Figyelő, 1974. január-június (18. évfolyam, 1-26. szám)

1974-01-02 / 1. szám

A fogyasztás növekedése mennyiségi és minőségi elemekből tevődik össze. Pél­dául egy rend öltönynek két rend öltöny mennyiségileg mindenképpen kétszerese. De ha az egy rend öltöny pamutból, vagy kártolt, kevert gyapjúszövetből ké­szült, a két rend öltöny pedig fésűs tisz­tagyapjú szövetből, akkor a volumen nem kétszeres, hanem kettőnél többszö­rös. Ugyanis a pamut, vagy kevert­ gyap­­júszövet öltönnyel a tiszta fésűsgyapjú öltöny nem egyenértékű, hanem többet ér annál, minősége alapján nagyobb vo­lument képvisel. Ilyen megfontolások alapján különböztetjük meg a fogyasztás volumenének mennyiségi összetevőjét (itt kétszeres) és minőségi összetevőjét (itt annyi, amennyivel a volumen több mint kétszeres). A mennyiségi összetevő felismerése, értelmezése, számszerűsítése egyszerű: mennyiségi növekedésen nem érthetünk egyebet, mint egyszerűen mennyiségileg mérhető változást. Tehát azt, hogy az azonos rendeltetésű termékeket maguk­­ban foglaló esportok, mint például a tele­vízió, a kenyér és péksütemény, a férfi öltöny stb. fogyasztásának mennyisége hogyan alakul. A minőségi összetevő felismerése talán nem ennyire kézenfekvő, de értelmezése, számszerűsítése szintén megoldható. A példánál maradva, ha az öltönyök közül egyre több a tiszta gyapjú és a gyapjú­­szintetika keverék, viszont egyre keve­sebb a kevert gyapjú és a műszál, tehát az olcsóbb minőség — ez a gyakorlatban megfigyelhető jelenség — akkor az öl­tönyök átlagára növekszik és ez kifejezi Abban, hogy ez a folyamat éppen 1967—1968-ban (és nem korábban, vagy nem későbben) kapott különösen erőre, jelentős szerepe volt az új gazdaságirá­nyítási rendszer hatásaként annak, hogy a lakossági jövedelmek növekedésének üteme felgyorsult. Egyre inkább anyagi lehetőség nyílott a drágább termékek megvásárlására, ezzel párhuzamosan lé­nyegesen javult az áruellátás, s a hazai termelés, és az import jelentőse­n gaz­dagította az áruválasztékot. Rugalmasság Végigtekintve a fogyasztás különböző területein azt lehet megállapítani, hogy a minőségi összetevő szerepe legkisebb az élelmiszereknél, és legnagyobb a ru­házati cikkeknél. Az élelmiszer-fogyasztásban a minőségi összetevő viszonylagos állandósága és mérsékelt volta — többé-kevésbé tör­vényszerűen — abból következik, hogy a termékcsoportok jelentős részénél az összetétel csak szűk határok között, vagy gyakorlatilag alig változhat. Például a cukor, a liszt, a hús esetében az össze­s „csokoládé és a csokoládés készítmé­nyeik termékcsoportban az olcsó csokolá­dédrazsé és olcsó desszertek részaránya csökkent, a táblacsokoládék, figurális áruk, drága készítmények — mint pél­dául a konyakosmeggy — aránya nőtt; a cukorkák esetében a töltetlen kemény­cukorkával szemben különféle drágább, töltött készítmények térhódítása, az édes­ipari lisztesáruknál az egyszerű keksz­szel és nápolyival szemben az aprósü­­temények elterjedése jelenti a minőségi összetétel változását. A száraztésztánál a hagyományos tojástalan és 2 tojásos készítményekkel szemben 6—8—12 to­jással készülő termelőszövetkezeti készít­mények és importáruk megnövekedett fogyasztása volt jellemző. Ezek a tények a minőség javulását. Ez a helyzet akkor, ha az árak a vonatkozó időszakban nem nőnek. Ha az árak nőnek, akkor az öl­tönyök átlagárának változása mindkét hatást, az árak növekedését és a minő­ség javulását egyaránt magán viseli. Eb­ből kiindulva a minőségi