Fejér Megyei Hírlap, 2017. október (62. évfolyam, 230-254. szám)

2017-10-14 / 241. szám

FEJÉR MEGYEI HÍRLAP 2017. OKTÓBER 14.­ ­ Nem számol­­ tam, hogy a be­szélgetésünk során hányszor hangzott el a szeretet szó, de tény, hogy na­gyon sokszor. Nem baj ez, sőt! Mert egy olyan pedagógus szájából hangzott el, aki negyven évig tanította a gyerekeket, és ta­valy ment nyugdíjba. Gott­­liebné Kálmán Terézia csak­nem négy évtizeden át dolgo­zott a fehérvári Ének-zenei Általános Iskolában, majd jogutódjában, a Kodály Zol­tán Általános Iskola, Gimná­zium és Alapfokú Művészeti Iskolában. Idén ő kapta meg a város zenei elismerését, a Fri­­csay Richárd-díjat. Találkozá­sunkra fotókat is hozott, az egyik pompás albumot a hat közül, amelyet utolsó osztá­lyának szülői munkaközös­ség vezetője készített a diá­kokról, diákokkal. Fellapoz­tuk, és nem tudok rá jobb ki­fejezést: tele van szeretettel. - Fehérvár legfontosabb ze­nei elismerését vehette át pedagógusként. Hogyan élte meg? - Óriási meglepetés, fan­tasztikus érzés, hatalmas öröm volt. Nagyon készültem rá, hogyan fogadják majd a gyerekek, a szülők, a kollé­gák, és azóta is kapom a gra­tuláló telefonokat. Nyugdíjba vonulásom után egy évvel hi­hetetlen megélni azt, hogy tettem a dolgom, tanítottam 40 éven keresztül és ennek ilyen szeretethullám a vége. Egy gyönyörű felkiáltójel a pályámon, amelynek ennél szebb befejezése nem is lehe­tett volna.­­ S nyilván egyfajta visszaigazolás is, ha az em­ber egy ilyen rangos díjat kap. Egyébként hogyan ke­rült Fehérvárra? - Debrecenben végeztem a tanítóképzőt, utána Pesten dolgoztam két évet, majd Székesfehérvárra jöttünk, és azonnal az Ének-zenei Általá­nos Iskolába vettek fel. Nagy szerencsém volt, hogy ide ke­rülhettem. Harmincnyolc évig tanítottam ott, illetve jogutód­jában, a Kodály iskolában. Először napközis voltam, és a gyermekeim születése, a gyes után kaptam osztályt, onnan­tól pedig életem csodálatos időszaka következett. Az Ének-zenei kis iskola volt, összesen nyolc osztállyal, mindenki mindent csinált. A Hiemer-házban működött, ami azért volt szerencsés, mert abban az épületben volt a zeneiskola is. Két év után a napköziotthonos munkakö­zösség, egy idő után pedig az osztályfőnöki munkaközösség vezetője lettem. - Ehhez képest a Kodály is­kola nagy intézmény, sok osztállyal, diákkal. - A történethez tartozik, hogy költöznünk kellett a Hie­­mer-ház rossz állapota miatt a Széchenyi utcába, abba az épületbe, ahol most a reformá­tus iskola van. A rendszervál­tás után az egyház visszaigé­nyelte, onnan is mennünk kel­lett. A sokadik helyszín után került a Kodály iskola a Béke térre, ahol a körzethez tartozó gyerekek oktatása is folyik a zenei, a művészeti nevelés mellett. Húsz évig voltam az ének-zenei munkaközösség vezetője, az utóbbi években pedig már a művészeti iskola munkaközösségének vezetője is. A munkánk közös volt. Kneifel Imre igazgató úr ze­nei képzettséggel rendelkezik, óriási tapasztalata van, a szakmai irányítás rá tartozik. Nekünk viszont hatalmas ren­dezvényeink vannak, fesztivá­lok, karácsonyi hangverse­nyek, ezeknek a koordinálása volt az én feladatom. A zenei nevelés ugyanis nem csak ab­ból áll, hogy a gyerekek fel­lépnek a pódiumra, hanem a mindennapok részévé kell válnia. Együtt dolgozunk az énektanárokkal, mert a fellé­pésre kísérés, de a mindenna­pi oktatás is nagy feladatokat ró az osztálytanítóra. Meg kell tanítani a gyerekeket, hogy ki tudjanak állni a kö­zönség elé, hogyan viselked­jenek, mi az, amit egy éne­kestől, zenésztől elvárunk. - Hány osztálya volt az évek során? - Nálunk úgy alakult, hogy úgynevezett nagy felmenőben dolgozunk, elsőtől negyedikig visszük tovább a tanulókat. Nekem nyolc ilyen osztályom volt. A négy év alatt hihetet­len módon összeszokik az ember a gyerekekkel, megis­meri, megszereti őket, kölcsö­nösen, már