Figyelő, 1960. január-június (4. évfolyam, 1-26. szám)

1960-01-05 / 1. szám

­ Egységes, független minőségellenőrző szervezetet Az ipari termelés színvonala emelésé­nek egyik fontos tényezője a termékek minőségének állandó javítása. A termé­kek minőségének javítása — azon túl­menően, hogy alapvető gazdasági érde­künk — politikai szempontból is fontos, hiszen az emberek nap mint nap a fo­gyasztási cikkek vásárlása, illetve fo­gyasztása során mondanak véleményt szocialista iparunk munkájáról. A fenti­ekből kiindulva, a II. ötéves terv elkészí­tésére vonatkozó irányelvek és az MSZMP VII. kongresszusa egyaránt azt a felada­tot tűzte ki, hogy ..a termelés mennyi­­ségi növekedése mellett javítani kell... a termékek minőségét. ..” A termékek minőségének javítása el­sősorban a termelési folyamatban alkal­mazott műszaki-technológiai eljárások korszerűségtől fü­gg, ezek alkalmazására azonban jelentős befolyást gyakorolnak az an­yagi ösztönzők és a szervezeti in­tézkedések, az iparirányítás kialakult rendszere. Ez utóbbi szempontból nagy szerepe van a minőségellenőrzésnek, mint az iparvezetés egyik fontos tényező­jének. A minőségellenőrzés hatékonysá­ga, s színvonala u. i. ösztönözheti az ipart a termékek minőségének javítására, de passzív szemlélője is lehet az adott minőségi színvonalnak. A Központi Népi Ellenőrzési Bizottság vizsgálata A Központi Népi Ellenőrzési Bizottság ebből a szempontból széleskörű tájéko­zódást végzett a kohó- és gépipar, a ne­hézipar, a könnyűipar, az élelmezésipar, a mezőgazdaság, a közlekedés és posta, valamint a bel- és külkereskedelem fe­rületén. 33 kutató- és tudományos, 22 mi­nőségellenőrző és minőségátvevő intézet és szerv tevékenységét vizsgálták meg. Az így szerzett tapasztalatok bizonyít­ják, hogy a jelenlegi minőségellenőrzési rendszer már sok tekintetben nem felel meg a minőségellenőrzéssel szemben tá­masztott fokozott követelményeknek. A minőségellenőrző intézetek mai szer­vezete 1952 óta alakult ki. Ez a szervezet a minisztériumok felügyelete alatt léte­sített intézetek és intézmények párhu­zamos rendszeréből áll. Jelenleg nincs olyan, a termelés és értékesítés érdekei­től független minőségellenőrző szerv, amely a minőségellenőrzés hivatalosan elismert, objektív fóruma lenne. Ezt a feladatot korábban egy központi intézet, a Magyar Technológiai és Anyag­vizsgáló Intézet, majd 1949-től az Ipa­r Minőségellenőrző Intézet látta el, ame­lyet azonban 1952-ben feloszlattak. Ekkor alakult a Kereskedelmi Minőségellenőrző Intézet (KERMI). Ezzel egyidejűleg a termelő tárcák is létesítettek különféle minőségellenőrző intézeteket és egyéb minőségellenőrző szerveket, s a vállala­tok is kialakították viszonylag nagylét­számú minőségellenőrző apparátusukat. A minőségellenőrzés rendszerének és szervezetének kiépítését azonban nem irányították központilag, illetve az ide­vágó rendelkezéseket az illetékes minisz­tériumok egy része a szervezés során fi­gyelmen kívül hagyta. A minőségellenőrzés így kialakult rendszere természetszerűleg — mint em­lítettük — párhuzamosságokra vezetett. A KERMI foglalkozik az ipar által gyár­tott valamennyi, kereskedelmi forgalom­ba­­kerülő termék minőségi vizsgálatával, de ugyanezeket a termékeket a megfe­lelő termelő tárcához tartozó minőség­­ellenőrző szervek is vizsgálják és az egyéb felhasználók is ellenőrzik. S ha a termék exportra kerül, annak minősé­gét a MERT külön is — a többi szervtől függetlenül — megvizsgálja. Párhuzamos, többszörös _ és felesleges _ ellenőrzések így például a textil alapanyagok és késztermékek vizsgálatával a terme­lés területén az Országos Mezőgazda­­sági Minőségvizsgáló Intézet Gyapjú­­minősítő Osztálya, a Textilipari Mi­nőségellenőrző Intézet, a Textilipari Kutató Intézet, a Pamutipari Igazga­tóság Anyagellátó és a Vegyvizsgáló Iroda, a Gyapjú- és Textilnyersanyag­­forgalmi Vállalat, a Magyar Selyem­ipari Vállalat Központi Laboratóriu­ma és a termelő vállalatok, a forga­lom területén a KERMI, a Belkeres­kedelmi Minisztérium Ruházati Fő­­igazgatóság Minőségellenőrző Főosz­tálya, a Minőségellenőrző RT., a ke­reskedelmi vállalatok, nagyobb fel­használók BM, HM, MÁV, Posta, stb.