Fejérvármegye Hivatalos Lapja, 1920 (17. évfolyam, 1-57. szám)

1920-11-25 / 52. szám

292 Fejérvármegye Hivatalos Lapja. 52. szám. 41886/1920-20. szám. 1. §. A mértékekről, ezek használatáról és ellenőrzéséről szóló 1907. évi V. t.-c. 42. §-a és a törvény 24. és 25. §-aiban nyert külön felhatalma­zásom alapján 1920. évi november hó 1-től kezdő­­dőleg az alábbi 3. szakaszban foglalt »Hordójelzési díjszabás«-t léptetem életbe. 2. §. E rendelet életbeléptetésével hatályukat vesztik: 1) az 1909. évi január, hó 7-én kelt 107230— 1908. számú, a hordójelző hivatalok berendezése és szolgálata, valamint a hordók jelzése és jelzéséért fizetendő díjak tárgyában kibocsátott kereskedelem­ügyi ministeri rendelet 64. szakasza; 2) az 1919. évi február hó 2-án kelt 40933. számú, a hordók jelzéséért szedendő dijak tárgyában kibocsátott kereskedelemügyi miniszeri rendelet teljes egészében. 3. §. I. Hordójelzési díjszabás. A hordók jelzéséért szedendő díjak. a) Minden, a hordójelző hivatalokban jelzés céljából bemutatott és a jelzési eljárás alá vett akár közönséges, akár sörös hordóért a hordó űrtartal­mának megfelelően literenként 3 fillér hordójelzési díjat kell fizetni. b) Az 50 liternél kisebb hordók jelzési díja 1 korona és 50 fillér. c) az 1 liternél kisebb maradék a díjszámítás szempontjából 1 liternek tekintendő. 11. A hordójelző hivatalok által végzett helyszíni hitelesítések díjai. 1. A székhelyen, de a hivatalon kívül teljesített jelzések alkalmával, amennyiben a jelzés színhelye a hivatalos helyiségen kívül 2 kilométert meghaladó távolságban fekszik, a szabályszerű jelzési díjon kívül felszámítható: a) napidíj címén fél napra 8 korona, egész napra 16 korona, Budapest székesfőváros területén fél napra 20 korona, egész napra 40 korona, b) a netán szükséges fuvar vagy viteldíj, c) amennyiben pedig a fél segédmunkásról nem gondoskodnék, e címen fél napra 10 korona, egész napra 20 korona. 2. A székhelyen kívül teljesített hordójelzés esetében a szabályszerű jelzési díjakon felül fel­számítható : a) napidíj címén fél napra 20 korona, egész napra 40 korona, b) a hordójelzőnek fuvar és vasúton vagy hajón felmerülő szállítási készkiadásai, c) Amennyiben pedig a fél a segédmunkásról nem gondoskodik, a segédmunkás részére fél napra 10 korona, egész napra 20 korona s ezen kívül a segédmunkás vasúton vagy hajón felmerülő szállítási költségei. 3. Úgy az 1., mint a 2. alatti esetben kötelesek a felek a hordójelzéshez szükséges eszközöknek a hivatalos helyiségből, illetve a hozzájuk legközelebb eső vasúti vagy hajóállomásról a helyszínére való szállításáról természetben adott fuvar útján gondos­kodni. A székhelyen kívül való helyszíni jelzések esetében pedig a felek kötelesek ezenkívül az esz­közöknek a hivatalból a vasúti vagy hajóállomásra való és a vasúton vagy hajón való szállítás költ­ségeit is megtéríteni. A hordójelző, illetve a segédmunkás az 1. és 2. pontokban B. és C. alatt említett fuvar, illetve viteldíjakat csak abban az esetben számíthatja fel, ha az előbb említett, az eszközök szállítására ter­mészetben adott fuvart saját személyére nézve igénybe nem vehetné. 4. Ha a hivatali helyiségen kívül több fél ré­szére ugyanazon alkalommal végeztetik a helyszíni hordójelzés, akkor a fenti 1. és 2. pontokban A.C. alatt említett költségek az illető felekre, az általuk fizetendő jelzési díjak arányában rovandók ki. 5. A napok az elutazás időpontjától kezdődőleg 24 órával számítandók. Az így megállapított egész napokon túl fennmaradó 12 órát meg nem haladó idő fél napnak számítandó. Ha a munka és utazás 12 órán belül elvégeztetik, a hordójelzőnek fél napi díj jár. 111. Különös határozatok. a) Az 1. fejezetben említett díjtételektől eltérő díjtételeket, az alábbiakban meghatározott kivételes esetektől eltekintve egyetlen hordójelző hivatal vagy kirendeltség nem szedhet. b) Az 1. fejezetben kitüntetett díjtételek min­denkor, tehát akkor is szedhetők, ha a hordókat a hordójelző, mint a közforgalom számára nem jelez­­hetőket visszautasítja. Ha a vizsgálat alkalmával a hordó előbb utasíttatott volna vissza, mielőtt annak űrtartalma meghatároztatott volna, úgy ebben az esetben a jelzési díj a hordó hozzávetőleges űr­tartalma alapján vetendő ki. c) A hordóknak a feleknél a helyszínen végzett jelzése alkalmával a fenti I. fejezetben felsorolt jel­zési dijakból 25% engedmény adandó. d) Az állandó kirendeltségek a fenti táblázatban felsorolt jelzési dijak 50%-át szedik. e) a hordójelző hivatal helyiségéből a jelzés befejezése után 24 óra alatt el nem szállított hor­dókért raktárdíj szedhető. A raktárdíj mérvét azzal a korlátozással, hogy az egy napra nem lehet több, mint a jelzési díj, a helyi viszonyoknak megfelelően a hordójelző hivatalt fenntartó hatóság állapítja meg. A raktárdíjak jegyzéke minden hordójelző hivatalban kifüggesztendő. Budapest, 1920. október 18. A minister helyett: Lipták s. k., államtitkár.

Next