Figyelő, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-25. szám)

1970-01-07 / 1. szám

Részesedési alap és bérszabályozás (Folytatás az 1. oldalról) végül is alighanem valamilyen komp­romisszum eredménye lesz. E kompro­misszum létrehozása annál könnyebb le­het, a vállalaton belüli hangulat annál egészségesebb lesz, minél inkább sikerül elterjeszteni a részesedési alap felosztá­sának dinamikus szemléletét. Dinamikus szemléletről ebben a vonat­kozásban akkor beszélhetünk, ha a ré­szesedési alapot nem tekintik adottnak (amelyet minden másnak jutó béremelés, jutalom, prémium, vagy részesedés apaszt), hanem változtatható pénzalapnak, ame­lyet a jól alkalmazott anyagi ösztönzés­sel hatásosan növelni lehet. Ahol a dinamikus felfogás érvényesül, az alapbérek megállapítását, a jutalma­zást és a premizálást éppúgy, mint az év­ végi nyereségrészesedést igyekeznek fel­használni a vállalati hatékonyság növelé­sére. Ha ez sikerül, akkor az ösztönzési alap igénybevétele egyúttal bővítésének forrása is. S ez esetben a másnak jutó, jobb és több munkára serkentő béreme­lést, jutalmat vagy prémiumot senkinek sem kell a saját részét csökkentő intéz­kedésként felfogni. Mindenesetre, megmarad a kollektíva ellenállása az ösztönző alapokból teljesí­tett terméketlen kifizetésekkel szemben. De ez nem is baj. Sőt, egyenesen kívána­tos,­ hogy a vállalati vezetés támaszkod­hassak a kollektívára az olyan szükség­telen bérkifizetések, jutalmak és prémiu­mok megszüntetésére irányuló igyekezeté­ben, amelyeknek nincs „ellentétele”, ame­lyek fejében a kedvezményezettek nem nyújtanak a vállalatnak (s azon keresztül a kollektívának, dolgozótársaiknak) ará­nyos hasznos teljesítményt. A mérce egyre inkább az kell, hogy le­gyen : kinél-kinél hogyan aránylik az ösz­tönző alap igénybevétele a végzett telje­sítményhez, amelynek ösztönzésére ez az alap hivatott, s amely teljesítmény pozi­tív vagy negatív irányban visszahat ma­gára az ösztönző alapra. E mércével a nagy, sőt, az átlagosat jó­val meghaladó jutalom, prémium vagy más juttatás sem sérti a többiek jogos érdekét, ha vele szemben arányos teljesít­mény áll, s az átlagosnál kisebb pré­mium vagy év végi részesedés is a kol­lektíva megrövidítését jelenti, ha érdem­telenül vették fel. Meghatározott rendeltetésű pénzbeli juttatások Ezek az összefüggések idén még nem lehetnek ennyire nyilvánvalóak, hiszen a nyereséggel arányos premizálás helyett — a módosítás visszamenőleges hatálya miatt — a vállalatok általában nyereség­jutalmat fizetnek. De már a jutalmak megállapításakor is fontos, hogy kidom­borodjék a nyereség létrehozásában vál­lalt szerep, a végzett teljesítmény körül­tekintő mérlegelése. A részesedési alap második részéből a következő — ún. meghatározott rendelte­tésű — pénzbeni juttatások folyósíthatók: — a lakásépítő akció átvállalt dolgozói hozzájárulása vagy annak megelőlege­zése; — tanulmányi ösztöndíj; — segély; — az építőiparban és az építőanyag-ipar­ban a fagyszünet idejére fizethető dí­jazás. A részesedési alap harmadik részéből a következő nem pénzbeni teljesített jut­tatásokat kell fedezni: ■— a kedvezményes üzemi étkezéshez nyújtott hozzájárulás; •— a gyermekintézmények céljára nyúj­tott hozzájárulás; — szociális, kulturális, sportcélok és üdü­lés támogatásának költségei;­­— az állami gazdaságok területén adott természetbeni juttatások ellenértéke. A dolgozók igazságérzetére apellálva le­het és kell törekedni