Gazdasági Figyelő, 1957. július-december (1. évfolyam, 12-23. szám)

1957-07-04 / 12. szám

X££P Az állásidők megszüntetése: a termelékenység emelésének fontos tartaléka Az ellenforradalom óta eltelt több mint fél év alatt az ipar termelése hónapról hónapra növe­­kedett és javult a termelékenység színvonala is. A termelékenység azonban az 1956. III. n.­évi szín­vonalhoz képest még áprilisban is 90 százalék alatt volt, s lényege­sen májusban sem javult. A korábbi termelési színvonal, valamint a korrigált rentabilitási szint elérése, a vállalatok nyere­ségessé tétele döntően a terme­lékenység további emelése útján biztosítható. Ez a következő idők egyik súlyponti feladata, mind a vállalatok, mind az irányító szer­vek tevékenységében. Ehhez fel kell használni azokat a tartalékokat, amelyek kisebb, vagy nagyobb mértékben minden­ vállalatnál, minden üzemben megtalálhatók. Ezúttal a munka­idő kihasználásában rejlő tartalé­kokkal kívánok foglalkozni. A vállalatok rendelkezésére ál­ló havi munkaidőalap felső hatá­rát megszabja az állományi lét­szám és az egy fő által teljesít­hető óráik szorzata. A munka vég­zésére ténylegesen felhasználható idő ennél kevesebb. A havi mun­kaidőalapot ugyanis csökkenti a szabadságon, betegállományban levők, valamint az egyéb igazol­tan, vagy igazolatlanul távollevők munkaideje. Az igazolatlan mu­lasztások jelentik a munkaidőki­­használás és így a termelékeny­ség emelésének első tartalékát. A munkavégzésb­e megjelent dolgozók átlagos létszáma — az átlagos dolgozólétszám — és az egy dolgozó fő által teljesíthető órák számának szorzata még min­dig nem azonos általában a tel­jesített órák számával. Sokan ugyanis, akik megjelennek mun­kavégzésre, nem dolgozzák ki a teljes munkaidőt, késnek a mun­kaidő kezdetén, vagy a munka­idő vége előtt korábban mennek el. Ezek a munkaidőkiesések ké­pezik a termelékenység emelésé­nek következő tartalékát. A ténylegesen teljesített órákon belül ugyancsak vannak olyan időrészek, amelyek alatt nem fo­lyik munka. Az ilyen munkaidő­kiesések közül egyesek szervezési hibákból, mások a munkás hibá­jából adódnak. Előfordulnak ál­lásidők anyaghiány, energiaihiány, gépmegh­ibásodás, mun­kahiány stb. miatt. Ezek az állásidők — véleményem szerint — jelenleg a termelékenység emelésének leg­jelentősebb tartaléka. A munkás hibájából adódó állásidők a mun­kafegyelem lazaságaiból­ szár­maznak, ide tartoznak a munka­idő alatti beszélgetésekből, lógás­ból és egyéb, nem okvetlenül szükséges szubjektív okok miatt kieső idők. E munkaidőn belüli időveszte­ségek feltárásának legmegfele­lőbb eszközei a munkanapfény­képek és különböző munkatanul­mányok. Ezek segítségével lehet legjobban elemezni a kiesések okait és így lehetőség nyílik azok megszüntetésén keresztül a mun­kaidő jobb kihasználására, a ter­melékenység és végső fokon az önköltség javítására. Okok szerint a munkaidőkiesé­­seket két főbb csoportba sorol­hatjuk. I. A munkafegyelem lazaságaiból adódó kiesések. Ide tartozik az igazolatlan mulasztás, késés, korábbi eltávozás a munkából, munkaközbeni lógás stb. f· Szervezetlenségből adódó ki­esések. Ide tartozik a gépre vá­rás, rajzra várás, gépmeghibá­sodás, anyaghiány, energiaza­var stb. Ezen a két területen állnak előt­tünk a leglényegesebb feladatok, jelenlegi helyzetünkben e téren tehetünk legtöbbet a munkaidő jobb kihasználása és a termelé­kenység emelése érdekében. Sajnos, igen sok vállalat nem fordít