Fejér Megyei Hírlap, 1993. augusztus (49. évfolyam, 178-202. szám)

1993-08-02 / 178. szám

FEJÉR MEGYEI HÍRLAP 3. OLDAL 1993. AUGUSZTUS 2. HÉTFŐ GAZDASÁG ÉS TÁRSADALOM A minisztérium végnapjai? Kádár Béla miniszter a külkereskedelem visszaeséséről, a külföldi tőkebefektetésről, a tárca jövőjéről ismét az érdeklődés előterébe kerültek külgazda­sági kapcsolataink: a jelzések szerint kedvezőtle­nül alakult az export-import mérleg, s a nyitott­nak, rugalmasnak elkönyvelt sikerágazat hullám­völgyében van. Csakugyan nyitott a nemzetközi igényekhez igazodó, közelítő a magyar külkeres­kedelem? — kérdeztük Kádár Béla külgazdasági minisztert — A nyitottság mércéje a gazdaságpolitika és a gazdaság­­szerkezet Ami az előbbit illeti: külkereskedelmünk döntő része — az importnak például 93, az áraknak és a szolgáltatásoknak mintegy 90 százaléka — már li­beralizált Hozzáteszem, hogy a korábbi időszak ár és költségvi­szonyait eltorzító költségvetési szubvenciók négyötödét felszá­moltuk, s lényegében a konver­tibilitást is megteremtettük. Né­hány éven belül pedig a vámok is eltűnnek a külgazdasági kap­csolataink útjából. —Ami pedig a szerkezetet il­leti: tavalyi árukivitelünk már a nemzetközi össztermék mint­egy 30 százalékát reprezentálta, s az ország devizabevételeit — minden fonást figyelembe véve — a GDP 40 százalékát tették ki. Ez pedig nemcsak a „néhai” KGST országok csoportjában, hanem más nemzetközi össze­hasonlításban is kimagasló e­­redmény. — Nemzetközi megítélésünk egyik mércéje a külföldi tőkebe­fektetések alakulása. Ezen a té­ren hogy állunk? — Jelenlegi külföldi tőkebe­fektetési állományunk 5,4 milli­árd dollár. Napjainkban ez már nemcsak az áruforgalmon és a szolgáltatásokon, hanem a tő­keáramlás csatornáin keresztül is integrálódik a világgazdaság­ba, így a volt szocialista orszá­gok csoportján belül nemcsak az arányokat, hanem a mértéket te­kintve is Magyarország rendel­kezik a legnagyobb, úgyneve­zett internacionalista szektorral. Csupán érzékeltetésül: a ha­zánknál négyszerre nagyobb Lengyelország tőkebefekteté­seik pedig csak a mienk egyhar­madát tették ki.­ —Ön tehát gazdasági diplo­máciánkat sikeresnek ítéli? — Igen. Ezt igazolja például, hogy az Európai Közösséggel, a visegrádi országokkal, az EF­­TA-val kötött megállapodások eredményeként ez év végére külkereskedelmünk 70 százalé­kát olyan országokkal bonyolít­juk le, amelyekkel szabadkeres­kedelmi megállapodásunk van , így az áruk áramlását vámok és kereskedelmi korlátozások nem akadályozzák. Az idei utol­só évnegyedben a magyar ipari kereskedelemnek több mint 60 százaléka már vámmentesen jut külső piacokra, a további 40 százalék pedig a következő é­­vekben.­­ Valójában tehát kiszaba­dultunk az úgynevezett „kisor­­szág-béklyóból". A magyar és a külföldi vállalkozók beruházása már nem a 10 és félmilliós szűk belső piacnak, hanem a szabad­kereskedelmi megállapodások révén kialakított 400 milliós eu­rópai térségnek szól. Szinte SOS-jelzésnek is beil­lett az a tájékoztatás, amelyet ön legutóbb a külgazdasági kap­csolatok diplomatáinak adott az év eddigi külkereskedelmi ered­ményeiről... — Nem SOS-jelek voltak ezek, hiszen már több mint egy éve jeleztük, hogy mikor, mi­lyen mértékű visszaesés várha­tó. Akkor nem találtunk értő fü­lekre. S ha a diagnózisban nincs egyetértés, a terápiát sem lehet egyértelműen meghatározni! — Most, amikor előrejelzé­sünk valósággá vált, hatványo­­zottabb erőfeszítésekre, a piac eddiginél hatékonyabb