Figyelő, 1973. július-december (17. évfolyam, 27-52. szám)

1973-07-04 / 27. szám

Kinek van igaza? A címben jelzett kérdés ma még — sajnos — nagyon is sűrűn vető­dik fel, jelezve azoknak a kisebb­­nagyobb vitáknak, konfliktusok­nak gyakoriságát, amelyek napi­renden vannak, egyfelől a keres­kedelmi és szolgáltató ágazatok, másfelől a vevők, fogyasztók kö­zött. Bár az utóbbi időkben szá­mos rendelkezés erősítette meg, illetve bővítette ki a vevők jogait, ma is mindennapos jelenség, hogy a boltok és szolgáltató üzemek egy része csak nagyon is vonakod­va teszi lehetővé e fogyasztói jo­gok érvényesítését a vevő számá­ra, aki pedig érthetően ragaszko­dik ahhoz, hogy neki legyen iga­za, azaz a fizetett összegért meg­kapja a minőségben is megfelelő árut, illetve szolgáltatást. Ez a „kinek van igaza” kérdés vetődött fel a többi között azon a sajtómegbeszélésen is, amelyet Horn Dezső közlekedés- és posta­ügyi miniszterhelyettes tartott egy nappal azután, hogy az országgyű­lés építési és közlekedési bizottság­­a megvitatta a hírközlés helyze­tét, fejlődését és soron lévő felada­tait. Mindjárt örömmel nyugtat­hatjuk a postavezérigazgató vála­szát is: a közönségnek. A válasz annak a mind eredmé­nyesebben teljesülő törekvésnek a sommázata, hogy a Magyar Posta egyenrangú kapcsolatok kiépíté­sén fáradozik „ügyfeleivel”, azaz gyakorlatilag az egész lakossággal. Beletartozik ebbe az is, hogy terv­szerűen szélesíti azoknak az ese­teknek a körét, amikor — hossza­dalmas és bürokratikus eljárás nélkül — kárpótlást nyújt a vál­lalt szolgáltatás teljesítésének el­maradásáért —, már ahol erre le­hetőség nyílik. A napokban jele­nik meg például az a rendelkezés, hogy ha a feladott csomag három napon belül nem jut el a címzett­hez, azonnal kifizetik a szabályok szerint járó kártérítést az érde­keltnek, akinek tehát nem kell majd — mint eddig — megvárnia az esetleg hosszúra nyúló postai vizsgálat eredményét. Az ilyen és ehhez hasonló intéz­kedések természetesen koránt­sem jelentik azt, mintha ezeket az tenné lehetővé, hogy az utóbbi időben csökkent volna a posta megterhelése, vagy számottevően javultak volna üzemi feltételei. Mert például hiába emelkedett 1950—1972. között 5,4-szeresére a telefonállomások száma (kb. 924 ezerre), a fővárosban jelenleg is, mintegy 120 ezren várnak távbe­szélőre, holott a telefonközpontok leterhelése az üzembiztos 80—85 százalék helyett eléri, sőt olykor meghaladja a 100 százalékot. Ha­sonlóképpen, ugyanezen idő alatt, több mint kétszeresére (évi 744 millióra) nőtt a postai küldemé­nyek, s csaknem négyszeresére a postautalványok száma, míg a posta által lebonyolított teljes pénzforgalom — beleértve a taka­rékbetéteket — tavaly elérte a 742 milliárdot. Ezzel a rohamos növekedéssel pedig korántsem tartott lépést az alapvető megoldást jelentő gépesí­tés, sőt egyéb problémák (munka­erőgondok, elavult postaépületek stb.) csak tovább nehezítették a helyzetet. Természetesen tudomásul kell vennünk, hogy a gyorsabb előre­haladás csak az 1975. utáni idő­szakra kidolgozott tervek megva­lósulásától várható, hiszen itt mil­liárdos beruházásokról van szó (pl egy távbeszélőállomás létesí­tése mintegy 30 ezer forintba­ ke­rül), ideértve a csatlakozó ipari háttér (pl. kábelgyártás) fejleszté­sét. Hasonló gondokkal persze más szolgáltató ágazatok is küzdenek. Éppen ezért az említett megbeszé­lés — egy kissé példamutató — tanulságát abban összegezhetjük: e gondok közepette, s azok fokozat’­tos, megszüntetése mellett e szol­gáltatásokat nyújtók tekintsék egyenrangú partnernek a közönsé­get, s kétes esetben — hosszú és bürokratikus viták helyett — neki adjanak igazat. (m m­s) 2 Kicsinyes gondok kö­ve­tkezményei Nem segíti az utcakép „színváltozását”, a látványosság