Felvidéki Ujság, 1899 (6. évfolyam, 5-54. szám)

1899-02-09 / 6. szám

Zsolnán, 1899 J Fel­vid­éki­ Xisséig­. várognának s halomra döntenék kártyavárukat, me­lyet fellegvárnak hittek erkölcsi elposványosodásuk liderczfényénél. Már Aristoteles mondja a magára maradó ember vagy szamár vagy isten. Ez utolsó pogány beszéd, tehát az embert ha nem társadalmi lény, szamárnak veszszük, nemcsak gazdasági vagy er­kölcsi téren, hanem szellemi téren­­is: a remete elzüllik, az anachoreta is; aczélt aczélhoz kell dörzsölni, ez adja az élet szikráját. Habár mai nap Goethe szép mondását travesztálni szokták „Esel (edel helyett) sei der Mensch, hilfreich und gut, s igaz is, hogy a jósággal sok visszásság jár, még­se válunk embergyűlölőkké, földönfutókká. Legyen minden ha au­toritás, mely az egyéni szabadságot, ha nem tekint a társadalomra s ennek árt, zabo­lázza s legyen mindig szabadság, mely az auto­ritást, ha a társadalmat arczul csapja s kizökkenti, ellensúlyozza. Mind a kettő kapcsolódjék, organi­­zálódjék a társadalmon belül, vele s körűlé, igy, de csak igy kijegy­ződik a tekintély is, a szabad­ság is kellőképpen. P. CSARNOK. Vigasztalás. Furcsa az emberi élet, bizony furcsa! Foly­tonos bizonytalanság az, napról napra ismétlődő egyformasággal; ebbe az egyformaságba csak a csapások és szenvedések hoznak némi változa­tosságot. Akkor becsüljük egy keveset az életet, mikor csapásaitól félünk, vagy mikor valami bajból sza­badulunk meg. Bizonytalan az, ki merné ezt tagadni? És csak egy bizonyos benne : a félelem a kikerülhet­­len­­ végtől. Egy vigasztalás, nagy vigasztalás van, és ez következő: ha van valami, vagy ha van valaki, a­kinek jósága, ha csak képzelt jósága is, elfeledteti velünk az élet keserűségeit, durva bántalmait, nagy csalódásait; ha van, a­ki vigyáz roskadozó lépteinkre; ha hiszünk valamiben, vagy vala­kiben, a­ki végig vezeti — életünket. Ez azután a vigasztalás — az élet folytonos hullámzásában, tüneményeinek folytonos változá­sában. * * * Háromféle életfelfogást különböztetünk meg. Az első a személyi (vagy állati­­) a második tár­sadalmi, pogány; a harmadik pedig általános (vagy isteni). Az első felfogás szerint az emberi élet csak saját személyiségében áll; az élet czélja az illető személyiség akaratának kielégítése. A második felfogás szerint az emberi élet nem áll csak­­■ személyiségében, hanem a sze­mélyiségek kontinuitásában; közösségiben; tehát a törzsben, családban, nemben, államban; és az élet czélja ezen közösségek akaratának teljesítésé­ben rejlik. Végre a harmadik életfelfogás szerint az em­beri élet nem áll a személyiségek közösségében és kontinuitásában, hanem az élet alapjában, for­rásában vagyis az­­ Istenben. Ezen három fokozatot megtaláljuk minden vallásban, melyek egykor léteztek és most lé­teznek ! A­ki a harmadik felfogást követi, az felál­dozza saját személyi, családi s társadalmi üdvét — Isten akarata teljesedésének. Életének rugója az absolut tiszta szeretet. Hogy az életnek igazi értelmét, mely oly egyszerű, megismerhessük : ahhoz nem szükséges sem a positív bölcsészet, sem mély tudomány; szük­séges csak egy tulajdonság : t. i. az, hogy mentek legyünk az előítéletektől. * * Életünk sok bajjal van összekötve, és e ba­jok különfélék. Némely szenvedéseink, sajnos, eléggé