Felsőbányai Hírlap, 1899 (4. évfolyam, 1-27. szám)

1899-03-26 / 7. szám

TÁRSADALMI, KÖZGAZDASÁGI ÉS VEGYESTARTALMÚ LAP. Szerkesztőség: Felsőbányák­. MEGJELEN NAGYBÁNYÁN MINDEN MÁSODIK VASÁRNAP. Kiadóhivatal Nánásy István könyvnyomdásznál Nagybányán. Előfizetési ára: Egész évre 2 frt. — Fél évre 1 frt. — Egyes számok io­arért kaphatók. Hirdetések olcsó árak mellett közöltetnek. Minden a lap szellemi részét illető közlemények és elő­fizetések Felsőbányára a szerkesztőhöz küldendők. Nyilttér soronkint io kr. Hozsánna I ZFeszitsd­ meg I LFeltérmacit a­ z TXKi A virágvasárnappal a keresztyén világ úgynevezett nagyhete veszi kezdetét. Iga­zán nagy hét ez. . . . Imádásunk tárgya az Úr Jézus e héten áll az emberektől töm­­jénezés, dicsőítés szédítő magaslatán. De itt látjuk a gúnyolódás, megtagadás, elá­rulás borzasztó mélységein, mígnem mind az emberi üres, semmit érő magasztalások­­nak, mind a gonosz bántalmazásoknak vé­get vet az isteni hatalom . Feltámadott az Úr ! Nagy idő választ el minket amaz első virágvasárnappal kezdődő nagyhéttől. S ha nem változott a változhatlan isteni böl­csesség, égi szeretet dicső jellemképe ; de kisért ma is az alacsony jellemek sötét ár­nya. Ott látjuk a gőgös hatalmukra félté­keny elöljárókat, az áruló Judást, a kezét mosó Pilátust, a hozsánnát és feszítsd meget egyforma tudatlansággal kiáltó ingatag népet, s ezek közt, mint az apró kavicsok közt utólérhetlen magasságban kiemelkedő sziklaóriás, úgy áll az Idvezitö. Azok a szent hajdankorbeli hatalmasok ma is élnek, habár más alakban. — Félre­teendő, elitélendő mindaz, mi nekik nem tetszik, mi tán homályt vethet dicsőségük ragyogó napjára. Ők maguk azonban — úgy látszik — nem tesznek ellene. Nekik eszközök kellenek, kik rosz szándékuk bű­nös végrehajtására készséggel vállalkoznak. Tudják, hogy vannak emberek, kiknél a nagyok kegye, vagy a pénznek szerelme nagyobb mint bármily ügy szentsége, vagy az igazak ártatlansága semmi arra nézve, hogy azt veszni ne hagyják . Ott van mindjárt jó segítőtárs ügyük, kívánságuk előmozdítására alkalmas eszköz, a kézmosó Pi­látus. Ez gonoszabb, mint az áruló. Az igaz ügynek veszélyesebb ellensége Pilátus, mint Judás. Én ugyan — úgymond az előbbi — nem találok benne semmi bűnt, de hát­r­a ti dolgotok. Am­it lássátok, mit csele­­kesztek. A Pilátusi jellem ma is beismeri, hogy neki tennie kellene a jó ügy mellett De az a se ide, se oda ártani nem akarás nem engedi. Azért vész el aztán ma is az ártátlan nem egyszer. Pedig régen megha­tott: »Tudom a te dolgaidat, hogy te sem hideg, sem hév nem vagy, vajha inkább hideg volnál, mint lágy meleg.« (Jelenések könyve 3. 