tehát a részesedési alap teljesítményekkel arányos felosztá­sára. Erre azoknál is van lehetőség, akik nem részesülnek prémiumban. Az év végi részesedésnek ugyanis idén már csak egy (bár így is a nagyobbik) részét osztják fel az év folyamán kapott bér és a vál­lalatnál eltöltött idő arányában. A része­sedés egy másik­­(kisebbik) részét a ki­emelkedően jó munkát végző és példa­mutató magatartást tanúsító dolgozók kapják, a bérarányos részesedés kiegé­szítéseként. Ennek megállapításakor el­sősorban a dolgozó munkájának eredmé­nyességét, fontosságát és minőségét, il­letőleg a dolgozó fegyelmezettségét és szorgalmát kell alapul venni. Megfelelő forma ez a vállalati kollektíva gerincét képező jó munkások, szorgalmas alkalma­zottak, a törzsgárdához tartozók fokozott anyagi megbecsülésére is. A kollektív szerződések módosítása A részesedési alap felosztásával kapcso­latosan sok vonatkozásban nem lesz ez­után részletes központi szabályozás. E­ kérdéseket a kollektív szerződésekben kell szabályozni, vagy a vállalat vezetősé­gének kell róluk döntenie. Tekintettel a kollektív szerződésekre háruló új szabályozó feladatokra, az 1969 —70 évekre évekre szóló kollektív szerző­déseket módosítani kell. A kollektív szer­ződés módosítását legkésőbb 1970. már­cius 31-ig kell hirdetni. A módosítás a kollektív szerződés függelékét képezi. A részesedési alap felhasználásának új szabályozása jó irányú továbbfejlesz­tése ösztönzési rendszerünknek. De tulaj­donképpen mégis csak keretrendelkezés. Új kereteket ad a vállalatoknak, ame­lyeket jó részt maguknak kell tartalom­mal megtölteniük. Most már a vállala­tokon, a vállalati vezetőkön és dolgozó­kon a sor, hogy ez a tartalom minél jobb legyen, az egyének, a vállalatok és a népgazdaság közös hasznára. B. S. FIGYELŐ, 1970. JANUÁR 7. X 33)P'GvTö (1/ ­ A múlt év utolsó napjaiban megkez­dődött a beruházási hitelezés 1969. évi tapasztalatainak értékelése. Néhány vo­natkozásban már véleményt lehet for­málni, más kérdések viszont csak rész­letesebb elemzés alapján ítélhetők majd meg. A kormány az 1969. évi hitelkihelyezés mértékét lényegében az 1968. évi szinten (7.6.—8,5 md Ft-ban) határozta meg, s így az összberuházási volumenen belül a hi­tel aránya valamelyest csökkent. Ameny­­nyiben a termelőszövetkezetek beruhá­zásaira elkülönített kontingenst — és an­nak terhelését — nem vesszük számí­tásba, úgy megállapítható, hogy az in­dulásnál a hitelkontingensek terhelése magasabb volt (több mint 60 százalék), mint 1968. évben (55 százalék). A deter­­mináltságon belül az 1968. I. 1. előtt megkezdett beruházások hitelszükséglete alig haladta meg a 20 százalékot. Azo­nos nagyságrendű leterhelést okozott azoknak az induló beruházásoknak a hi­teligénye, amelyek engedélyezésére 1968- ban került sor (építőanyagipari hitel­­pályázat keretében, valamint a FIAT kooperációra engedélyezett hitelek). Kisebb hitelarány Feltűnő ugyanakkor, hogy a determi­­náltság alig 1 3 arányban függ össze az 1968. évben kezdett fejlesztések 1969. évi hitelszükségletével. Ez két körülményre vezethető vissza. Az egyik: 1968-ban az új beruházások 70 százalékához közép­­lejáratú hitelt engedélyeztek, s a kölcsö­nök nagy részét már 1968-ban folyósí­tották. A viszonylag kevés hosszú lejá­ratú hitel átmenő szükséglete abszolút összegben sem volt magas. A másik kö­rülmény: 1968-ban az új beruházások előkészítettsége nem volt kielégítő, a hiteleket túlnyomó részben az év má­sodik felében engedélyezték, s ennek kö­vetkeztében megvalósításuk is 1969—70- re várható. 