­­foglalkoznak. A folyékony üzem- és kenőanyag mi­­nőségét az Ásványolaj Minőségellen­őrző Intézeten kívül az Autóközleke­dési Tudományos Kutató Intézet, az Országos Mezőgazdasági Minőség­­vizsgáló Intézet Központi Laboratóriu­ma, a Kereskedelmi Minőségellenőr­ző Intézet, stb. vizsgálják. Hasonló párhuzamosságok más szervek között és más termékek vonatkozásában is vannak. Az ipari vállalatok minőségellenőrző szerveivel, a minőségellenőrző osztályok­kal és csoportokkal, részben párhuzamos tevékenységet végeznek az iparban — főkép a könnyűiparban — létesített, a minisztériumok közvetlen irányítása alá tartozó, részben önálló minőségellenőrző intézetek, illetve a kutató intézetek mi­nőségellenőrző osztályai. E szerveket az érdekelt minisztériumok saját hatáskö­rükben létesítették, bár a kormányszer­vek izga­zági laboratóriumok felállítását rendelték el. Ezek a minőségvizsgáló szervek az illetékes iparághoz tartozó vállalatok termékeinek minőségét ellen­őrzik és így — eltekintve azoktól az ese­­tektől, amikor az egyes vállalatok tech­nikai felkészültségét meghaladó vizsgála­tokat végeznek — a vállalati minőségel­lenőrző részlegekkel részben azonos te­vékenységet folytatnak. A kereskedelemben a Belkereskedelmi Minisztérium Főigazgatóságainál részben már évekkel ezelőtt, részben pedig az 1958-ban megszervezett minőségi átvevő, illetve minőségellenőrző szolgálat műkö­dése jelent kettősséget, mert e szervezet tevékenysége részben azonos a nagykeres­kedelmi vállalatoknál a minőségi átvé­tel ellátására függetlenített személyek munkájával, részben pedig a KERMI te­vékenységével. A kutató és tudományos intézetek ál­talában fő tevékenységükhöz viszonyítva csekély mértékben (2—5 százalék) foglal­kozik minőségellenőrzéssel. Egyes ku­tatóintézetek — például az Autóközleke­dési Tudományos Kutató Intézet, a Me­zőgazdasági Gépkísérleti Intézet, a Pos­takísérleti Intézet tevékenységének jelen­tékeny része azonban a minőségellenőr­zés. A kutató és tu­dományos intézetek mi­nőségellenőrző tevékenysége azonban elv­ben csak akkor és annyiban fogadható el, amikor valamely különleges vizsgálat el­végzésére valamely minőségellenőrzési in­tézet nem alkalmas. A minőségellenőrzésben tapasztalható kettősségek jelentős és részben — felesle­ges — kiadásokkal járnak. Elegendő ar­ra utalni, hogy a 22 minőségellenőrző szerv közel 1600 főt foglalkoztat, fenntar­tási költségük évente 50 millió forint. A párhuzamosság miatt feleslegesen fel­használt anyagok értéke is számottevő (például textilákból — a vizsgálatok jel­legétől függően —­ 0.60—7.0 méterig ter­jed az anyagszükséglet.) A párhuzamos­ság következtében — amit a vizsgálat ta­pasztalatai is bizonyítanak —, nagyszámú azonos műszerre van szükség, anélkül, hogy azokat kellően ki lehetne használ­ni. A minőségellenőrző szervek jogkörét — amely a minőségileg nem megfelelő ter­mékek forgalombahozatalának leáltására vonatkozik — ugyancsak nem szabályoz­ták kielégítő módon, illetve a vonatkozó rendelkezéseket az érdekeltek gyakran nem tartják be. Előfordul, hogy az értékesítést irányí­tó szervek a vásárlók érdekeit mellőzve, a minőségileg kifogásolható termékek forgalombahozatalát rendelik el, akkor is, ha a minőségellenőrző szerv vizsgálata alapján a terméket nem tartja értékesí­tésre alkalmasnak. (A kisinari szövetke­zetek által gyártott festékek minőségét pl. a KERMI és a Belkereskedelmi Mi­nisztérium Vegyi- és Kultúrcikk főigaz­gatóságánál működő­­Minőségellenőrző Szolgálat egyaránt többízben kifogásolta, mégis a főigazgatóság áruforgalmi veze­tői a