Figyelő, 1971. január-június (15. évfolyam, 1-26. szám)

1971-01-13 / 2. szám

10 X­­ Id SS Marketing! az élelmiszer-gazdaságba Az élelmiszerek piacán már túlhalad­tuk az „eszi, ízem eszi, nem kap mást” álláspontot. Ez elsősorban a mezőgazda­­sági termelés dinamikus fejlődésének kö­szönhető. Ha az 1960. évi mezőgazdasági termékeik értékesítését 100-nak vesszük, úgy 1969-ben 163 az áruértékesítési in­dex. Az élelmiszer-gazdaság területén is egyre inkább előtérbe kerül a marketing­tevékenység, amelynek lényege: a piacok megszervezésére, megtartására és bőví­tésére irányuló tevékenység. A piac kí­vánságai, igényei a marketing útján be­folyásolják, irányt mutatnak a termelés­nek is. Az igények feltárása Az élelmiszer-gazdaság árutermelése még nem egyenletes. Vannak olyan ter­mékek, amelyek bőségesen, de vannak olyanok is, amelyek nagyon is körülha­tárolható mennyiségben állnak a vásár­lók rendelkezésére. A marketingtevé­kenységet tehát elsősorban a termelés színvonala határozza meg. Ebből a szempontból az egyik csoport­ba azok az árucikkek tartoznak, amely­ből a mai keresletet meghaladó termelő­kapacitás gazdaságos kihasználása a cél. Az értékesítési nehézségekkel küzdő vál­lalatok az igények sokrétű felmérésére és az értékesítés növelésére kényszerül­nek, mert adott kapacitással, állandó költségek mellett csak a termelés volu­menének növelésével fokozhatják nyere­ségüket. A baromfi- és növényolajipari termé­kek például választékban és mennyiség­ben telítették a hazai piacot, ezért pil­lanatnyilag marketingtevékenységük a külföldi piacok megszerzésére és megtar­tására irányul. Ezzel szemben a likőr­ipar — amely mennyiségileg telített ha­zai felvevőpiaccal áll szemben — fel­mérte az ország, palackozástól az ízjel­legig terjedő választékigényét. Kiderült, hogy az értékesítés terén még nagy lehe­tőségek vannak. Kapacitását ezek után a területileg is differenciált hazai ízlésvál­tozatok követésével és kielégítésével tel­jesen kitöltötte. Ama termékek vonatkozásában, ame­lyekből a kínálat nagyobb a keresletnél, a rugalmasabb kereskedelmi megállapo­dásokat alkalmazzák. Nem ragaszkodnak előzetes szerződéshez, hanem arra töre­kednek, hogy az egyes­ időszakokban a lehető legnagyobb mennyiségű árut tud­ják értékesíteni. A közvetlen értékesítési rendszer megvalósításához a termelők­nek éves, úgynevezett igényprognóziso­kat kell készíteni. Ilyen jellegű felmérést eddig csak a tej-, a likőr- és a dohány­ipar végzett, amelyek alapján ezek a vál­lalatok esetenkénti rendeléseket is ki tudnak elégíteni. Az értékesítési nehézségekkel küzdő cikkek áradt különféle kedvezményekkel és leszállítással­ csökkentek. A marketing­­tevékenységnek ez a legprimitívebb for­mája, amikor is a tervezett árrésből any­­nyit engednek, hogy az árcsökkentés ha­tására fellendült forgalom azért biztosít­sa a nyereséget (pl. borvásár 1969-ben). A választék bővítésére, a csomagolás fej­lesztésére, a reklámra, egyszóval a ve­vő „megfogására” legtöbbet a bőségben levő áruféleségek esetében fordítanak. A legkorszerűbb, a forgalmat legjobban fel­lendítő módszer ebben az esetben az, amikor a kínálat igyekszik újabb fo­gyasztói igényeket támasztani. A hiánypszichózis ellen A vállalatok marketingtevékenysége szinte magától értetődik. Az élelmiszer­ipari cikkek egy részéből azonban nem tudják az igényeket teljesen kielégíteni. A hiánycikkekből a vállalat a vásárlók­kal szemben monopolhelyzetben van, a kereslet-kínálat viszonyában a kereslet dominál. Ebben az esetben könnyen ki­mondják a szentenciát: felesleges a mar­keting, hiszen mindent eladnak, amit ter­melnek. Alaposabb elemzéskor derül csak ki, hogy néha nem így áll a helyzet. Piackutatás vonatkozásában például arra törekednek, hogy az adott időszak ma még korlátozott mértékben kielégít­hető igényeit — mint például a húsellá­tásban 1970-ben — területenként reálisan felmérjék, mert a megfelelő áruelosztás­sal és -terítéssel gátat vethetnek a hiány­­pszichózisnak. Amíg