a pillantásokból tudjuk, hogy én mit szeretnék vagy velük mi van. Ráadásul a negyedik után is láthatom, hogyan haladnak. - Szigorú pedagógusnak tar­tották? - Azt kell mondjam, hogy igen, de én csak elvártam tő­lük azt, hogy elsajátítsák, amit lelkiismeretem szerint meg kellett tanítanom nekik. Közösen meg is találtuk en­nek a módját, csodálatos eredményeink voltak, 4,5 és 4,6-os osztályátlagaink. A szülők is fantasztikusak, min­dent megtesznek a gyereke­kért, az iskoláért, az osztá­lyért. Bármilyen feladatról van szó, mindig ott állnak mögöttünk. - Tudja, hogy gyakran jelen időben fogalmaz, mintha még mindig az iskolában dolgozna? Hiányzik? - Igen, én is észreveszem magamon. Lélekben még mindig ott vagyok az iskolá­ban. Ám azt is tudom, hogy mindennek vége szakad egy­szer, és ez így volt jó, be kel­lett fejezni. Hadd mondjam el, hogy két évvel a nyugdíj előtt elkészítettem a portfolió­mat, már akkor végigtekintet­tem a szakmai életutamon, azon, hogy mi volt, ami fej­lesztett, amit jól csináltam, ami örömöt, hitet, erőt adott. S persze, hiányzik a tanítás, ugyanakkor nagyon élvezem, hogy nem olyan szoros az időbeosztásom, én magam szervezem a programjaimat. Többen voltunk egykorúak, akik nyugdíjba mentünk, ve­lük nagyon szoros a kapcsola­tom, sűrűn összejövünk, ki­rándulni, színházba járunk. - Volt tanítványai életét, sor­sát figyelemmel kíséri? - Hogyne, és végtelenül boldog voltam, hogy tavaly két találkozónk is volt, azok­kal, akik most 35 évesek, és az első végigvitt osztályomba jártak és a 30 évesekkel. Ilyenkor mindenki elmondja, hogy mit csinál, hogyan ala­kult az élete. Nem tudok an­nál nagyobb örömöt, mint amikor azt látom, hogy meg­találták a helyüket, boldogul­nak, hogy a zene az életük ré­sze maradt kivétel nélkül mindannyiuknak. Hiszen ez a mi óriási felelősségünk, peda­gógusoké, hogy teljes életet tudjanak élni azzal a tudással, amit nálunk megszereztek. S a zene szeretetével, mert ez­zel újabb ajtó nyílik ki szá­mukra, egy örömforrással több lesz az életükben. Ami­ Egy gyönyörű FELKIÁLTÓJEL Az ősök nyomában Kunkovács László Kossuth-díjas fotóművész, etnográfus, vizuális antropológus fotóiból látható különleges kiállítás Fehérváron, a Művészetek Házában, Világje­lek címmel. 12.­ ­ SZABÓ ZOLTÁN szabo.zoltan@fmh.pl­.hu Gottliebné Kálmán Terézia kap­ta az idén a város zenei elisme­rését, a Fricsay Richárd-díjat Fotó: Nagy Norbert A fotó a tavalyi, nyugdíjba vonulása alkalmából tartott búcsúztatón készült, volt tanítványokkal A tánchoz pecsét kellett A 18. század végén Fe­hérváron már működött táncmester is. Fontana Eszter a város hajdani zenei életéről tartott előadást. 18. K­ések és gasztrofotók Perényi Viviane, Auszt­ráliában élő francia gasztrofotós székesfe­hérvári, késműves só­gorával készített közös kiállítást. 18. „Nem tudok­ annál nagyobb örömöt, mint amikor azt látom, hogy megtalálták a helyüket, boldogulnak...” Ott is nagyon boldog vagyok, hogy volt tanítványaim felke­resnek, kíváncsiak rám. Ta­valy, amikor nyugdíjba vonu­lásom miatt köszöntöttek, el­jöttek egykori diákjaim, erről fényképet is hoztam. Többen közülük már felnőttkorban vannak, 20 évesek. - Két lánya van. Ők követték önt a pedagógusi pályán, vagy mást választottak? - A szüleim pedagógusok voltak, a nővérem is az, de a lányaim más utat választottak. A Vasvári iskola nyelvtagoza­ta után a külkereskedelmi fő­iskolára mentek. Több nyel­ven beszélnek, megállják a helyüket az életben. - Ha létezik ilyen, mi az ön pedagógiai ars poeticája? - Mindenekelőtt hiteles embernek kell lenni, de ez szerintem minden munkában, hivatásnál alapvető követel­mény. Emellett következetes­nek és elhivatottnak kell ma­radni mindvégig, és akkor a céljainkat elérhetjük. A gye­rekeimet és a tanítványaimat is erre neveltem. Mert a tudás nem vész el, előbb-utóbb mindenkinél beérik.

Next