szövetkezetek által termelt festékek átvételére utasították a nagykereskedel­mi vállalatokat, jóllehet, az állami fes­tékipar iprnyói,és idreselségűek.) Az NDK rendszere A követelményeknek legjobban megfe­lelő hazai minőségellenőrző szervezet ki­alakítása érdekében helyes, ha tanulmá­nyozzuk a baráti államok minőségellenőr­ző szervezetét, annak rendszerét. Most a Német Demokratikus Köztársaságban al­kalmazott rendszert ismertettük röviden. Itt a minőségellenőrzést országos hatás­körrel egy központi intézmény, a Német Anyag- és Áruvizsgáló Hivatal (Deutsches Amt für Material- und Warenprüfung, DAMW) végzi. A DAMW a német Terv­­bizotság Tudományos és Technikai Fő­osztályához tartozik, azonban szó van ar­ról, hogy közvetlenül a Minisztertanács irányítása alá kerüljön. A DAMW egy Berlinben székelő központi irányító hiva­talból és kb. 60 alája tartozó, az NDK különböző városaiban levő vizsgáló­állo­másból áll. A DAMW feladata a többi között a kö­vetkező: A gyártmányok minőségének ellenőr­zése a gyártás kezdetétől a késztermékig és a gyártmányok minősítése, a minőségi előírások állandó felülvizsgálata szak­mai szempontból, vizsgálati eredményei alapján tanácsadás a termelő vállalatok részére, megbízatások alapján hivatalos bizonyítványok kiadása, adatok kidolgo­zása stb. A különféle anyag- és árufajtáknak megfelelően a DAMW-on belül, szakértő bizottságok működnek. Tagjai tiszteletbeli tagok és tanácsadó szerepük van. Igen tanulságos a német minőségjelzési rendszer is. Az ipari termékek minőségé­nek javítására vonatkozó rendeletek elő­írják, hogy minden — a rendeletben felsorolt —, forgalomba kerülő ipari ter­méket megfelelő minőségjelzéssel kell el­látni. Az áru minősítése a DAMW fel­adata. A mintadarab vizsgálata alapján a DAMW bizonyítványt állít ki az áru minősítéséről. Amennyiben a gyártmány az előírásoknak megfelel, feljogosítja az üzemet a megadott minőségjelzés alkal­mazására. A gyártmányok minőségétől függően különféle minőségi jelzéseket ál­lapítottak meg, amelyeket a fogyasztók is ismernek, s így a vásárolt termékek mi­nőségét ellenőrizni tudják. Az egységesítés egyaránt javára válna a népgazdaságnak és a fogyasztóknak Az NDK-ban kialakított minőségellen­őrzési szervezetet és annak munkáját —­ ha csak vázlatosan is — nem azért is­mertettük, hogy ennek alapján most mi is fogjunk hozzá egy új, minden tekintet­ben — ilyen ti­pusú minőségellenőrzési szervezet kialakításához. Ezt nem is lehet egyik napról a másikra végrehajtani és különben is — nézetünk szerint —, a mi­nőségellenőrzés hatékonyabb szervezeti rendszerének kialakítása szoros kapcso­latban van az iparirányítás egész rend­szerének fejlesztésével, annak függvénye. Ez azonban nem zárja ki azt, hogy már idejében felvessük és meguitassuk a problémát. Érdemes megfontolás tárgyá­vá tenni — többek között —, azt az ész­szerűnek látszó javaslatot, hogy a minő­­ségellenőrzési szervezet egységesítésére törekedjünk — esetleg egy, a Miniszter­tanácshoz tartozó minőségellenőrzési központ megteremtésével. Ez elejét ven­né a felesleges párhuzamosságoknak és a hatásköri, problémákat is megoldaná, jelentős létszámmegtakarítást eredmé­nyezve, és ami a legfontosabb: növelnél a minőségellenőrzés hatékonyságát. U­gyan is a jelealelt minőságellenőrzési szervezetben, amely a termelő vállalatot elhagyó gyártményokat vizsgálja — kezd­ve a vállalati MEO-n — lényegében a ,,saját áru” vizsgálat folyik, a termelő és a minőségi ellenőr érdekeltségi, viszo­nya alapjában véve azonos a vállalaté­val s így az ellenőrzés sem lehet kielé­gítő és eléggé megbízható. Az egységes min­őség»el­len­őrzési szerve­zetnek a már meglevő vállalati, intézeti, stb. MEO apparátusok lehetnének a lánc­szemei, amelyek azonban most már a kis­­lét­számú központi minőségellenőrzési szervezethez tartoznának és munkájukat nem befolyásolnák vállalati