igazak, főleg azok, melyeket magunk okoztunk ön­magunknak; vannak azonban más bajaink is, ama­zoknál nem kevésbé sötétek, melyek tényleg csak a bajok szellemei, a képzelt bajok. Ezeknek ha bátran szemükbe néznénk, azt látnák, hogy nincsen sem alakjuk, sem valóságuk, hanem hogy csak beteges képzelődésünknek puszta szüleményei. Bajainknak némelyike csakugyan rosz, de nem igazi; mások igazak, de nem roszak. A legnagyobb rész önmagunkban rejlik , mi­ért önmagunkban kell keresnünk a legnagyobb jót is. Gyakran a bajokat, a szenvedéseket mi ma­gunk nagyítjuk , és ha jól megfigyeljük azokat, belátjuk, hogy nagyobbaknak látszanak, mint tény­leg vannak. Azért okosan cselekszünk, ha előre látjuk őket; de remegni, félni tőlük — előre; oktalan­ság. És jobb légvárakat építeni, mint —­ börtö­nöket. Nézetem szerint e tekintetben is sok, minden függ a — lelkiismerettől. Gyönyörű gondolat, eszme az, hogy minden embernek őrangyala van; és ezen gondolat, ezen eszme igaz is, mert a lelkiismeret folyton őrködik, s mindig készen áll megóvni minket a szerencsét­­lenségtől. Ezt tartva szemünk előtt, helyesen fogjuk fel az életet is. És ezen helyes felfogás képessé tesz minket arra, hogy kedvtelenség nélkül megelég­szünk a jelennel, hálával megemlékezünk a múltról és üdvözölni fogjuk a jövőt reménynyel s öröm­mel, gyanakodás, bizalmatlanság s felelem nélkül. És ez — nagy vigasztalás! — Cselkó József. HÍREK. — Személyi hir. Ráth Péter a csaczai kerü­let orsz. képviselője, a kassa-oderbergi vasút ve­zérigazgatója f. hó 5-én és 6-án választó kerüle­tében tartózkodott. Megrendítő gyászhir. Folyó hó 5-én egy gyászhir járta be a napilapok nyomán vár­megyénket. Szalavszky Gyula v. k. t. t. főispá­nunk testvéröcscse Szalavszky Ferencz vetett véget önkézzel életének Budapesten. Megren­dülve vettük e gyászhirt a mely vármegyénk szeretve tisztelt főispánjának családját gyászba borította. Enyhítse a gyászba borult család merh­etlen fájdalmát az egész vármegye a Fel­vidék s mély tisztelői őszinte részvéte. Baross alapítvány. A Baross emlékére emelt szoborműre gyűjtött összeg maradványát tud­valevőleg özv. Baross Gáborné és Brázay Kálmán 3000 koronára egészítették ki. Ezt az összeget Baross Gábor alapítvány néven a kereskedelmi mi­niszer fogja kezelni és kamatait évente Baross Gá­bor halálának évfordulóján adják ki a bellusi m. kir. kosárfonó iskola egy szegénysorsu szorgalmas tanulójának, a ki kézi ügyessége mellett a magyar nyelvből a legjobb eredményt érte el. A mennyiben a nevezett iskola megszűnnék, az ala­pítvány kamatait egy szegénysorsu trencséni iparos ifjú támogatására fordítják. — Rath képviselő választói között. Folyó hó 4-én adatott át a forgalomnak a kassa-oder­bergi vasút Csacza-Jablonkai vonalán épített má­sodik vágány ; ezen megnyitás azért vált neveze­tessé, mert Magyarországon ez az első magán va­sút, mely vonalán egy második vágánynyal bir; ezen alkalmat felhasználta a vezérigazgató, és a csaczai választó­kerület orsz. képviselője, hogy ke­rületének azon községeit, melyeket utolsó itt időzése alkalmából nem járt, meglátogathassa. Szombat délutáni 5 órakor érkezett különvonaton, Jablonka felől Csaczára; kíséretében voltak Szekula főfelügye­lő, Palásty felügyelő és Szabó Ferencz titkár; a va­sútnál számos