazottat a textiliparban fog­lalkoztatják. Az elnök Csatári György elmondta: a szovjet piac beszűkülése érzékenyen érintette a céget, több tízezer női táskát szállítottak tavaly a keleti szomszédhoz, de idén már nem kaptak megrendelést. Ehelyett bérmunkában munka­ruhák készítésére álltak át. Gyártanak munkavédelmi kesztyűket és kesztyűbélést is. Szeretnének saját termékekkel a piacra kerülni, főként női di­vatruhákkal, valamint elké­szült néhány prototípus orvosi köpenyekből. Ezeket a model­leket már „csak” értékesíteni kellene. A faiparban a múlt évben több fehérvári vállalatnak szál­lítottak nyílászárókat és beépí­tett bútorokat. Jelenleg a leg­nagyobb mennyiségben lambé­riát készítenek.Tavaly a lakatos és az építő kapacitás jelentős részét a Dunai Vasmű kötötte le, a sárbogárdiak végezték az ottani fenntartási munkálato­kat. Nem tudni, igényt tarta­­nak-e továbbra is a szövetkezet munkájára. Tavaly kétmilliós nyereséget produkáltak. Csatári György fontosnak tartja, hogy a 90-es esztendőben hitelfelvétel nél­kül gazdálkodtak, annak elle­nére, hogy egész évben hatmil­lió forintos kintlevőségük volt. Ez az idén nehezebb lesz. Horog Székesfehérvár megyei jogú város polgármestere 1991. április 10-éig meghosszabbította pályázati felhí­vásának leadási határidejét az alábbi munkakörök­ben: 1. Városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető: - műszaki egyetem építészmérnöki kar, vagy építőmér­nöki kar - 3 éves szakmai gyakorlat. 2. Közgyűlési irodavezető-helyettes: - jogi egyetem, - 2 éves szakmai gyakorlat. a) Közgyűlési iroda törvényességi csoportvezető: - jogi egyetem. 3. Költségvetési csoportvezető: - pénzügyi számviteli főiskola, vagy felsőfokú szakirányú képzettség, - a költségvetési gazdálkodás terén szerzett 5 éves szakmai gyakorlat. 4. Általános igazgatási osztályvezető-helyettes: - jogi egyetem, - 5 éves szakmai gyakorlat. A pályázat tartalmazza a pályázó: - részletes szakmai önéletrajzot, -a munkakörre vonatkozó szakmai elképzeléseket,­­ az iskolai végzettséget igazoló okmány másolatát. További feltételek: - bűntelen előélet, - magyar állampolgárság. Bérezés: Az érvényben levő jogszabályok alapján megegyezés szerint. A pályázatokat Székesfehérvár megyei jogú város polgármes­terének kell küldeni 1991. április 10-ig. Cím: 8001 Székesfehérvár, Szabadság tér 6. 98/3

Next