Figyelő, 1971. január-június (15. évfolyam, 1-26. szám)

1971-01-13 / 2. szám

2 Budapesti tervek­ ­ (Folytatás az 1. oldalról) Miképpen osztják el az új lakásokat? A tervjavaslat szerint az 56 ezer tanácsi lakásból 20 ezret szövetkezeti konstruk­cióban értékesítenek, 36 ezer lakást pe­dig bérlakásként hasznosítanak. Gon­doskodnak arról, hogy a lakosság dif­ferenciáltan jelentkező igényekhez és te­herviselő képességéhez igazodó különbö­ző felszereltségű, egyszerűbb kivitelű, ol­csóbb lakások is épüljenek. Egyébként az építendő tanácsi lakások átlagos alapte­rülete 53 négyzetméter lesz, ami lehetővé teszi a differenciált lakásfajták felépíté­sét úgy, hogy az egyszobás lakások ará­nya 7—8 százalék, a másfél szobásaké 11 —12 százalék, a kétszobásaké 45 százalék, az ezeknél nagyobb lakásoké pedig 35— 37 százalék legyen. Továbbra is vezet a házgyár Szakkörökben köztudott, hogy az el­múlt években az építőiparban legjelentő­sebben éppen a lakásépítési technológia fejlődött. A házgyári paneles technoló­giával csökken az üzemi gyártás és hely­színi építés időtartama, jelentőse­n emel­kedik a termelékenység, javul a minő­ség és a kivitelezési munka szervezett­sége. Bővül­ az építési kapacitás. Mind­ezek miatt a negyedik ötéves tervidő­szakban a házgyári technológiával ké­szülő lakások teszik majd ki az épülő lakások háromnegyed részét. Emellett azonban további útkeresések is folynak, mint a térzsaluzatos öntött beton alkal­mazása, amely a helyszíni építést iparo­sítja. Az öntött és paneles eljárás kom­binált alkalmazásával épül a lakások csaknem 25 százaléka. Jelentős helyet foglal el a fejlesz­tési célkitűzések megvalósításában a ta­nácsok független lakásépítése. Huszonki­­lencezer olyan lakás építésével számol­nak, amelyek részben állami szervek be­ruházásában, részben pedig magánerőből valósulnának meg. A magánerőből örök­lakásokat, társasházakat és családi há­zakat létesítenek. E lakások egyre nö­vekvő hányada több szintes épületekben lesz, s a több szintes lakóépületek nagy­része területileg is összevontan, lakóte­lepeken valósul meg. Mondanunk sem kell, hogy az ilyenfajta építkezési mód a sok előnnyel jár. Az előző ötéves tervidőszakhoz mér­ten a negyedik ötéves tervben 80 száza­lékkal magasabban irányozták elő a köz­műellátás fejlesztését. Mindezt úgy, hogy egy részük szervesen kapcsolódik a la­kásépítkezésekhez, annak előfeltételeit teremti meg, más részük a távlati fejlesz­tési tervekkel összhangban a fennálló fe­szültségeket hivatottak megszüntetni. Az egyik legfontosabb kommunális célkitű­zés a vízellátás nagymérvű javítása. Er­re a tanács fejlesztési alapjából 725 mil­lió forint, a vállalatfejlesztési alapból 909 millió forint áll majd rendelkezésre. A víztermelő kapacitás fejlesztésével közel 20 százalékkal növekszik öt év alatt a termelt víz mennyisége, s 1975-re meg­haladja az évi 300 millió köbmétert. Ugyanakkor a napi csúcsfogyasztás érté­ke 1975-re a tavalyival szemben várha­tóan 34 százalékkal emelkedik. A­z új vízművek felépítésével egyidőben javul majd a víz minősége is. Mint ahogy egy­időben bővítik és korszerűsítik a veze­tékhálózatot. A fejlesztés eredményeként mintegy 16 százalékkal szaporodik a víz­ellátásba bekapcsolt lakások száma, meg­haladva a 600 ezret, ami az összes lakás­­állomány 86 százalékát jelenti. A vízel­látásból részesülő lakosok részaránya ilyenformán 95 százalékos lesz. Éppen a manapság oly gyakori csőtö­rések kapcsán tarthat külön is érdeklő­désre számot a fővárosi csatornázás fej­lesztési programja. A csatornah­álózat hossza a mintegy 100 kilométeres új há­lózattal együtt eléri majd a mintegy 2300 kilométert. A teljes lakásállomány 13 százalékát kapcsolják be 1975 végéig a csatornahálózatba. Gázellátás, távfűtés A legnagyobb mértékű a gázellátás