érdekek, így a minőségellenőrzés megbízhatóbbá vál­na, színvonala is javulna, ami végső so­ron egyaránt érdeke a termelő felhaszná­lóknak, a fogyasztóknak, javára válna külkereskedelmünknek — tehát az egész népgazdaságnak. Lakatos György—dr. Varga György, K STb . ­ A Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaság­­tudományi Intézetének 1954-ben történt megalapítá­sa fordulat kezdetét jelentette a hazai marxista köz­­gazdasági kutatómunkában, mert megteremtette a lehetőségét, hogy a közgazdaságtudománnyal magas színvonalon és hivatásszerűen foglalkozó kutató­gárdát nevelhessünk, amelyre azelőtt nem volt lehetőségünk. Anélkül, hogy akárcsak kísérletet is tennénk a Közgazdaságtudományi Intézet munkájának értéke­lésére, megállapíthatjuk, hogy fennállásának öt esztendeje nem szűkölködik eredményekben: a tudo­mányos kutatómunkában már járatos gárda nevelő­dött fel: dolgozataik alapján számosan szereztek akadémiai és egyetemi tudományos fokozatot; az intézet munkája kedvezően éreztette hatását közgaz­dasági irodalmunkra is, és az 1954. előtti évekkel szemben növekedett az értekezések, tanulmányok és cikkek száma és színvonala. Az eddigi eredmények az 1960. évi kutatási prog­ram és a rövidesen megjelenő második évkönyv egy­aránt arról tanúskodnak, hogy az intézet munkájá­val hozzájárul gazdaságpolitikánk tudományosabb megalapozásához. Ezt a célt szolgálja az intézet akkor is, amikor szervesen belekapcsolódik a szo­cialista országok közös közgazdasági problémáinak kidolgozásába.­­ Az eddigi eredmények azonban távolról sem ad- ÖTÉVES reól­­ A KÖZGAZDASÁGTUDOMÁNYI INTÉZET­ nak alapot az elégedettségre. Ezt a megállapításun­kat arra alapozzuk, hogy gazdasági életünk számos területén a közgazdasági problémák feltárása és fel­dolgozása még nem üti meg a kielégítő színvonalat, sőt egyes fontosabb kérdéscsoportok tanulmányozá­sa még el sem kezdődött — jóllehet az élet már fel­vetette e kérdéseket és hiányolja megoldásukat. Ilyenek többek között a beruházásokkal, a gazda­ságossággal, a munka termelékenysége emelésével, az anyagi ösztönzők rendszerével kapcsolatos kérdé­sek. Valójában csak kezdeti lépéseket tett az intézet a szocialista országok közötti gazdasági kapcsolatok témakörébe tartozó közgazdasági kérdések feldolgo­zásában. E hiányosságok egyik alapvető oka, hogy lényegé­ben még mindig részlet­kutatások folynak, amelyek ugyan a korábbi években indokoltak voltak, ma azonban már a különböző intézmények és gazdasá­gi szervek feladatai lennének. Hiányoznak a na­gyobb igényű, átfogó jellegű elméleti munkák, s ezt az 1960. évi kutatási program is bizonyítja. (Termé­szetesen nem arról van szó, hogy a szocializmus épí­tésének magyarországi tapasztalatait általánosító, kész, befejezett, rendszerbe foglalt elméleti munkát követelhet bárki is az intézet ötéves működése után). Joggal vetődik fel azonban az a kérdés is, hogy az Intézet által kidolgozott új és hasznosnak bizonyuló megáll­apításokat, módszertani megoldásokat stb. a gyakorlat felhasználja-e, kellő­tlanelemmel kíséri-e az új eredményeket, felkészül-e ezek át­vételére és széleskörű alkalmazására? A tapasztala­tok azt mutatják, hogy e téren is még sok a javítani való, hogy nemcsak a gyakorlat támaszthat jogos igényeket az elméleti munkával szemben de a tudo­mányos kutatók is számonkérhetik eredményeik gyakorlati ellenőrzését és alkalmazását öt esztendő — egy tudományos intézet életében — nem nagy idő. A Közgazdaságtudományi Intézet munkatársai mégis elmondhatják hogy már eddigi munkájukkal is hozzájárultam a marxista—leninista közgazdaságtudomány fejlesztéséhez és — különösen az utóbbi időben — a marxista közgazdaságtudo­­mánytól idegen nézetek elleni harchoz. Bizonyosak vagyunk abban hogy tudományos életünk biztató ígérete az intézet, amely a jövőben még aktívabb részese lesz szocialista építő munkánknak

Next