választó­polgárral az élén, Szeghy János főszolgabiró fogadta ; innen a zászlódiszt öl­tött városon keresztül a főszolgabíró lakására haj­tatott, a­hol megszállt; este 7 órakor Menkina Já­nos tekintélyes polgár házában, leánya esküvője alkalmából adott lakomán vett részt, a­melyen a város intelligentiának szine java is megjelent ; az est folyamán számos felköszöntőben éltették a népszerű képviselőt másnap azaz : f. hó 5-én reg­gel nagy kísérettel ellátogatott Turzovka községbe; fogadtatására diadalkaput emeltek s a nép sokasá­gával az élén az elöljáróság s a papság üdvözölte ; innen a plébániára hajtatott, a hol fényes villasre­­gek­hez ültek, az nap ellátogatott még Sztaskó Zá­­kopcse és Rakova községekbe, mely utóbbi helyen az esperes vendégszerető házában megebédeltek ; este 8 órára visszaérkezett Csaczára, s részt vett a polgárság által az ő tiszteletére rendezett táncz­­estélyen a mely fényesen sikerült s a jótékony czélnak is szép összeget juttatott; folyó hó 6-án folytatta körútját a beszterczei völgybe, Szeghy Já­nos s többek kíséretében itt Haydin Imre főszol­­gabiró kisérte u­jában Ó- és Uj-Besztercze előtt diszes bandériummal lett fogadva Kapalai esperes és Gi­y Ede plébános és a községi elöljáróság élén. Az üdvözlő beszédet Kapalai esperes tartotta, a melyet az egybegyült nagy néptömeg lelkes éljen­zéssel kisért s elkísérte szeretett képviselőjét a plébánia épületébe. Kapalai vendégszerető házánál ebédre gyűlt egybe a diszes társaság s délután az uj-beszterczei plébános, Gily Ede vendéglátó házát keresték fel, mindkét helyen a két-két háziúr, a járás főszolgabírója s a háznak ura szívélyes fogad­tatása meggyőzték a népszerű képviselőt arról, hogy úgy mint barátait sikerült magához lebilin­cselnie, és úgy sikerült politikai ellenfeleit meg­nyernie s vele a nép ragaszkodását kiérdemelni, —­ szóval Ráth Péter orsz. képviselő örömmel és megelégedéssel emlékezhet vissza ezen útjára. — Hol maradnak a többiek ? ! ! —­ Zajtalan ténykedés. A kiszucza-ujhely­­várnai kerület orsz. képviselője ténykedése felől ritkán hallunk szót emelni, pedig sok dolog elő­mozdításánál fáradozott és fáradozik s mint meg­bízható forrásból ismételve értesülünk, kerülete ügyeinek és érdekeinek sikeres megoldásában úgy mint eddig a közelmúltban is hozzájárult s leg­újabban kieszközölte a földmivelésügyi m. kir. minisztériumnál kerülete részére, hogy a gyü­mölcsfaj nemesítése és a gyümölcstenyésztés elő­mozdítása czéljából a kisz.-ujhelyi járás gazdái között 2000 drb alma és 1000 drb nemesi­tett körtefa csemete ingyen kiosztassék. A földmi­ve­lési m. kir. minisztérium ezen adománya a járási fő­szolgabiró utján fog szétosztatni. A kerület lakos­sága hálával fogadja képviselőjének fáradozásait mint olyat, a mely közgazdaságunkat hivatva van emelni. — Gyászhir. Vármegyénk legelső családjának egyikét borította gyászba a kérlelhetlen sors. A közelmúltban még egészségtől duzzadó családfőt ragadta el övéinek kedves köréből a halál. Vár­megyénk egyik tekintélyesebb nagybirtokosa száll sírba Pongrácz Ágoston gróffal. A család a követ­kező gyászjelentésben tudatja a halálesetet. —­ Özv. Gróf Pongrácz Ágostonná szül. nagy-unyomi Sényi Amália saját, valamint gyermekei Rudolf és Carola, úgy az egész család és rokonság nevében