15.) Az is igaz, hogy az a senkinek ártani nem akarás, mindenkinek tetszelegni óhaj­tás árt éppen az ártatlannak azzal, hogy határozott fellépésével kimenteni nem kész azt a gonoszság által készített örvényből. Ha e mellé szegődik aztán a tudási árulás, akkor készen lehet a megteste­sült erény a legrosszabbra, judást alkalmas eszközül ta­lálták Jézus elárulására. Olcsón vállalkozott a nemtelen tett művelésére. A mai judásoknak se kell sok. Csak érteni kell megnyerésük módját készen állanak a barátság, tanítványi hűség, szeretet álor­­czása alatt csókkal jelölni ki az ártatlan ál­dozatot. Ezekhez jön végül a nép. . . De hát kik ezek? Mindazok, kik oly könnyen kiáltják a Hozsánnát, mint ordítják a Fe­szítsd meg-et. Hány embert szédít el az a hízelgő­ tömjénezés! Jézus rendületlenül áll ezek közt is. Őt nem tántorítja el semmi emberi di­csőítés. Tudta az isteni bölcs tanító, hogy az a kiváló tisztelet nyilvánulás­ csak addig tart, míg meg nem tudják: »Az én orszá­gom nem e világból való.« Mihelyt nem hajtja anyagi érdekeik malmára a vizet, azonnal elfordulnak tőle, nemcsak, de el­lenségeivel szövetkezve fognak kezet vesztére. Azóta is nem egy közügy önzetlen harczosának lett ez nek­i érdemlett jutalma. Ott akkor emelkedik azért az Idvezitö emberi természetének legdicsőbb magasla­tára, mikor nem szédül el a más embert nem illetett tisztelet, szeretet nyilvánulásá­­nál. Sőt mikor királyi koronát akarnak fe­jére tenni, akkor ő korbácsot ragad s meg­tisztítja a jeruzsálemi templomot, a kufárok lélekre semmit se adó ocsmány hadától. S úgy áll előttünk ott a jeruzsálemi templomban, mint egy csodálandó­ köve­tésre igen méltó, de utolérhetetlen isteni valóság. Van egy szép kép, az Idvezitö fensé­ges szelíd, alázatos vonásait ecsetelő kép .. . alatta ez áll: Ecce homo! íme az ember! Felséges eszményképünk nekünk az Úr. Álljon előttünk lélekben képzeletünkben e kép mindenütt, mindenkor. Ö nekünk fen­séges jellemével, mindhalálig engedelmes voltával örök életet szerzett. Át­élte küzdel­mes pályáján a dicsőséggel, hozsánna zen­­gedezésekkel kezdődő, majd a Golgothán végződő nagyhét borzalmait. Semmi sem ingatta meg. A tisztelgés és megvetés előtte egy jelentőségű volt.­ Haladt azon az uton, melyet számára szent atyja kijelölt. S ezen jutott el óhajtott czéljához, hol harmadnap múlva hangzott el a győzelmi szó! »Nincs itt az Úr, feltámadott.« Mi is ezen az egyenes utón érhetünk kívánt végre. Az emberi furfang tekerve- 1848. márczius 15.*) Irta: Imre Károly. T. K. Kedves kötelességet teljesítek ez al­kalommal, midőn a szabadság ébredésének em­léknapján visszatekintek az 1848-dik évi márczi­­usi eseményekre, a melyekben a szabadságra megérett népeknek szivdobbanása szól, nagy tettekre lelkesítve az utódokat. Hogy mit érez a nép, melynek keblében a szabadság érzetét évszázadokon át visszafojtotta az önző hatalom, midőn az igát lerázva magáról, tágult tüdővel szívja a szabadság éltető levegőjét, ezt az érzel­met kibeszélni, vagy leírni szinte lehetetlen. Ta­vasz közeledtével melegebben esik a földre az áldó napsugár, a szellő lágyabban suhan a táj felett a folyók csendes morajjal zúgnak a ros­katag jégpánczél alatt. Egy túlságos enyhe éj után a csendes moraj harsogó zúgássá változik, a bilincsek szét vannak törve, a folyók partjain repedezett jégtáblák hevernek s a hullámok messze kicsapva medrükből elsodornak mindent, mi ut­jukban áll. íme : halvány képe a szabadság