összetevőt az átlagáraknak olyan változása fejezi ki, amelyből az árváltozás már ki van ik­tatva. (A példaként idézett férfi öltönyök átlagára 1967-ben 1050, 1972-ben 1374 Ft volt; 31 százalékkal emelkedett. Ebből 16 százalék az árnövekedés — amint azt a kiskereskedelmi árstatisztika kimutatja —, a többi a minőség javulásának hatá­sa.) A mennyiségi és a minőségi összetevők fejlődése azt mutatja, hogy a mennyiségi fogyasztás a szükséglet teljes kielégítésé­nek — a telítettségnek — eléréséig nö­­vekvő, ezt követően stagnáló jellegű. A minőségi összetevő szorosan kapcsolódik a mennyiségi kielégítettség szintjéhez. A mennyiségi kielégítettség minimális szint­je alatt jelentősége még csekély. A mennyiségi szükségletkielégítés skáláján továbbhaladva a minőség jelentősége fo­kozódik, majd a mennyiségi kielégített­ség megvalósulása után gyakorlatilag szinte egyeduralkodóvá válik. Az összetétel Hazánkban a 60-as évek közepétől a fogyasztás növekedése meggyorsult. Egy­re több termék fogy és a lakosságnak egyre szélesebb rétegénél megy régibe a vázolt folyamat, tehát a minőségi össze­tevő jelentőségének fokozódása. tétel azért mozoghat csupán szűk hatá­rok között, mert e termékcsoportokon belül nincsenek számottevően eltérő mi­nőségű, illetve jelentősen eltérő árú ter­mékek. Más csoportoknál ugyan vannak ilyenek, de az élelmiszerekre jellemző merev fogyasztói szokások miatt szerke­zetük csak rendkívül lassan változik. Jellegzetes példa erre a zöldség és a gyümölcs, bizonyos mértékig ilyen a zsiradékok csoportja is. Az összetétel­változást fékező, az összetételt stabilizáló itt említett és hasonló termékcsoportok az élelmiszer-fogyasztásnak jelenleg kö­zel kétharmadát adják, ami érthetővé teszi, hogy az élelmiszerfogyasztás egé­szének minőségi összetétel-változását messzemenően befolyásolják. Vannak viszont termékcsoportok, ame­lyeknél rendszeres és jelentős összetétel­­változás megy végbe; ezek dinamizmusa biztosítja az élelmiszerfogyasztás egészét jellemző összetétel-változási folyamatot. Ilyen például a csokoládé és a csokolá­dés­ készítmények, a cukorka, az édes­ipari lisztesáruik, vagy a száraztészta cso­portja, állnak a minőségi összetétel változásá­nak jóval 100 százalék fölötti index­számai mögött. Hasonló példának kívánkozik a kenyér és péksütemény. Bár áraik 17 év alatt nem változtak, az átlagáruk az 1955. évi 3 Ft-ról 3,56 Ft-ra, illetve 7,37-ről 9,82-re nőtt kilogrammonként. Ennek megfelelő­en minőségi összetétel-indexük 119, il­letve 133 százalék. Egyidejűleg nemcsak külön a kenyér és külön a péksütemény­­csoport összetétele változott, hanem nőtt a péksütemény-fogyasztás a kenyér ter­hére (a zsúrkenyér, zsemlekenyér a péksütemények közé számít). Ennek eredményeként a kenyér- és péksüte­mény-fogyasztás együttes átlagára a vizsgált 17 év során 3,31 Ft-ról 4,34 Ft- ra emelkedett, összetétel-indexük így 131 százalék. (A kenyér és péksütemény együttesen 6,7 százalékát teszik ki az élelmiszerfogy­asztásnak). A divat és a minőség A ruházkodási cikkek fogyasztásában legnagyobb a minőségi összetevő szere­pe, ugyanakkor a fogyasztás mennyisége már több mint egy évtizede szinte stag­nál. A mennyiségi növekedés egy la­kosra jutó évi átlagos üteme 1960­ és 1967 között 1,2, 1967 és 1971 között 1,7 százalék volt, ugyanakkor a minőségi összetétel változása 1960—1967 között évi átlagban 1,2, 1967—1971 között pedig már 2,9 százalékkal növelte a fogyasz­tás használati értékvolumenét. Jó néhány