Figyelmező, 1839. január-december (3. évfolyam, 1-52. szám)

1839-03-26 / 13. szám

kiczána a’ nép’ szava után, Podiebradot hirdeti Csehország a’ királyának. Legnagyobb bajt ada a’ szerzőnek Hunya­di Mátyás’ sorsának beszövése, melly sokkal nagyobb jelentésű, h­ogysem epizód lehessen, fő tárgy gyanánt pedig­ a’ másik mellett meg’ nem állhat. Egy mód vala ez a’ színműbe biz­tosan fölvehetni, tudniillik olly szenvedőleg’, a’ mint ez drámában csak lehet, mintegy sors’ intése gyanánt állítani fel, bal jóslatul a­ gyar­ló királynak. Neki csak jelen lennie, csak él­nie kell, hogy a’ királyt esküjére ’s ez ellen elkövetett testvérölésre emlékeztesse. A’ ki­rálynak retteg­ni kellene őt, gyanúval lenni iránta, sőt talán kiadatását is sürgetni, ’s a­­zonnal nagyobb hullámzás támad benne, Po­­ntebradban ’s Mátyásban is. A’ költő mind ezt elmulatá, ’s ez által igen sok jó elemet zára ki művéből, talán épen a’ fenn említett okból, ő­­rizkedni akarván, nehogy epizódja a’ fő tár­gyat elhomályosítsa. ’S ez óvás egy más hi­bába vitte: az epizód ig­en gyengén függ ösz­­sze a’ többi dolgokkal, sőt idegenszerű belse­jével csaknem egészen magán áll. A’ másik feladás vala Mátyásban a’ jövendő nagyság’ szikráit kitüntetni. Ezen törekvés látszik , de véleményem szerint nem sikerűlt. Mátyás’ ma­gas értelmisége, korát haladó műveltsége , láng szelleme, akaratjának energiája , és csaknem makacssággal határos állhatatossága nem szerelmi ’s h­onvágyi érzelmek­ ’s ábrán­dozásokban rejteznek: kevés, de szerencsés vonás néha jobban ábrázol, mint bármelly si­ma ecset. Egyébiránt ezt csak jó kívánság gyanánt állítom fel; mert hogy a’feladás nagy, ’s megfejtéséhez nem csupa ügyesség kívánta­tik , nem kell mondanom. Csak azt akarám ki­emelni, hogy Mátyás nem használtatott elég­gé ;­­ itt kicsin, ha históriai nagyságával mérjük össze, ha attól elválasztjuk, nem elég­gé érdekes. Hibának tartom életkora ellen azon nyíltságot is, mellyel szerelmeskedik. Tizenöt éves ifjúban a’ szerelem még csak ti­tok, mellyet kivallani szemérme ’s ügyetlen­sége tilt. Mátyás úgy beszél arról, mint egy gyakorlott, csaknem mai divatú nösze. Bruno szenvedélyes indulatos fiú, ’s noha egy kissé ismeretes színpadi alatt, segéd sze­mélynek jó. Csak egy az előbbivel rokon ’s annál még rútabb hibáját akarom említeni, hogy szigorú hussita atyjának, kitől elpártolt, ki rá megvetéssel tekint, mentségül szerelmét hozza fel, szerelmét, gyermek atyának, egy ágyas iránt, ki már ezért is csak utálat’ tár­gya lehetett egy olly férfiú’ szemei előtt. A’ főbb characterek több szerencsével vágynak kivive; mindenek felett Rokiczána, kinek titokteljes magaviselete, ’s energiája viszi az egész cselekvényt. Podiebrad lágyabb­ anyagú, ’s nejével együtt inkább házi, mint országos ember; nem az a’ kemény cseh, kit a’ történetekből ismerünk, ’s úgy látszik fény­lő­bb tulajdonai mind Rokiczánára vagynak altalvive. Agnes jó asszonyi kép, ’s követke­zetes , azon egy kivétellel, hogy Málta’, kü­lönben sem olly szükséges megöletése nem egészen rész természetével ellenkezni látszik. A’ király talán leghívebb másolata a’ történeti képnek : elkényeztetett, elpuh­ult, kiélt em­ber , tehetetlen , és csak kívánságból álló ma­radványaival a’ jobbra törekvésnek. Több ol­dalról leh­ete festeni, ha, mint említve volt, Mátyássali viszonyainak ’s abból eredő aggo­dalmainak több hely engedtetik. — Általában megjegyezhető, hogy a’ történeten ’s embe­reken , a’ históriai valósághoz ’s a’ tragoedia’ méltóságához képest, valami kisszerűség lát­szik, körül belül olly arányban, mint a’ két harmadrész idomú szoborművek állanak a’ ter­mészeti nagysághoz, mi talán onnan eredhe­tett, hogy a’ költő fordulat’ pontján van. Itt már nagyobb a’ gazdálkodás minden részben, mint előbbi műveinél, a’ buja hajtások nyel­ve , beteg kinövések nagy részint mellőzve, mind olly dolgok, mellyektöl jövendőre jót le­het várni, egy hozzáadással, hogy a’ költő jobban összeszedett erővel dolgozzék. Mi ma­gyarokat többnyire igen szórakozottan írjuk műveinket, ’s ez, a’ mellett hogy még gyen­gék vagyunk, sokat levon azok’ lehető jósá­gából. Alkonyatkor, bohózat 3 felvonásban. A darab elég tréfás, színpadon mulattató is le­het , de mind ismert színpadi személyek, is­mert örökös színpadi cselek ’s fordulatok; ’s ha mind­ez magában nem volna is hiba, mert mindig új elemeket feltalálni lehetetlen, de sem­mi új az egésznek szerkezetében, tartalmában, ’s ezek felett az összefüggés is egy kissé tág, pongyola. Vérmes határozatait alig lehet mo­tiváltaknak mondani, ’s a’ féltékenységi jele­net a’ két pár szerető közti keresettnek látszik. Mind­ez talán igen szigorún hangzik, de el nem titkolhatom azon rögzött véleményet

Next