éb­redésének. Századok óta hatott bénítólag a magyar nemzet emelkedésére a bécsi kamarilla átkos kormányzata. Századok óta volt a magyar ide­­­­gen saját hazájában, hol apáink zengzetes nyel­vét csak a nehéz munka alatt roskadozó jobbágy­­­­ság és a sokszor bántalmazott és üldözött alsó j papság óvta meg az enyészettől. Századok óta tett bizonyságot nemzetünk a koronás király iránt tanúsított törhetetlen hűségéről, amelynek bére mindannyiszor a szabadság megnyirbálása­­ volt. Őseink vére volt azon varázsfolyam, mely­­­­nek cseppeitől megszilárdulva, gránit sziklaként­­ emelkedett fel ezelőtt több, mint másfél század­­­­dal Mária Terézia királyi trónja, midőn az eu­­­­rópai hatalmasságok el akarták tiporni az asszony királyt. És mi lett ezért a hála ? Sokféle ked­­­­veskedés, amelyeknek czélja volt megtörni a ma­­­­gyarnak nemzeti önérzetét, és hogy a kegyes­i királynő a magyarok kedvéért megtanulta­­ a latin nyelvet. — Avagy mit szóljak II. Józsefről,­ s kinek szigora kötelezővé tette iskoláinkban a­­ német nyelvet s országunkat gyökerestől németté akarta átalakítani ? ! Jobb ezekről a szomorú időkről hallgatni, mert ily előzmények után, a költő szavaival élve : »Isten csodája, hogy még él hazánk D Azonban azon természeti törvény, hogy a hanyatlás után emelkedés következik, a nemze­tek életében is érvényesíti a maga hatalmát, s Hazánk történetében is beállott azon forduló­pont,­­ mely, mint figyelmeztető oszlop, mered a zsar­nokság elé, melyre­­ intő jel gyanánt e rövid szózatot irta fel e népjog : ne tovább ! A hosszú időkön át tartott elnyomás Fran­­cziaországban termette meg először a maga gyümölcseit. 1848 február 23-án kezdődött az u. n. franczia forradalom. A nép, áthatva a sza­badság érzetétől, bátran követelte jogait. A za­vargás veszedelmes arányokat öltött’’él annyira, hogy a katonaság a nép­ k­özé nőtt. A puskák ropogására a nép bosszúkiáltása felelt. Megost­romolták a királyi palotát. A király­­­ Bájos Fü­­löp elmenekült és kikiáltották a köztársaságot. Páris tornyaiban a vészharangok zúgták, a nép lelkesedése nem ismert határt. Ez volt­­ Európára nézve a szabadság ébredésének hajnala. — A népek jogaik öntudatára ébredvén,­ alkotmányt követeltek mindenütt. A magyar Országgyűlések , a jóságos lelkü­letű V. Ferdinánd király­­ uralkodása alatt több ízben foglalkoztak a haza alkotmányának az újabb idők követelményei szerint leendő­ átalaki ■ fásának eszméjével. Már az 1643—44-dik évi országgyűlés kimondotta, hogy Magyarországon a hivatalos nyelv a magyar .tegyed­ továbbá, hogy nem nemes ember is képes bármely hiva­talra s birtokot is vehet." Az 1­344-47-ig tartott országgyűlésen egy tekintélyes‘part­ázs ország­­gyűlésnek népképviseleti alapon" valós"rendezé­sét sürgette. 1847 november’1­7-én , Ferdinánd király *az országgyűlést" magyar t­rónbeszéddel nyitotta meg, mi a rendek között leírhatatlan lelkesedést keltett s az egész nemzet" esi­y szebb J jövő kezdetének tekintette.­ • ... . • * *­ Felolvasta szerző a Polgári Olvasókör márcz. 15-iki estélyén­

Next