termékcsoportban a vásár­lás mennyisége csereként, egyeseknél ez összefüggött a fogyasztási szerkezet át­alakulásával. A férfiöltönyök vásárolt mennyiségeinek csökkenésével szemben például a külön nadrág és zakó, illetve a nadrághoz hordott kötött mellény, vagy kardigán divatjának megfelelően nagymérvű mennyiségi növekedés volt tapasztalható a férfi zakó és nadrág, továbbá a férfi felső kötöttáru csoport­ban. Ez utóbbi vásárlásának gyors növe­kedése a férfi ingák fogyasztásának csökkenésével is összefüggött, ez esetben A fogyasztó értékítélete A mennyiségi és minőségi összetevő alakulása nyomán a fogyasztói értékíté­letben szükségszerűen kialakulnak bizo­nyos tudati, érzékelési hatások.­­ Amíg a mennyiségi növekedés az egyes embereknél, családoknál többnyi­re a fogyasztás növekedéseként, az élet­­színvonal javulásaként kézzelfoghatóan érzékelhető, sokkal kevésbé áll ez a mi­nőségi összetevőre.­­ A fogyasztói értékítéletben az átlag­áraknak a minőségi változásán alapuló növekedése és az árnövekedés nem válik el világosan. A fogyasztóknál az összeté­tel-változásból származó átlagár-növeke­dés is — lévén ez ugyancsak effektív többletkiadás, habár nagyobb használati érték áll mögötte — többnyire áremelke­dz ingpulóver hordásának divatja hatott a fogyasztás szerkezetére. Mennyiségi növekedés tapasztalható a cipők fogyasztásában. Ez részben azzal függ össze ami a minőségi összetétel 100 alatti indexszámaiban bizonyos mér­tékig kifejezésre is jut, hogy elterjedtek a kevésbé tartós cipők, és ezért gyakrab­ban szükséges vásárolni. (Annak követ­keztében, hogy a cipőfogyasztásból egyre többet tesznek ki az olcsó, kevésbé tar­tós fajták, a férfi és női cipők átlagára a cipőárak emelkedésének ellenére is kisebb volt 1972-ben mint 1955-ben.) Végül pedig mennyiségi növekedés volt tapasztalható a férfi és a női fehér­neműk esetében (a férfiing kivételével), ami számottevő javulást jelent ruházko­dási fogyasztásunknak e leginkább el­maradott csoportjában. A minőségi összetétel indexe 1967— 1971 között (az említett férfi- és női cipők kivételével) valamennyi termékcsoport­ban emelkedett. Ez főleg úgy jött létre, hogy mind a szövetek, mind a konfek­ció és kötöttáruk alapanyagában a ko­rábbi műszál és a kevert gyapjú helyé­be egyre inkább a szintetikus szál és a tiszta gyapjú lépett. A mennyiségi és minőségi összetevő szerepét érzékeltetik 1967—1971 között — amikor a minőségi összetevő szerepe erősen felgyorsult — a következő ada­tok:­désként érzékelődik. Különösen erőteljes e hatás akkor, ha a drágább, jobb ter­mékek megvásárlását a fogyasztóra rá­kényszeríti az olcsóbbak hiánya. Mivel a minőségi összetevő szerepé­nek fokozódása — a szükséglet kielégí­tés adott szintjétől és jövedelemnöveke­dés ütemétől függő — objektív folya­mat, ezért a fogyasztói értékelésre gya­korolt hatásával is objektív követel­ményként kell számolni. Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy az árukínálat bázi­sa is meszemenően befolyásolja a minő­ségi összetétel alakulását. Azt tekint­hetjük követelménynek, hogy az áru­kínálat és a kínálat árskálája az olcsó, közepes és drága minőséget tekintve egyaránt legyen összhangban a lakosság életszínvonalával és ne mondjon ellent társadalmi céljainknak. Dr. Zafír Mihály Xl 'S­yv­v -Mennyiség és minőség a fogyasztásban A termékfogyasztás egy lakosra jutó volumenének növekedése összetevőnként Az áru-főcsoportonkénti fogyasztás növekedése összetevőnként (1968—1971 évek