fej­lődése a negyedik ötéves tervben. A csak­­nem másfél milliárd forintos fejlesztési alapból mintegy 480 millió forintot az úgynevezett szinttartásra, tehát a meg­levő hálózat karbantartására, 1080 mil­lió forintot pedig fejlesztésre fordítanak. Megteremtik a gáztermelés és a zavarta­lan elosztás feltételeit is. A városi gáz termelése 27,5 százalékkal nő, az átvett földgáz mennyisége pedig közel kétsze­rese lesz a jelenleginek. Úgy véljük, ezzel lehetőség nyílik a mind jobban növekvő igények kielégítésére, ami magától érte­tődően bizonyos lakáskultúra-színvonal­­növekedést is eredményez majd. 1971— 75 között a fogyasztóhelyek száma eléri a 395 ezret, s ebből már 156 ez­er helyen fűtésre használják a gázt, s ez több mint kétszerese az 1970. évinek. Ilyenképpen is javul Budapest levegőjének tisztasága. Úgy gondoljuk, nagyon találóan neve­zik Budapest negyedik ötéves tervében a kommunális szolgáltatások egyik legdi­­namikusabbban fejlődő ágának a távfű­tést. A negyedik ötéves terv során léte­sülő új lakótelepek távhőellátását szol­gáló fűtőerőművek és vezetékek építésére a lakásépítési keretből mintegy 300 millió forintot költenek. Vállalati forrásokból — mintegy 200 millió forintnyiból — a már meglevő lakótelepek hőellátását, illetve egyes erőművek kapacitásának bővítését fedezik. Ugyancsak a vállalati források­ból valósul meg a tá­vhőszolgá­ltató ve­zetékrendszer szükséges átépítése a ke­lenföldi lakótelepen, az új távhőellátás kiépítése az Újlipótvárosban sz­ó. A terv­időszak végére a távfűtéses lakások szá­ma megközelíti a 120 ezret, ez 137 szá­zalékos növekedés. Ha mindehhez hozzá­számítjuk az ugyancsak korszerűnek mondható gázfűtésű lakásokat is, akkor a táv- és gázfűtéses lakások együttes szá­ma 125 ezer darabról 275 ezerre növek­szik, részarányuk az összes lakásállomá­nyon belül 20-ról 39 százalékra emelke­dik. 1­ 8 milliárd a közlekedésre Mivel a főváros lakosságának a lakás után valóban alighanem a közlekedés okozza a legtöbb gondot, nyilvánvaló he­lyesléssel találkozik, hogy a Fővárosi Ta­nács vezetői mind a tömeg-, mind a köz­úti közlekedésnél jelentős fejlesztésre tö­rekszenek. Éppen ezért, a lakásépítés után a közlekedés fejlesztésére szolgáló előirányzat a legnagyobb. Tanácsi központi felosztási alapból 1525 millió Ft Egyedi nagyberuházások (nem tanácsi fejlesztési alapból) 3049 millió Ft Vállalati fejl. alapból 3471 millió Ft összesen: 8045 millió Ft Feltétlenül ide kell még számítani azt is, hogy a Közlekedés- és Postaügyi Mi­nisztérium mintegy 600 millió forintot ad támogatásként a tervben szereplő fon­tosabb útépítési feladatokhoz, s ugyan­csak a közlekedés fejlesztését szolgálja a lakáscélcsoportból és a kerületeknél e célra számításba vett összeg. A tömegközlekedési hálózatban öt év alatt várhatóan mintegy 10 százalékkal növekszik a szállított utasok száma. Ép­pen az új lakótelepek bekapcsolása kö­vetkeztében jelentős mértékben továbbra is elsősorban az autóbuszutasok számá­nak gyarapodására számítanak, bár a tervidőszakban tovább nő a metró jelen­tősége is, hiszen 1975-ben várhatóan az utasforgalom 6,7 százalékát bonyolítja már le. A villamoson és trolin szállított utasok száma az elképzelések szerint több mint 100 millióval csökken. A metró kelet—nyugati vonalának tel­jes befejezése, az észak—déli vonal első szakaszának építése, a régi földalatti meghosszabbítása és a Batthyány tér rendezése lesznek egyébként a fővárosi tömegközlekedés legjelentősebb beruhá­zásai. A közúti közlekedésben kiemelkedő je­lentőségűek a csomópontok és a térren­dezés feladatai, amelyekre mintegy 450 millió forint az előirányzat. Egy részük a metróvonalak építéséhez kapcsolódik, vagy a főútvonalak bevezető szakaszaival függ össze, másrészük a forgalom növe­kedése miatt szorul