kellő gondot a munkaidő­­kihasználásra. Erre mutat például az, hogy nem tartják számon az állásidőket, nem vizsgálják meg azok okait és így nem is derül, ki, hogy hol vannak a legnagyobb hiányosságok. Ez részben abból adódik, hogy a munkaerőhiány nem kényszeríti rá a vállalatokat a munkaerővel való takarékosság­ra. Eléggé jellemző a „kapun be­lüli" munkanélküliség, mert a vál­lalatok sok esetben nem építet­ték le a fölösleges létszámot. Ezt az állapotot nem szabad sokáig fenntartani, mert az üzemekben való csellengés demoralizáló ha­tással van a többi dolgozóra is és esetleg olyan munkaerőt köt le, amire más üzemekben nagy szük­ség lenne. A munkaidő jobb ki­használása csak akkor biztosítha­tó, ha az üzemen belül megszűn­tetik a létszámfelesleget. Az okok feltárása után kerülhet sor a munkaidőkiesés megszünte­tése érdekében végrehajtandó legmegfelelőbb intézkedések ki­választására. A munkafegyelem megszilárdí­tását nagymértékben elő lehet se­gíteni a munkások közvetlen, sze­mélyes érdekeltségének megte­remtésével. Az adott sajátosságok­nak, a munka jellegének, a minő­ségi követelményeknek legmeg­felelőbb teljesítménybérezési módszerek alkalmasak arra, hogy érdekeltté tegyék a munkásokat abban, hogy maguk is törekedje­nek a kiesések megszüntetésére, a rendelkezésre álló munkaidő mi­nél teljesebb kihasználására, va­lamint a helyes munkaszervezés kialakítására. A munkafegyelem­ben bekövetkezett romlás az el­lenforradalom dezorganizáló ha­tásán kívül kétségtelenül össze­függ azzal is, hogy sok területen — többnyire ott is, ahol a munka eredményessége megbízható ala­pon mérhető — megszüntették a teljesítménybérezést és időbérre tértek át. Mivel így a bérek füg­getlenné váltak a munkás teljesít­ményétől, a bérek ösztönző ereje is számottevően csökkent. Az egyes dolgozók keresetére közvet­lenül nem volt hatással az, ha a munkaidő felét sétálással töltötte. Ki kell azonban hangsúlyozni, hogy bármilyen teljesítménybére­zés is csak akkor ösztönöz a tel­jes munkaidő-kihasználásra és a munkafegyelem megszilárdításá­ra, ha a norma vagy egyéb köve­telmények mega­lapítása helyesen történik és a munkaátvétel is szilárd alapokon nyugszik. Igen jó ösztönző eszköz lehet a munka megjavítására és ezen be­lül a munkaidő jobb kihasználá­sára a helyesen felépített nyere­ségrészesedés rendszer is. A helyes bérezési és nyereség­részesedési rendszer önmagában még megfelelő alkalmazás esetén sem old meg minden problémát. Ezért egyes esetekben elkerülhe­tetlen bizonyos adminisztratív rendszabályok alkalmazása is. Igen sok függ attól, hogy az iga­zolatlan mulasztásokkal, késések­kel szemben, milyen magatartást tanúsít az üzem vezetője. Ha az ilyen fegyelmezetlenségek elköve­tőit nem vonják felelősségre, vagy mérlegelés nélkül igazoltnak te­kintik a mulasztásokat, számotte­vő eredményeket nem lehet elérni. Az adminisztratív rendszabályok mellett rendkívül fontos a nevelő­­munka, egy olyan légkör megte­remtése, amely hathatós segítője a munkafegyelem megszilárdítá­sának. A szervezési hiányosságok ki­javítása a munkanapfényképek, munkatanulmányok alapján biz­tosítható. Ezek természetesen fel­hívják a figyelmet a fegyelmezet­lenségből eredő időveszteségekre is, de lehetővé teszik a kiesések csoportosítását különböző szerve­zési hiányosságok szerint is. Is­meretes, hogy ma még elég gyak­ran találkozunk olyan objektív akadályokkal is, amelyek üzemen belüli szervezéssel sem