Figyelmező, 1837. január-december (1. évfolyam, 1/1-25., 2/1-52. szám)

1837-05-30 / 21. szám

­acamä&aiaaad) az egyetemes Iiteratura’ körében. Kiadó szerkesztők: SCHEDEE, VÖRÖSMARTY, szerkesztőtárs: RAJZA, Pesten. Május’ 30­. 1833. 31. szám. Tartalom: Magyar Iiteratura. Philosophia. Az okoskodás és költészet’ tudománya Saskutól (Kará­cson Tivadar), 167­­1. Német Iiteratura. Prománok és novellák. Tieck’ legújabb novellája, 172. 1. Bib­­liographia, 174. 1. — Literatúrai mozgalmak, 174. 1. Írói ellenmondás, 17­4. 1. MAGYAR LITERATUR­A. Philosophia. 4) Az okoskodás* és költészet' tudománya a’ szép tu­dományok­’ ismertetésével. Pesten, 1836. Esztergomi k. Beimel József ’ tulajdona, 81­­05 és 344 lap. A’jelen kötet nem egyéb, mint külön szer­zők által, külön illőben, külön tárgyról, kü­lön szellemben írt két külön munka. Recen­­senst itt közelebbről csak az első érdekli, melly a­ főczím szerint „az okoskodás’ és köl­tészet’ tudománya“; a’ különczímeken „az o. és k. alaptudománya.“Mind a’ két szakasz’ végén ezt olvassuk: írta S­a­s­k­u Károly. Lássuk ezeket. Bajlódjék a’ többivel más, h­a tetszik. Tornay panaszszal végzé regény bírálatit, nekem azzal kell kezdenem. Szerencsés olva­só ! te kezedbe veszed Lasku Károly’ sokat ígérő munkáját, megérted az első lapon h­á­­nyadány vagy vele, ’s elteszed azt egy csen­des „requiescnt inpace“val örökös nyugalom­ra : nekem szegény criticusnak ellenben lap­jait olvasnom kell, taglalnom, bírálnom; ’s illy lelki szülöttel az épen nem könnyű dolog. Első értekezésének czím­e: „Okoskodás’alap­­tudománya.“ Már itt elakadok. Mi ez? Mit ért a’ szerző alatta? Logica vagy philosophia fundamentalis-e ez? Hiába töröm fejemet. Ol­vasd végig! gondolám, majd kiviláglik. ’S ímé megtevém azt, ’s nem vagyok okosabb mint előbb ! Ez lehetetlen, fogja valaki mondani. De miért? Hát ha a’ szerzőnek magának sem vala tiszta fogalma czéljáról? Sasku úrral történt volna-e ez a’világon először? A’ bevezetésben ugyan tudtunkra adja, hogy ,,a’ képzeletek és gondolatok — nem külső forma szerinti, ha­nem — az általok előterjesztett tárgyak’ ter­mészete szerint való elrendelése, összekötte­tése vagy különválasztása, egy szóval a’ gon­dolkodás’ szerkezete“, előadásának tárgya, minélfogva értekezését logikai tartalmúnak lenni h­iszszük, de az olvasást folytatva, alap­­philosophiai vizsgálódásokra megyen át, az igazat, szépet, jót, úgy mint ezeknek ellen­tételét, a’ hamisat, rútat és rosszat igyek­szik velünk megismertetni, „hogy amazokat keresni, emezektől pedig őrizkedni tanúlván, éltünket lehető legboldogabbá tegyük“; to­vábbá ezen elvekből a’ gondolkodás’ szabályait megállapítván , azokat a’ nyelvbeli előadásra alkalmaztatja, mi által értekezése logicai, alapphilosophiai és rh­etoricai elemekből ösz­­szeálló characternélküli zan­yvalékká válik. 21

Next