átépítésre. Gondos­kodnak a közvilágítás fejlesztéséről is, főleg a balesetveszélyes útvonalakon. Egyébként a kerületi tanácsok saját for­rásaikból is terveznek közlekedési fej­lesztést, lényegében út- és járdaépítésre mintegy 105 millió forintot költenek. Fejlődő kórházi és járóbetegellátás Ami pedig a budapesti lakosok egész­ségügyi helyzetének alakulását illeti: mintegy 1 milliárd 20 millió forintot használnak majd fel egészségügyi és szo­ciális fejlesztésre. Mivel a legtöbb problémát a kórházi ellátás jelenti, a tervidőszakban a fő feladat a fekvőbeteg­ellátás fejlesztése. A kórházi ágyak szá­mát 1056-tal növelik, emellett a megle­vő kórházak területén két, egyenként 124 ágyas új pavilont építenek. Tovább ja­vul a járóbetegellátás. Ennek érdekében részben önálló szakorvosi rendelőinté­zeteket építenek, részben bővítik a meg­levő, ám jelenleg zsúfolt intézményeket. A 10 ezer lakosra jutó szakorvosi óra­szám mintegy 6 százalékkal nő. Ide kívánkozik még egy adat: 3600-zal fejlesztik a bölcsődei férőhelyek számát, így javul az ellátottság, ugyanis 100 böl­­csődés korú gyermekre a jelenlegi 19,8 férőhely helyett a tervidőszak végén 24 férőhely jut. Mivel a gyermekgondozási segély hatására csökkennek a bölcsődei elhelyezési kívánságok, az elérhető ellá­tási szintnél kedvezőbb lesz a várható igények kielégítése. A gyermekjáróbeteg­ellátás fejlesztése keretében sor kerül a serdülőkorúak — a 14—18 évesek — gon­dozásának kiterjesztésére. A fővárosban — főleg a lakásépítések ütemével összhangban — jelentős mér­tékben fejlesztik a negyedik ötéves terv időszakában az oktatásiintézmény-hálóza­­tot, méghozzá mintegy 1 milliárd 300 mil­lió forinttal. A többi között 10 400 óvodai férőhely, 628 általános iskolai tanterem épül. Az előirányzatból 115 millió forin­tot a középiskolai, úgynevezett célcsopor­tos beruházásokra fordítanak; ebből az összegből az előzetes számítások szerint 50 műhely- és 19 előadóterem építése, gé­pi felszerelése, valamint 500 diákotthoni férőhely létesítése lesz lehetséges. Kultúrközpontok, filmszínházak Amint azt Budapest Főváros Tanácsá­nak Végrehajtó Bizottsága tervjavasla­tában kiemelte, a negyedik ötéves terv­ben számolnak a népművelés iránti igé­nyek növekedésével is. Ez logikus, hi­szen a lakosság egyre nagyobb része jut több szabad időhöz, s gyarapszik a fiatal­korú népesség is, telve kulturált szóra­kozási lehetőségek iránti igénnyel. Az új lakótelepeken kulturális központokat épí­tenek, egy építészeti egységben kapnak helyet a különböző kulturális feladatokat ellátó helyiségek, a klub, a könyvtár, a mozi stb. Az óbudai, a zuglói, az újpalo­tai és a kelenföldi lakótelepeken új kul­túrközpontok létesülnek. A meglevő kul­turális intézményeket természetesen szin­tén fejlesztik. Megépítik a József Attila telepi, Üllői úti és a kelenföldi lakótele­pi új filmszínházakat. Ezeket ígéri tehát a negyedik ötéves terv Budapestnek, s Budapest­­ lako­sainak. U. Gy. NDK-vállalatok három jelentős tudományos tanácskozást tartanak januárban Budapesten, az NDK Kulturális és Tájékoztató Központjában. 14-én és 15-én a VEB Kombinat Luft­­und Kältetechnik klímatechnikai szim­­pozionjára kerül sor. 18-tól 20-ig az Ar­maturenwerke VEB, Magdeburg rendez kollokviumot, míg 21-én és 22-én a VEB Kombinat ROBOTRON Büromaschin­­export a METRIMPEX külkereskedelmi vállalattal közösen rendezendő tanácsko­zásának témája: Elektromos adatfeldol­gozó berendezések ROBOTRON 300-zal. Cegléden korszerűsítik a PENOMAH, a Pest-Nógrád megyei Ál­latforga­lmi és Húsipari Vállalat üzemét. A többi között 200 vagonos hűtőházat emel­nek és feldolgozó üzemet is létrehoznak, miáltal a kapacitás a jelenleginek a két és félszeresére emelkedik. Tervezik napi egy vagon kapacitású konzervüzem fel­állítását is. A korszerűsítés eredménye­ként több mint 100 új munkahelyet te­remtenek, elsősorban nők részére. 