hárítha­tók el: pl. váratlan energiazava­rok, kooperációs lemaradások stb. Ez azonban fokozottan megköve­teli, hogy amikor energia van, rendelkezésre áll a szükséges nyersanyag, vagy félkésztermék, olyan legyen a munkaszervezés, hogy üzemen belüli zavar ne gá­tolja a munkát. A meghibásodott gépeket minél előbb ki kell javí­tani. Ez csak úgy biztosítható, ha helyesen szervezett karbantartó részleg és megfelelő alkatrészek állnak rendelkezésre. Egyes válla­latoknál, ahol a kapacitás nincs teljesen kihasználva, esetleg gon­doskodni lehet arról, hogy gép­hiba esetén a munkát más, egyéb­ként nem működtetett gépre te­gyék át. Technológiai utasítások, rajzok­ idejében jussanak el a munkásokhoz. Ennek előfeltétele az, hogy a sorra kerülő munkák ütemezését már jó előre ismerjék és ennek megfelelően alakítsák ki a technológusok munkáját is. Ne kelljen anyagra vonv­a a munkás­nak. Ha valamely adott termék­hez a szükséges anyaggal nem rendelkezik az üzem, ne tervez­zék annak a gyártását, viszont, ha az anyag rendelkezésre áll ne a munkásnak kelljen utánajárni munka közben. Nem elegendő, ha ezekkel a feladatokkal csak kirívó zavarok esetén foglalkoznak az üzemben, hanem rendszeresen ta­nulmányozni kell a munkafelté­teleket s állandóan törekedni kell újabb és újabb tartalékok feltá­rására. A munkaidő kihasználásban rej­lő tartalékok nem egyedüliek a termelékenység emelése szem­pontjából. A szakmai színvonal emelésével, a technológia fejlesz­tésével és­­helyes megválasztásá­val, a jó munkamódszerek kiala­kításával és terjesztésével, a vál­lalatok közötti kooperáció megja­vításával ugyancsak komoly eredményeket lehet elérni. Ily módon — ha belső tartalé­kok feltárása és felhasználása a termelékenység emelése érdeké­ben a vállalati vezetők általános gyakorlatává válik — rövid időn belül eléri iparunk az 1956. októ­ber előtti színvonalat, mind ter­melékenység, mind önköltség te­kintetében. Egyedül ezzel a mód­szerrel teremthetjük meg a reál­bérek megszilárdításának és to­vábbi emelésének feltételeit. Pongrácz Zoltán Munkaügyi Minisztérium Az újítási rendelet népgazdasági kihatásai GAZDASÁGI ÉLETÜNK ala­kulásában fontos szerepe van a műszaki fejlődésnek, s az ezzel szoros kapcsolatban levő újítói és feltalálói tevékenységnek. Az utóbbi célt szolgálja az újítások­ról és találmányokról szóló új kormányrendelet, amelynek nyo­mán az új cikkek (fogyasztási cikkek és termelési eszközök) előállítására irányuló javaslatok számának megnövekedése vár­ható. Az eddig hatályban volt jogszabályok túlságosan a „meg­takarításra“ helyezték a hang­súlyt. A megtakarítás jelentősége természetesen nem becsülhető le, a gazdasági fejlődést azonban el­sősorban az új, korszerű cikkek fokozott gyártása jellemzi. Az új cikkek előállítására irányuló ja­vaslat szerzőjét az önköltség öt százalékáig terjedő újítási díjban kell részesíteni. Számottevő gazdasági kihatá­sok várhatók a feltalálói tevé­kenység fokozottabb ösztönzésé­től is. A feltalálói díj az eddigi három év helyett öt éven keresz­tül illeti meg a feltalálót. A díj­nak nincs felső határa, a műsza­kilag előnyösebb javaslatok szer­zője részére az eddigi merev ská­lával szemben két százaléknál magasabb kulcsot is lehet alkal­mazni. Népgazdaságunk részére nagy előnyöket várhatunk az új ren­deletnek az „elfelejtett“ talál­mányokkal kapcsolatos intézke­désétől. Melyek az elfelejtett ta­lálmányok? Azok, amelyekre az elmúlt évek