ugyanis az alapvető igényt nem tudják maradéktalanul ki­elégíteni, nagyon gondosan kell eloszta­ni az árukészletet, mert enélkül az el­osztási hibák felnagyítják a hiányérze­tet és a szükségleteket. Rendhagyó a választékbővítés és a vá­laszték-kialakítás alkalmazása is. Ebben az esetben az új termékeknek nem az ér­tékesítés mennyiségi fokozását kell előse­gíteni, hanem azt, hogy a rendelkezésig álló kapacitással jobban elégíthessék ki az igényeket. A húsiparban például az utóbbi időben 16-féle, korszerű csomago­lású, a turizmus követelményeinek is megfelelő terméket gyártottak és dobtak piacra. Igaz, a termelőkapacitás nem növekedett, de az új termékek közked­veltsége bebizonyította, hogy a fogyasz­tók olyan árucikkek vásárlására is ösz­tönözhetők, amelyeket korábban kevésbé fogyasztottak. Az új készítményeket mar­hahúsból készítették. A csomagolásfejlesztés a hiánycikk jel­legű termékeknél meglehetősen háttérbe szorul, csak a legfontosabb kereskedelmi követelményeknek felel meg. Több olcsó árut A piackutatás célja a fizetőképes ke­reslet, ezen belül a differenciált igények felmérése. A fogyasztói igények kielégí­tésében egyes iparágak könnyen megfe­ledkeztek az olcsó élelmiszerek gyártásá­ról. A párt X. kongresszusának határo­zata azonban korlátok közé szorítja ezt az egyoldalú nyereségszemléletet, ami­kor leszögezi: „Szükséges,­ hogy a szeré­nyebb anyagi körülmények között élők az üzletekben kellő mennyiségben és vá­lasztékban megtalálják a keresett olcsóbb árucikkeket, a nagyobb jövedelműek pe­dig a drágább termékeket is.’’ A hatá­rozat időszerűségét azok a nagycsaládos, kiskeresetű vagy nyugdíjas emberek százezrei bizonyítják, akik az átlagosnál kisebb keresettel rendelkeznek. A szocialista társadalom nem enged­heti meg, hogy ezeknek az embereknek az anyagi helyzetét figyelmen kívül hagy­va, a drágább termékek kiszorítsák az egyszerű, olcsóbb termékeket. Ez utób­biak termelésére és forgalmazására egyébként hatékony intézkedéseket tet­tek. Az olcsóbb termékek választékának biztosítása természetesen nem jelent igénytelenséget, olyan törekvést, hogy gyenge minőségi kivitelezésű termékeket árusítsanak olcsó áron. Ezek termelésé­nél és értékesítésénél is gondosan, kul­turált formák megválasztásával kell el­járni még akkor is, ha ez a termelő és a kereskedelmi vállalatok számára eset­leg kevésbé előnyös. Az iparágaknak egyeztetni kell a vállalati és össztársa­dalmi érdekeket. Az igények teljes kielégítéséhez tar­toznak a tehetősebb vásárlók pénztárcá­jához szabott drágább árucikkek forga­lomba hozása is. (Arra természetesen vi­gyázni kell, hogy magasabb fogyasztói árak arányban álljanak az áru értéké­vel.) Akkor lesz tehát eredményes és a célkitűzéseknek megfelelő az élelmiszer­­gazdaság termelése és az értékesítés szervezése, ha minden társadalmi réteg és csoport megtalálja a piacon a számá­ra leginkább megfelelő élelmiszereket. Bonyhádi Péter Jugoszláv kukorica A kukoricatermesztés, a kukorica iránti kereslet növekedése világjelenség. Az európai „kukoricahatalmak'' közé tar­tozó Jugoszlávia azonban több termesz­tési és értékesítési nehézséggel küszkö­dik, ami veszélyezteti az országnak a ku­korica európai piacon betöltött előkelő pozícióját. Jugoszláviában mintegy 2,5 millió hek­táron — kétszer akkora területen, mint Magyarországon — termesztik ezt a nö­vényt. A termés 90 százalékát az egyéni gaz­daságok takarítják be. A kisüzemek fe­lénél a hektáronkénti hozamok nemcsak hogy elmaradnak az országos átlag mö­gött, de termelékenységük is legalacso­nyabb a kukoricatermelő országok kö­zött. Ennek az az oka, hogy az egyéni gazdaságok nagy része nem alkalmazta a korszerű agrotechnikai módszereket. Az országos átlag 3 tonna/ha, de a kisüze­mek ennek még a felét sem érik el. Ezzel szemben az állami és szövetke­zeti tulajdonban levő 200 ezer hektár, kukorica-terméshozamai és termelékeny­ségi mutatói a világszínvonalon (60—80 mázsa hektáronként) mozognak. Ezek a gazdaságok 1­0 