megdol­gozására van szükség. Ha most, akár csak néhány hónapra is el­homályosodik a Magyarország­ról alkotott kedvező kép és kike­rülünk bizonyos piacokról, ak­kor pozícióink visszaszerzése e­­setleg évekbe telhet. Lábra kaptak a hírek, hogy az egész külkereskedelmet átszer­vezik, s például a kereskedelmi külképviseletek is más tárca fe­lügylete alá kerülnek. Ön mit tud erről? — A hírek idestova három éve „repkednek”; sokan szeret­nék ezt a minisztériumot meg­szüntetni vagy a külkereskede­lem korábbi sikereinek még az írmagját is eltüntetni. Ez első­sorban azért ártalmas, mert megzavarja a kormányzati rend­szer működését. A nyilván nem várható maximális teljesítmény azoktól, akik körül minduntalan egzisztenciájukat fenyegető hí­rek keringenek.­­ Egyébként leszögezhe­tem: semmi ilyen vagy ehhez hasonló kormányhatározat nincs! A kormányszervezet kor­szerűsítésére 1994 végén kerül sor — természetesen a jövő év­ben kialakuló politikai erőtér függvényében. Miniszterelnö­künk különben éppen a külke­reskedelmi kirendeltségek ve­zetői előtt fejtette ki, hogy ebben a ciklusban nem kíván változtat­ni a kormányzat és a külgazda­sági minisztérium szervezetén fejezte be a nyilatkozatát Kádár Béla. Koós Tamás Drágábban vásárolhatunk (Folytatás az I. oldalról) A változás a legtöbb élelmi­­szerféleséget érinti, bár néhány forgalmazó még a régi összegért árusítja a boltokban meglévő készleteit. Immár 10 százalékos forgalmi adó terheli az áram-, a gáz- és a vízellátást, növekszik a telefonelőfizetés, a helyi és táv­hívás díja is. A megemelt össze­gek egy része már az augusztusi számlákon, más részük a szep­temberi, illetve az októberi számlákon jelentkeznek elő­ször. A tömegközlekedés területén emeli a tarifákat a MÁV, és erre kényszerülnek a helyi és hely­közi személyszállítást végző au­tóbusztársaságok is. Vasúton — teljes árú menetdíjak esetében — az áremelés mértéke átlago­san 3,9 százalék, míg a munka­bajárásra szolgáló bérletek ára átlagosan 5, a tanulók havi bér­lete pedig 5,3 százalékkal emel­kedik. A menetrendszerinti autó­buszközlekedés átlagosan 4 szá­zalékkal drágul. Ezen belül a munkábajárásra szolgáló bérle­tek 4,3 százalékkal, a tanulóbér­letek pedig 4,2 százalékkal ke­rülnek majd többe. A helyi köz­lekedés tarifáit egyébként az ön­­kormányzatok határozhatják meg. Az autóbuszközlekedés­ben augusztus 1 -jétől, a vasúton egy hónappal később kell a fele­melt összegeket fizetni. A Bu­dapesti Közlekedési Vállalat a jegyek árát nem emeli, a bérlete­ket pedig szeptembertől árusítja drágábban. Mint ismeretes, a kormány ezen a héten döntött az áfa-kul­csok emelésével egyidőben é­­letbe lépő lakossági kompenzá­lás módjáról és mértékéről. Az Országgyűlés határozatának megfelelően 1500 forint egy­szeri kiegészítő támogatást kap­nak a 10 000 forint havi bruttó munkabért el nem érő munka­­vállalók és a 10 000 forintnál a­­lacsonyabb nyugdíjjal, illetve nyugdíjszerű ellátással rendel­kezők, továbbá a jövedelempót­ló támogatásban részesülő mun­kanélküliek, és azok, akik rend­szeres pénzbeli ellátást kapnak az önkormányzattól. A 15 000 forint havi bruttó munkabért el nem érők és a 10 000 - 11 300 forint közötti nyug­díjjal, illetve nyugdíjszerű ellá­tással rendelkezők 1000 forint egyszeri pótlékra jogosultak. A két gyermeket nevelő családok 1800, a három vagy több gyer­mekesek 4000 forint egyszeri támogatást kapnak. A földek felét készítették elő A Földművelésügyi Minisz­térium illetékes főosztálya