folyamán a szerzői tanúsítványt kiadták ugyan, ame­lyek azonban bevezetésre nem kerültek. Hogy miért? Részben anyaghiány, részben beruházási keret hiánya, sok esetben bürok­ratikus huzavonák miatt. Szá­mos értékes javaslat fekszik te­hát el anélkül, hogy megvalósí­tásra kerülne. Az új rendelet se­gít ezen a bajon, amikor kimond­ja, hogy ha a szerzői tanúsít­vánnyal elismert találmányt az állam gyakorlatba nem vette, a feltaláló jogosult az egyéb jog­szabályok keretei között a talál­mányt saját maga gyakorlatba venni, illetőleg annak gyakorlat­­bavételére akár magánszemél­­lyel is megállapodást kötni. Ha tehát valakinek iparengedélye van, az általa előzetesen az ál­lamnak felajánlott találmány tár­gyát az említett feltételek mel­lett gyárthatja, vagy társulhat egy iparengedéllyel rendelkező magánszeméllyel a gyártás céljá­ból. Továbbmenően ez a haszno­sítási jog megilleti a feltalálót a rendelet hatálybalépte után ki­adásra kerülő szerzői tanúsít­vánnyal védett találmányok te­kintetében is, ha az állam bizo­nyos időn belül a találmány tár­gyát nem veszi gyakorlatba. E rendelkezések révén remélhetőleg számos értékes — főleg a lakos­ság jobb ellátását célzó fogyasz­tási cikkekre vonatkozó — javas­lat fog a népgazdaság vérkerin­gésébe bekerülni. A NÉPGAZDASÁGNAK külö­nösen értékes javaslatok beveze­tését célozzák a rendeletnek a közreműködők díjazására vonat­kozó rendelkezései is. Az újítá­sok, találmányok bevezetése szá­mos esetben komoly felelősséggel, nehézségekkel jár. Ezt a felelős­séget a vállalati dolgozók megfe­lelő anyagi ösztönzés hiányában csak vonakodva vállalták ezért sok értékes javaslat bevezetése késett. Az új rendelet az újítási díjjal egyenlő összegű díjazást biztosít azok részére, akik a ja­vaslat bevezetésében a legered­ményesebb tevékenységet fejtet­ték ki. Ugyancsak az értékes ja­vaslatoknak a népgazdaság vér­keringésébe való bekapcsolását célozzák a kísérleti és megvalósí­tási költségekre vonatkozó ren­­delkezések is. Az újítások és ta­lálmányok bevezetésének egyik legfőbb akadálya volt a szükséges költségkeret csekély volta. A ka­réban a vállalati béralap 0,5 szá­zalékának megfelelő összeg állott e célból rendelkezésre. Ha a ke­ret kimerült, a vállalat vagy egyáltalán nem, vagy csak bü­rokratikus huzavona után tudott újabb kerethez jutni. Az új ren­delet ezen a bajon is segít, ami­kor kimondja, hogy a vállalatok az említett költségeket termelési költségként számolhatják el. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy bármilyen nagyságú összeg el­költhető az újítások és találmá­nyok bevezetésére az önköltség terhére történő elszámolás mel­lett. A NÉPGAZDASÁG ÉRDEKÉT szolgálja — ha nem is közvetle­nül, de közvetve — a szerződéses rendszer bevezetése is. Lényege az, hogy az újítás megvalósítása előtt az újító és a vállalat igaz­gatója közös megegyezés alapján rögzítik a kölcsönös jogokat és kötelezettségeket. A megvalósítás időpontja, a népgazdasági ered­mény mérésének módja, az újítót megillető százalékos kulcs meg­állapítása, az újítónak a meg­valósításban való közreműködése mind szabályozást nyernek a szerződésben. Ezáltal számos utó­lagos vita, fellebbezés, panasz fog kiküszöbölődni. Ha pedig akár az újító, akár a vállalat szerződés­szegést követnek el, ennek kö­vetkezményeit a pártatlan bíró­ság állapítja meg. Egyesek a rendszerrel szemben azt az alap­talan aggályt támasztották, hogy az újítási ügyintézést