fokozását az sem, hogy Budapest jelenlegi 46 000 plakáthelyének kitöltéséről a Magyar Hirdető plakátcso­­portjának 21 dolgozója kénytelen gon­doskodni. Egy „szakmásítatlan szakma” dolgozóiként „tapétázzák” a hirdetőosz­lopokat. Budapesten ma egyidejűleg általában 280 különböző plakát látható. A megren­delések szerinti pontos kicserélés a pla­kátragasztóktól valóságos „katonai fe­gyelmet” követel. Ezt a munkát nem le­het alkalmi dolgozókkal elvégeztetni, jó­kora helyismeretre, szakmai rutinra van szükség. Sokszor megütközést, vagy ironikus mosolyt vált ki a novemberben utcán dí­szelgő május elsejei vagy nőnapi plakát. A magyarázat egyszerű: a rendelkezések csupán a kiragasztásra vonatkoznak. Ré­gebben a­ házfelügyelők kötelessége* volt GAZDASÁGPOLITIKAI HETILAP FŐSZERKESZTŐ: dr. Gurum József FŐSZERKESZTŐHELYETTES: dr. Follinus János és dr. Varga György OLVASÓSZERKESZTŐ: Fuklen Pál MUNKATÁRSAK: Bonyhádi Péter, dr. Breitner Miklós, Forgács Katalin, Garamvölgyi István, Sóvári Gizella, Steiger Ödön, Szőke András, Vértes Csaba, dr. Wiesel Iván SZERKESZTŐSÉG: Budapest V., Alkotmány u. 10. Telefon: 312-553, 311-564, 117-064, 311-302 Lelvélcím: 1355 Budapest 18. Távirati cím: Hungecon, Budapest Kiadja a Hírlapkiadó Vállalat 1959 Budapest Vill., Blaha Lujza tér 1—3. Telefon: 343—100. 142 — 220 Felelős kiadó: Csollány Ferenc igazgató. Hirdetések felvétele: a Hírlapkiadó Vállalat reklámszolgálatánál. Telefon: 142 — 654 Előfizetési díj egy évre 96 forint. Belföldön terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely postahivatalban, a kézbesítőknél, a Posta hírlapüzletében és a Posta Központi Hírlapirodájánál (1900 Budapest V., József nádor tér 1.) Külföldre, a Kultúra Könyv és Hírlap Külkereskedelmi Vállalat terjeszti (1389 Budapest, 149* Készül? a Sz­ikra Lapnyomdában. INDEX: 25 283 FIGYELŐ, 1973. JÚLIUS 4. A REKLÁM AZ UTCÁN (Folytatás az 1. oldalról) kiárusításainak reklámjai, újdonságok is­mertetése stb. A nagyobb közterületi ob­jektumok mégis bizonyos állandóságot igényelnek. Az óriásplakát még ritkaság A harmincas években európai viszony­latban Magyarországon készült a legtöbb (részben ma is működő) világítóo­szlop. Ezeket a lassan muzeálissá váló objektu­mokat még a Magyar Hirdető jogelődje, a Budapest Székesfőváros Hirdető Válla­lata telepítette. A hatszögű, négyszögű és háromszögű világítóoszlopokat — me­lyekből Budapesten mindmáig 27 darab „szolgál” — 1926-ban tervezték. A ki­sebb fajta világítóoszlopból a fővárosban 81 darab található. A korszerűsített és kicserélt darabokkal együtt a felszabadu­lás óta alig bővült az állomány, főleg az engedélyeztetési eljárás bonyolultsága és az egyre növekvő tervezési, telepítési költ­ség miatt. Szemléltetésül még néhány szám: A fővárosban 641 darab (kétféle méretű) plakátoszlop található. Csőlábas táblából 611 darab, az építkezések kerítésein ideig­lenesen elhelyezett festett táblákból 1587 darab van. (A Belvárosban pillanatnyi­lag 431 ilyen tábla található, ez a szám azonban szinte hetenként változik.) Az utcai hirdetés fogalmához a köztu­datban legszorosabban a plakát kapcso­lódik. Méretüket a huszas évek nyomdai lehetőségeinek, technikai színvonalának megfelelően szabványosították, s közben csak csekély mértékben módosították. Ma ötféle méretű plakát készítésére, il­letve elhelyezésére van lehetőség. Leg­kisebb az ún. „ közlekedési” 17X25 cm-es negyedíves plakát, legnagyobb a négy­­íves 168X120 cm nagyságú. Gyakran felmerül (különösen a szak­emberek, a hirdettetők körében), hogy miért nem lehet óriásméretű plakátokat kiragasztani? Tulajdonképpen lehet, de igazi megoldást csak a nyomdaipar rég­óta tervezett rekonstrukciója, illetve egy kizárólag reklámnyomtatványokat ké­szítő, közepes kapacitású