hely­zetértékeléséből kiderül, hogy a termőföld-kárpótlás valós álla­pota korántsem ad okot olyan bizakodásra, mint az az Orszá­gos Kárrendezési és Kárpótlási Hivatal nyilatkozataiból kikö­vetkeztethető. A kárpótlási hivatal ugyanis mintegy 38 millió aranykorona értékű termőföld kárpótlási célú elkülönítését kérte, s ebből a fél év végéig csak mintegy 19 mil­lió aranykoronányit készítettek elő az árverésekre. Ebből arra következtetnek, hogy a kárpót­lás nem fejeződhet be az eredeti­leg tervezett 1993. december 31-ig. Fejér megyében 2,7 millió a­­ranykorona értékű földet jelöl­tek ki kárpótlásra, ebből nap­jainkig 1,25 millió aranykoro­nányit tudott árverésre előkészí­teni a megyei földhivatal. Az előkészített földek területe e­­gyébként 57 ezer hektár. Ebből 33 ezer hektár már elkelt és 17 ezer hektárt már ki is mértek. Az országos helyzetértékelés szerint bonyolítja a dolgokat, hogy a földhivatalok anyagi for­rásai április végén már kimerül­tek, ami nehezítette az állam­polgárok által sürgetett földki­méréseket, illetve lassította az árverésre kerülő táblák előké­szítését. Növelte a gondokat az is, hogy a pótköltségvetés terve­zete nem tartalmazott béremelé­si lehetőséget a földhivatalok dolgozóinak. A pótköltségvetésben végül is 1,240 milliárd forinttal meg­növelték a földhivatalok pénz­ügyi keretét, amit a minisztéri­um szerint már szét is osztottak. Ennek némileg ellentmondani látszik a megyei földhivatal ve­zetőjének közlése. Tőle ugyanis úgy tudjuk, hogy májusban kap­tak 10 millió forintot tartozásaik rendezésére, a pótköltségvetés­ből pedig csak ígéretet, hogy szeptember végéig megköthetik a szerződéseket a külső földmé­rő vállalkozókkal. A megyei hivatal vezetője, Mátay Csaba úgy véli, hogy szeptember végéig fennakadás nélkül tudnak dolgozni, ám az u­­tánaa következő időszakról nincs kellő ismeretük. A megyei hivatalnak az utolsó negyedévre csak a kárpótláshoz 40 millió fo­rintra lenne szüksége. S akkor még szó sincs az egyéb tételek­ről. Például a hivatal dologi kia­dásairól, amelyek jelentősen megnőttek, így például a telefon és postaköltségek. A Földművelésügyi Minisz­tériumban úgy látják, hogy a kárpótlás csaknem harmada át­húzódik a jövő évre. Ezért is tartják érthetetlennek az 1994- es költségvetés tervezetét, a­­mely a földhivatalok feladat­csökkenésével számol. Ez külö­nösen alaptalannak látszik, ha figyelembe vesszük a kárpótlási igények beadásának ismételt napirendre tűzését. A megyei földhivatal vezető­je jóslásokba nem bocsátkozott, ám szerinte mindenképpen lesz feladat jövőre is. Az év utolsó napján árverezett földeket is ki kell ugyanis mérni. T.L. Pénzt kaptak a tűzoltók Az Országos Tűzoltó Szövet­ség lapunkban is megjelent pá­lyázatán a megye hat települése próbált meg önkéntes tűzoltósá­gának plusz pénzeket szerezni. A pályázatokat elbírálók úgy döntöttek, hogy annyi pénzt ad­nak az egyes tűzoltó egyletek­nek, amennyivel a helyi önkor­mányzat is támogatja őket, így Mór egymillió, Polgáréi 800 ezer, Bicske 850 ezer, Pusztasza­­bolcs 160 ezer és Csák­vár 150 ezer forintot kapott, amit az ön­kéntes tűzoltó egyesületek szak­­felszerelésének kiegészítésére kell fordítani. A martonvásári pá­lyázat volt megyénkből az egyet­len, amelyet elutasítottak, még­pedig azért, mert a beadott a­­nyagban nem szerepeltették az önkormányzati támogatás mérté­két. Tűzoltójárművekhez is hoz­zájuthatnak, ha az önkormányza­tok támogatják őket. A hivatásos tűzoltóság által leadott járművek értékük feléért megvásárolhatók. W .