1969-ben a hiteleket folyamatosan en­gedélyezték. Az év második felében már­­ az 1970. évi indításra tervezett beruhá­zások hiteligényeiről döntöttek a bankok. 1968-ban a hitelek előkészítettsége nem­ ­ volt megfelelő. A hiteligények nagy ré­szénél nem volt kellően tisztázott, hogy a megvalósítás feltételei, a beruházás költségei reálisak-e, a kezdés és a befe­jezés időpontja tartható-e, lesz-e megfe­lelő kivitelezői, szállítói kapacitás, a többlettermék a beruházás befejezése után értékesíthető lesz-e, és milyen áron. Gyakran szükségessé vált a hiteligények kiegészítése, átdolgozása, ami késleltette a hitelfelülvizsgálati munkát és a banki döntést. A bankok a hitelek rendeltetésszerű felhasználását és időben történő vissza­fizetését csak így látják biztosítottnak. A hiteligények megfelelő dokumentálása elsősorban vállalati érdek, hisz a meg­alapozatlan döntés következményei (több­letköltség, határidő-túllépés, realizálási problémák, jövedelmezőségromlás stb.) is a vállalatot sújtják. 1969-ben a hitel­igények, az új beruházások műszaki­­gazdasági előkészítése az előző évhez képest kedvezőbb volt, de még nem mondható el, hogy minden vállalat érzi az előkészítés hiányosságaiból adódó koc­kázatvállalást. Az elmúlt két év tapasztalatai azt bi­zonyítják: ki kell alakítani a hitelfelül­vizsgálati munkában az előkészítettség ésszerű határait. Ez nyilván esetenként más és más, hisz egy 100 millió Ft-os nagyságrendű fejlesztéssel és­ egy 1 mil­lió Ft-os beszerzéssel szemben eltérő mélységű előkészítettséget kell megkö­vetelni. Míg az első esetben nagyon sok összefüggés vizsgálata és dokumentálása szükséges, addig az utóbbinál csak a szállító vállalat szállítási készségéről kell meggyőződni. Az előkészítettség vizsgá­lata lényeges kérdés, hisz az amúgy is szűk lehetőségek racionális kihasználása ettől­­is függ. 1969-ben pl. a hitelezés körében várható lemaradás mintegy 50 százaléka az 1969-ben induló fejleszté­seknél jelentkezik, s ez közvetlenül vagy közvetve az előkészítés hiányosságaira vezethető vissza. Csökkent a kereslet .A rendelkezésre álló hitellehetőségek­kel szemben 1968-ban háromszoros igény jelentkezett. 1969-ben az igények jelen­tősen csökkentek, s nem végleges szá­mítások szerint kb. 100 százalékkal ha­ladták meg a lehetőséget. Ezzel kapcso­latban utalni kell arra, hogy 1969. I. 1-­­vel a hitelpolitikai irányelvek a hosszú lejáratú hitelek lehetőségét a preferált célokra korlátozták, s egyidejűleg a pre­ferenciák köre is bővült. Nyilvánvaló, hogy azok a vállalatok, amelyek ugyan gazdaságos fejlesztési elképzeléssel ren­delkeztek, de ahhoz preferencia nem volt kapcsolható, hiteligényükkel nem is je­lentkeztek a banknál. Továbbá 1969 volt az első év a reform bevezetését köve­tően, amikor a vállalatok nyereségükből fejlesztési alapot képeztek, s ennek nagy­ságrendje gyakran feleslegessé tette a beruházási hitelt. A tervezettnél nagyobb fejlesztési alap főként a középlejáratú hiteligényeket csökkentette. Az sem hagyható figyelmen kívül, hogy a vál­lalatok egy része az 1968-ban igénybe vett beruházási hiteleivel egy-két évre újabb hitelcélok szempontjából hitelkép­telenné vált. Hasonló hatása volt az 1968. évi készletemelkedésnek, amely a forgóalapok fejlesztési alapból való fel­töltését, vagy forgóalaphitel igénybevé­­­ telét vonta maga után. A