nyomda léte­sítése hozhat. A nagy nyomdákban rendszerint csak a nagy példányszámú kiadvány kifizetődő. A háromezer dara­bos nagy plakátszéria pedig nyomdai szemmel kicsinek számít. Pedig szükség volna óriásplakátokra például a gépko­­csiforgalom rohamos bővülése miatt. A plakát méretének növelésével négyzete­sen erősödik a vizuális hatás. Ugyanak­kor a korszerű óriásplakátok kihelyezé­sét a főváros új arculata akadályozza. Új épületre két esztendeig tilos plakátot ragasztani, a meglevő felület pedig évek óta kevés. Az illetékes tanácsok új fal­felületek igénybevételéhez vagy egyéb közterületi reklámberendezések létesíté­séhez vonakodva, számos fenntartással járulnak hozzá. Óriásplakátokat mindenekelőtt márka­hirdetésekhez érdemes igénybe venni, így reklámozzák termékeiket Nyugat- Európában (a Philips, a Siemens, az Unilever és a többi tőkés világcég mel­lett) a szocialista nagyvállalatok is: a Tungsram, az Orion, a Skoda, az Orno stb. Egy pillantást az árakra is: Magyaror­szágon egy darab egyíves plakát egyhavi kihelyezése a ragasztással együtt 9 fo­rint. Ugyanez (magyar pénzre átszámít­va! Olaszországban mintegy 70 forint, az NSZK-ban és Svájcban 200 forint. (A tőkés országokban a forgalmasabb körze­tekben magasabb is a tarifa.) az elavult plakátok eltávolítása, ezért va­lóságos ,,csirizcsatákat” vívtak a plakát­ragasztókkal. Most ehelyett kialakult az a gyakorlat, hogy az avítt­ plakátokat bi­zonyos időközönként újabbakkal átra­gasztják. Az utak mentén elhelyezendő hatal­mas reklámtáblákat illetően megoszla­nak a vélemények. A KPM és a rendőr­ség tart a gépkocsivezetők figyelmének el­vonásától, a látási viszonyok romlásától, azaz a fokozódó balesetveszélytől. (Ha­sonló okokból pl. az NSZK-ban is tilos reklámtáblákat az autópályák mentén felállítani.) A tanácsok többnyire a táj harmóniájáért aggódnak. Az útmenti földek tulajdonosai, a tsz-ek is hívatlan vendégnek tekintik a reklámot. Ameri­kai pszichológusok —, akiknek módjuk­ban állt beható vizsgálatokat végezni — ugyanakkor kimutatták, hogy sivár, sík vidéken az országúti reklámtáblák éppen a lanyhuló figyelem felrázását segítik elő. A vita valószínűleg nem zárható le általános recepttel. Véleményem szerint az országutak melletti létesítmények (benzinkutak, motelek) előnyére szolgál­nának a környezetükben elhelyezett kor­szerű hirdetések. A fény dicsérete és kritikája A közterületi reklámberendezéseknek jobban kell alkalmazkodniuk környeze­tükhöz a nagyvárosokban is. Jól szemlél­tetik e követelményeket a metró fél éve átadott szakaszának reklámlétesítményei. A Batthyány téri metróállomáson levő 35 darab színes diadoboz láttán könnyű „felfedezni” a bennük rejlő reklámlehe­tőségeket. Ez már a jövő: a közterületi reklám fejlődésének egyik legmoder­nebb megnyilvánulása. Ugyancsak újsze­­rűek a Batthyány téri HÉV-végállomást díszítő hatalmas, színes képek a Duna­kanyar legsz­ebb részeiről. A Déli pálya­udvarnál 32 diavitrin és 6 óriástábla szolgál reklámcélokat. Sok vállalat az itt elhelyezett reklámot a bérleti szerző­dés visszavonásáig érvényesítette, ami valószínűleg több éves időszakot jelent. Ez így gazdaságos, hiszen egy nagyobb, színesfotó gyártási költsége legalább 8000 forint, nem beszélve a tervezésért kifizetett honoráriumról. Az évi bérleti díj pontosan 8400 forint, ami a nagy fe­lület reklámértékéhez képest rendkívül olcsó. (A Margit-hídi HÉV-állomás 100 vitrinjével együtt létesült, összesen 173 darab modern reklámobjektum, szinte hetek alatt gazdára is talált.) Minőségi továbblépés lehetne a válla­latok termékeinek,­ szolgáltatásainak cél­szerű, csoportosított reklámja. Például oly módon, hogy az Utazási irodáit a pá­lyaudvarok környékére összpontosítanák hirdetéseiket, és ott