13 ezer új munkahelyet alakítanak ki a negyedik ötéves tervben Szolnok megyében. A megye helyiségei közül elsősorban Karcagon, Mezőtúron, Kunszentmártonban és Tiszafüreden ke­rül sor erőteljes iparfejlesztésre. Tiszafü­reden például a Magyar Hajó- és Daru­gyár fejleszti üzemét, Karcagon pedig a Híradótechnikai Vállalat és a Szerszám­gépipari Művek. A tatabányai szénbányáknál jelentékeny műszaki fejlesztést hajtanak­ végre az idén. A többi között a jelenlegi 72 százalékról 78 százalékra növelik a frontfejtésekből kikerülő szén arányát. A XII-es aknában megkezdik a jövesztő­­gépes művelési kísérleteket, másutt kor­szerű berendezéseket állítanak üzembe. A számítások szerint így a géppel jövesz­­tett szén aránya csaknem megkétszere­ződik, 13,5 százalékról 25 százalékra emelkedik. A Kisalföldön a folyók védővonalának erősítésére a negyedik ötéves terv időszakában 423 millió forintot fordítanak. A Duna és a Rába töltéseinek erősítésére kereken hatmillió köbméter földet mozgatnak meg. A síkvidéki vízrendszert is számot­tevő beruházásokkal korszerűsítik. A többi között Győr-Sopron megyében négy új öntözőművet létesítenek, s ezek ered­ményeként a jelenlegi 69 ezer holdról 88 ezer holdra nő az öntözhető terület. DDDQE3Q13 Nemzetközi kapcsolatok A szovjet Elektroszila vállalat négy­tagú küldöttsége a Ganz Villamossági Műveknél folytatott tárgyalásokat.­­ Az indiai BARAT cég vezetőivel tárgyalt az Egyesült Izzó delegációja. Két milliárd forinttal nő öt év alatt a budapesti ruházati szövet­kezetek termelése: a textil- és textil­ruházati iparé 36, a bőr-, szőrme- és cipő­iparé 67 százalékkal. A lábbeli-termelés 4,5 millió párról 9,7 millió párra, a bőr­kesztyű gyártás 1 250 000-ről 2 000 000 párra növekszik, míg kötöttárukból 50, ruhaipari termékekből pedig 51 százalék­kal termelnek többet 1975-ben, mint je­lenleg. A belkereskedelemnek a jelen­leginél 800 millió, a külkereskedelemnek pedig 880 millió forint értékű áruval ad­nak majd többet a szövetkezetek. Épül az ország legnagyobb és legkorszerűbb földgázfűtéses téglagyá­ra Szentesen. A már elkészült, több mint 11000 négyzetméteres nagycsarnokban helyezik majd el az NDK és hazai gyárt­mányú modern gépsorokat, a teljesen automatizált üzem berendezéseit. A Gyárkéményépítő Vállalat dolgozói fel­építették a két nagy, egyenként 100 méteres alagútkemencét, amelyeket az al­földi gázmezők földgázával fűtenek majd. A kemencékben tűzálló kocsisoron ha­lad át a nyerstégla. A próbatermelést már ez év közepén megkezdhetik, évente 56 millió kistéglának megfelelő mennyi­ségű különféle építőanyagot, főként üre­ges téglát gyártanak majd. A 75 éves IKARUS-gyár A mai formájában 1949. január 2­­-én alakult meg. Megvalósították a korszerű sorozatgyártást, 1949-ben már sorozatban gyártották a korszerű önhordóvázas tí­pusú autóbuszokat, a világon először Magyarországon, az Ikarusban. Az első Ikarus 30. típusú autóbusz részt vett a Genfi Nemzetközi Autószalon 1951. évi kiállításán. 1954-ben nagy feltűnést kel­tett a Genfi és Párizsi Nemzetközi Autószalonokon kiállított új Ikarus 55 farmotoros, önhordóvázas autóbusz. 1962- ben határozták el a nagyjából hasonló profilú Ikarus és a Székesfehérvári Álta­lános Mechanikai Gépgyár összevonását. Ily módon jött létre az Ikarus gyár 2. sz. gyártelepe 1963. január 1-én, mely­nek irányítása a mátyásföldi gyárból tör­ténik. Az ötvenes évek második felétől kezdve a gyár termékeinek exportja, me­lyet a MOGÜRT bonyolít le, meghaladja az össztermék mennyiség 80 százalékát. Jelenleg három telepen folyik az autó­­buszgyártás. A negyedik ötéves terv vé­gére, 1975-ben a termelés meghaladja az évi 10 000 darabos mennyiségét. FIGYELŐ, 1971. JANUÁR 13.

Next