Fényfüggöny – Ex-stasis – Jump, 1996-1998 (Szeged)

1996 / Tavasz

S Vannak, akik széttárják a kezüket és legyintenek. Mások dühöngenek vagy nekikeseredve „fikáznak”. És néhányan estéről estére a csodára várnak. Hogy lesz egy előadás, egy koncert, egy produkció, ami meggyőzi a kételkedőket, elhallgattatja a fikázókat, igazolja a csodavárókat. Hogy lesz végre egy este, ami nem volt hiába. Ami új értelmet ad elkopott, kongó varázsszavaiknak: művészet,­esemény, jelenlét, hitel, formateremtés, komplexitás, távlat... Várakozás közben kérdések tolulnak a szánkra: adottak-e ma a feltételek ahhoz, hogy ez a csoda megszülessen? Vannak olyan helyek, ahol ez megeshet? Amelyet belakhatnak az alkotók, amelyet felfedezhetnek maguknak a nézők? Amely súg valamit: inspirációt ad a művészeknek, az ott(hon)lét örömét nyújtja nézőknek? Létrejöhetnek manapság ilyen helyek? És megmaradhatnak? Vannak alkalmak a találkozásra, ahol a különféle műfajú, elkötelezettségű alkotók és különféle érdeklődésű, ízlésű nézők párbeszédbe kezdhetnének egymással? Megérthetik, megérinthetik egymást? És kik azok, akik ezeken a helyeken megnyilatkozhatnak? Miféle késztetés­­­odorja őket a színpadra, pódiumra, porondra? Miféle küzdelmet folytatnak önmagukkal, választott anyagukkal, a körülményeikkel, közönségükkel, hogy megszülethessen a produkció? Ha lehetőséget nyernek, hogy dolgozhassanak (a társadalom ad nekik megbízatást a munkára, a kurátorok, a menedzserek?), a műhelymunka miféle stációit járják? Milyen élményanyagból és miféle művészi tradícióból lehet manapság meríteni? És tudunk manapság kommunikálni: egymás közt a színpadon, egymással a rivalda két oldalán? Szót értenek egymással azok, akik ugyanabban a közegben élnek? Kérdezünk, mert várakozunk. A csoda csak tört pillanatokban ad jelt magáról, hogy valahol a jövő időben létezik. Keresgéljük hát a kifejezést, mely többet mond el róla. A régi szavak helyére újak lépnek. Megunjuk, felidézzük őket. Mondtuk már, hogy avantgárd és kísérleti művészet, volt már szó alternatív, illetve párhuzamos kultúráról, példálóztunk már a struktúrán kívüli, független alkotómunka előnyeivel. Ma azt mondjuk: kortárs művészet. Soros varázsszavaink ez, pedig mindig ugyanarra gondoltunk, ugyanazt vártuk. Hogy legyen valami, ami nem akadémikus, nem hivatalos, nem kötelességszerű, nem lejáratott. Valami, ami eleven, friss, robbanó erejű. Ami nekünk, magunknak szól mindannyiunkról. Belefeledkezhetünk általa a létezés örömébe, beledöbbenhetünk saját végességünk fájdalmába. Kérdezünk, mert hazudnánk, ha válaszolni próbálnánk. Tudjuk, ugyanazzal a mondattal kell ma igent és nemet mondani. Tudjuk, hogy látni akkor kezdünk egy tárgyat, ha több nézetből is szemügyre vesszük. Tegyük ezt! Itt van ez a kor, melyben élünk, itt van a művészet, mely kortársunk. Gondolkodjunk, beszélgessünk róla! S.L.I. FÉNYFÜGGÖNY Péter Márta A fekete Mandarin 4 (A csodálatos mandarin - Bozsik Yvette és társulata) Bérczes László: Keretből keretbe (Beszélgetés Bozsik Yvette-tel) Beavatatlanok­­ (Bagnolet Nemzetközi Táncszemle) Hol a jéghegy? 7 [Szabó György a PeCsáról és a „Liliom utca" tervéről) Rókás László: Tapasztalat, sebtapasszal 8 (A Sofa Trió hollandiai turnéjáról) Simon Zoltán: Apropó Artaud 10 (Vérzuhatag - Theoréma Színház) Jákfalvi Magdolna: Ünnepi színjáték(okkal) ц (Ünnepi színjáték - Veszprémi Petőfi Színház) Sándor L. István Átjárók 12 (Beszélgetés Lőrinc Katalinnal) Sándor L. István: Ízlészavar 14 (Salome - Kaposvári Csiky Gergely Színház) Haynal Ákos Kettéhasadt előadás 15 (Végjáték - Kaposvári Csiky Gergely Színház) Csontos Erika: Amplitúdók 16 (Galván - Pont Színház) Közép-európai hangulat 17 (Szalay Szabó István az Egyetemi Színpadról) dr. Dienes Gedeon Nyugalom és harmónia a MU színpadán ........................18 (A Mozdulatkultúra Egyesület estjéről) Burkasfer Lajos: Irodalom vagy színjáték?...........................................................................19 (A kortárs magyar drámáról két Garaczi-bemutató apropóján) Sándor L. István Afféle zárvány 20 (Interjú Zsótér Sándorral) Mikita Gábor: Élő mítosz - holt szöveg 21 (Phaedra, A pincér - Miskolci Nemzeti Színház) Farkas Virág, Pusz Ilka Ab Ovo: nemzethalál 23 (Bábelna - Szkéné) Ne legyenek rögeszméim! .24 (Regős János a Szkénéről) Regős Pál hetvenéves 25 (Mackó László interjúja) Perényi Balázs: Színházra várva 26 (Teatro Godot - Krétakör Színház) Schilling Árpád Faltolás .27 (Rendezői reflexió a kritikára) Sándor L. István Érintések 28 (Zách Klára­­ Stúdió „K”) Testközelben 29 (Fodor Tamás a Stúdió ,,K"-ról) Sebestyén Rita: Rag-time 30 (Tévedések vígjátéka - Kolozsvári Állami Magyar Színház) Sándor L István Begubózva a megszokottba 30 (Beszélgetés Bocsárdy Lászlóval) Virtuális színház 31 (Fábián Zsolt a szegedi MASZK-ról) Gyenge Zoltán: Átkozott történet (Átkozott történet - Metanoia Színház) Varsó Vera: A játékos ember 34 (Signo, Homo Ludens - Szegedi Kortárs Balett) Lőrinc Katalin: A második verzió (VIB - TranzDanz) Kondorosi Zoltán: Oda/Vissza (Kis debil darab - Szárnyak Színháza) A pampákon (Derdák András a Banán Klubbról) FEHÉR Kovács Zsolt: „Liberated sounds, liberated creativity” Tóth András György: Present a Fonóban 38 Tóth András György : Ember a Zéró Univerzumból .40 (Beszélgetés Daniel Denis-vel) Sörés Zsolt: A bevásárlás kora 42 (Jon Rose a Fonóban) Jon Rose: A sporthegedű (részletek) ..................................................................................44 (ford.: Gasner János) Székelyhídi Zsolt: Zörejek ....................................................................................................46 Címlapfotók: Zalán Klára 3

Next