Figyelmező, 1837. január-december (1. évfolyam, 1/1-25., 2/1-52. szám)

1837-02-14 / 6. szám

’s Dayka és Bacsányiéi másodszor, mikhez még a’ kassai Zsebkönyvtár’ járult, melly eddig Faludi, Csokonai és Berzsenyi’ munkái­­ból ada anthologiát. Ezeken kívül, miket a’ legújabb ivadékra nézve új nyereségnek tekinthetni; a’ legújabb dolgozatok az Aurorákban ’s Nefelejtsben, Urániában, Aortájában, Lantban és Parthe­­nonban jelentek meg*; az utolsó három, ké­szülő fiatal íróktól, de helyenként örvendez­tető jeleivel a’ tehetségnek. Melly különbség ezen —, és az eg­ykori Hebe és Szépliteratu­­rai ajándékbeli kezdők közt! Legfeltűnőbb g­yarapodást az időszaki literatura vett. A’ rég­i Hazai ’s Külf. Tu­dósítások ’s M. Kurír mellett az Erdélyi Hír­adó ’s a’roppant publicumu’s hatású Jelenkor támadtak, mindnyájan saját mellék lapjaik­kal, mellyek, ha nem eg­yfom­ák is becsre, de régibb efféle lapjainknál hasonlíthatlanul tartalmasbak mind, és becsesbek. Encyclo­paedia­ tartalommal fenn áll még­ a’ Tudomá­nyos Gyűjtemény és Minerva, mellettük tá­madtak a’már említett Sas és Tudománytár, ’s a’ kassai Szemlélő. Külön tudományoknak is jutottak saját lapok ; az eg­yháziaknak, orvosiaknak, mint saját helyükön látták; a’ gazdaságot a’ harmadszor is elakadt Mezei gazdára következett Kémlő, a’ mesterségeket az Ismertető tárgyazzák. Közhasznú irány­­nyal folyt a’ tudományosabb Fillértár, ’s foly a’ népszerű Vasárnapi Újság. Literatúrai fo­lyóirat a’ Kritikai Lapok ; egy kassai újság „Literatúrai lapok“ czímet viselt. Az asszonyi világnak a’ Regélő és Rajzolatok kedvesked­nek kedvtöltő ajándékaikkal. Végül, mint különféle köz hasznú ismere­teket terjesztő évkönyveket, a’ Károlyi’ Ha­zai Vándorát, Länderer’Honi Vezérét és Wer­fer’ Házi Barátját kell említenünk, mellyek a’ régi, ízlés és tartalom nélküli kalendá­­riomokat hasznosan és korszerűleg váltot­ták fel. Ekkér szaporodtak kevés idő óta azon erek, mellyeken át a’ publicum’ testébe, min­den irányban lelki táplálatok terjednek. Adja isten, hogy a’ táplálat mind inkább egész­séges , a’ fejtés sebes, a’ siker pedig teljes legyen! !­• Schedel JP» Ph­ilosoph­ia. 2) Az ember kiform­altatása esmer­ó erejére nézve, vagy e’ közhasznú Metaphysica. Irta Fejér György. Bu­dán, az m. re. Universitas é­­leteivel. 1835. n. 8. 325 lap. A’ philosophia’ mezeje literaturánkban mind eddig parlag; ha néha ütődnek is fel halvány virágok, azok, kevés kivétellel, vagy semmi, vagy silány, vagy romlott gyümölcsre értők. A’ philosophia’ illy nyomorít hatásának oka az, hogy némellyek a’ph­ilosoph­iát, melly a’ többi tudományoknak is vezetője tartoznék lenni, legmegkötöttebbé, mondhatni lelán­­czolttá alacsonyítják. Megkötött, és lelánczolt lesz pedig a’ philosophia, a’ természeti és szellemi világ’ adatainak puszta nézlése, a’ tapasztalás, a’ vanság (annak a’ mi van) a’ teh­etség által. A’ ph­ilosophiának nem azt kell adni: e’ vagy ama’ természet- és szellemvi­lági adat hogyan van, vagy lehet, hanem hogyan kell annak lennie szükségképen, kö­zönségesen ’s általánosan ? Ezek azon magas categoriák, mellyekre a’ ph­ilosophiának mind azt, mi a’ természeti ’s szellemi világban van, és lehet, szerkeszteni kell, különben a’ phi­losophia csak valami leiró tan, precarius szó­határozás , ’s ezekre alapuló paralogismusok’, antinómiák’ és üres képzetek’ gyülvénye le­­end. Hogy az idézett közhasznú metaphysica ezen utolsó osztályzásába esik a’ ph­ilosoph­iá­­nak, főbb részeinek főpontjai mutatni fogják. Minden pontjait fölvenni nem is lehet, nem is érdemes. A’ tiszta metaphysica’ első része’ első pont­jának , a’ fundamentomi metaph­ysicának, elve az , mi a’ Hermes’ philosoph­iájaé : ,,A’ minek közvetetl­enül, vagy közvetve igaznak elesmé­­résére belsőképen kénytetni érezzük magun­kat, szükségkép, nem eseti kép, az nekünk való, igaz, szükségkép és közönségesen“ (I§. 18). A’ szerző említi itt a’ szükségesség’ és közönségesség’ magas categoriáit, csakhogy ezen elv után a’ levőket, és lehetőket a’szük­ségességre nem fogja felemelni. a) Mert ezen szabadon felütött, és nem szerkesztett ’s kifejtett elv, nem egyéb, mint a’ könyv’ elejére tolt igen nagy petitio prin­­cipii. Épen azt szeretnek látni, Énünk mi ilyen gondolkozás’ törvényei után kénytettetik akár­mi tárgy’ szükséges ismeretére, vagy mi elv után lesz az eszmei, szükségképen valódivá, az énleges tárgylagossá, a’ belső külsővé.

Next