elbürokra­tizálja. Ellenkezőleg. Egy szabato­san megfogalmazott rövid, ha minden lényeges kérdésre kiter­jedő írásbeli megállapodás egy­szerűsíti az újítási ügyintézést, mert mindkét fél előtt világos, hogy milyen jogok, illetve köte­lességek terhelik. Ilyen módon a szocialista tartalmú szerződés az újítómozgalom fejlődésének fon­tos alapkövévé válik. Áttekintve az elmondottakat, megállapítható, hogy a jogszabály helyes végrehajtása esetén nép­gazdaságunk számára az újító­mozgalom fellendüléséből nagy eredményeket hoz. Krasznay Mihály Néhány szó a bútorellátásról A kereskedelem hiánycik­keinek sorában szerepel a bú­tor. A kereslet nagyságára jel­lemző, hogy a szakboltokba jóformán, alig érkezik meg az áru, máris vevőre talál. A nagymértékű kielégítetlen kereslet mellett a kereskede­lem által lebonyolított bútor­­értékesítés évről évre jelentő­sen nő. 1956-ban 1952-höz ké­pest több mint négyszer any­­nyi bútort értékesítettünk s az 1957. 1. negyedévi bútoreladás értéke is m­eghaladja az előző év negyedévi átlagát. Növelte a bútorellátást az erősödő kis­ipar munkája is. 1957. márciu­sában 1953-hoz képest több mint kétszeres volt az aszta­los és kárpitos kisiparosok száma. MI AZ OKA A NAGY KERESLETNEK? Bútorellátásunk a lakosság szükségletének megfelelően már több év óta nem alakult kielégítően. Ha figyelembe vesszük, hogy hazánkban évente átlagosan kb. 100 ezer házasságkötés történik, s az új házasok jelentős része elsősor­ban bútort kíván vásárolni, már ez a réteg egymaga is je­lenít)é■ keresletet képvisel. Leg­alább ilyen súllyal szerepelnek a bútort vásárolni szándéko­zók között mindazo­k, akik la­kásukat az elmúlt évek nem megfelelő bútorellátása miatt, csak hiányosan tudták beren­dezni. Igen magasra tehető azok száma is, akik új bútorok vásárlásával­­kívánják felújíta­ni elhasznált lakberendezésü­ket. S újabb keresletet idéz elő az a tény, hogy az ellen­forradalom alatt tömegesen pusztultak el lakásberendezé­sek. Bár az ezévi értékesítési tervszámok magasabbak a ta­valyinál és van bizonyos re­mény arra, hogy a Német De­mokratikus Köztársaságból kö­tésen felül importálhatunk bú­tort, az ez évi bútorellátás még mindig nem lesz kielégítő. Elégtelen bútorellátásunk okai közismertek. AZ ALAPVETŐ KÉT OK: bútoriparunk elégtelen kapaci­tása és a nem kielégítő nyers­anyagellátás. A háború során a bútorgyáraik egy része tönk­rement és ezek a felszabadu­lást követően nem kerültek újjáépítésre, kibővítésre, így gyáraink egy része a háború előttihez képest lényegesen alacsonyabb kapacitással dol­gozik. A kisi­­azosok számá­nak növekedése sem hozta meg teljesen a hozzáfűzött re­ményeket. A nagymértékű ke­resletet kihasználva jelentős részük ugyanis felesleges több­letmunkával olyan bútorokat állít elő, amelyek árai rendkí­vül magasak és így kevesek számára hozzáférhetőek. Példa erre az ipari vásáron kiállí­tott — egyébként igen szép ki­vitelezésű — konyhabútorok ára (6—7500 Ft). A bútorellátás megjavításá­nak egyedüli módja ipari ka­pacitásunk növelése. Megfelelő raktár- és nyersanyagellátás esetén gyáraink nagy része rá­térhetne a kétműszakos terme­lésre. Ez a gyárak jelentős ki­bővítését tenné szükségessé, amit azonban viszonylag kis befektetéssel meg tudnánk oldani. Ehhez kapcsolódó kér­dés a megfelelő szakmunkás­utánpótlás biztosítása is. Biz­tosítanunk kell továbbá, hogy a bútoripar több anyagellátás­ban részesüljön. Dr. Sz. L. X­cjt GAZDASÁGI !

Next