­D Szabadidő osztályunk ajánlatai: 1.3 -1.4 - 2 fm széles műanyagpadlók széles választékban másod padlóként és falburkolónak 2 fm széles vékony műa. padló 660,-Ft/fm. 4 és 5 fm széles szőnyegpadlók, sokféle tapétából választhatnak, kedvező áron különböző szélességű és vastagságú szivacs táblák többféle ágybetét. DEXTER mosópor 3 kg-os 350,-Ft-os reklámáron. Korona Diszkont Kft. Székesfehérvár, Tobak út 11-13.51759 A Fejér Megyei Munkaügyi Tanács egyetértésével a Fejér Megyi Munkaügyi Központ Pályázatot hirdet a munka nélkül lévők elhelyezkedésének elősegítését célzó munkahelyteremtő beruházások támogatására A pályázat célja: Olyan programok, munka­helyteremtő beruhások meg­valósításának támogatása, a­­melyek hatékonyan járulnak hozzá a munkaerőpiacról tar­tósan kiszorulók foglalkozta­tásához, és egyben a hosszú tá­vú foglalkoztatás érdekében a munkaerőpiac szempontjából új munkahelyeket hoznak létre a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásá­ról szóló 1991. évi IV. törvény 17. paragrafusa szerint. A tá­mogatás csak a pályázat be­nyújtását ill. az elbírálást köve­tően alkalmazásra kerülő mun­kanélküliekre ill. létesülő új munkahelyekre vonatkozhat. Alapvető követelmények: — a beruházás legfeljebb egy éven belül valósuljon meg, — előnyben részesül az a pályázat, amely új technikai, technológiai eljárással ver­senyképes terméket állít elő, egy évnél rövidebb idő alatt valósul meg és tartós munka­­nélküli, vagy megváltozott munkaképességű munkaerő alkalmazását vállalja, a foglalkoztatni tervezett Fejér megyei munkanélkülit a teljes üzembehelyzést követő hónap végétől a pályázatban rögzített létszámban legalább 3 évig foglalkoztatni kell. Támogatási formák: 1. Visszatérítendő kamat­mentes tőkejuttatás esetében A beruházási költség saját forrásának mértéke minimum 30 %, fennmaradó 40 %-os forrás bevonásával lehet finan­szírozni, ami lehet hitel, vagy egyéb állami alapokból kapót támogatás is. A decentralizált foglalkoztatási alapból igé­nyelhető támogatás maximum a beruházás teljes költségének 30 %-a, ami a 10 millió Ft-ot nem haladhatja meg és egy munkanélküli foglalkoztatásá­ra maximum 300 eFt támoga­tás igényelhető. A visszafizetést a beruházás üzembehelyezését követően egy éven belül kell megkezde­ni, és ennek időtartama a fog­lalkoztatási kötelezettség vég­ső időpontja. 2. Kamatvállalás esetében: a saját erő mértékének megha­tározásában a hitelnyújtó bel­földi pénzintézet feltételrend­szere és a hitelkonstrukiója a meghatározó. Feltétel: Fél évnél nem ré­gebbi beruházási tevékenység­re vonatkozó hitelszerződés. A támogatás maximuma a kamat teljes összege, ami a 10 millió Ft-ot nem haladhatja meg és egy munkanélküli foglalkozta­­tására igényelhető maximum 200 eFt. Emellett a kamatvál­lalás­ maximális időtartama a foglalkoztatási kötelezettség 3 éves időtartamával egyenlő. A pályázatok konkrét tartalmi és formai követelményeiről és to­vábbi feltételeiről a szükséges mellékletekről felvilágosítást adnak a Fejér Megyei Mun­kaügyi Központ Munkaerő­­piaci Programok Osztályának munkatársai. Telefon: 327-950/130-as mellék. A pályázati segédletek ugyanott ill. a Munkaügyi Központ területileg illetékes kirendeltségein átvehetők. A pályázatokat a Fejér Me­gyei Munkaügyi Központhoz kérjük 8 példányban eljuttatni 1993. augusztus 27-én 15 óráig (a postai úton történő beérke­zés határideje is ugyanez). Postacím: 8000 Székesfe­hérvár, Sörház tér 1.

Next