találkozhatnánk álta­lában az utazással kapcsolatos szolgálta­tások reklámjával. A vállalatok egyik legfontosabb mara­dandó közterületi reklámberendezése a neon. A harmincas években a közte­rületi reklámot forradalmasító ese­ményként ünnepének megjelenését. Si­keresen szorította háttérbe az addig egyeduralkodó villanykörterendszere­ket, mert sokkal hatásosabbnak bizo­nyult. Akkoriban még a müncheni Bau­haus művészeti sem restelltek neonrek­­lámokat tervezni. De neonreklám hősko­rában is csak a tehetősebb cégek enged­hették meg maguknak ezeket a költsé­ges berendezéseket. Nem­­ az üzemelés, hanem a gyártás került sokba, s az el­múlt évtizedekben ez nem is olcsóbbo­dott. Ezért gyakoribbak Budapesten a nagyvállalatok fényreklámjai, melyek közvetlenül a fogyasztónak szánt áruk gyártásával általában nem is foglalkoz­nak. A hazai neonok elleni kifogások jó­részt indokoltak. A sok sablonos megol­dás között az utóbbi időben talán csak a József körút—Üllői út sarokházának te­tejére készült forgó CASCO-kerék ho­zott új színfoltot. A főváros neonrek­lámjainak közel egyharmada mozgó, a többi álló. A legtöbb esetben a neonbe­tűk ,,tipográfiája” is kifogásolható. Szebb városképet — de értelmeset is! Nem túlzás, ha azt mondjuk, hogy Magyarországon a közterületi reklám fo­kozatosan devalválódott. A berendezé­sek jó része elavult, a fejlődés nem volt arányos a többi reklámeszköz fejlődé­sével. Tervszerűséggel, az igények és lehető­ségek pontos felmérésével lehetne a hely­zeten változtatni, úgy, hogy a közterüle­ti reklám­szárítás egyéb ésszerűtlenségét is megszüntessük. Persze nemcsak az öt­letek és az igények befolyásolják a rek­lám fejlődését, hanem a rendeletek és a formaságok is. Egy benzinkút mellett el­helyezendő reklámtábla engedélyezteté­si eljárása szemlélteti ezt. A hirdető vál­lalat szerződik az ÁROR-ral, majd kö­vetkezik a KPM, az érintett megyei köz­úti igazgatóság, a megyei rendőrkapi­tányság, Ti BM Közlekedésrendészet, vé­gül az iletékes megyei tanács engedélyé­nek beszerzése. A városkép javítása érdekében életre hívott „neonosítási program” fejleményei is ellentmondásosak. Nincs értelme ugyanis minden áron neonosítani. A költséges neonberendezések felszerelésé­re többnyire annak a vállalatnak van pénze, amelyiknek erre (piaci helyzeté­ből vagy termékei jellegéből adódóan) semmi szüksége nincs, miközben éppen a neonreklámra jobban ráutalt vállalatok nem rendelkeznek a szükséges anyagi eszközökkel. (Például a kiskereskede­lem). Az utca embere számára tartal­matlan betűrövidítés vagy vállalati név bizonyos fokig még nevetséges is. Neon­reklám létesítését végső soron csak köz­gazdaságilag alátámasztott reklámcél te­heti indokolttá­s hogy a tartalom cél­talansága mennyire tükröződik a kivite­lezés formájában, azt legjobban azok a neonfeliratok illusztrálják, melyek egyes Duna-parti házak­ homlokzatát „díszí­tik”, közelről nincs rájuk rálátás, a túl­só partról pedig a betűk a már nem ol­vashatók. A városképet a közterületi reklám mindkét irányában befolyásolhatja. Üde színfolt egy gondozott, jól komponált plakáttal, de enyhén szólva visszataszí­­tóak a házfalak alján díszelgő, bepiszko­lódott hirdetményfoszlányok. Javítja a városképet egy mindig „élő”, tiszta vit­rin, de elszomorító, ha ugyanez hetekig, hónapokig üresen, porosan áll. A festett reklámtáblák is csak akkor érik el rek­lámcéljukat és akkor válnak a városkép előnyére, ha bizonyos időközönként „va­laki” gondoskodik a festés megújításá­ról. A „saját portán” való rendteremtés igénye illik tehát e gondolatsor végére, sok esetben a porta szó konkrét, eredeti értelmében. De azért a közterületi rek­lám helyzetét tekintve kár lenne a szó­lás átvitt értelméről megfeledkezni. Nemessúri Zoltán

Next