hitelkereslet vizsgálatából kitűnik: 1968-ban a vállalatok nagy része közép­­lejáratú, 1969-ben viszont elsősorban hosszú lejáratú hitelt igényelt. Ez arra utal, hogy a vállalatok egyre inkább ren­delkeznek olyan konkrét és hatékony fejlesztési célokkal, amelyek a hosszú le­járatú hitelversenyben is megállják a helyüket. Lejárati időtartamok, jövedelmezőség Az erős szelektivitás mind a közép-, mind a hosszú lejáratú hiteleknél arra ösztönözte a vállalatokat, hogy minél rö­­videbb hitelezési időtartamot vállalja­nak, s a képződő fejlesztési alapokat az elkövetkezendő évekre hitelvisszafizetés­­sel maximális mértékben terheljék le. Ennek eredménye, hogy a középlejáratú hitelek lejárata általában 24 hónap, a hosszú lejáratú hitelek átlagos hitelezési időtartama pedig 4-6 év. A rövid hitelezési időtartamok válla­lásának negatív következményei is van­nak. A vállalatok egy része korábbi hi­­telkötelezettségei miatt átmenetileg hi­telképtelenné vált. Ugyanakkor a fej­lesztési alapok maximális leterhelése miatt a nem várt pótlási szükségletek, többletköltségek vagy árdifferenciák fe­dezetére sem rendelkeznek a vállalatok szabad pénzeszközökkel, s ezek a prob­lémák csak bonyolult pénzügyi manő­verekkel, gyakran a bank közreműkö­désével oldhatók meg. 1968-hoz képest 1969-ben a kihelye­zett hitelek átlagos eszközarányos nye­resége „romlott". A reform első évében a hosszú lejáratú hitelek többségét 30 Ft­­nál magasabb eszközarányos nyereséget ígérő célokra engedélyezte a bank. 1969- ben a nyereségmutató többnyire 20—30 forint volt. Ennek oka alapvetően az, hogy korábban a vállalatok elsősorban olyan fejlesztési célokra igényeltek hitelt, amelyek szűk kapacitások feloldását, a belső kapacitás-tartalékok feltárását eredményezték, és így viszonylag kis rá­fordítással magas termelési mértéket és magas jövedelmezőséget garantáltak. A vállalatok ezeket a lehetőségeket már túlnyomórészt hasznosították és újabban nagyobb volumenű fejlesztésekhez kér­nek hitelt, amelyek — komplexitásukból eredően — a vállalati átlaghoz képest ki­ugróan magas jövedelmezőség realizálá­sát nem teszik lehetővé. Az engedélyezett hitelek várható tel­jesítése, felhasználása a hitelszerződé­sekben rögzített éves ütemhez képest 6- 8 százalékkal alacsonyabb lesz, ugyan­akkor megközelíti az éves tervben jóvá­hagyott folyósítási lehetőséget. A teljesí­tést kedvezően befolyásolták azok a ter­ven felüli engedélyezések, amelyek első­sorban a devizahitelből megvalósuló és a fizetési mérleget javító beruházásokkal függtek össze. A lemaradások nagy része a tervezett befejezési határidőn belül behozható, s így ennek hitelszükséglete az 1970. évi hitelkontingenseket terheli. A determi­­náltság ebből eredő növekedése nem számottevő, s az 1970. évi hitelnyújtási lehetőségeket érdemben nem befolyá­solja. Ezúttal a beruházási hitelezés néhány 1969. évi tapasztalatát érintettem. Szá­mos kérdéssel, mint pl. a fejlesztési alap­képzés rendszere és hitelezés összefüggé­sei, a hitelkeretek és az ágazati kontin­gensek kérdése, a preferenciák hatékony­sága, nem foglalkoztam, mivel azok rész­letesebb elemzést igényelnek. Ezeknek a kérdéseknek a vizsgálata az elkövetke­zendő hetek feladata lesz. A hitelezés ed­digi tapasztalatait figyelembe k­ell venni az 1970. évi hitelezési gyakorlatban és a IV. ötéves terv beruházási hitelezésének kialakításánál is. Dr. Kazinczy Győző A beruházási hitelezés tapasztalatai

Next