fájda­lomtól megtört szívvel tudatja szentmiklósi és óvári Gróf Pongrácz Ágoston főrendiházi tag, életének 58-ik évében, boldog házasságának 21-ik évében hosszas szenvedés és a haldoklók szentségeinek ájtatos felvétele után i. é. február hó 6-án d. e. 11 órakor Istenben történt elhunytét. A boldogult hült tetemei i. é. február 9-én d. e. 9 órakor a vágújhelyi prépostsági templomban ünnepélyes gyász­­mise után be fognak szenteltetni, a vasútra vitetni és Várnán a családi sírbolt kápolnába 10-én d. e. 10 órakor örök nyugalomra helyeztetni. Az örök világosság fényeskedjék neki! — Áldás és béke lengjen drága hamvai fölött. Álarczos-bál. Ritkán esik meg a társadalom­mal, hogy mulatság kedvéért tegyen fel álarczot, a napi életben igen gyakran találkozunk sikerült álarczosokkal s kevésszer sikerül álarczukat a he­lyes időben eltávolítani. De nem ezekről akarok e rovatban fecsegni, hanem a zsolnai korcsolyázó egyesület által f. hó 4-én rendezett álarczos bál­ról. Ott álltam a nagyterem ajtajában, gondolataim messze szálltak, szemeimet gépiesen legeltettem a szingazdagon díszített terem díszletein; üres volt a terem — csak egy pár rendező futkosott ide­­oda, milyen furcsa az ilyen terem! úgy néz ki, mint ünneplő köntösbe öltözött szép leány, —­­várva a pillanatot, melyben magához ölelheti ked­vesét. E hasonlat — mint mindegyik sántít, de az nem baj, hagyjuk e termet, mert ime egy álarczos pár közéig — a zene a „Rákóczy“ indulóval fo­gadja — pedig ezek nem a várva-vártak — de h­át ők az elsők, nekik jutott a fogadásra szánt induló. — A zene egy dallamos, fülbe mászó ári­ába csapott ott és ime mintha a dallam hangjai varázs­erővel birnának — a terem megtelik, hul­lámzik a szingazdag társaság alá és fel — a sze­met kápráztatja a milliónyi szili-egyveleg s min­denkit­ől a kíváncsiság megtudni, ki ez — ki az az álarczos. Én voltam az egyedüli, ki a tudósító Röntgen sugaras segélyével még a szünóra előtt megállapítottam a névsort. Nem könnyű dolog ez, mert a Röntgen sugarakat nehéz itt helyesen al­kalmazni, gyakran csalódik az ember, a mamák pillantásaiban, csak azok a sugarak, melyekkel akaratlanul is elárulják a szép maszk kilétét. — Hol kezdjem e világ ismertetését, kezdjem a is­teneknél, ezeknek nem volt helyettesítőjük, kez­dem hát az Isten kertjében nyíló virágokkal s ha már itt kezdem, a természet legszebb évszaka a tavasz képviselőjénél állapodom meg, hogy elszán­jak ama csinos vadvirág mellé. Innen nézem to­vább e csodás virággyüjtem­ényt, a szegfű mindig kedvencz virágom volt, ott díszeleg s ime a zene; istennője mégis leszált közéjük a hold gyönyörű sugárainál s velők­ egész udvar jött, ott voltak a magyar, szerb, czigány s spanyol nép száz nemé­nek képviselő, ott egy szende virágárus leányka kínálja virágait, ott egy helyes kis kéményseprő, (nem tudom mester-e, vagy csak segéd?) gyönyörű alak egyeleg a hozzáközeledőkkel s Hungária dél­­czegen jár alá és fel, mintha keresné a hozzá­tartozókat, pedig nem — nem kereste, de ő is, meg a többi is megtalálta párját, tánczra perdült a társaság a bokázó magyar fia elvitte Hungáriát, a Midhi elvitte az ő bécsi mindenségét, a spanyol grand szerb kis­lányt kérte fel tánezra s össze-visz­­szaság keletkezett a virágok oda simultak lovagjaink­ február hó­n.

Next