átlaga) Az egy lakosra jutó volumen évi átlagos növekedési üteme (százalék) 1956—1960 1961—1967 1958—1971 1972 1956—1972 A mennyiségi növekedés miatt 1,9 2,8 3,9 2,6 3,7 Az összetétel változása miatt 0,6 0,6 1,6 0,5 0,8 Összesen: 5,5 3,1 5,6 3,1 1,5 Az összetétel változásának szerepe (%) 11 18 29 16 18 Néhány termékcsoport ár-, átlagár- és összetétel-alakulása Összetétel-Átlagár (Ft kg) Átlagár Ár­változás Termékcsoport -------------------------------- ----------------1955 1972 index (1972/55) (százalék) Csokoládé, csokoládés készítmények 17,40 91,00 136 78 174 Cukorka 27,00 30,50 127 85 149 Édesipari lisztesáruk 24,00 26,50 110 85 116 Száraztészta 8,28 15,90 192 100 192 Az egy lakosra jutó volumen növekedése (százalék) Árufőcsoportok --------------—---------------------------------------------------—-----— mennyiségi neve- az összetétel váltó­kedésből zásából összesen Term­ékfogyasztás összesen 3,9 1,6 5,5 Ebből: Élelmiszerek 2,2 0,8 3,0 Élvezeti cikkek 6,6 1,0 7,6 Ruházkodási cikkek 1,7 2,9 4,6 Tartós fogyasztási cikkek 13,4 3,0 16,4 4 GAZDASÁGI JOGGYAKORLAT Az áru megtekintésének jelentősége adásvételnél Egy gondatlan vásárlás következmé­nyei ügyében foglalt állást a Legfelsőbb Bíróság. Az egyik fővárosi áruház egy mező­­gazdasági termelőszövetkezettől 345 ezer forintért műszőrmét vásárolt. Az ügylet megkötése előtt az áruház megbízottai az anyagot megtekintették. Az áru nem a tsz készítménye volt, hanem feldol­­gozásra egy lakástextil vállalattól 40 százalékos engedménnyel vásárolta, s ami megmaradt belőle, azt ugyanazon az áron adta el az áruháznak. Amikor azonban a tsz a szőrmét leszállította, a vevő — különböző minőségi hibákra hivatkozva — nem volt hajlandó azt át­venni, mire a tsz pert indított ellene. A Legfelsőbb Bíróság a vállalatot a pere­sített 345 ezer forint megfizetésére kö­telezte. Az ítélet indokolása szerint a szak­értő megállapította: az áruban, valóban találhatók nyílt hibák, de ezeket az áruház képviselői, akik az anyagot a tsz telepén látták, felismerhették volna. Ezek után a Legfelsőbb Bíróság a követ­kezőket mondta ki: — Döntő jelentősége van annak, hogy a felek között a szerződés milyen felté­telek között jött létre. A rendelkezésre álló adatok azt bizonyítják, hogy adás­vételi szerződés történt, mert a válla­latnak az ügyletkötésnél eljáró alkalma­zottai a szóban forgó árut megtekintett állapotban vásárolták meg. Téves az áruháznak az a védekezése, hogy rak­tári beszerzés történt és ezért ebben az ügyben az erre vonatkozó kormányren­deletnek megfelelő adás-vételi szabályo­kat kell alkalmazni. A tsz ugyanis nem gyártó vállalat, raktári készlettel nem rendelkezik, csak megmaradt áruja volt, de a szerződő felek akarata sem irá­nyult úgynevezett raktári beszerzésre. A szerződés „megtekintésre” jött létre, különben nem lett volna szükség arra, hogy az áruháznak képviseletre is jo­gosult két tagja a tsz telephelyén meg­jelenjen és ott a vételárban, valamint a szállításra vonatkozóan megállapod­janak.­­ Az eladó nem szavatol azokért a hibákért, amelyeket a vevő a megte­kintéskor felismerhetett. Ez erre az esetre is vonatkozik, ezért a szövetke­zetet a hibás áru szállítása miatt fele­lősség nem terheli. Nyilvánvaló, hogy a tsz-től kapott 40 százalékos jelentős ár­engedmény az áruház megbízottainak lazább magatartását, ügyletkötési készsé­gét lényegesen befolyásolta és a vételt a hibák ellenére is érdekükben állónak ta­lálták. FIGYELŐ, 1974. JANUÁR 2.

Next