kukoricát 2 óra alatt ter­melnek meg (legnagyobb a termelékeny­ség az USA-ban, ahol 1 g-t 1 óra alatt állítanak elő). Amennyiben az ország továbbra is meg akarja tartani vezető pozícióját a kuko­­ricaexportban, egyre több és főleg ol­csóbb kukoricát kell termelnie. Ez elsősorban kutatási feladat, eddig számos, gépesített termelésre alkalmat­lan hibridet használtak, amelyek nem csökkentették, hanem növelték a terme­lési költségeket. Jugoszlávia a világ kukoricaexportjá­nak 2,5 százalékát forgalmazza. Idei ex­­porttervük 1 millió tonna. (A belső fo­gyasztás 6 millió tonna.) Az export komoly akadályokba ütközik, mert hagyományos vásárlói közül az NSZK és Ausztria nö­velte saját termelését. Olaszország pedig különböző vámintézkedésekkel tette „rö­gössé” a kukorica útját. Megoldásként a kukoricaexportot forgalmazó, egymástól független, éppen ezért egymást túllici­táló, közvetítő szervezet leépítését, ezt helyettesítő, ún. országos kukoricaalap létesítését és a folyamatos szállítást biz­tosító tárolóhálózat felépítését tervezik. Automatizált tervezés Az elektronikus számítógépek már túl­lépték az ipar határait, és egyre inkább szerepet kapnak a mezőgazdaságban is. A mezőgazdasági tervezés automatizá­lásával a Szovjetunióban is foglalkoznak. Előzetes és sikeres számítógép-kísérletek után, hozzáfogtak a mezőgazdaság-terve­zési, -nyilvántartási és -irányítási rend­szer létrehozásához. Ennek értelmében az országot, természeti és gazdasági adottságai szerint 7, elektronikus számí­tóközponttal ellátott, mezőgazdasági kör­zetre osztják. Az egyik központ Belorussziában épült Első szakasza — a gazdasággal — 1971 végére már működni fog.­­ A központ programjában szerepelnek többek között a távlati, évi termelési és pénzügyi tervek, a műtrágyafelhaszná­lás, a gép- és traktorállomány"kihaszná­­lásával és pótlásával kapcsolatos számí­tások, önköltségelemzések stb. A számí­tógép a gazdaságok diszpécserpontjain keresztül kapcsolatban van a legfonto­sabb termelési egységekkel, a terület­en levő gépállománnyal, üzemanyagtraktor­­­ral, javítórészleggel. A Közös Piac mezőgazdaságáról Magyarország tőkés exportjának kere­ken a felét mezőgazdasági cikkek alkot­ják. A nyugat-európai mezőgazdasági termelés alakulása tehát mindenképpen befolyásolja a hazai kivitelt, ezért érde­mes ennél a kérdésnél elidőzni. A nyugat-európai országok gabonater­mése meghaladta a 120 millió tonnát. Annak ellenére, hogy ebből behozatalra szorulnak, búzából mégis — főleg a ga­bonatermés %-át adó Közi® Piac orszá­gaiban — feleslegek halmozódtak fel. En­nek két oka van. Az egyik az, hogy rend­kívül magas a búza termelési ára, ezért korlátozott a belső fogyasztás. A búza­termelést ugyanis szubvencionálják. A Közös Piac 2,4 milliárd dolláros mező­­gazdasági alapjából 400 milliót a búza ár- és exporttámogatására fordítanak. A világpiacon úi. túlkínálat van, és ráadá­sul a Közös Piac búzája gyengébb minő­ségű, mint a nagy exportőröké. Kivite­lük zöme Kínába, Algériába, Nagy-Bri­­tanniába és az európai demokratikus ál­lamokba irányul. Nagyok a tejfeleslegek is. A Közös Piac országaiban a tejtermelés gyors emelkedését a rossz időjárás és takar­mányozási viszonyok lassították ugyan, de a készletek mégis emelkedtek. A gaz­daságok legnagyobb jövedelemforrása a tejtermék, amely az üzem jövedelmének 20 százalékát is elérheti. A tejtermelés csökkentése és a hústermelésre való át­térés elősegítése érdekében szubvenció­t fizetnek a tehenek levágásáért, a tej piacról való visszatartásáért. Ösztönzik a hűtőházakban tárolt vaj fogyasztását, a tejet takarmányozásra használják stb. A Közös Piac tejtermelésre fordított kiadá­sai 1970-ben meghaladták az 1,2 milliárd dollárt. ­ Nemzetközi Építőgépipari Vásár München, 1971. febr. 27-től márc. 7-ig Felvilágosítás: Münchener Messe- und Ausstellungsgesellschaft mbH D-8 München 12, Theresienhöhe 13. BRD Magyarországon: HUNGEXPO Vásárképviselet, Budapest XIV., Városliget FIGYELŐ, 1971. JANUÁR 13.

Next